Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tulette saamaan perintöä?

Vierailija
11.03.2024 |

Ylellä juttu siitä, miten perintöjen koot ovat kasvussa: https://yle.fi/a/74-20077554

Paljonko te tulette saamaan perintöä? Itsellä aika varakkaat, tyhjästä aloittaneet keskituloiset mutta nuukasti eläneet vanhemmat, ja omaisuutta heillä yhteensä ehkä noin 1,4 miljoonaa. Jos olettaa, että sitä ei kovasti kuluisi mm. hoitomaksuihin, tuossa on minulla ja veljellä arviolta kymmenen vuoden sisään jaettavaa noin 700 000 per nuppi. 

Pistää vähän hiljaiseksi, kun miettii että omat vanhemmat ovat vaatimattomasti eläen koonneet aika hyvän omaisuuden, ja puheissa kuultaa että edelleenkään eivät oikein halua rahojansa käyttää vaan ne jätetään sitten perinnöksi. Itselläkin kuitenkin jo lainat maksettu ja aika iso osakesalkku, ja elän vaatimattomasti, joten mihin minäkään niitä rahoja tarvin, en oikein mihinkään.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 400 000 olisi minun osuuteni varmaan yhteensä olettaen, että omaisuus pysyy nykyhetken tasolla kuolemaan saakka. Tosin harmillista verotuksen kannalta on se, että suurin osa omaisuudesta on toisen vanhemman omaisuutta eli perintövero tulee olemaan paljon enemmän kuin jos se olisi 50-50 äidiltä ja isältä. 

Vanhempani ovat ihan tavallisia keskituloisia, mutta todella nuukia. Siitä huolimatta, että rahaa on tilillä, ei sitä voi käyttää mihinkään oman elämän laatua nostavaan, vaan kaupasta ostetaan halvinta tuoremehua ja lantrataan veteen. Sekin mahdollisuus toki on, että tulee vaikka muistisairaus ja Esperi kuppaa kaikki rahat, kun ei noita kahta kiinnosta vaikka jäämistösuunnittelu pätkääkään. 

Vierailija
22/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään, kun äitini kuoli 15v sitten 40+v iässä, isäni kanssa en ole tekemisissä eikä taatusti sieltäkään mitään tule, juonut kaiken, möi kastelahjaksi saamani hopeatkin ja lempinukkeni saadakseen viinaan rahaa.

Minusta nämä kysymykset on absurdeja, aivan kuten vaikka sekin oletus, että vanhemmat kustantaisivat lapselleen esim.ajokortin, vaikka toki tiedostankin sen johtuvan siitä kuinka haisevasta paskasta olen itse ponnistanut aikuisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku parikymmentä tuhatta hoitokulujen jälkeen. Toki olen vain 21 vuotta nuorempi ja sairaampi kuin äitini joten voin kuolla ennen häntä. Isältä ei tule jäämään mitään. Tuskin edes hautajaiskuluja.

Vierailija
24/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Mun vanhemmat varmasti testamenttaa kaiken mun veljille. Mulle ei mitään. Eipä tuolla toisaalta väliä. Mitä mä sitten enää niillä rahoilla tekisin? Olettaen, että vanhemmat elää 80-95 -vuotiaiksi. Olisin itsekin jo eläkeläinen. Olivat 20-vuotiaita kun saivat mut.

Vierailija
25/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo summa suuri ole jos puoliksi panette ja vielä perintöveron maksatte. No toivotaan, että käyttävät itsensä hyväksi nuokin rahat.

Vierailija
26/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin yhtään, koska vanhempani varmaan elää minua pidempään. Mutta jos ei käy niin, niin saan sen verran mitä vanhempani eivät ole etukäteen siirtäneet lapsenlapsille tai käyttäneet itse. En voi tietää paljonko se on. Jotain satoja tuhansia tai miljoona maksimissaan. 

Vierailija
27/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan ehkä 30000.  Työläisperhe.

Toisaalta omat lapseni tulevat perimään tuon summan moninkertaisesti. 

Vierailija
28/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut jo  perintöä, vanhempieni jälkeen ihan kivan summan kun talo ja tontti jäi minulle jotka olen sittemmin myynyt koska asun ulkomailla.

Tarkempia rahasummia en kerrp koska ei kenellekään kuulu.

Vierailija
29/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan todennäköisesti 0€. Vanhemmat asuu vuokralla ja pa, ei edes autoa omista. 

Vierailija
30/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten purkukuntoisen talon ja satojen tuhansien velat haluaa katsoa perinnöksi. Ei edes hautauskuluihin jää rahaa.

Vierailija
31/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen yllätys jos saan enemmän kuin 10 000. Veikkaan, että ei jää jaettavaa.

Vierailija
32/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli niin saatiin 235000 euroa veljeni kanssa per pää ja asunto joka myytiin. Siitä saatiin 180000 euroa. Isällä on aika iso omaisuus ja siltä saatiin jo kesämökki arvoltaan 180000 euroa Se on jo yli 80 vuotias eikä se jaksanut hoitaa sitä mökkiä. Rahaa voi tulla 350000 minulle ja veljelle kummallekkin.

Vierailija
33/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€ tuli faijalta ja sama tulee mutsilta

Vierailija
34/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaassa lykyssä tulee ehkä joku 7500 € kouraan.

Vierailija
35/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen perintö on noin 40000, joten siihen nähden tälle palstalle on päätynyt yllättävän varakasta väkeä kun joka toisella on puolen miljoonan perintö! 

Itselleni ja vaimolle on tosin tulossa jonain päivänä (toivottavasti mahdollisimman pitkän ajan kuluttua) joitakin satoja tuhansia. 

Vierailija
36/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo vanhemmille, että testamenttaavat minun lapsilleni, niin jää se välivaihe pois, että minun pitäisi luopua perintäosuudesta. Ne tarvitsee sitä rahaa paljon enemmän kuin minä.

Jos olet siinä iässä, että vanhemmat kohta jättämässä perintöä ja vesikielellä sitä odottelet, niin se kertoo kyllä, että et ole onnistunut itse varallisuutta keräämään ja raha on sinulle liian tärkeää!

Minulle on etukäteen kerrottu, että saan perintöä. Sylkäistäkö sille pitäisi?

Mikset luovu perinnöstä ja anna sitä lapsillesi? Mihin oikein rahaa tarvitset? Eikö lapsesi ole enemmän siinä iässä, että heillä olisi sille rahalle käyttöä?!

Vierailija
37/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempien kodin arvo on n 150 t. Perijöitä 2. 

Mun miehen vanhemmilla on 2 omakotitaloa maalla ja kesämökki, missä ei ole mitään mukavuuksia ja älyttömästi hyttysiä.

Pitää itse tienaa omat omaisuudet

Vierailija
38/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida jäädä mitään kun hautajaiset maksettu. Voi olla että ei edes riitä.

Vierailija
39/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan? 0€, kaikki perittävät on jo peritty. Yhteensä tuli rapian alle 40.000€.

Vierailija
40/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo vanhemmille, että testamenttaavat minun lapsilleni, niin jää se välivaihe pois, että minun pitäisi luopua perintäosuudesta. Ne tarvitsee sitä rahaa paljon enemmän kuin minä.

Jos olet siinä iässä, että vanhemmat kohta jättämässä perintöä ja vesikielellä sitä odottelet, niin se kertoo kyllä, että et ole onnistunut itse varallisuutta keräämään ja raha on sinulle liian tärkeää!

Minulle on etukäteen kerrottu, että saan perintöä. Sylkäistäkö sille pitäisi?

Mikset luovu perinnöstä ja anna sitä lapsillesi? Mihin oikein rahaa tarvitset? Eikö lapsesi ole enemmän siinä iässä, että heillä olisi sille rahalle käyttöä?!

Jaa, miksei saman tien valtiolle tai hyväntekeväisyyteen. Kyllä kuulostat p*skantärkeältä omakuvan kiillottajalta. Lopeta. Ihmiset saa tehdä omalla perinnöllään mitä huvittaa.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä