Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tulette saamaan perintöä?

Vierailija
11.03.2024 |

Ylellä juttu siitä, miten perintöjen koot ovat kasvussa: https://yle.fi/a/74-20077554

Paljonko te tulette saamaan perintöä? Itsellä aika varakkaat, tyhjästä aloittaneet keskituloiset mutta nuukasti eläneet vanhemmat, ja omaisuutta heillä yhteensä ehkä noin 1,4 miljoonaa. Jos olettaa, että sitä ei kovasti kuluisi mm. hoitomaksuihin, tuossa on minulla ja veljellä arviolta kymmenen vuoden sisään jaettavaa noin 700 000 per nuppi. 

Pistää vähän hiljaiseksi, kun miettii että omat vanhemmat ovat vaatimattomasti eläen koonneet aika hyvän omaisuuden, ja puheissa kuultaa että edelleenkään eivät oikein halua rahojansa käyttää vaan ne jätetään sitten perinnöksi. Itselläkin kuitenkin jo lainat maksettu ja aika iso osakesalkku, ja elän vaatimattomasti, joten mihin minäkään niitä rahoja tarvin, en oikein mihinkään.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

150.000€ netto. Pihisti kun olen elänyt, en osaa enkä tiedä mihin sijoittaa. Pankit yms. kuulemma mielellään huolehtisi rahoista ns.korvausta vastaan. Niin varmaan!7

Vierailija
102/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään. Mun vanhemmat varmasti testamenttaa kaiken mun veljille. Mulle ei mitään. Eipä tuolla toisaalta väliä. Mitä mä sitten enää niillä rahoilla tekisin? Olettaen, että vanhemmat elää 80-95 -vuotiaiksi. Olisin itsekin jo eläkeläinen. Olivat 20-vuotiaita kun saivat mut.

Ei mahdollista, sinulla ikeus lakiosaan eli 25%

Sitä ei voi testamentilla kiertää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kuoli juuri. Täytyy sanoa, ettei kyllä tässä vaiheessa kiinnosta yhtään koko perintö. Metsää ja peltoa meillä on ja tontti purkukuntoisella talolla.

Otan osaa, oikeasti. Äitini kuoli 2 vuotta sitten ja muistan kuinka ne perintörahat kilahti tilille, eikä se tuntunut yhtään miltään. Ei miltään.

Ei edes, vaikka olin täysin rahaton ja tilit miinuksella kaikkien asioiden hoitamisesta, joten todella kipeästi tarvitsin rahaa. Nyt siis puhutaan "vain" muutamasta kymppitonnista, mutta mun tilanteessa köyhänä sekin oli käsittämätön mälli hilloa. En ollut ikinä elämässäni nähnyt edes muutamaa tonnia tililläni, palkkani on niin surkea.

Vielä 2 vuotta myöhemminkin olen sitä mieltä, että olisin mieluummin jatkanut elämääni köyhänä ja pitänyt rakkaan äitini. 

En siis tarkoita olla kiittämätön, olen toki kiitolli

Avasit kyllä täydellisesti sen mitä itsekin ajattelen omasta äidistäni, kiitos sinulle! 

Vierailija
104/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tuntuu toisia se maallinen mammona kiinnostavan, kun täällä tiedetään perinnön arvokin jo etukäteen.

Vierailija
105/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kanssa tulemme perimään vanhan omakotitalon muuttotappioalueella ja hehtaarin verran pajukkoa. Ei sillä, että oltaisiin koskaan sen varaan laskettu, että perinnöllä rikastuu.

Vierailija
106/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä on kuollut, häneltä en perinyt mitään. Äiti on elossa ja siitä huolimatta ettei hänen eläke ole suuri niin äidillä on aina rahaa koska elää säästeliäästi. Viime aikoina olen pyytänyt häntä tuhlaamaan rahansa itseensä vielä kun on aikaa nauttia. En tarvitse mitään perintöä. Minulla on työpaikka, todennäköisesti ihan ok eläke kun jään töistä pois ja suht varakas puoliso. Ihanat lapsenlapset joille annan aikaani ja välillä ostelen tarpeellisia lahjoja kuten toppahaalareita ym. Kauhea ajatuskin että pitäisi elää niukasti vain sen takia että jälkipolvi sais ison perinnön! Minä ainakin nautin elämästä niin kauan kuin voin, mitä elämää se on ettei voi nauttia tienaamistaan rahoistaan. Eikö teitä hävetä saada ilmaista rahaa sen kustannuksella ettei omat vanhemmat ole osanneet nauttia omista tienaamistaan rahoistaan?

Kaikilla ei ole hyvä palkka. Jos joutuu itsekin elämään kädestä suuhun,  miksei heille saisi tulla missään vaiheessa edes vähän helpotusta? Mun vanhemmat eivät olleet rikkaita, eikä edes hyvin tienaavia. Mutta elivät nuukasti kuitenkin myös nauttien elämästään. Esimerkiksi hankkimalla vaatimattoman mökin, veneen ja auton, jolla kulkea sinne. Miksen olisi itsekin pienituloisena saanut niitäkään periä? 

Ei kaikki mitään miljoonia peri, eikä edes satoja tuhansia. On niin helppo kehoittaa vanhempia käyttämään rahat pois vaan itseensä, jos oma talous on turvattu. Kumppanin kanssa tietenkin.   Minulla se ei ollut niin hyvin turvattu, koska makselin asuntolainani alusta alkaen surkean pienestä palkasta yksin. Joten joo, minä ahne paskiainen olin onneni kukkuloilla kun sain sen verran perintöä, että pääsin vihdoinkin asuntolainastani eroon. Ja jäi jopa parikymmentä tonnia ylimääräistäkin. Hyi mikä ahne paskiainen olen.

Ja joo, minunkin vaatimattoman perintöni eräs sukulainen tulee perimään. Mulla ei ole edelleenkään varaa hirveesti toteuttaa unelmiani, pitää rempata kämpässä, auto on jo ikivanha ja niin edelleen. Ei varmaan sekään ahne paskiainen ansaitse periä mua, koska  mulla ei juuri riitä rahat elämästäni nauttimiseen?

Vierailija
107/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimalla lakiosani ehkä luokkaa 100 000e. Aion sen toki myös vaatia, sillä tuolla vietä muutaman vuoden pitempään mukavaa elämää sen jälkeen kun työura on ohi ja omat säästöt käytetty.

Vierailija
108/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa sitä olla jonkun verran tulossa. Jonkin verran keskiluokkaa parempituloiset vanhempani ovat rakennuttaneet 2 omakotitaloa ja 2 kesämökkiä Saimaan rannoille, omistuksessa jonkin verran metsää ja 1 arvokas tyhjä tontti myös. Vanhemmat takoo edelleen kovaa tiliä eikä ole tiedossa mulla paljonko heillä on sijoituksia tehtynä tai ylipäänsä säästötileillä rahaa. 

Vierailija
109/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilta tuli muutama tonni sen jälkeen kun kaikki hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyvät kulut oli maksettu. Eiköhän täällä jokaisen pitäisi hankkia omat rahansa eikä jäädä odottelemaan perintöjä... jokainen hankkikoon ja käyttäköön omansa. 

Vierailija
110/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen kuuluisan 100 metriä etumatkaa.

Vierailija
111/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kämpän ja maatilan, 27 hehtaaria metsää. Myin kaikki ja sain rahaa jotain 250000€. Niillä tässä nyt elellään, kohta pääsee eläkkeelle.

Vierailija
112/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että kovin mitään jää. Melko pieniarvoisia kiinteistöjä ja ei tilivaroja juurikaan. Lisäksi meitä on 10 lasta. Eli omilla on mentävä, jos ei lottovoitto satu joskus kohdalle. 

Vierailija
113/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman satasen säkeittäin lankoja. 

Vierailija
114/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti perinnön saamisessa kestää vielä kauan, vaikka kyllähän nuo vanhemmat jo seitsemänkymppisiä ovat.

Vierailija
115/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni kanssa ollaan joitain vuosia sitten saateltu hautaan viimeinenkin vanhempamme. He kaikki saivat elää pitkän elämän ja ollaan muisteltu kaikkea kiitollisina. Olemme molemmat suvuissamme ensimmäinen sukupolvi, joka oikeasti perii jotain kotitilasta lohkaistua tonttia kummempaa, eikä perinnön merkitystä voi vähätellä. Nyt ei puhuta mistään erityisen varakkaista perheistä, mutta perintönä saadut velattomat asunnot pääkaupunkiseudulta sekä kesämökit toivat meille ainoina lapsina sen verran varallisuutta, että näin yli 50-vuotiaina emme olisi ongelmissa vaikka molemmilta loppuisivat työt eläkeikään saakka. Tällaisen selkänojan saamisen antamaa merkitystä ei voi vähätellä. Omalle lapsellemme toki haluamme antaa vähintään saman.

Vierailija
116/120 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää, jokainen on voinut tehdä testamentin.

Vierailija
117/120 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea laskea kaikkea yhteensä, mutta noin 1 - 1,3 milj (olen ainoa lapsi, ja varakkaiden vanhempien lisäksi suvussa on varakkaita lapsettomia tätejä ja setiä)

Vierailija
118/120 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntikelvottomia asuntoja ei kannata suinpäin ottaa vastaan.

Vierailija
119/120 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150.000€ netto. Pihisti kun olen elänyt, en osaa enkä tiedä mihin sijoittaa. Pankit yms. kuulemma mielellään huolehtisi rahoista ns.korvausta vastaan. Niin varmaan!7

Sijoitusneuvojista on hyviä sketsejä,varsinaisia Helppo-Heikkejä.

Vierailija
120/120 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon kanssa tulemme perimään vanhan omakotitalon muuttotappioalueella ja hehtaarin verran pajukkoa. Ei sillä, että oltaisiin koskaan sen varaan laskettu, että perinnöllä rikastuu.

Sitä ei ole pakko ottaa.On iso riski että siitä tulee teille pelkkää rahanmenoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan