Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pidät sähkölaskusi alle 45 eurona kuukaudessa?

Vierailija
11.03.2024 |

Sain Kelalta huomautuksen liian suuresta sähkölaskusta, joka siis on enemmän kuin tuo yksinasujalle sallittu 45 euroa kuukaudessa. Heräsi kysymyksiä, joihin toivoisin vertaisteni vastauksia. Täällä oli äskettäin pitkä kiista samantyyppisestä aiheesta, mutta se oli mielipidekiista, mitä nyt ei etsitä. Ihan vain faktoja.

Mitä kaikkea sähköllä käyvää on teillä, jotka pysytte tuon 45 euron rajoissa? Minulla ei nimittäin ole edes televisiota ja kattolamppuja, ja lämmityskään ei ole sähköinen. Sähkönkulutukseni on lähes kilowattitunnilleen sama kuukaudesta toiseen.

Toinen kysymys: pitääkö minun nyt tehdä samat selvitykset Kelalle joka ikinen kerta, kun raja ylittyy? En voi vähentää sähkönkulutustani, joten tietysti maksan ylimenevän osan itse, mutta tätä selitysten vaatimista ja käsittelyajan pidentämistä en haluaisi käydä läpi jokaisen laskun kohdalla. Tässä on invalidilla muutakin miettimistä.

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun se sähkölasku on joka kuukausi aika tarkalleen Kelan maksimin verran. Ei onneksi yhtään läpinäkyvä tämä provo :D

Vierailija
82/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tilastoa. Pyöristin pikkiriikkisen. Hinnoista noin puolet on siirtomaksua.

marraskuu 150 kWh 45 €

joulukuu 200 kWh 55 €

tammikuu 205 kWh 65 €

helmikuu 200 kWh 50 €

Pörssisähkö siis. Sähkösopimuksen tehnyt ihminen valitsi parhaan tietonsa mukaan eli saman kuin itsellään on. Jos joku keksii, mikä olisi halvempi, olisin tosi iloinen. Kela vain kehotti ottamaan halvemman, mutta en osaa.

Voin vähentää sähkönkulutustani lähinnä joko istumalla pimeässä tai lopettamalla kannettavan tietokoneen käytön. Ja kuten aloituksessani sanoin, maksan toki "ylimääräiset" itse, mutta maksaisin mielelläni vähemmän.

ap 

Mistä se on noin helvetin kalliin sopimuksen saanut? Tuossahan marraskuun tilanteella tulee kwh hinnaksi 0,30€. Se on törkeää ryöstöä.

Nyt en ymmärrä miksi vuokranantaja valitsee sinulle sähköyhtiön?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetelepa ap jokainen sähköä kuluttava asia kotoasi niin katsotaan kuinka paljon liioittelet tuon 200kwh:n osalta. Netistähän voi aika helposti katsoa eri laitteiden keskimääräisen kulutuksen ja tehdä vähän laskelmia. 

Vierailija
84/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, kiinteähintainen tai määräaikainen? Tuskin pörssisähkö kuitenkaan, koska sillä ei pääsisi noin isoon laskuun ilman sähkölämmitystä. Oma kulutuslaskuni pörssisähköllä oli viime kuulta 6,90 euroa ja siirtolasku tulee olemaan reilu 7 euroa.

Entäpä sähkönsiirron PERUSMAKSU, joka on sama, käytit 0 tai 1000 kWh?

Toisessa asunnossani perusmaksu on n. 15€/kk, toisessa tuplat eli 29€/kk.

Muuten en ymmärrä ap:n kallista laskua, kuin mahtavalla siirron perusmaksulla TAI ap:n sähkölasku muodostuu lämmityskuluista. Esim. vanhoissa puutaloyhtiöissä asunnon lämmitys ei yleensä sisälly vuokraan.

Oma kulutukseni on n. 50 kWh/vrk, kun en lämmitä sähköllä.

Totta, tuossa oli vain siirtomaksu ja verot - siirron perusmaksu on Helenillä alveineen 5,69 euroa, eli yhteensä helmikuussa käyttämäni sähkö tulee kustantamaan hiukan alle 20 euroa. Pörssisähkötoimittajaa vaihdan sen mukaan, mikä firma tarjoaa perusmaksutonta sopparia.

Vierailija
85/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han kertoi siirtomaksun olevan noin puolet sähkölaskusta, eli jotain 20-30 €/kk. Musta tuo on tosi korkea. Oma sähkölaskuni on ton verran siirtomaksuineen.

Hän myös kertoi aikovansa vaihtaa sähköntoimittajaa mutta että ei osaa valita nyt halpaa ja hyvää ja jatkossakin samanlaista toimittajaa.

Auttaisi jos tiedettäisiin jotain hänen sijainnistaan ja mitkä firmat on edes mahdollisia.

Vierailija
86/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun se sähkölasku on joka kuukausi aika tarkalleen Kelan maksimin verran. Ei onneksi yhtään läpinäkyvä tämä provo :D

Ei edes ollut. Hänhän kertoi useamman kuukauden laskut eikä ne olleet samat vaan vaihteli.

Vierailija
87/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ollut. Hänhän kertoi useamman kuukauden laskut eikä ne olleet samat vaan vaihteli.

Joo, mutta jokainen joko tarkalleen 45€ tai sen yli. Yksikään ei "yllätten" ollut ALLE 45€ :D 

Vierailija
88/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetelepa ap jokainen sähköä kuluttava asia kotoasi niin katsotaan kuinka paljon liioittelet tuon 200kwh:n osalta. Netistähän voi aika helposti katsoa eri laitteiden keskimääräisen kulutuksen ja tehdä vähän laskelmia. 

Mistä sä keksit tuon 200kwh kulutuksen?

Vierailija
89/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamusta iltaan trollaaminen viikon jokaisena päivänä vie aika paljon sähköä. Jos vähän vähentäisit sitä?

Vierailija
90/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi ihan itse useammalta kuukaudelta kulutuksensa. Kannattaa lukea koko ketju ennen kommentointia. 

Vierailija
91/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivu 2, viesti 28. Ole hyvä :)

Vierailija
92/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, ap! Sun piti kertoa ne sähölaitteet! Vai menikö trollilla pupu pöksyyn, kun alkoi löytyä todisteita valehtelusta? :D

Vierailija
93/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä siirtoyhtiötä vaihdat?! Kerro meille kaikille?!

Niin noh. Sähkölaskussa aika olennainen osa on se kulutuspuoli. Jos siinä hinta on Järvi-Suomen energialla 0,37€/kwh ja toisella yhtiöllä 0,11€/kwh, vähemmän älykäskin ihminen voinee päätellä että sähkölasku pienenee vaihdon myötä. 

Ap ei kertonut vielä, mikä on siirtoyhtiö ja perusmaksu. Mutta jos se nyt vaikka sattuisi olemaan Järvi-Suomen energia tai joku muu kallis, niin jos 45 euron laskusta jo 37,5 euroa menee siirtoyhtiön perusmaksuun, niin hankala siitä sähkölaskusta on enää millään tavalla on lähteä mitään nipistämään.

Juurihan tuo kertoi, että on Fortumin sopimus. Eikä mikään sähköyhtiö pidä perusmaksua melkein neljässä kympissä. Turha valehdella tuollaista. 

Hän sanoi vain, mistä ostaa sähkön. Ja se on Fortum Tarkka. Ei siirtoyhtiötä. Ja jos et usko siirtoyhtiön 37,5 euron perusmaksuun, niin lue täältä:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009581528.html

Meillä on niin iso sulakekoko, että Järvi-Suomen Energialla maksetaan perusmaksua yli 70 euroa kuussa. Päälle tulee yli 4 c/kwh siirtomaksua.

Vierailija
94/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä siirtoyhtiötä vaihdat?! Kerro meille kaikille?!

Niin noh. Sähkölaskussa aika olennainen osa on se kulutuspuoli. Jos siinä hinta on Järvi-Suomen energialla 0,37€/kwh ja toisella yhtiöllä 0,11€/kwh, vähemmän älykäskin ihminen voinee päätellä että sähkölasku pienenee vaihdon myötä. 

Ap ei kertonut vielä, mikä on siirtoyhtiö ja perusmaksu. Mutta jos se nyt vaikka sattuisi olemaan Järvi-Suomen energia tai joku muu kallis, niin jos 45 euron laskusta jo 37,5 euroa menee siirtoyhtiön perusmaksuun, niin hankala siitä sähkölaskusta on enää millään tavalla on lähteä mitään nipistämään.

Juurihan tuo kertoi, että on Fortumin sopimus. Eikä mikään sähköyhtiö pidä perusmaksua melkein neljässä kympissä. Turha

Jos et usko, että 45€ jaettuna kahdella ei ole 37,5€ mene takaisin peruskouluun. 

Vierailija
95/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on ihmetellyt, mikä laite minulla vie sähköä niin paljon. Sitä olen itsekin ihmetellyt Oman Fortumin kanssa ja ilman. Uunin käyttäminen tuo tuskin havaittavan nousun päivän tuntikulutuspalkissa, joten se ei ole syypää.

Sopimusta ei ole tehnyt vuokranantaja. Asia ei kuulu hänelle ollenkaan. (Tämä oli jonkun muun keskustelijan tilanne.)

Joku pyysi luetteloa sähkölaitteista. Luetteloin ne jo Kelallekin, kun kerran selitystä pyysivät. Olkaapa hyvät:

- jääkaappi-pakastin (ei ole minun, vaan vuokranantajan; ei näytä hirveän vanhalta)

- liesiuuni, jonka uunia käytän pari kolme kertaa viikossa, liettä en lainkaan

- kaksi jalkalamppua, tiskipöydän valaisin ja kylpyhuoneen valaisin

- kannettava tietokone

- matkapuhelin

- paristolaturi

- kahvinkeitin ja vedenkeitin

- pyykinpesukoneen sain tammikuun lopussa, mutta se ei näytä vaikuttaneen kulutukseen

Tässä kaikki. Ei televisiota, ei lattialämmitystä, ei mikroaaltouunia. Tietokone ja valot ovat päällä aina, kun minäkin olen, joten niistä en tingi. Voiko jääkaappi-pakastin olla niin syöppö, että se selittäisi tuon kulutuksen?

Provosyyttelyt muuten saavat jo riittää. Ei kukaan jaksa provoilla tällaisesta asiasta kovin monta sivua. Ainakaan minä.

ap

Vierailija
96/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt tulikin Fortumilta sähköpostia. Tällaista ilmoittivat:

----

Fortum Tarkka -hinnat 15.4.2024 alkaen

Perusmaksu 4,90 €/kk (alv. 24 %)

Välityspalkkio 0,59 c/kWh (kesk. 24 %)

Energian hinta: Pörssisähkön tuntihinta c/kWh + välityspalkkio

---

ap

Vierailija
97/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sähkönkulutus on noin 40-50 kwh kuussa. En ymmärrä miten teillä kaikilla voi olla noin iso kulutus 

Vierailija
98/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on ihmetellyt, mikä laite minulla vie sähköä niin paljon. Sitä olen itsekin ihmetellyt Oman Fortumin kanssa ja ilman. Uunin käyttäminen tuo tuskin havaittavan nousun päivän tuntikulutuspalkissa, joten se ei ole syypää.

Sopimusta ei ole tehnyt vuokranantaja. Asia ei kuulu hänelle ollenkaan. (Tämä oli jonkun muun keskustelijan tilanne.)

Joku pyysi luetteloa sähkölaitteista. Luetteloin ne jo Kelallekin, kun kerran selitystä pyysivät. Olkaapa hyvät:

- jääkaappi-pakastin (ei ole minun, vaan vuokranantajan; ei näytä hirveän vanhalta)

- kannettava tietokone

- matkapuhelin

- paristolaturi

- pyykinpesukoneen sain tammikuun lopussa, mutta se ei näytä vaikuttaneen kulutukseen

Unohdit mainita ne natikat siellä komerossa.

Vierailija
99/167 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- kannettava tietokone

- matkapuhelin

- paristolaturi

Vaihda kaikki valaisimet ledeihin, jos ei ole jo. Meillä on yksi vanha jalkalamppu, jossa on 300 watin halogeeni! Eli jos pidettäisiin sitä joka ilta päällä viisi tuntia, niin se kuluttaisi 1,5 kwh illassa ja 45 kwh kuukaudessa!

Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko jääkaappi-pakastin olla niin syöppö, että se selittäisi tuon kulutuksen?"

Sähän testaat tuon niin, että aamulla laitat kaikista muista laitteista virrat pois päältä paitsi siitä jääkaappi-pakastimesta ja lähdet päiväksi kotoa pois. Ja sitten katsot sieltä Oma Fortumista, minkä verran sähköä kului sun ollessasi pois kotoa. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että mikään jääkaappi-pakastin kuluttaisi niin paljon. Mutta kokeile. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän