Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?

Vierailija
11.03.2024 |

Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.

Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.

Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.

Kommentit (167)

Vierailija
1/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko kulutus on kilowattitunneissa?

Vierailija
2/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko kulutus on kilowattitunneissa?

Hyvä kysymys. Aioin kertoa tuon heti aloituksessa, mutta jätin sen pois, jottei mene heti pelkästään sähköfirmoista puhumiseksi. Kerron kyllä, jollei muuta näkökulmaa avaudu.

En valinnut sähköntoimittajaa itse enkä tiedä, mikä olisi halvin vaihtoehto. Aiemmin oli vain yksi vaihtoehto, ja laskut maksoin mukisematta kokonaan itse. Vertaileminen on tosi vaikeaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kilovatti-hintaa maksat? Onko sulla pörssisähkö vai kiinteä sopimus? Asunnon koko? 

Mä olen nyt vähän huono neuvomaan. Asut ehkä vuokralla ja mitenkähän paljon sun kylmä- ja pesukonelaitteet sitten nielee sähköä, onko ne vanhoja? Vanha 80-90-luvun hella? Tiskikone yli 10 vuotta vanha? 

En tiedä auttaisiko kilpailutus sun kohdallasi? Pörssisähkö?  Kesää kohti pörssisähkön hinta yleensä laskee ja talvella se nousee, ja on myös riippuvainen keleistä ja esim. nyt Olkiluoto 3:n huoltokatkosta. Ei välttämättä hyvä vaihtoehto jos rahat on tiukilla. 

Siinäpähän Kela huomauttelee, mutta jos sulla on normivehkeet niin tuskinpa sun sähkönkulutus mitenkään poikkeuksellista on. 

Meillä on sadan neliön kämpän sähkölasku ollut nyt n. 70 euroa/kk ja asukkeja 2. 

Vierailija
4/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan enää nykyään pysyy tuossa rajassa, sähkön hinta on noussut todella paljon. Kerro jos löydät, jonkun halvan toimittajan. 

Vierailija
5/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, mikä sinun kulutus on ja mikä sähkösopimus sinulla on? Määräaikainen, mikä hinta? Vai pörssi?

Vierailija
6/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIsältääkö 45€/kk myös sähkönsiirron?

Vierailija
7/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja sähkölasku on kerrostalossa 20 euroa/kk eli jotain 100kWh kuukaudessa reilu. Palkka on 6700e/kk, joten kela ei maksa sitä puolestani.

Vierailija
8/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 neliöinen rivari, sauna lämpiää monta kertaa viikossa. Helmikuun lasku 45 euroa, kaukolämpö. Pörssisähkö, vältän päivän kalleimpia tunteja uunin ja pesukoneen käytössä.

9/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensimmäinen kysymys tietenkin on, paljonko maksat sähköstä per kilowattitunti. Jos sulla on kiinteähintainen soppari ja varsin kallis sellainen, niin voi olla vaikeaa saada pienennettyä sähkölaskua. Jos sulla taas on pörssisähkö, kiinnitä huomiota sähkön hintoihin ja käytä enemmän sähköä (pyykinpesu yms) silloin, kun hinta on halvimmillaan. 

Noin muuten suosittelen sua seuraamaan sähkönkulutustasi sähköyhtiön "omasähkö" -palvelusta. Jos sulla on esimerkiksi kylpyhuoneessa lattialämmitys, laita se yhdeksi yöksi pois päältä ja katso, miten paljon kulutus väheni. Testaa eri päivinä samanlaisia asioita. Yhtenä päivänä teet uuniruokaa ja katsot sitten, paljonko sähkönkulutus nousi. Syö pakastin tyhjäksi ja sulata se. Katso jälleen, minkä verran sähkönkulutus laski. Yhtenä päivänä peset koneellisen pyykkiä ja taas katsot, minkä verran kulutus laski. Sammuta virta kaikista muista laitteista paitsi ei tietenkään kylmälaitteista ja lähde muutamaksi tunnuksi pois kotoa. Ja taas katsot, minkä verran sähkön kulutus laski. Näin pääset paremmin kärryille siitä, miten paljon mikäkin laite kuluttaa. 

Mä pidin toissasyksynä kuukauden verran omaa "sähkönsäästökampanjaani" ja seurasin eri laitteiden sähkönkulutusta juuri tuolla tavalla. Mulla on kaksi kylpyhuonetta, joista toisessa nk mukavuuslattialämmitys. Siinä kylppärissä on sauna, mutta en sauno koskaan. Enkä käy siinä kylppärissä koskaan edes suihkussa. Ainoastaan joskus harvoin, kun koira on pakko pestä, suihkutan sen siellä puhtaaksi. Silti mulla oli siellä aina lattialämmitys päällä. Nyt laitan lattialämmityksen päälle vain silloin, kun pesen koiran. Sähkönkulutukseni pieneni aika reippaasti. Mulla myös vaikutti viime kesän remontti, kun hankin uuden tiskikoneen, jääkaapin ja pakastimen. Ovat energiatehokkaampia ja sekin vaikutti sähkölaskuuni. 

Vierailija
10/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, kiinteähintainen tai määräaikainen? Tuskin pörssisähkö kuitenkaan, koska sillä ei pääsisi noin isoon laskuun ilman sähkölämmitystä. Oma kulutuslaskuni pörssisähköllä oli viime kuulta 6,90 euroa ja siirtolasku tulee olemaan reilu 7 euroa.

Vierailija
11/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahamäärä on kilowattitunnit kerrottuna hinnalla. Kun rahamäärä on sen 45 euroa niin siihen voi vaikuttaa joko hintaa tai määrää muuttamalla.

Kannattaa luultavasti valita joko kiinteähintainen tai pörssisähkö. Sellainen toistaiseksi voimassa oleva tai yleissähkö tms. on luultavasti kallein.

Määrään vaikuttaa paljon kuluttavat laitteet. Sähkösauna ja sähköauton lataus kuluttaa erittäin paljon, kuivausrumpu, pelitietokone, ikivanha kylmälaite paljon. Pyykkikone ja tiskikone pienellä pesulämpötilalla vähän. Muiden kulutus on merkityksetön.

Vierailija
12/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIsältääkö 45€/kk myös sähkönsiirron?

Kyllä sisältää.

ap

Vierailija
13/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

25e/kk nykylasku määriksellä. Normielämää ilman pörssihintojen seuraamisia. Mikroa en edes omista. Kaikki ruoka levyillä tai uunissa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kilovatti-hintaa maksat? Onko sulla pörssisähkö vai kiinteä sopimus? Asunnon koko? 

Mä olen nyt vähän huono neuvomaan. Asut ehkä vuokralla ja mitenkähän paljon sun kylmä- ja pesukonelaitteet sitten nielee sähköä, onko ne vanhoja? Vanha 80-90-luvun hella? Tiskikone yli 10 vuotta vanha? 

En tiedä auttaisiko kilpailutus sun kohdallasi? Pörssisähkö?  Kesää kohti pörssisähkön hinta yleensä laskee ja talvella se nousee, ja on myös riippuvainen keleistä ja esim. nyt Olkiluoto 3:n huoltokatkosta. Ei välttämättä hyvä vaihtoehto jos rahat on tiukilla. 

Siinäpähän Kela huomauttelee, mutta jos sulla on normivehkeet niin tuskinpa sun sähkönkulutus mitenkään poikkeuksellista on. 

Meillä on sadan neliön kämpän sähkölasku ollut nyt n. 70 euroa/kk ja asukkeja 2. 

Juuri näin. Vanhat kylmälaitteet, hellat yms voi olla varsinaisia energiasyöppöjä. 

Vierailija
15/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asutko ap kerrostalossa? Meillä kerrostalossa ollut kulutus n. 20 vuotta lähes sama. Tällä hetkellä kulutus- ja siirtolaskut yhteensä 30€/kk, n. 20sentin vaihtelulla/kk. 2 aikuista. 

Vierailija
16/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämällä asumista omakotitalossa.

Kerrostaloasuntoni sähköstä maksan keskimäärin 18 euroa kuukaudessa.

Vierailija
17/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, auttaako kelalle perustella jotenkin? Tutulla oli tuossa jotain kaksinkertainen lasku siirtoineen. Eikä sillä ole kuin telkkari, pesukone, jääkaappipakastin ja pieni arkkupakastin. Hella ja mikro. Kylppärin lattialämmitys kai se ainoa mitä voi pienentää.

Vierailija
18/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Asun yksin vanhassa omakotitalossa, joka on noin 80 neliötä. Tammikuun lasku oli 291 euroa kaikkine veroinen, siirtomaksuineen jne. En omista sähköautoa, astianpesukonetta tai sähkökiuasta. Kaikki on talon lämmityskuluja. Onneksi en ole Kelan asiakas!

Vierailija
19/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkö? Ensin katsoin sähkön hinnat sopimuksessani, eli kiinteät kustannukset (siirto + sähkö) kuussa, pyöreästi reilu 10€

Sitten laskin kwh hinnat (siirto + sähkö) + veron eli nuo yhteensä joku määrä senttejä/kwh.

Sitten vaan laskin että 45 - kiinteä summa = noin 35 jää kuussa sähkölle. Siitä 35 jaettuna tuo snt/kwh niin saadaan se kwh määrä mikä kuussa saadaan käyttää. Ja lopuksi kuukauden pituus eli 28-31 päivää niin näkee paljonko sitä saa päivässä keskimäärin käyttää. Ja sähköyhtiön kulutusseurannasta näkee päivän/kuukauden käytön.

Ja jos jotakuta kiinnostaa niin voin käyttää kuussa noin 155kwh tai päivässä kuukaudesta riippuen keskimäärin noin 5.00 - 5.50 kwh. 

Vierailija
20/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Kelan kuulu sähkölaskua maksaa??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän