Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?

Vierailija
11.03.2024 |

Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.

Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.

Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku meillä noin 15e/kk. Kerrostalo, pesukone, astianpesukone, telkkari, mikro, hella, tietokone kattovalot ka kasvilamput.

Mulla on kallis määräaikainen soppari ja maksan liki kolminkertaisesti sun laskuun verrattuna. Eikä ole edes pesukoneita tässä miniyksiössä tai kasveja, joille lamppuja olisi. Onneksi tämä soppari loppuu kohta, koska en voi kuluttaa vähempää. Oma vika toki kun kalliin sopparin otti, en uskaltanut olla pörssisähköllä enkä vaihtaa sähköfirmaa.

Vierailija
62/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (+1,5 lasta) kulutus 115m2 kaukolämpö rivarissa on kuukaudessa noin 20€+siirto18€. Pörssisähkö, vähän katselen, ettei kaikkein kalleimpaan aikaa laitata liettä, saunaa, pesukoneita päälle. Ei ole puutetta mistään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä siirtoyhtiötä vaihdat?! Kerro meille kaikille?!

Niin noh. Sähkölaskussa aika olennainen osa on se kulutuspuoli. Jos siinä hinta on Järvi-Suomen energialla 0,37€/kwh ja toisella yhtiöllä 0,11€/kwh, vähemmän älykäskin ihminen voinee päätellä että sähkölasku pienenee vaihdon myötä. 

Ap ei kertonut vielä, mikä on siirtoyhtiö ja perusmaksu. Mutta jos se nyt vaikka sattuisi olemaan Järvi-Suomen energia tai joku muu kallis, niin jos 45 euron laskusta jo 37,5 euroa menee siirtoyhtiön perusmaksuun, niin hankala siitä sähkölaskusta on enää millään tavalla on lähteä mitään nipistämään.

Ei sillä yhtiöllä ole mitään väliä, kun ap selkosuomella kertoi, että siirron osuus on noin puolet. Osaat varmasti itsekin laskea, että 45€ jaettuna puoliksi ei ole lähellekään 37,5€. 

Vierailija
64/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tilastoa. Pyöristin pikkiriikkisen. Hinnoista noin puolet on siirtomaksua.

marraskuu 150 kWh 45 €

joulukuu 200 kWh 55 €

tammikuu 205 kWh 65 €

helmikuu 200 kWh 50 €

Pörssisähkö siis. Sähkösopimuksen tehnyt ihminen valitsi parhaan tietonsa mukaan eli saman kuin itsellään on. Jos joku keksii, mikä olisi halvempi, olisin tosi iloinen. Kela vain kehotti ottamaan halvemman, mutta en osaa.

Voin vähentää sähkönkulutustani lähinnä joko istumalla pimeässä tai lopettamalla kannettavan tietokoneen käytön. Ja kuten aloituksessani sanoin, maksan toki "ylimääräiset" itse, mutta maksaisin mielelläni vähemmän.

ap 

Mistä se on noin helvetin kalliin sopimuksen saanut? Tuossahan marraskuun tilanteella tulee kwh hinnaksi 0,30€. Se on törkeää ryöstöä. Itselläni kwh hinta on 0,11€. 

Mulla on täällä kiinteä sopimus ja kwh melkein tuon 0.3€. En ole itse valinnut sitä, vaan se on vuokranantajan (yksityinen) määrittelemä enkä voi vaihtaa sitä. Aika lailla risoo maksella 120€/3kk, mutta ei tässä nyt muutakaan voi, kun muuttaa en halua. -eri

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla yli 200kwh kulutus, jos ei ole edes sähkölamppuja? Ihan ei nyt täsmää tämän aloituksen tiedot. 

Nämä normaalit jääkaapit, puhelimet ja muut ovat oletuksena ymmärrettävissä. Kattolamput ja viihde-elektroniikka ovat yhä muuttokuormassa kaukana pistorasioista. Tarkoitukseni oli tähdentää sitä, että käytössä ovat ihan pelkät peruskapineet.

ap

Fortumilla näkyy olevan Oma Fortum -palvelu. Seuraa sieltä jonkin aikaa (kuten ekassa viestissäni kirjoitin), mikä sulla oikein kuluttaa noin paljon sähköä. 

Vierailija
66/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tilastoa. Pyöristin pikkiriikkisen. Hinnoista noin puolet on siirtomaksua.

marraskuu 150 kWh 45 €

joulukuu 200 kWh 55 €

tammikuu 205 kWh 65 €

helmikuu 200 kWh 50 €

Pörssisähkö siis. Sähkösopimuksen tehnyt ihminen valitsi parhaan tietonsa mukaan eli saman kuin itsellään on. Jos joku keksii, mikä olisi halvempi, olisin tosi iloinen. Kela vain kehotti ottamaan halvemman, mutta en osaa.

Voin vähentää sähkönkulutustani lähinnä joko istumalla pimeässä tai lopettamalla kannettavan tietokoneen käytön. Ja kuten aloituksessani sanoin, maksan toki "ylimääräiset" itse, mutta maksaisin mielelläni vähemmän.

ap 

Et osaa vaihtaa sähkösopimusta vaikka osaat kirjoittaa tänne? 

Mitä vaihtamista siinä on jos on pörssisähköllä? Jos olisi vaikka määräaikainen soppari, voisi tulla sopimusrikkeestä maksuja.

Vierailija
67/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin noh. Sähkölaskussa aika olennainen osa on se kulutuspuoli. Jos siinä hinta on Järvi-Suomen energialla 0,37€/kwh ja toisella yhtiöllä 0,11€/kwh, vähemmän älykäskin ihminen voinee päätellä että sähkölasku pienenee vaihdon myötä. 

Ap ei kertonut vielä, mikä on siirtoyhtiö ja perusmaksu. Mutta jos se nyt vaikka sattuisi olemaan Järvi-Suomen energia tai joku muu kallis, niin jos 45 euron laskusta jo 37,5 euroa menee siirtoyhtiön perusmaksuun, niin hankala siitä sähkölaskusta on enää millään tavalla on lähteä mitään nipistämään.

Juurihan tuo kertoi, että on Fortumin sopimus. Eikä mikään sähköyhtiö pidä perusmaksua melkein neljässä kympissä. Turha

Luepa se viesti ihan loppuun saakka. Löydät sieltä lisätietoja. 

Vierailija
68/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin pienessä vuokra asunto.En saa kelan tukia. Sähkö laskuni on noin 18 e/ kk.Helen joku määräaikainen.Pesen pyykiä 2 X viikossa sama imuroin.Mikään laite kotini on ei ole valmiustilassa,Tosin syön sydänmerkillä mikro-aterioita/ Juon vain Teetä.Veden keitimellä siihen vesi.. Tiskikonetta ei ole.Valo paalaa siellä missä itse olen.

Vierailija
69/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla yli 200kwh kulutus, jos ei ole edes sähkölamppuja? Ihan ei nyt täsmää tämän aloituksen tiedot. 

Nämä normaalit jääkaapit, puhelimet ja muut ovat oletuksena ymmärrettävissä. Kattolamput ja viihde-elektroniikka ovat yhä muuttokuormassa kaukana pistorasioista. Tarkoitukseni oli tähdentää sitä, että käytössä ovat ihan pelkät peruskapineet.

ap

Joku nyt kuluttaa paljon sähköä, itse en ole päässyt 200 kwh/kk kulutukseen edes niinä kuukausina, kun olen säännöllisesti saunonut tai käyttänyt ilmastointilaitetta.

Vierailija
70/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

marraskuu 150 kWh 45 €

joulukuu 200 kWh 55 €

tammikuu 205 kWh 65 €

helmikuu 200 kWh 50 €

ap 

Mistä se on noin helvetin kalliin sopimuksen saanut? Tuossahan marraskuun tilanteella tulee kwh hinnaksi 0,30€. Se on törkeää ryöstöä.

