Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?
Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.
Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.
Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on ihmetellyt, mikä laite minulla vie sähköä niin paljon. Sitä olen itsekin ihmetellyt Oman Fortumin kanssa ja ilman. Uunin käyttäminen tuo tuskin havaittavan nousun päivän tuntikulutuspalkissa, joten se ei ole syypää.
Sopimusta ei ole tehnyt vuokranantaja. Asia ei kuulu hänelle ollenkaan. (Tämä oli jonkun muun keskustelijan tilanne.)
Joku pyysi luetteloa sähkölaitteista. Luetteloin ne jo Kelallekin, kun kerran selitystä pyysivät. Olkaapa hyvät:
- jääkaappi-pakastin (ei ole minun, vaan vuokranantajan; ei näytä hirveän vanhalta)
- liesiuuni, jonka uunia käytän pari kolme kertaa viikossa, liettä en lainkaan
- kaksi jalkalamppua, tiskipöydän valaisin ja kylpyhuoneen valaisin
- kannettava tietokone
- matkapuhelin
- paristolaturi
- kahvinkeitin ja vedenkeitin
- pyykinpesukoneen sain tammikuun lopussa, mutta se ei näytä vaikuttaneen kulutukseen
Katsopa saisiko kirjastostanne lainaksi energiankulutusmittaria, niin voit selvittää jääkaappi-pakastimen kulutuksen. Ja tarkista nyt samantien, ettei siihen ole vahingossa jäänyt joku tehopakastus päälle. Minulla oli edellisessä asunnossani 20 vuotta vanha jääkaappi-pakastin, mutta silti kulutukseni oli kuukausitasolla lähempänä 100 kuin 200 kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on ihmetellyt, mikä laite minulla vie sähköä niin paljon. Sitä olen itsekin ihmetellyt Oman Fortumin kanssa ja ilman. Uunin käyttäminen tuo tuskin havaittavan nousun päivän tuntikulutuspalkissa, joten se ei ole syypää.
Sopimusta ei ole tehnyt vuokranantaja. Asia ei kuulu hänelle ollenkaan. (Tämä oli jonkun muun keskustelijan tilanne.)
Joku pyysi luetteloa sähkölaitteista. Luetteloin ne jo Kelallekin, kun kerran selitystä pyysivät. Olkaapa hyvät:
- jääkaappi-pakastin (ei ole minun, vaan vuokranantajan; ei näytä hirveän vanhalta)
- liesiuuni, jonka uunia käytän pari kolme kertaa viikossa, liettä en lainkaan
- kaksi jalkalamppua, tiskipöydän valaisin ja kylpyhuoneen valaisin
- kannettava tietokone
- matkapuhelin
- paristolaturi
- kahvinkeitin ja vedenkeitin
- pyykinpesukoneen sain tammikuun lopussa
"Unohdit mainita ne natikat siellä komerossa."
En tiedä, mitä natikat ovat, mutta en usko, että komeroissani on sellaisia. Komerot olivat ihan tyhjiä, kun tulin tänne.
ap
Mulla on 3 kuukauden kulutus n. 250 kwh, sähkölasku oli pitkään 50-60 €/3 kk, nyt on 80-90 €/3 kk.
62 neliöinen kaksio. Asun yksin. Ei saunaa, ei lattialämmitystä. En säästä sähköä, teen etätöitä kotona, usein uunissa ruokaa, on astianpesukone (ei tosin pyöri joka päivä eikä edes joka toinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt tulikin Fortumilta sähköpostia. Tällaista ilmoittivat:
----
Fortum Tarkka -hinnat 15.4.2024 alkaen
Perusmaksu 4,90 €/kk (alv. 24 %)
Välityspalkkio 0,59 c/kWh (kesk. 24 %)
Energian hinta: Pörssisähkön tuntihinta c/kWh + välityspalkkio
---
ap
Mikä se sinun siirtoyhtiö on?
Caruna.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 kuukauden kulutus n. 250 kwh, sähkölasku oli pitkään 50-60 €/3 kk, nyt on 80-90 €/3 kk.
62 neliöinen kaksio. Asun yksin. Ei saunaa, ei lattialämmitystä. En säästä sähköä, teen etätöitä kotona, usein uunissa ruokaa, on astianpesukone (ei tosin pyöri joka päivä eikä edes joka toinen).
Eihän tässä ole mitään järkeä. Minulla on vajaat 60 neliötä, asun yksin ja jonnekin tuo 200 kilowattituntia vain menee joka kuukausi. Onneksi rupesin kyselemään! Fortum ja Caruna -aisapari ei näe enää huhtikuuta tässä asunnossa.
ap
Jos katsot Fortumin sovelluksesta, niin minkälaista kulutusta näyttää esim. sellaiselle ajalle kun nukut/mikään lamppu tai laite, kun jääkaappipakastin on päällä?
Fortumin sovelluksella pystyy ihan tuntikohtaisen kulutuksen katsomaan.
Meillä n. 120 € kk. 5 hlö ja 105m2. Laitteita on päällä päivittäin. Sauna 1-2 krt viikossa. Ei sisällä lämmitystä tietty koska kaukolämpö.
Onko Kelalla joku maksimi per hlö vai mitä? Kaveri kertoi että neljälle hyväksyttäisiin vain 75€? Mutta kulutukenhan mukaan tuo pitäisi periaatteessa mennä. Jos hintoja taas nostetaan roimastimutta kulutus sama, ei voida syyttää hirmukulutuksesta tai edes välinpitämättömyydestä.
Ja miksi sähkön hinnoittelu on siirtynyt tuollaiseksi? Ei tuossa vuosikymmeniä ollut kertaakaan tilanne, että mitään sopimuksia pitää tehdä ja seurata hintoja ainakaan jos lämmitys ei ole sähköllä. Se mikä oli normaalikulutuksella oli.
Pröystäilyt erikseen, mutta vähän kuulostaa joltain keskiajalta, jos pitää ihan säästellä pesukoneissa ja tv:n käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot Fortumin sovelluksesta, niin minkälaista kulutusta näyttää esim. sellaiselle ajalle kun nukut/mikään lamppu tai laite, kun jääkaappipakastin on päällä?
Fortumin sovelluksella pystyy ihan tuntikohtaisen kulutuksen katsomaan.
Tuo onkin jännä toiminto. Kulutus on puolenyön ja aamukuuden välillä tasaisesti hyvin lähellä nollaa. Muina aikoina palkit ovat keskimäärin 0,3 kWh:n tasolla, mutta uuniruokapäivissä näkyy tunnin mittainen piikki. Jokaisen päivän kohdalla näkyy eräänlaisena on/off-ilmiönä aivan selvästi, milloin olen herännyt ja milloin mennyt nukkumaan.
Yökulutus on niin hirmuisen pientä, että syyllinen ei kai voi olla jääkaappi-pakastin?
ap
Aika tiukat rajat kun itselläni huomattavalla kituuttamisella oli 40 euron lasku kaikkineen kun sähkö maksoi 17snt/kwh
Oon töissä about aina, ni en oo kuluttamassa sähköä 😁🤦🏼 Mut siis mulla vei älyttömästi energiaa iv-koneen säädöt, missä ei ollut mitään järkeä! 🤔
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt tulikin Fortumilta sähköpostia. Tällaista ilmoittivat:
----
Fortum Tarkka -hinnat 15.4.2024 alkaen
Perusmaksu 4,90 €/kk (alv. 24 %)
Välityspalkkio 0,59 c/kWh (kesk. 24 %)
Energian hinta: Pörssisähkön tuntihinta c/kWh + välityspalkkio
---
ap
Tällä hetkellä Vattenfall tarjoaa puoleksi vuodeksi perusmaksutonta pörssisähkösopparia, jos haluat tuon 4,90e säästää: https://www.vattenfall.fi/kampanjat/lidl
Vierailija kirjoitti:
Onko Kelalla joku maksimi per hlö vai mitä? Kaveri kertoi että neljälle hyväksyttäisiin vain 75€? Mutta kulutukenhan mukaan tuo pitäisi periaatteessa mennä. Jos hintoja taas nostetaan roimastimutta kulutus sama, ei voida syyttää hirmukulutuksesta tai edes välinpitämättömyydestä.
Ja miksi sähkön hinnoittelu on siirtynyt tuollaiseksi? Ei tuossa vuosikymmeniä ollut kertaakaan tilanne, että mitään sopimuksia pitää tehdä ja seurata hintoja ainakaan jos lämmitys ei ole sähköllä. Se mikä oli normaalikulutuksella oli.
Pröystäilyt erikseen, mutta vähän kuulostaa joltain keskiajalta, jos pitää ihan säästellä pesukoneissa ja tv:n käytössä.
Olen samaa mieltä.
Yksinasuvalle katsotaan kohtuulliseksi laskuksi 45 €/kk. Tämäntalvisten hintapiikkien vuoksi hyväksyttiin enemmänkin, mutta nyt helmikuun laskusta halutaan selvitys.
"Ennen vanhaan" oli yksinkertaista: lasku tuli, ja jos se oli liikaa, sammuteltiin valoja. Nyt pitäisi osata vertailla eri tavalla muotoiltuja sopimuksia keskenään, mutta en minä osaa enkä jaksa. Tässä on muutenkin ollut elämä niin helvetillistä jo muutaman vuoden.
On tosiaan aika primitiivistä pestä pyykkiä keskellä yötä ja suunnitella viikon menu sen mukaan, mitä pörssimittari näyttää, kuten alkuvuodesta esitettiin. Ja matalan hinnan aikoina saunoa koko kuukauden saunomiset kerralla, kun sillä niin tienaa. Ei tämä länsimaisen hyvinvointi- ja sivistysvaltion touhulta vaikuta.
ap
Tutulta kysyin, niin 80 yhteensä on taas viimeisimmät laskut. Eli tulee kelalta taas hylkyä.
Olen yrittänyt häntä neuvoa asiassa, ihan hullulta tuntuu kyllä kun lueskelee näitä vastaajien olemattomia laskuja.
Hänellä on kyllä määräaikainen, siirtyi joltain lopettaneelta fortumille, ymmärtääkseni hänen pitäisi voida vaihtaa fortumin toiseen sopimukseen jossain vaiheessa (vaihtoturva oli onnistuttu myymään) Silti tuntuu että järjetön lasku pieneen rivitalokämppään jossa perusvarustus ja normaali käyttö.
t. se tutun tilanteesta aiemmin kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kysyin, niin 80 yhteensä on taas viimeisimmät laskut. Eli tulee kelalta taas hylkyä.
Olen yrittänyt häntä neuvoa asiassa, ihan hullulta tuntuu kyllä kun lueskelee näitä vastaajien olemattomia laskuja.
Hänellä on kyllä määräaikainen, siirtyi joltain lopettaneelta fortumille, ymmärtääkseni hänen pitäisi voida vaihtaa fortumin toiseen sopimukseen jossain vaiheessa (vaihtoturva oli onnistuttu myymään) Silti tuntuu että järjetön lasku pieneen rivitalokämppään jossa perusvarustus ja normaali käyttö.
Ei Kela kai sentään koko laskua hylkää, vaan vain sen yli menevän osan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kulutus on kilowattitunneissa?
Hyvä kysymys. Aioin kertoa tuon heti aloituksessa, mutta jätin sen pois, jottei mene heti pelkästään sähköfirmoista puhumiseksi. Kerron kyllä, jollei muuta näkökulmaa avaudu.
En valinnut sähköntoimittajaa itse enkä tiedä, mikä olisi halvin vaihtoehto. Aiemmin oli vain yksi vaihtoehto, ja laskut maksoin mukisematta kokonaan itse. Vertaileminen on tosi vaikeaa.
ap
Laskut maksoin mukisematta kokonaan itse.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela kai sentään koko laskua hylkää, vaan vain sen yli menevän osan?
Niin tietysti ylimenevän, eli maksettavaa jää 35e perusosasta. Hän ei tainnut vielä ymmärtää oikein itse ettei tule saamaan koko summaa tälläkään kertaa.
Ja tämä lasku nyt on tulos säästöstä, kun on yrittänyt säästellä pyykinpesussa yms. ja kylpyhuoneen lattialämmössä.patteria siellä ei ole. En tiedä miten fiksua on pitää kokonaan kiinni, ei ainakaan miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kulutus on kilowattitunneissa?
Hyvä kysymys. Aioin kertoa tuon heti aloituksessa, mutta jätin sen pois, jottei mene heti pelkästään sähköfirmoista puhumiseksi. Kerron kyllä, jollei muuta näkökulmaa avaudu.
En valinnut sähköntoimittajaa itse enkä tiedä, mikä olisi halvin vaihtoehto. Aiemmin oli vain yksi vaihtoehto, ja laskut maksoin mukisematta kokonaan itse. Vertaileminen on tosi vaikeaa.
ap
Laskut maksoin mukisematta kokonaan itse.....
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, kiinteähintainen tai määräaikainen? Tuskin pörssisähkö kuitenkaan, koska sillä ei pääsisi noin isoon laskuun ilman sähkölämmitystä. Oma kulutuslaskuni pörssisähköllä oli viime kuulta 6,90 euroa ja siirtolasku tulee olemaan reilu 7 euroa.
Entäpä sähkönsiirron PERUSMAKSU, joka on sama, käytit 0 tai 1000 kWh?
Toisessa asunnossani perusmaksu on n. 15€/kk, toisessa tuplat eli 29€/kk.
Muuten en ymmärrä ap:n kallista laskua, kuin mahtavalla siirron perusmaksulla TAI ap:n sähkölasku muodostuu lämmityskuluista. Esim. vanhoissa puutaloyhtiöissä asunnon lämmitys ei yleensä sisälly vuokraan.
Oma kulutukseni on n. 50 kWh/vrk, kun en lämmitä sähköllä.
Totta, tuossa oli vain siirtomaksu ja verot - siirron peru
Ei taida mikään firma enää kaupata perusmaksutonta sähkösopimusta. Halvimmat 3€/kk. Joku voi tarjota tyyliin '1 kk ilman perusmaksua', mutta en rupea tälleen hyppimään firmasta toiseen.
Mikä se sinun siirtoyhtiö on?