Onko teillä kapselivaatekaappi? Millaisia vaatteita? Värit?
Kommentit (131)
Pitäisi ostaa farkut ja joku kiva monikäyttöinen hame kesäksi.
Kovaa hommaa tuommonen järjestelmällinen vaatteiden hankkiminen.
Tyhjensin kaapeistani eilen kaksi kassillista vaatteita, mutta en raaskinut poistaa kaikkia väärän värisiä. En myöskään oikein tiedä, mitä tehdä diskatuille.
Osan vaatteista olin jo käynyt läpi, mutta minulla on monta vaatekaappia. Ap
Olen kesän aikana karsinut vaatteita sekä kaupungista että maalta. En myynyt kirpparilla, vaan annoin kiertoon. Luovuin varmasti parista jätesäkillisestä vaatteita.
Olen käynyt myös katsomassa alennusmyyntejä, mutta kapselivaatekaappi on sekä olemassaolollaan että väreillään estänyt minua ostamasta muuta kuin sellaisia harvoja vaatteita, joita varmasti käytän. Ap
Minulla on: kuusi samanlaista mustaa mekkoa, kaksi villatakkia, kaksi päällystakkia, muutama oversized bändipaita joita käytän kesämekkoina ja yöpaitoina. Kaikki mustaa, vain kumisaappaat ovat punaiset.
Vierailija kirjoitti:
Heitä kierrätykseen vain sellaiset joista ehdottomasti tiedät, ettet enää käytä ja roskiin ne, jotka on käytännössä liian huonot sulle ja kellekään.
Jäljellejäävistä sitten voit yhdistellä oman kapselin, jota täydennät alkuun sun omista vaatteista. Näin voit pitää ehkä montakin tosi vähän uusien vaatteiden oston vuotta.
Miksi? Aloittaja ei maininnut että olisi tarve säästää rahaa tai muuten välttää ostamista. Kapselivaatekaapin ydin on se, että samalla rahalla mitä nyt käyttää vaatteisiin voi ostaa parempaa ja laadukkaampaa kun hutiostokset jää pois. Itse olen ostanut viimeisten kuukausien aikana ainoastaan Aarni käsilaukun ja Alpa neuletakin, molemmat neutraalissa värissä.
Mulla on yhdet siniset sikarihousut, mustat leveälahkeiset housut, beiget pellava housut ja kahdet siniset farkut (tummat ja vaaleat), yläosia n. 10 kpl, joita voi melko vapaasti yhdistellä. Ja pari mekkoa. Yhdet kengät ja yksi laukku, muutama takki eri sääolosuhteisiin. Plus urheilu- ja ulkoiluvaatteet ja koti- ja yövaatteet. Onko tämä tarpeeksi kapseli?
Mä olen tuota ideaa yrittänyt toteuttaa ja on siinä järkeä. Ostan nyt vain muutamaa väriä ja kaikki sopii kaikkeen.
Suurin ongelma on tämä Suomen vaihteleva sää. Pitää olla sen takia niin monenlaista vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin koronan jälkimainingeissa. Kotona ollessa ja etätöissä käytin paljon vaatteita loppuun ja ajattelin että rakennan kapselivaatekaapin. Omat värit oli harmaa, beige, tumman sininen, vanha roosa - värit joita olen vuosia käyttönyt muutenkin.
No onhan se kapselivaatekaappi tehokas ja toimiva erityisesti kun olinpaljon kotona, mutta aikas tylsä ja alkoi töissä konttorilla jo hävettämään kun päällä oli aina samat vaatteet. Vaikka niistä saa useita asuja niin sne beiget housut on ne samat beiget housut vaikka yläosaankuinka vaihtaisi. Lisäksi omaa kapseliani haastoi se että tarvitse töissä vaatteita tosi moneen pukukoodiin (ainoastaan juhlapukua ei ole tarvittu, mutta kaikki muut), eri lämpötiloihin ja kulttuureihin. Eli matkustan paljon tiukkojen pukukoodien toimialalla. Vapaa-ajalla harrastan myös paljon erilaisia asioita niin vaatteita sekin vaati. Lopetin si
vähän sama, en matkustele työkseni mutta toimistopäivät ovat lisääntyneet vuoden parin sisällä huomattavasti ja kun piti olla useamman päivän putkeen ns. astetta edustavampana alkoi tulla pientä vaatekriisiä. Eli nyt on saanut hankkia lisää ns. helppoja edustusvaatteita ettei jengi ala kuvittelemaan että omistan 1 siistin paidan ja 2 neuletta :D Pääasiallinen pyrkimys on kyllä pitää vaatekaappi sellaisena että lähes kaikki sopii keskenään, niin ei tarvitse hurjan paljon vaatteita, mutta en jaksa tiukkaa kapselisettiä noudattaa.
Mitä pahaa siinä olisi, jos omistaisi 1 siistin paidan ja 2 neuletta?
Sama täällä. Kapselivaatekaapissa on muutenkin järkeä ainoastaan, jos on kertakaikkisen pakko aloittaa "nollasta". Kaikki metodit, joissa karsimalla ja täydentämällä muka säästää, ovat vaan uusia tapoja huijata köyhiltä rahat pois ja pitää kulutuksen rattaa pyörimässä. Kaikkein ekologisinta ja edullisinta on käyttää jo omistamiaan vaatteita.