Jos sinä maksat sähkölaskun, sinä saat valita myös yhtiön, joka sen sähkön toimittaa ja sinä itse teet sen sähkösopimuksen. Vuokranantaja valitsee sähköyhtiön ja tekee sopimuksen vain siinä tapauksessa, jos hän itse maksaa sähkölaskun. 

Vierailija
71/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi valehtelet? Ei mikään jääkaappi ja puhelimen lataus kuluta sähköä 200kwh/kk. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista.  Pelkillä peruskapineilla ei ole mahdollista saada tuollaista kulutusta aikaan, vaikka ne olisivat päällä 24/7. 

Vierailija
72/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 kilowatin kuukausittainen kulutus yksinasujalta vaatii jo aikamoista törsäämistä. Onko sinulla sähkösauna? Tai joku hemmetin tehokas pelikone? Onko vaatekaapissasi mahdollisesti kasvivalot?

Vierailija
73/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Joku nyt kuluttaa paljon sähköä, itse en ole päässyt 200 kwh/kk kulutukseen edes niinä kuukausina, kun olen säännöllisesti saunonut tai käyttänyt ilmastointilaitetta.

Ehkä vanha jääkaappi tms? Tai sitten jossain on virhe

Vierailija
74/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä sähköyhtiöstä sähkösyöpöt kodinkoneet.

Älä käytä kylpyhuoneen lattialämmitystä, joka vie järjettömästi sähköä - yksiössä oli kolmion sähkölasku.

Vierailija
75/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertojääkaappi kuluttaa sähköä 0,3-0,8kwh/vuorokausi. Eli kuukaudessa jääkaapin osuun on pyöreästi 10-20kwh. Ap jauhaa paskaa, jos väittää, että pelkällä jääkaapilla saa 200kwh/kk kulutuksen. 

Vierailija
76/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, kiinteähintainen tai määräaikainen? Tuskin pörssisähkö kuitenkaan, koska sillä ei pääsisi noin isoon laskuun ilman sähkölämmitystä. Oma kulutuslaskuni pörssisähköllä oli viime kuulta 6,90 euroa ja siirtolasku tulee olemaan reilu 7 euroa.

Entäpä sähkönsiirron PERUSMAKSU, joka on sama, käytit 0 tai 1000 kWh?

Toisessa asunnossani perusmaksu on n. 15€/kk, toisessa tuplat eli 29€/kk.

Muuten en ymmärrä ap:n kallista laskua, kuin mahtavalla siirron perusmaksulla TAI ap:n sähkölasku muodostuu lämmityskuluista. Esim. vanhoissa puutaloyhtiöissä asunnon lämmitys ei yleensä sisälly vuokraan.

Oma kulutukseni on n. 50 kWh/vrk, kun en lämmitä sähköllä.

Vierailija
77/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täällä kiinteä sopimus ja kwh melkein tuon 0.3€. En ole itse valinnut sitä, vaan se on vuokranantajan (yksityinen) määrittelemä enkä voi vaihtaa sitä. Aika lailla risoo maksella 120€/3kk, mutta ei tässä nyt muutakaan voi, kun muuttaa en halua. -eri

Etkö voi tuossa tilanteessa yrittää keskustella vuokranantajan kanssa ja miettiä halvempaa sopimusta? Ei häntä itseään se hinta tietty haittaa, kun sä laskut maksat, mutta luulisi hänen haluavan pitää vuokralaisen tyytyväisenä.

Vierailija
78/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, auttaako kelalle perustella jotenkin? Tutulla oli tuossa jotain kaksinkertainen lasku siirtoineen. Eikä sillä ole kuin telkkari, pesukone, jääkaappipakastin ja pieni arkkupakastin. Hella ja mikro. Kylppärin lattialämmitys kai se ainoa mitä voi pienentää.

Siirtomaksuunhan ei kait voi itse vaikuttaa jos kallis niin sitä voisi kelalle selvittää. Paljon riippuu sähköyhtiöstä eli heidän hinnastaan jos sulla toistaisrksi voimassa oleva sopimus voit pyytää tarjouksia muilta sähköyhtiöiltä jos saisit halvemmalla.

Mulla on myös kylppärissä lattialämmitys mutta lisäksi patteri jota pidän päällä koko ajan mutta lattialämmitys päällä vain saunan/suihkussa käynnin jälkeen jonkun aikaa muutoin pois päältä. Mulla sähkölaskut noin 20-30 e/kk 50 neliötä ja saunallinen kaksio. Tuo lattialämmitys nimittäin kuluttaa melkoisesti sähköä. Onko sulla kylppärissä patteria ollenkaan jos on niin pidä lattialämmitystä päällä vain suihkussa käynnin jälkeen.

Käyn saunassa suht harvoin tosin ja luulen että säästöä tulee paljon myös siitä että en käytä valaistusta kuin keittokomerossa jossa liesikuvussa valot ja keittiökaapin led valaisin myös päällä. Valaisee silti riittävästi.  En muuta oikeastaan tarvitse koska isot ikkunat jotka etelään ja länteen ja valoa riittää välillä liikaakin. Iltaisin telkkaria katsoessa myös sieltä saa valoa näin pimeänä vuoden aikana. Minulle tämä riittää hyvin. Nyt mulla sähkön hinta n. 8 c/kwh. Määräaikainen soppari.

Vierailija
79/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tuo kertoi, että on Fortumin sopimus. Eikä mikään sähköyhtiö pidä perusmaksua melkein neljässä kympissä. Turha

"Mielestäni hän kertoi, että Fortumilta yritettiin myydä hänelle sopparia, mutta hän ei tarttunut tarjoukseen."

Hups, pitää tarkentaa. Kun olin ollut asiakas kolmisen kuukautta, Fortumin myyjä soitti ja yritti myydä minulle ylimääräisiä juttuja "pienellä sivumaksulla" tähän voimassa olevaan sopimukseen.

Fortumin myyjä tai siis asiakaspalvelija irrotti hampaansa housunpuntistani vasta, kun kerroin, että Kela maksaa sähkölaskuni, mutta kaikki ylimääräiset minun pitää maksaa itse. Hän kuulosti suorastaan huojentuneelta ja lopetti inttämisen siihen; ei ollutkaan kyse hänen myymistaidoistaan, vaan siitä, etten minä ollut ihan niin tyhmä kuin ilmeisesti luultiin. Ja hyvällä syyllä näemmä luultiin, kun kerran minulla on ollut näin älytön sähkösopimus.

Vähän selvitystä tähän tyhmyyteenkin. Entisessä elämässäni käytin sähköä sen, minkä tarvitsin, eikä omalla palkalla maksaminen ollut mikään ongelma. Asennutin ilmalämpöpumpun, joka pienensi sähkönkulutusta kolmanneksella. Saunoin monta kertaa viikossa. Ei tarvinnut pyykätä pikkutunneilla.

Nyt olen kaikin tavoin uuden edessä, ja siitä tämäkin sotku johtuu.

ap

Vierailija
80/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku meillä noin 15e/kk. Kerrostalo, pesukone, astianpesukone, telkkari, mikro, hella, tietokone kattovalot ka kasvilamput.

Mulla on kallis määräaikainen soppari ja maksan liki kolminkertaisesti sun laskuun verrattuna. Eikä ole edes pesukoneita tässä miniyksiössä tai kasveja, joille lamppuja olisi. Onneksi tämä soppari loppuu kohta, koska en voi kuluttaa vähempää. Oma vika toki kun kalliin sopparin otti, en uskaltanut olla pörssisähköllä enkä vaihtaa sähköfirmaa.

Heh, mulla on sama. Sillon sähkökriisin aikaan otin sen hetkisen "halvimman" sopimuksen, mikä on oikeasti ökykallis. Onneksi kulutukseni on pientä eikä laskun maksaminen ole ongelma. Ymmärrän kyllä ettei kaikilla ole näin hyvä tilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän