Suomessa syntyvyys hälyttävän pieni. Mikä on se syy että sinulla ei ole lapsia?
Tähän syitä ja perusteluja omaan lapsettomuuteen tai pieneen lapsilukuun.
Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (547)
Yksi lapsi, olisin halunnut toisen mutta ikä tuli vastaan. Oli vaikeaa löytää sitä oikeaa ja kun ei löytynyt ja aloitin hoidot yksin, ne kestivät kuusi vuotta ennen kuin tärppäsi sen ekan lapsen kanssa.
S D P - tuo syöpäsakeista saastaisinhan se syynä on.
Haluaisin lapsen, mutta taidan vanheta jonoon, kun sukusoluista on Suomessa valtava pula.
Ihmisiä on liikaa ja enemmän kuin ikinä ennen maailman jokaisessa maassa.
No en tasavarmasti ikinä tee lapsia. Jännä juttu kuinka sairastuessani kun minulta kysyttiin mitä teen ja harrastan ja vastasin että touhuan lasten kanssa (ei siis omien vaan sisarusten) niin terveydenhuollosta tehtiin lasu. No minähän en sitä kertonut että ovat sisarusteni lapsia, että näin hienosti asiat etenee meilläpäin. Niin olin minä kuin sossukin yllättyneitä kun ei ollut mitään lapsia huostaanotettavaksi.
Jo lapsena ajattelin, etten lisääntyisi. En pitänyt vauvoista ja pelkäsin jo silloin raskautta ja synnytystä.
Aikuisena mielenterveysongelmat puristivat minusta kaiken. Näin meni yli 35-vuotiaaksi. Nyt kun voin paremmin, niin ajatus lapsista ei tunnu niin mahdottomalta. Pystyn jopa visioimaan niitä elämääni. Jos joku muu vain voisi ne synnyttää...
Ok, hälyttävän pieni. Mutta mitä väliä sillä on? Ihmisetkään eivät ole ikuisesti tällä maapallolla, edes maapallo ei ole ikuinen.
Rehellisesti sanottuna haluaisin lapsia jos olisin mies. Mutta koska olen nainen en halua. En halua olla raskaana enkä synnyttää.
Meillä on 2 lasta, enempää ei haluta taloudellisista syistä johtuen.
Mitäs leikkasitte sosiaaliturvaa. Mitäs tuhositte työmarkkinoiden turvallisuuden. Mitäs ette anna rahaa.
Jos te kerran haluatte jotain, pitää antaakin jotain. Haistakaa v,i,t,t,u.
On jo 3 lasta. Mutta jos olisin nyt lasten teko iässä, saattaisi todennäköisesti jäädä lapset tekemättä. Omat lapset on nyt 21-31 vuotiaita, heillä ei ole lapsia, ja luulen että ei myöskään tule lapsia koska tämä yhteiskunta on muuttunut todella lapsivastaiseksi. Pätkätyöt, karanneet elinkustannukset, epävarmuus tulevasta, ... Tässä muutamia niitä syitä.
Vierailija kirjoitti:
S D P - tuo syöpäsakeista saastaisinhan se syynä on.
Avaahan kommenttiasi hieman tarkemmin.
Elämässä tärkeintä on omistaa niin paljon rahaa ettei kenenkään painostuksiin tarvitse taipua.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs leikkasitte sosiaaliturvaa. Mitäs tuhositte työmarkkinoiden turvallisuuden. Mitäs ette anna rahaa.
Jos te kerran haluatte jotain, pitää antaakin jotain. Haistakaa v,i,t,t,u.
90-luvun laman varjo. Elämäni ei ole koskaan edennyt, koska en ole saanut vakituista työtä. Olen tottunut työttömyyteen ja silpputöihin.
- 94 syntynyt
Ei ole varaa. En myöskään usko että tämä yhteiskunta tästä enää paremmaksi muuttuu, hyvinvointivaltion kuolinkorinaa kuunnellaan.
Miksi syntyvyys on "hälyttävän pieni"? Miksi se on siis hälyttävää?
Kun katsoo miten te siellä elätte ja minkälaiseksi yhteiskunta on ajettu - teidän itsenne siihen hyvän panoksen antaneena- on mielestäni pelkästään tervettä että yhtäkään köyhyydessä ja puutteessa kärsivää lisää ei sinne hankita.
Nyt jo sairaat jää hoitamatta, vanhukset kuolee koteihinsa, ihmiset leipäjonoissa ja kohta risumajoissa, sellaisiin oloihinko olisi mitään järkeä lapsia tehdä? Kärsimään ilman minkäänlaista tulevaisuuden toivoa edes?
Itselläni ei ole lapsia vaikka Suomessa en asukaan ja puitteeni kyllä sen sallisivat. En vain halua, ja en koe sen enempää tarvetta kenellekään enempää avata.
Sehän on todella hyvä, että he eivät hanki lapsia jotka eivät halua. Ei kukaan lapsikaan halua mitään lapsivihaajaa vanhemmakseen! Kaikkien etu, että lapset syntyy maailmaan vain haluttuina ja rakastettuina.
Ei sellaista asiaa voi vain itse päättää. Kun ketään ei kiinnosta seurustella kanssani, niin ei niitä lapsiakaan pääse hankkimaan.