Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kapselivaatekaappi? Millaisia vaatteita? Värit?

Vierailija
09.03.2024 |

Milloin aloititte? Mitä teitte diskattaville vaatteille?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 

Vierailija
42/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä miettinyt asiaa ja kohta on tilanne se, että ihan oikeasti on lähdettävä kaupoille. En vain tiedä omaa väriäni ihan rehellisesti ja en halua ostaa jotain sinne päin olevaa vaatetta. 

Mulla on yhdet mustat housut, jotka ostin uutena lokakuussa. Ne ovat lähes roskiskamaa jo. Uskomattoman huono laatu VeroModan vaatteissa. On myös tiilen oranssit housut Orsaysta, ostettu käytettynä. Omassa käytössä ovat melkein puhki ja todella huonoksi menneet. Haaruksissa reikiä ja kohta ratkeamassa niin, ettei voi ottaa enää sisään.

Mulla on neljä ohuempaa paitaa: kaksi silkkitoppia, yksi silkkipaita ja yksi puuvilla paita. Nuo kolme silkkipaitaa kokeilin värjätä viime viikonloppuna, mutta tulos oli katastrofi. Yksi jättää väriä niin, että mun tyynyliinat ja lakanat on värissä. Paita ollut kerran päällä ja joka yö tulee enemmän ja enemmän minusta väriä lakanoihin. Yksi ei värjäytynyt eli ei ollutkaan 100 % silkkiä, vaikka lapussa niin luki, yksi värjäytyi todella kummallisesti eli vain osa oli aitoa silkkiä ja loput jotain muuta. Nämä paidat siis ovat siinä kunnossa, että ajattelin antaa niille lisäaikaa värjäyksellä jos saisin sillä kulumia ja hapertumisia peittoon. Puuvillapaita on kauluksesta keltainen ja koska siinä on tekokuitua niin ei edes valkaisusta tai värjäyksestä mene piiloon. Minulla on myös yksi bleiseri, joka on ihan ok kunnossa kunhan muistan lähes joka käyttökerran jälkeen ottaa nukkaleikkurilla sen. Kangas on siis alkanut hapertumaan sen verran, että langat katkeaa. Yksi 1990-luvulla Seppälästä ostettu täysin polyesterinen pidempi takki. Todella kiva neule, mutta tosiaan on muovia niin ei se kaikista hengittävin.

Yksi villapaita, joka ei todellakaan ole työkäyttöön. On siis pelkästään ulkoiluun.

Urheiluvaatepuolella on jopa kahdet housut, kaksi t-paitaa ja yksi pitkähihainen. tuntuu, että en voi urheilla tämän takia niin paljon kuin haluaisin. Kuitenkin reilusti ylipainoisena on haastavaa löytää sopivia vaatteita.

Työelämässä olen varmasti se tyylitön, mutta aina voin onneksi mennä sen taakse että ei kauheasti edes kiinnosta. Tosiasiassa kiinnostaa jonkin verran, mutta olen todella tarkka materiaaleista ja hengittävyydestä. Materiaali ei saa olla yhtään nihkeän oloinen päällä eli suurin osa tekokuiduista on ihan ehdoton ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. 

Vierailija
44/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä miettinyt asiaa ja kohta on tilanne se, että ihan oikeasti on lähdettävä kaupoille. En vain tiedä omaa väriäni ihan rehellisesti ja en halua ostaa jotain sinne päin olevaa vaatetta. 

Mulla on yhdet mustat housut, jotka ostin uutena lokakuussa. Ne ovat lähes roskiskamaa jo. Uskomattoman huono laatu VeroModan vaatteissa. On myös tiilen oranssit housut Orsaysta, ostettu käytettynä. Omassa käytössä ovat melkein puhki ja todella huonoksi menneet. Haaruksissa reikiä ja kohta ratkeamassa niin, ettei voi ottaa enää sisään.

Mulla on neljä ohuempaa paitaa: kaksi silkkitoppia, yksi silkkipaita ja yksi puuvilla paita. Nuo kolme silkkipaitaa kokeilin värjätä viime viikonloppuna, mutta tulos oli katastrofi. Yksi jättää väriä niin, että mun tyynyliinat ja lakanat on värissä. Paita ollut kerran päällä ja joka yö tulee enemmän ja enemmän minusta väriä lakanoihin. Yksi ei värjäytynyt eli ei ollutkaan 100 % silkkiä, vaikk

KUKAAN ei jaksa lukea. Sammuta se pöytäkone välillä. 

Vierailija
45/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olee. 

Vierailija
46/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kauanko oli kun tuon aloitin, mutta en heitä pois vaan käytin loppuun. Jos sulla on paljon vaatteita, älä heitä pois vaan kokoa niistä jollain väri- ja tarveskaalalla pienempi kapseli, jota voit täydentää vanhoista, kun jotain menee huonoksi. 

Myös mikä sopii yhteen riippuu tilanteesta, omasta tyylistä, elämäntavasta. Voi käyttää useita värejäkin yhdessä, ei tarvii superhillityltä näyttää. 

Vierailija
47/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla periaattessa aivan kaikki sopii yhteen. Alaosat on farkkuja ja farkkucaprit, 4 eri värissä. Yläosat on mustia neuleita, huppareita, trikoota eri mittasilla hihoilla ja 1 biletunika. Lisäksi on pellavainen housupuku nihin pakollisiin sukujuhliin joihin ei kehtaa farkuissa mennä. Kaikki kenkäni sopii farkkuihin ja iso osa myös ulkoiluvaatteisiin.

Mä olen vain laiska ja käytännöllinen.

Biletunika :D

Ihana sana, idea ja käsite. Mä oikeesti haluan nyt biletunikan. Paljettiversio, kiitti.

Vierailija
48/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kapselivaatekaapit ovat poikkeuksetta aika ankeita, ja yleensä kaikki valmiit inspiraatiomallit on koostettu minulle mahdollisimman epäsopivista väreistä kuten mustasta, valkoisesta ja sinisistä.

Ostan vaatteita välillä ostamisen nautinnosta, yleensä second handina. En sitä itseltäni aio kieltää. Sen sijaan pyrin siihen, että ostaisin vain itselleni sopivan värisiä vaatteita, ja jokaista kuviollista kohti ostaisin pari yksiväristä vaatekappaletta. Lopputuloksena on kaappi, jossa on mielestäni sekä ihanuuksia että päälle pantavaa.

Vierailija
49/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kierrätykseen vain sellaiset joista ehdottomasti tiedät, ettet enää käytä ja roskiin ne, jotka on käytännössä liian huonot sulle ja kellekään. 

Jäljellejäävistä sitten voit yhdistellä oman kapselin, jota täydennät alkuun sun omista vaatteista. Näin voit pitää ehkä montakin tosi vähän uusien vaatteiden oston vuotta. 

Vierailija
50/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään näkee jopa lapsilla että vaatteet on mustaa, valkoista, harmaata ja beigeä.

Pojille on vaikeaa löytää värikkäitä vaatteita. Tosi kurjaa kun oma poika tykkää väreistä ja hupparitkin on aina mustia tai harmaita, joskus joku villi sininen löytyy.

Sori ohis. Ei kapseleita.

Eikö H&M:kään myy pojille värikkäitä vaatteita? Silloin kun mun muksut oli pieniä, värejä oli tarjolla. Ompelin myös paljon niille itse vaatteita.

On siellä, mutta mieluisia löytyy vain kesäisin. Zalandosta yleensä tilaan.

Vierailija
51/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kapselivaatekaappi?

Tämmöinen oikein jännä nimi normaalille asialle, että on housuja ja paitoja jotka yritetään valita silleen, että niitä voisi käyttää yhdessä.

Vierailija
52/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen oikein jännä nimi normaalille asialle, että on housuja ja paitoja jotka yritetään valita silleen, että niitä voisi käyttää yhdessä.

Kyllä siinä yleensä on lisäksi jokin älytön rajoitus, montako vaatekappaletta saa olla. 

Vierailija
53/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mutta tulee. Se EI ole tylsä kun tekee omalja tyylillä. Ne mallikuvat ja ideat todella on vain ohjenuoraksi.

Mulle tulee aika unisex, tomboy, rockhenkinen setti. 

-bootsit, converset, korkosandaalit

-siniset ja mustat farkut, nahkahousut

-3 eri printtiteepaitaa, 3 yksiväristä

-nahkatakki, farkkutakki, niittibleiseri

Vierailija
54/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä yleensä on lisäksi jokin älytön rajoitus, montako vaatekappaletta saa olla. 

Ok, no sitten se on nerokas!

Vierailija
55/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista kauanko oli kun tuon aloitin, mutta en heitä pois vaan käytin loppuun. Jos sulla on paljon vaatteita, älä heitä pois vaan kokoa niistä jollain väri- ja tarveskaalalla pienempi kapseli, jota voit täydentää vanhoista, kun jotain menee huonoksi. 

Myös mikä sopii yhteen riippuu tilanteesta, omasta tyylistä, elämäntavasta. Voi käyttää useita värejäkin yhdessä, ei tarvii superhillityltä näyttää. 

Just! Ei kapselivaatekaappi tarkoita beigejä perusvaatteita!

Vierailija
56/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin koronan jälkimainingeissa. Kotona ollessa ja etätöissä  käytin paljon vaatteita loppuun ja ajattelin että rakennan kapselivaatekaapin. Omat värit oli harmaa, beige, tumman sininen, vanha roosa - värit joita olen vuosia käyttönyt muutenkin. 

No  onhan se kapselivaatekaappi tehokas ja toimiva erityisesti kun olinpaljon kotona, mutta aikas tylsä ja alkoi  töissä konttorilla jo hävettämään kun päällä oli aina samat vaatteet. Vaikka niistä saa useita asuja niin sne beiget housut on ne samat beiget housut vaikka yläosaankuinka vaihtaisi. Lisäksi omaa kapseliani haastoi se että tarvitse töissä vaatteita tosi moneen pukukoodiin (ainoastaan juhlapukua ei ole tarvittu, mutta kaikki muut), eri lämpötiloihin  ja kulttuureihin. Eli matkustan paljon tiukkojen pukukoodien toimialalla. Vapaa-ajalla harrastan myös paljon erilaisia asioita niin vaatteita sekin vaati. Lopetin sitten koko kapselisekoilun. 

vähän sama, en matkustele työkseni mutta toimistopäivät ovat lisääntyneet vuoden parin sisällä huomattavasti ja kun piti olla useamman päivän putkeen ns. astetta edustavampana alkoi tulla pientä vaatekriisiä. Eli nyt on saanut hankkia lisää ns. helppoja edustusvaatteita ettei jengi ala kuvittelemaan että omistan 1 siistin paidan ja 2 neuletta :D Pääasiallinen pyrkimys on kyllä pitää vaatekaappi sellaisena että lähes kaikki sopii keskenään, niin ei tarvitse hurjan paljon vaatteita, mutta en jaksa tiukkaa kapselisettiä noudattaa.

Vierailija
57/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tiukkaa kapselivaatekaappia, vaikka ehdottamasti suosinkin uusien vaatteiden ostossa vastaavia periaatteita. Toki tätä nykyä valtaosa ostamistani vaatteista on lähinnä alushousuja ja sukkia.

Vanhoja vaatteita en periaatteesta heitä pois, vaan pidän loppuun vaikka puutarhahommissa - ongelmana vain se, että ysäriltä olevat arkikuteet on hyvin tehtyjä kestävistä materiaaleista eli eivät helpolla kulu loppuun.

Itse pidän vähän ajatuksesta, jossa on muutama kapseli, joista yksi kerrallaan käytössä. Niitä sitten kierrätetään, ja lisäksi erityistilannevaatteet (urheilu, talviajan paksuimmat, juhlat jne.) on erikseen varastossa. Tätä olen vähän suunnitellut testaavani - oman kaapin vaatteilla + max. kourallinen uusia vain jos tarve todella todella on

Vierailija
58/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän rakentaa sellaista. Mutta on tosi tuskallisen vaikeaa löytää oikeita värejä ja hyvän laatuisia vaateita.

Ostin viime kesänä 2 beigeä t-paitaa Stockalta ja ne on jo nyt nyppyyntyneet. Enkä ole edes pessyt enkä käyttänyt montaa kertaa. Taas pitää etsiä uusia.

Idea on hyvä mutta toteutus vaikeaa kun on tämä 4 vuodenaikaakin.

Vierailija
59/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te otatte asiat niin kirjaimellisesti? Ei kapselivaatekaappi siitä piloille mene jos 3 villatakin sijasta onkin 4 ja vielä pari neonväristä mekkoakin siinä siivussa.

Vierailija
60/131 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä kapseleissa yleensä tökkii se, että lähtökohtana raivaamisen ohessa on ostaa jotakin uutta ja muka täydellistä, jonka jälkeen pukeutuminen muka muuttuisi helpoksi. Tosiasia on, että aina löytyy se täydellisempi valkoinen kauluspaita tai papukaijakuvioinen maksimekko,

Niinpä itse olen enemmän ostolakkojen ja uusien yhdistelmien kannattaja.