Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?
Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.
Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.
Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.
Kommentit (167)
Ei ole koskaan kuukauden sähkölasku mennyt yli 25 euron siirtoineenkaan. Löytyy oma sauna, pyykkikone, kuivausrumpu, pöytätietokone, iso tv ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Kelan kuulu sähkölaskua maksaa??
Tt-tukeen kuuluu myös reseptilääkkeet ja kotivakuutus.
Sähkölasku meillä noin 15e/kk. Kerrostalo, pesukone, astianpesukone, telkkari, mikro, hella, tietokone kattovalot ka kasvilamput.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku meillä noin 15e/kk. Kerrostalo, pesukone, astianpesukone, telkkari, mikro, hella, tietokone kattovalot ka kasvilamput.
Siirtoineen noin 26-34e/kk
Yksinasuvan kerrostaloasukkina erittäin helposti. Ei ole ikinä ollut sähkölasku edes 25€/kk.
Vaihda hyvä ihminen sähkösopimusta. Tai vaihtoehtoisest lopeta typerien provojen keksiminen. Jos ei ole mitään sähkölaitteita, ei sähkölasku voi olla 45€/kk.
Tässäpä tilastoa. Pyöristin pikkiriikkisen. Hinnoista noin puolet on siirtomaksua.
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
Pörssisähkö siis. Sähkösopimuksen tehnyt ihminen valitsi parhaan tietonsa mukaan eli saman kuin itsellään on. Jos joku keksii, mikä olisi halvempi, olisin tosi iloinen. Kela vain kehotti ottamaan halvemman, mutta en osaa.
Voin vähentää sähkönkulutustani lähinnä joko istumalla pimeässä tai lopettamalla kannettavan tietokoneen käytön. Ja kuten aloituksessani sanoin, maksan toki "ylimääräiset" itse, mutta maksaisin mielelläni vähemmän.
ap
Kova on kulutuksesi sitten, minulla ok-talo helmikuun lasku oli 100€,toki lämmitä myös puilla ja kyllä meillä katsotaan telkkaria joka päivä ja muitakin vempaimia on.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tilastoa. Pyöristin pikkiriikkisen. Hinnoista noin puolet on siirtomaksua.
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
Pörssisähkö siis. Sähkösopimuksen tehnyt ihminen valitsi parhaan tietonsa mukaan eli saman kuin itsellään on. Jos joku keksii, mikä olisi halvempi, olisin tosi iloinen. Kela vain kehotti ottamaan halvemman, mutta en osaa.
Voin vähentää sähkönkulutustani lähinnä joko istumalla pimeässä tai lopettamalla kannettavan tietokoneen käytön. Ja kuten aloituksessani sanoin, maksan toki "ylimääräiset" itse, mutta maksaisin mielelläni vähemmän.
ap
Mistä se on noin helvetin kalliin sopimuksen saanut? Tuossahan marraskuun tilanteella tulee kwh hinnaksi 0,30€. Se on törkeää ryöstöä. Itselläni kwh hinta on 0,11€.
Minulla oli tässä kuussa sähkölasku siirtoineen pyöreästi 25€. Asun kerrotalossa, tietokone on päällä aamusta myöhään yöhön, pesen pyykkiä koneellisen viikossa, minulla on vanha jääkaappi ja kaksi pakastinta, telkkari päällä illalla monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Et osaa vaihtaa sähkösopimusta vaikka osaat kirjoittaa tänne?
En tiedä, koska en ihmeemmin säästele. Pyykitkin kuivaan yli 20 vuotta vanhalla kuivausrummulla, joka ei varmasti säästele sähköä. Hellakin on samaa ikäluokkaa. Jääkaappipakastin on sentään upouusi. 25-30 eurossa on pyörinyt koko lasku sen jälkeen, kun hinta asettui viime talven jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Ei pitäisi pörssisähköllä maksaa noin paljon. Minulla helmikuussa kulutus 105 kWh ja hinta siirtoineen vajaat 14 euroa.
Sinulla on sopparissa varmaankin korkea kuukausimaksu sekä mahdollisesti kulutusvaikutus, etkä ole onnistunut ohjaamaan kulutustasi halvemmille tunneille. Vaihda määräaikaiseen tai kiinteähintaiseen, niitä saa taas järkevään hintaan.
Ap, sähkösopimuksen saa vaihdettua soittamalla sähköyhtiöön, jos et osaa netissä asiaa hoitaa. Kipikapi vaihtamaan. Ei tuollaisen ryöstöfirman kanssa kannata olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Osaan toki vaihtaa. Ongelma onkin siinä, etten tiedä, minne vaihtaisin. Sitähän minä tässä selvittelen ja alkajaisiksi kyselen muilta ajatuksia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Osaan toki vaihtaa. Ongelma onkin siinä, etten
Noilla hinnoilla vaihto minne tahansa auttaa. Netissä on hyvin selkeästi ilmoitettu sähköyhtiöiden sopimukset hintoineen. Sieltä vain valitset järkevän hintaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Ei pitäisi pörssisähköllä maksaa noin paljon. Minulla helmikuussa kulutus 105 kWh ja hinta siirtoineen vajaat 14 euroa.
Sinulla on sopparissa varmaankin korkea kuukausimaksu sekä
Ap:n tiedoilla vielä mahdoton sanoa mitään. Verkkoyhtiön kallein perusmaksu Suomessa on yli 37 euroa kuussa Järvi-Suomen energialla. Jos asuu sillä alueella, niin hyvin hankala on millään tavalla nipistää sähkölaskua enää pienemmäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
marraskuu 150 kWh 45 €
joulukuu 200 kWh 55 €
tammikuu 205 kWh 65 €
helmikuu 200 kWh 50 €
ap
Osaan toki vaihtaa. Ongelma onkin siinä, etten
Katso laskusta, mikä firma on nyt ja valitse mikä tahansa muu markkinoilla oleva. Saat taatusti halvemman. Muista ottaa kiinteähintainen, koska et selkeästi osaa pelailla pörssisähkön kanssa.
Asutko kerrostalossa/rivitalossa?
Tuo kulutus kuulostaa esim. kerrostaloasuntoon yksinasuvalle tosi isolta.
Itse asun 40 neliöisessä kaksiossa. Teen viikossa etätöitä 5 pvä/viikko, eli tietokone + lisänäytöt yms on päällä vähintään 8 h/5 pvä viikossa. Näiden lisäksi 2-3 lamppua päällä useamman tunnin per päivä. Pesukone pyörii 2-3 kertaa viikossa. Uunia/hellaa käytän yleensä joka toinen päivä. Muita sähkölaitteita mitä päivittäin käytössä (jääkaappipakastimen lisäksi) on kahvinkeitin, mikro, suoritusrauta, 2 puhelimen lataus, televisio, modeemi + mesh. Voi olla että jotain unohtuikin, mutta pääosin nuo.
Sähkönkulutus ei ole kertaakaan ylittänyt 80 kWh:tä per kk. Ja pörssisähkö käytössä, eli laskut siirtoineen on n. 25 €/kk. Tammikuussa tuli isompi kulutuslasku, koska pörssisähkössä oli kalliita päiviä, mutta tällöinkin sähkö siirtoineen oli n. 30 euroa.
Kuukaudensähkö laskusi koostuu sähkölaskust ja sähkönsiirtomaksusta jotka ovat eri laskuilla. Tarkoittaako KELA kokonaismäärää vak mitä.
Sähkölaskussa on arvonlisäveroa 24% ja kilowattihinta.
Sähkönsiirtomaksussa on arvonlisävero 24% ja lisäksi energiaveroa 11% ja siirtohinta yhtiön mukaan kilowattia kohti.