Uutistoimistot vetivät jakelusta prinsessa Catherinen valokuvan, epäillään muokatuksi
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-215029
kuvaa epäillään muokatuksi ainakin Associated Press lähetti "kill noticen" jossa määrättiin vetämään kuva pois.
mitä ihmettä tuolla oikein tapahtuu? Onkohan kate ok?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mä ihakin amatöörimuokkaajana saisin helpostikin aikaiseksi kuvan, joka näyttää hyvälle mutta lähempää katsottuna on joku virhe. Ehkä niille on käynyt samoin. On haluttu poistaa joku roska tms ja sen takia virheitä on tullut.
En tuon kuvan perusteella ole epäilemässä mitään sen ihmeellisempää. Sori mutta teette nyt kärpäsestä härkäsen. Ehkä kuvassa tosiaan on ollut joku kärpänen, joka on haluttu poistaa.
Kuvassa näkyvät virheet ovat sellaisia ja niitä on niin paljon, että kyse on aika paljon isommasta muokkaamisesta kuin kärpäsen poistamisesta. Tai edes usean kärpäsen.
Mä en ymmärrä mikä tarve ihmisillä on kieltää ilmiselvä tosiasia. Itse en edes seuraa tavallisesti kuningashuoneiden tapahtumia, ne ovat minulle yhdentekeviä. Kiinnostuin koko aiheesta vasta tämän uutisen myötä. Olisin yhtä kiinnostunut oli kysee
Koska mä saisin Gimp ohjelmalla juuri mainitunlaiset virheet tehtyä. Olen nimittäin yrittänyt sillä muokata ja juuri tuollaisia virheitä voi tulla. Enkö saisi sanoa sitä suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Kuvan on ottanut William, joka ei ole ammattikuvaaja. Hän ei itseasiassa ole edes perheen pääkuvaaja, vaan Katehan niitä kuvi ottaa. Williamilla on ollut todennäköisesti kädessään Katen hieno järkkäri, eikä ole osannut sen ominaisuuksia käyttää (vaikka toisin Katelle vannookin).
Joo, se hieno järjestelmäkamera vaistoaa että nyt on amatööri kyseessä, ja alkaa vikuroida ja heitellä kuvan osia sinne tänne.
No ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvat näyttää ihan normaalilta? Ihme haloo tästäkin syntynyt.
Katsopas tyttären hametta vasemmalta puolelta, siis meistä katsoen vasemmalta.
Se on tasku, ommeltu hameen kankaasta, mutta ihan ei ole mennyt kuosi linjassa. Siksi se yläosakin näytää kummalliselta - ja sehän ei olekaan sen hameen kangasta joka lörpöttää, vaan sen taskun yläreuna.
En ole niin tarkasti katsonut kuosia, mutta miksi ihmeessä Katen käsi tulee Charlotten hameen tai edes taskun sisältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mä ihakin amatöörimuokkaajana saisin helpostikin aikaiseksi kuvan, joka näyttää hyvälle mutta lähempää katsottuna on joku virhe. Ehkä niille on käynyt samoin. On haluttu poistaa joku roska tms ja sen takia virheitä on tullut.
En tuon kuvan perusteella ole epäilemässä mitään sen ihmeellisempää. Sori mutta teette nyt kärpäsestä härkäsen. Ehkä kuvassa tosiaan on ollut joku kärpänen, joka on haluttu poistaa.
Kuvassa näkyvät virheet ovat sellaisia ja niitä on niin paljon, että kyse on aika paljon isommasta muokkaamisesta kuin kärpäsen poistamisesta. Tai edes usean kärpäsen.
Mä en ymmärrä mikä tarve ihmisillä on kieltää ilmiselvä tosiasia. Itse en edes seuraa tavallisesti kuningashuoneiden tapahtumia, ne ovat minulle yhdentekeviä. Kiinnostuin koko aiheesta vasta tämän
Ai se oli William, no se selittää miksi kuvassa on myös liike-epäterävyyttä ja muokkaus on täysin amatöörin tekemää
William on hands on isä ja hands on kuvankäsittelijä. Ei ehdi edustaa, kun on töitä fotaria ja käsien siirtelyä opetellessa.
William sen muokkasi. Hieman mokasi :D
Miehet ja niiden ottamat kuvat. Ne ei kyllä koskaan muista katsoa että kaikilla olisi hyvät ilmeet, vaatteissa ei olisi outoja laskoksia ja lasten tukka olisi hyvin. Mistä vetoa että William on saanut tästä palautetta vaimoltaan?
No nyt on Hesarikin uutisoinut aiheesta. Ensimmäinen lukemani artikkeli, jossa nostetaan esiin myös nuo sumeat ääriviivat, jotka ovat siis myös vahva viite epäonnistuneesta yhdistelystä. Aivan kuten puuttuvat palat, epäjatkuvuudet ja katkeavat hiukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Katella on nyt jotain poikkeuksellisen ikävää. Ei se tunnollisena ihmisenä muuten tuolleen tekisi.
Ai tunnollinen? Waity-Katiellahan meni tosi pitkään ennen kuin alkoi tehdä edustustehtäviä ja sitten kolmen raskauden verukkeella oli pitkään poissa käsittyään "raskauspahoinvoinnista".
Eli varmaan joku perusleikkaus ollut ja sen verukkeella nyt vetelee lonkkaa muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tasku, ommeltu hameen kankaasta, mutta ihan ei ole mennyt kuosi linjassa. Siksi se yläosakin näytää kummalliselta - ja sehän ei olekaan sen hameen kangasta joka lörpöttää, vaan sen taskun yläreuna.
Höpö höpö. Kannattaa katsoa tuokin kohta zoomattuna.
Olen zoomaillut ja laskenut tikkejä. Päällitasku/paikkatasku. Se, että onko sitten hameen reunaa blurrailtu, on eri asia, mutta siinä joka tapauksessa on päälle ommeltu tasku, jonka yläreuna lörpöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen zoomaillut ja laskenut tikkejä. Päällitasku/paikkatasku. Se, että onko sitten hameen reunaa blurrailtu, on eri asia, mutta siinä joka tapauksessa on päälle ommeltu tasku, jonka yläreuna lörpöttää.
Ja puhun siis siitä hameen kohdasta, joka on Georgen käden alapuolella. Siinä ON taskunsuu. Vaikka koko Charlotte olisi copy-pastella lätätty tohon kuvaan, niin hänen hameessaan on tasku ja sen yläreuna lörpöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmäkameroissakin on useita kuvia yhdisteleviä toimintoja, jotka voivat aiheuttaa kuvan virheitä. Esim. Focus stacking, High res, HDR tekevät helposti liikkuviin kohteisiin pieniä virheitä, vaikka kuvaustilanne olisi täysin aito. Kännyköiden muotokuvamoodeista täällä olikin jo puhetta. Se sallitaanko tämänkaltainen kamerassa tehtävä "computational photography" lehdistön kuvissa onkin hyvä kysymys.
Edelleenkään mikään noista ei tee tuollaista virhettä mikä on Charlotten hihassa. Se on saatu aikaan yhdistämällä useampia kuvia. Mikään toiminto kamerassa ei sitä tee. Se on kuvamanipulaatiota, joka on tehty jälkikäteen.
Nuo toiminnot juurikin yhdistävät useampia kuvia. Osa kameroista tallentaa myös nuo erilliset kuvat, osa vain kameran muistissa yhdistellyn kuvan. Yleisiä virheitä esim. maisemakuvissa puiden lehdet tai virtaava vesi ovat epätarkkoja, henkilökuvissa epätarkkoja kohtia tai jopa useita raajoja, jos kohde liikkuu.
Katen toisessa kengässä on kaksi vartta.
Kate on nyt pyytänyt anteeksi, kun muokkasi itse kuvaa. En kyllä edes tajua, mitä anteeksipyytämistä siinäkin on? No ehkä vähän noloa, mutta mitäpä pienistä.
Töihin vaan jos kerran noin on hyvä vointi ja ilo pinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kate on nyt pyytänyt anteeksi, kun muokkasi itse kuvaa. En kyllä edes tajua, mitä anteeksipyytämistä siinäkin on? No ehkä vähän noloa, mutta mitäpä pienistä.
Missä pyytelee anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen zoomaillut ja laskenut tikkejä. Päällitasku/paikkatasku. Se, että onko sitten hameen reunaa blurrailtu, on eri asia, mutta siinä joka tapauksessa on päälle ommeltu tasku, jonka yläreuna lörpöttää
Kyse ei ole pelkästä olettamastasi "taskun" yläreunasta vaan koko helman vasemmasta puolesta kokonaisuutena. Katsopa kuvaa tarkemmin ja mieti, miten hame laskeutuisi sivulta ja takaa. Ikäänkuin hame olisi kaksi kertaa liian leveä, kangasta on liikaa, mutta vain vasemmalla. Oikealla hame on kuitenkin kapea ja myötäilevä. Lisäksi tuon oletetun taskun kohdalta kangas on luonnottomasti käsivarteen nähden, vaikka siinä olisi lörpöttävä taskukin. Käsivarren tulisi tehdä lörpöttävään kohtaan painaumia ja varjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pyytelee anteeksi?
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13182469/Kate-reveals-edited-M…
Vierailija kirjoitti:
No nyt on Hesarikin uutisoinut aiheesta. Ensimmäinen lukemani artikkeli, jossa nostetaan esiin myös nuo sumeat ääriviivat, jotka ovat siis myös vahva viite epäonnistuneesta yhdistelystä. Aivan kuten puuttuvat palat, epäjatkuvuudet ja katkeavat hiukset jne.
Joku linkkasi aiemmin ketjuun twitter-postauksen, jossa joku kirkasti kuvaa ja näkyi selvästi isoja epäjohdonmukaisuuksia Katen puseron kauluksen alueella. Näkyy myös vaikka ei kirkastaisi kun tarkasti katsoo. Vaakasuorassa linjassa menee tosi tökerö kuvanmuokkaus.