Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työttömänä mitään järkeä jäädä sairauslomalle?

Vierailija
16.03.2026 |

Olen käytännössä työkyvytön vähintään 2 vkoa kuukaudesta enkä tiedä mikä tässä tilanteessa on viisainta. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ei ole työnhakupakkoa silloin. 

Vierailija
2/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukea saa jos sairastuu työttömänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se saikku kannattaa hakea. Menee sitten tuetkin oikein (sairaspäiväraha vs. Työttömyystuki). 

Vierailija
4/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sairaana sairaspäivärahaa. Ja lisäksi jos sairastat paljon, on tärkeää että sinulla on merkinnät siitä, että olet ollut työkyvytön (esim. Jos joutuu hakemaan määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä). 

Vierailija
5/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se saikku kannattaa hakea. Menee sitten tuetkin oikein (sairaspäiväraha vs. Työttömyystuki). 

Kela kuitenkin voi kieltäytyä maksamasta sairauspäivärahaa vaikka lääkäri olisi myöntänyt pitkänkin sairausloman. Kelan poppamiehet ja -naiset (jotka eivät siis edes tapaa asiakasta) eivät ota pätkääkään kokonaisuutta huomioon vaan siellä vain katsotaan onko asiakkaalla jokin yksittäinen diagnoosi tai oire joka oikeuttaa sairauspäivärahaan. Jos ei ole niin sitten sairauspäivärahaa ei todennäköisesti heru.

Vierailija
6/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat sairaana sairaspäivärahaa. Ja lisäksi jos sairastat paljon, on tärkeää että sinulla on merkinnät siitä, että olet ollut työkyvytön (esim. Jos joutuu hakemaan määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä). 

Tää vaan näköjään on vähemmän kuin mun ansiosidonnainen, joten ei näköjään olekaan mitään järkeä.

Ap

Vierailija
7/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilalle meni tämäkin suunnitelma.

Vierailija
8/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää vaan näköjään on vähemmän kuin mun ansiosidonnainen, joten ei näköjään olekaan mitään järkeä.

Ap

Tuo edellisen kommentin kirjoittaja oli ihan oikeassa. Työtön ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, jos hänellä ei ole työttömyysaikana sairauslomia. Tämä tieto on peräisin työeläkeyhtiöstä.

Vierailija
9/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo edellisen kommentin kirjoittaja oli ihan oikeassa. Työtön ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, jos hänellä ei ole työttömyysaikana sairauslomia. Tämä tieto on peräisin työeläkeyhtiöstä.

Odotan, että tää ansiosidonnainen loppuu ja katson sitten uudelleen. Muutama kuukausi vielä jäljellä.

Ap

Vierailija
10/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ansiosidonnaisia on porrastettu jo niin paljon jatkuvien lomautusten takia, että Kelan sairauspäiväraha olisi lähes 15e/päivässä suurempi. Sain saikkua kuukauden, mutta ei sen takia kannata käydä kikkailemaan, kun Kelan päätöksessä voi kestää niin kauan, että ehdin taas alkaa saada ansiosidonnaista ja olisin ilman tuloja siihen asti. Saikun takia joka tapauksessa minulla siirrettiin työhönhakuvelvollisuutta kuukauden verran. 

Vierailija
11/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helkutissa työtön voi olla sairaslomalla kun työttömän elämä on yhtä lomaa kokoajan :D Kohta te työttömät vaaditte itsellenne kesälomaa ja lomarahoja? :D 

Vierailija
12/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ansiosidonnaisia on porrastettu jo niin paljon jatkuvien lomautusten takia, että Kelan sairauspäiväraha olisi lähes 15e/päivässä suurempi. Sain saikkua kuukauden, mutta ei sen takia kannata käydä kikkailemaan, kun Kelan päätöksessä voi kestää niin kauan, että ehdin taas alkaa saada ansiosidonnaista ja olisin ilman tuloja siihen asti. Saikun takia joka tapauksessa minulla siirrettiin työhönhakuvelvollisuutta kuukauden verran. 

Mä olen jo anssin loppupäässä, joten sairauspäivärahan määrä lasketaan pelkästään ansiosidonnaisen perusteella. Jos mukaan mahtuisi työtuloja, niin päivärahan määrä olisi suurempi.

Ap

Vierailija
13/13 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helkutissa työtön voi olla sairaslomalla kun työttömän elämä on yhtä lomaa kokoajan :D Kohta te työttömät vaaditte itsellenne kesälomaa ja lomarahoja? :D 

Tämä on kaukana lomasta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi