Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tulette saamaan perintöä?

Vierailija
11.03.2024 |

Ylellä juttu siitä, miten perintöjen koot ovat kasvussa: https://yle.fi/a/74-20077554

Paljonko te tulette saamaan perintöä? Itsellä aika varakkaat, tyhjästä aloittaneet keskituloiset mutta nuukasti eläneet vanhemmat, ja omaisuutta heillä yhteensä ehkä noin 1,4 miljoonaa. Jos olettaa, että sitä ei kovasti kuluisi mm. hoitomaksuihin, tuossa on minulla ja veljellä arviolta kymmenen vuoden sisään jaettavaa noin 700 000 per nuppi. 

Pistää vähän hiljaiseksi, kun miettii että omat vanhemmat ovat vaatimattomasti eläen koonneet aika hyvän omaisuuden, ja puheissa kuultaa että edelleenkään eivät oikein halua rahojansa käyttää vaan ne jätetään sitten perinnöksi. Itselläkin kuitenkin jo lainat maksettu ja aika iso osakesalkku, ja elän vaatimattomasti, joten mihin minäkään niitä rahoja tarvin, en oikein mihinkään.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isäni jättää minut ilman perintöä, kaikki testamenttaa sisaruksilleni", aikamoinen Tshikatilo saa olla että onnistuu rintaperillisen perinnöttä jättäminen. Liikaa katsottu saippuasarjoja? 

Vierailija
62/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä vähän kateellinen, kun tuntuu että suurimmalla osalla täälläkin odottaa vähintään puolen miljoonan perintö. Kyllähän se jonkinlaista taloudellista turvaa toisi eläkepäiviksi, jos tietäisi perivänsä mukavan summan. Omia (vaikkakin korkeakoulutettuja) vanhempia ei ole paljoa kiinnostanut kerryttää omaisuutta. Molemmilla omaisuus varmaankin n. 100-150k muutaman perityn metsäpalstan ja asunnon muodossa. Tämän kun jakaa jonain päivänä kolmen sisaruksen kesken, niin eipä siitä paljoa käteen perintöverojen jälkeen jää. Toki mieluummin pidän vanhempani täällä mahdollisimman pitkään ja tuo alle 100k tuntuu lopulta aika "pikkurahalta" omaan jo kerrytettyyn omaisuuteen nähden.

Nykyään elinikäodote on niin pitkä, että monihan saa eläkerahat käyttöön itsekin lähempänä eläkeikää eli eihän noiden varaan voi oikein talouttaan laskea, vaikka olisi isokin potti tulossa. Mutta taloudellista turvaa ainakin eläkepäiviin se tosiaan toisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v siskon kanssa perin metsäpalstan kun pappa kuoli vasta isäni kuoleman jälkeen. Tulevat, ehkä täti 96v  serkkujen kanssa peritään jos ei testamenttia, äiti 90v , on säästeliäästi elänyt, mutten tiedä paljon on tilillä. toivon kuitenkin heille vielä elinvuosia.

Vierailija
64/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun palstalaisista on turvaverkon ulkopuolella eläviä tukiloisia ja pelkkä tonnikalapurkki kaapissa, sitten yhtäkkiä ilmestyy neljä sivullista 50000-1500000 rahaa, metsää, taloja, mökkejä ja mitä lie muuta perineitä ihmisiä.

Vierailija
65/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet kerrostalokolmiosta pääkaupunkiseudulla. Puolikkaan arvo ehkä n. 130000 miinus perintöverot.

Vierailija
66/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v siskon kanssa perin metsäpalstan kun pappa kuoli vasta isäni kuoleman jälkeen. Tulevat, ehkä täti 96v  serkkujen kanssa peritään jos ei testamenttia, äiti 90v , on säästeliäästi elänyt, mutten tiedä paljon on tilillä. toivon kuitenkin heille vielä elinvuosia.

Onko siskolla ylipainoa, millaiset tissit?

Vierailija
67/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut enkä tule saamaan perintöä. Isä ja kaikki isovanhemmat ovat jo kuolleet. Äiti on yhä hengissä, mutta sieltäkään on turha odottaa mitään. Ei taida varallisuutta olla edes hautajaiskulujen vertaa.

Vanhemmat pienituloisia. Isä kuoli jo kun olin lapsi. Äiti ollut ensin vuosia kotona lasten kanssa ja sitten oli jonkun vuoden hoitolapsia meillä. Äiti opiskeli iäkkäämpää jo lähihoitajaksi ja on viimeiset työvuotensa hoivannut mummoja. Nyt on ollut pienellä eläkkeellä vuosia. Jos joitain euroja oli pienestä palkastaan saanut säästöön, on ne jo menneet lääke yms. kuluihin.

Vierailija
68/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään. Mun vanhemmat varmasti testamenttaa kaiken mun veljille. Mulle ei mitään. Eipä tuolla toisaalta väliä. Mitä mä sitten enää niillä rahoilla tekisin? Olettaen, että vanhemmat elää 80-95 -vuotiaiksi. Olisin itsekin jo eläkeläinen. Olivat 20-vuotiaita kun saivat mut.

Lakisosan voit vaatia rintaperillisenä. Kuuluu sinulle jos vanhemmat tekee testamentin ja jokaiselle on ilmoitettava kuolemasta ja perunkirjoista.

Vierailija
69/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siskolla ylipainoa, millaiset tissit?

Minkälaiset kuusikymppisellä nyt yleensä on, mitä luulisit?

Vierailija
70/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo molemmat vanhempani haudannut. Sen tiesin ettei isältäni tule mitään, hänellä kaikki rahat meni aina kurkusta alas ja savuna ilmaan, sen takia äitimme hänestä erosikin. Hänellähän oli ihan miljoonaluokan mökkitontti sellaiselta alueelta, mistä ei enää aikoihin ole saanut ostaa mökkitontteja, mutta avioeron jälkeen ilmeisesti ryyppäsi ja ties mihin nekin rahat paloi. Tosin ei sen mökkitontin arvo silloin 80-luvulla vielä ollut miljoonaluokkaa, mutta kitisi jälkeenpäin kun se myytiin 2000-luvulla moninkertaisesti kalliimmalla kuin hän sen katkeruuksissaan ja kaljanhimoissaan möi. Eihän se itse mökki ollut arvokas, vaan tontti.

Ei sitten tullut mieleen pitää se mökki ja viettää lastensa kanssa aikaa siellä vielä eron jälkeenkin? Tosin ei me varmaan oltais niistä miljoonistakaan mitään peritty, sillä isämme aina sanoi ettei lasten kuulu mitään periä, vaan hankkikoot itse omat rahansa. 

Joo ja hän ei meihin lapsiin juurikaan pitänyt yhteyttäkään, mitä joskus kännissä soitti ja haukkui kun ei pidetä yhteyttä. No pidä nyt tuollaiseen kiukkuiseen kännikalaan yhteyttä, joka ei uskalla edes soittaa selvinpäin ja jos itse soitti, ei myöskään ollut selvinpäin, paitsi jos oli töissä. 

Äitimme teki eron jälkeen kahta työtä maksaakseen yksin rivitaloasunnon loppuun ja osti lopulta uuden ok-talon, joka me sitten perittiin pari vuotta sitten. Siitä tuli sellainen lähemmäs sata tonnia mulle ja veljelleni, joilla saatiin omat asuntolainamme maksettua pois, mikä tässä taloustilanteessa oli valtava helpotus, sillä olimme molemmat veljeni kanssa yksineläjiä. Ei siitä mitään ylimääräistä humputtelurahaa juuri jäänyt, mutta pitää olla tähänkin kiitollinen. Tiedän ettei kaikki peri mitään. 

Vierailija
71/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun palstalaisista on turvaverkon ulkopuolella eläviä tukiloisia ja pelkkä tonnikalapurkki kaapissa, sitten yhtäkkiä ilmestyy neljä sivullista 50000-1500000 rahaa, metsää, taloja, mökkejä ja mitä lie muuta perineitä ihmisiä.

En ole tukiloinen mutta isällä oli purjevene ja myytiin kun isä kuoli viime vuosituhannella, äidillä ei ole mitään omaisuutta ja asuu vuokralla, joten en tule perintöä saamaan. Mutta olen jo äidilleni sanonut vuosia sitten että pistää vaan kaiken menemään, perintöä ei ole pakko jättää, käyttää vielä kun elää ne rahansa itseensä. 

Vierailija
72/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo oikein vuosiin enää kirjoittanut tänne mitään kun tää on nykyään tällainen sossupalsta. Lähinnä lueskelen joskus työni puolesta... Lääkäri-ystäväni käy myös täällä mutta ei kommentoi. Miksi kuvittelet ettei täällä käy varakkaita? 

- Se miljoonia perivä

Vierailija
73/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mieti tällaista. Ap on kuvottava. 

Vierailija
74/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan luultavasti parisataa tonnia mutta toivon että vanhemmat kuluttaisivat pottia pienemmäksi, ovat sen ansainneet.

Vierailija
75/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri mitään, mutta omat lapset tulevat saamaan muhkean perinnön.

Vierailija
76/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten näe kuin yhdenlaiset kommentit? Moni on sanonut ettei saa mitään. Ei niin yhtiskä mitään. En minäkään saanut paljoa, muutaman kymppitonnin. Ei nyt mitään miljoonia sentään. Tällä palstalla on paljon iäkkäitä ihmisiä, joiden vanhemmilla on talot, mökit ja metsää, sekä kalliita metsäkoneita jne, toki niistä tulee äkkiä miljoona täyteen. Sen ajan ihmiset ei törsäilleet turhuuksiin, kuten nykyään tehdään, joten ei ole mikään ihme, että jotain on tulossa.

Suurempi kysymys lieneekin, mitä on tämän hetken nuorille tulossa?

Vierailija
77/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osan mielestä on kuvottavaa olla tietoinen siitä, että itsellä on varakkaat vanhemmat jotka tulee joskus perimään? Osassa suvuista varallisuutta vaalitaan, siitä puhutaan ja sen siirtoa perillisille suunnitellaan. Osalle tämä on siis ihan normaalia vaikka osa näkökään pitää rahasta puhumista jonkinlaisena paheksuttavana syntinä. 

Vierailija
78/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että kuoleminen on myös kallista.Hautajaiskulujen ja  perintöveron lisäksi tulee luovutusvoittovero, kun edesmenneen omaisuutta myydään. Tulee monelle yllätyksenä, mutta on siis arvioidusta myyntivoitosta laskettuna 30%. Kiinteistövälitysten palkkiot ovat tuhansia euroja, sitten tulee vielä varainsiirtoveroa, leimamaksuja, erilaisia todistuksia vaaditaan vino pino, ja kaikki maksaa. Edes  perukirjaan vaadittavat virkatodistukset eivät nykyään ole ilmaisia. Ja usein menee pitkään ennenkuin kaikki kiintöihin liittyvät vakuutukset, kiinteistöverot ym on maksettu ennenkuin kiinteä omaisuus on saatu myytyä. Lisäksi myös usein tarvittavat lakimiespalkkiot, pankin kulut ym maksaa. Toki jos omaisuutta on paljon, nämä ovat pikkurahoja, mutta tuhansia euroja menee siis alkuvaiheessa, jos on vähänkin  jotain omaisuutta myytäväksi.

Vierailija
79/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molemmille vanhemmille sanonut, että käyttävät vain pois kaiken tilillä lojuvan rahan ja että ostavat palveluja itselleen mahdollisimman paljon. Siihen olen nyt saanut molemmat ylipuhuttua ja tällä hetkellä aikalailla kaikki menee, mitä tulee.

Isältä jää yksiö ja äidiltä kaksio minulle ja veljelle jaettavaksi. Minulle sopisi mainiosti myös se, että kumpikin myisivät asuntonsa, muuttaisivat vuokralle ja käyttäisivät asuntorahat omaan elämiseensä. Eivät kuulemma siihen suostu ja pakottaa heitä kun ei voi. En tiedä miksi heille on tullut iän myötä tuollaista jääräpäisyyttä. Tiedän, että kumpikin olisi 20v. nuorempana ollut minun kanssani samoilla linjoilla. 

Vierailija
80/120 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Isäni jättää minut ilman perintöä, kaikki testamenttaa sisaruksilleni", aikamoinen Tshikatilo saa olla että onnistuu rintaperillisen perinnöttä jättäminen. Liikaa katsottu saippuasarjoja? 

Perinnöttä jättäminen on yllättävän vaikeaa. Onhan näitä mustia lampaita monessakin suvussa, jotka jo eläessään kuppaa vanhemmiltaan kymmeniä tuhansia, kun ei kiinnosta käydä töissä. Se on epäreilua niitä muita sisaruksia kohtaan, että sen tyypin kanssa joutuu jakamaan vanhempien perinnön. Lokki on käytännössä saanut paljon suuremman perinnön kuin muut sisarukset. Ja tavallaan on jo säästänyt perintöverossakin. Tiedän näitä tapauksia lähipiiristä ja usein vanhemmat eivät vain jaksa sitä lasta, helpommalla pääsee kun vaan maksaa sille vuokrakämpän, jotta se pysyy pois omista nurkistaan riehumasta.

Perinnöttä jättämisestä pitäisi tehdä helppoa, ihan oma päätös pitäisi riittää. Alkaisi siinä se pesueen hankalampikin kakara käyttäytyä nätimmin vanhempiaan kohtaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme