Sairauslomapäivän palkattomuus ei koske minua, mutta selittäkää miten se tuo verotuloja
Minä nyt sairastelen aika harvoin ja pomo sanoi että hän ei rupea palkkojen kanssa säätämään, siitä on vain vaivaa ja ajanhukkaa, joten sovitaan paikallisesti että mennään niinkuin ennenkin, oma ilmoitus riittää ja sitten jos tulee flunssaa pahempaa katsotaan erikseen. Mutta en tajua miten palkaton sairauspäivä auttaa valtion taloutta mitenkään. Paitsi jos on valtiolla töissä.
Kommentit (106)
Palkattomuudesta valtio häviää kun ei saa verotuloja kun ei olekkaan palkkaverotulojakaan, ei näillä työelämäheikennyksillä ole tarkoitus Suomen talouden pelastus vaan työnantaja ja pääomapiirien tilipussin paisutus, kyllähän sen nyt näkee sokeakin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on ollut palkaton omailmoituksen mukainen sairausloma päivä jo yli kolmekymmentä vuotta (lääkärin tai hoitajan kirjoittamalla todistuksella tätä ei ole). Ruotsissa on myös poliittiset lakot kielletty.
Tämä kuormittaisi terveydenhuoltoa joten tuskinpa Suomeen tulee edes tuota todistuksella palkallista sairauslomapäivää.
Eikös siellä viikon saikusta mene palkasta 20% pois? Aika järkyttävä juttu pienituloiselle.
Minkälaiset palkat Ruotsissa on verrattuna Suomeen?
No sillein samalla tavalla kuin se että leikataan kaikkia mahdollisia etuuksia, ja ne leikkaukset muuttuu yritykseksi jotka palkkaa kaikki ihmiset töihin, ja sellaisella palkalla että kukaan ei tarvii enää ikinä mitään tukia.
Vaikka palkaton ensimmäinen sairauslomapäivä ei koskisi "kuin" kymmentä prosenttia palkallisista, niin eikö meidän kaikkien tulisi huolehtia juurikin näistä heikommassa asemissa olevista?
Vierailija kirjoitti:
No sillein samalla tavalla kuin se että leikataan kaikkia mahdollisia etuuksia, ja ne leikkaukset muuttuu yritykseksi jotka palkkaa kaikki ihmiset töihin, ja sellaisella palkalla että kukaan ei tarvii enää ikinä mitään tukia.
Riikan arkijärkeä varmaan
Vierailija kirjoitti:
No, itsellä tämä vaikuttaa siten, että yhden päivän saikut korvautuu vähintään kolmen päivän saikuilla. Aiemmin oli kiire töihin ja mentiin heti kun vaan suunnilleen pää hartioilla taas keikkui, en tasan mene jos on tämä meininki vaan lepäilen kotona kunnes viimeinenkin köhähdys on yskäisty. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa jne.
just sunlaiset pas.at on tämän maan syöpä.
Jos ihminen sairastuu lauantaina tai sunnuntaina, joka ei ole hänen normaali työpäivänsä, niin mitä sitten tehdään?
Kun työnantaja irtisanoo yhden työntekijän, niin silloin syntyy säästöä n. 5000 euroa kuukaudessa, ja kun sanoo irti kymmenen työntekijää, niin säästö onkin jo 50000 euroa kuukaudessa. Sadan työntekijän irtisanominen säästää yritykselle puoli miljoonaa euroa kuukaudessa, kun ei tarvitse enää palkkoja maksaa. Mutta sitten ei yritys toimi, kun siellä ei ole yhtään työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
loppuu rokulipäivät
Ei lopu, jos ei ole elämä joka pennistä kiinni. Itse aion ottaa aina joskus yhden saikkupäivän, koska palkattomana menee omaan piikkiin eli ei ole edes työnantajalta "varastamista".
Mutta kerrotkos miksi nykyisellään työnantajien pitää ne "saikkupäivän palkat" maksaa? Ja yleensä miksi työnantajien pitää ne sairauslomien palkat yleensäkkin maksaa? Ymmärrän jos sairaus johtuu työpaikasta mutta muiden sairauksien kohdalla? Jos työtön sairastuu maksaako kela tai työvoimatoimisto jotain korvausta? Olisihan se vastaavasti ihan hölmöö mutta työnantajan pitää maksaa?
Minusta on ihmeellistä että ihmiset ei kykene ymmärtämään päätösten vaikutuksia. Hallitus haluaa säästää(=leikata), patistaa ihmisiä töihin(lisää verotuloja) ja tukea yrittämistä(esim pakkattomalla sairaspäivällä). Sitten nämä ymmärtämättömät täällä ulvoo kuinka ministerit on julmia ihmisvihaajia jotka nauttivat ihmisten kiusaamisesta. Vaikka toimenpiteiden fokuksessa on valtiontalous, joka on kriisissä. Ihan tulee mieleen, pitäisikö äänioikeuden edellytyksenä olla edes jonkin tasoinen älykkyys. Jos ajattelu on lapsen tasolla, lähdetään älyttömien huutokuoroon.
Mielestäni meillä on vihdoinkin hyvä hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
loppuu rokulipäivät
Ei lopu, jos ei ole elämä joka pennistä kiinni. Itse aion ottaa aina joskus yhden saikkupäivän, koska palkattomana menee omaan piikkiin eli ei ole edes työnantajalta "varastamista".
Mietin tätä samaa. Aivan varmasti tulen ottamaan enemmän saikkuja.
Just, just - ja tähän mennessä olet saikuttanut vain kun olet oikeasti kipeä 😜
Saikut pitenevät ja terveydenhuolto ruuhkautuu koska jengi hakee sit lääkäriltä saikkua minimissään sen 5 päivää. Eli tämä palkaton omsvastuupäivä ei päde jos sairaslomaa 5 päivää tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihmeellistä että ihmiset ei kykene ymmärtämään päätösten vaikutuksia. Hallitus haluaa säästää(=leikata), patistaa ihmisiä töihin(lisää verotuloja) ja tukea yrittämistä(esim pakkattomalla sairaspäivällä). Sitten nämä ymmärtämättömät täällä ulvoo kuinka ministerit on julmia ihmisvihaajia jotka nauttivat ihmisten kiusaamisesta. Vaikka toimenpiteiden fokuksessa on valtiontalous, joka on kriisissä. Ihan tulee mieleen, pitäisikö äänioikeuden edellytyksenä olla edes jonkin tasoinen älykkyys. Jos ajattelu on lapsen tasolla, lähdetään älyttömien huutokuoroon.
Mielestäni meillä on vihdoinkin hyvä hallitus.
No, edes valtiovarainministeriö ei ole saanut laskettua näille heikennyksille juurikaan mitään taloudellista hyötyä.
Se on kiva, että sinä osaat.
Huomaa tuon sinun aikuisen tason älykkyyden jo kauas.
Ja jos vaikka katsoisit esim. vähittäiskaupan voittoja ja ns. sodan nostamat hinnat.
Kuinka paljon he vielä sinusta tarvitsevat lisää sillä että myyjä tulee sairaana töihin?
Mä vähän ihmettelen miksi juuri tämä ensimmäinen palkaton saikkupäivä tuntuu monelle olevan se pahin asia. Mun nähdäkseni lähes kaikki muut hallituksen suunnitelemat toimet on huomattavasti pahempia. Sehän nyt on vaan yksittäinen kertaluontoinen menetys, jos sairaustuessa jää yhden päivän palkka saamatta. Paljon isompi juttu on, jos työnantaja irtisanoo, koska löytää halvemmalla töihin tulevan työntekijän tilalle. Ja samaanaikaan on sitten työttämyysturvaa heikennetty. Kiire tulisi löytää uusi työ. Vaan millä kilpailet, jos samaa paikkaa hakee sadat muutkin tasavertaiset hakijat? Työnantaja kysyy siinä tilanteessa kuka suostuu tulemaan pienimmällä palkalla, ja palkkaa sitten hänet! Tuota skenaariota kun mietitte, niin ei se yksi yksittäinen palkaton päivä tunnu juuri missään. Nyt pitää valita taistelunsa! Jos kaikkea ei voi saada, niin pitää miettiä mistä on eniten haittaa, ja taistella sitä vastaan!
Minulla oli nuorena työpaikka, jossa oli tämä että eka päivä palkatonta. Olin sen yhen päivän "saikulla" ihan jatkuvasti koska ei kolkuttanut omatunto tippaakaan kun oli pois vain itseltä. Ei edes, vaikka tuuraajan piti ajaa paikalle 200 kilometrin päästä. Muistan jääneeni "saikulle" esim. siksi koska olin menossa illalla festareille ja halusin valmistautua päivän rauhassa.
Kokoomuksen matematiikka poikkeaa luonnontieteistä ja perustuu uskomuksiin. Onhan tuo jo nähty budjetin teossa, pelkkiä huteria uskomuksia päätöksenteon pohjana.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että tällä yritetään saada näitä perjantaisin ja maanantaisin sairastelijoita kuriin; nykyisellä työpaikalla se ei ole ongelma, mutta aiemmilla jossain on ollut näitä. Mutta silti, miten se taloutta kohtentaa, sehän on itse asiassa vähemmän verotuloja? Sama kuin työpäivän pidentäminen muutama vuosi sitten, meillä mennään kuten ennenkin, pomo sanoi että liikaa säätämistä, mitään ei muuteta. Eikä mulle aina ole töitäkään, välillä pitää muutenkin pyöritellä peukaloita, joten oleskeluksi menee. Sitten kun on ylitöitä ne maksetaan ylitöinä kuten ennenkin. Ap.
Ootko vähän tyhmä ? Yksi saikkupäivä maksaa noin tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tällaisena ei sairastavana ja muita sitten tuuraavana, uskon tämän menevän siihen, että eka päivän palkaton "korvataan" olemalla pidempään pois.
Miten voi tuosta vaan olla pidempään pois ilman lääkärintodistusta? Seuraava askel nimittäin tulee mitä luultavimmin olemaan omailmoituskäytännön poistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvassa yrityksessä saikkupäiväksi palkataan tuuraajaa töihin. Saikuttajan työt tekevät ne muut. Yritykselle säästö siltä päivältä, mutta ei kyllä kasvata verotuloja mitenkään.
Olisivat edes säätämässä niin että näitä ensimmäisiä saikkupäiviä voi olla 5 päivää palkallisena per vuosi, sen jälkeen palkattomina. Tunnollisia työntekijöitä ei näin ollen rankaistaisi, mutta saikuttajille tulisi vähän nokkiin. Kyllähän se on fakta, että monella työpaikalla on näitä saikuttajia, joilla yleensä se työpanos on muutenkin vaatimattomampi.
Tuleehan tästä säästöjä niillekin työnantajille, jotka joutuvat palkkaamaan sijaisen sairastuneen tilalle, kun ei tarvitse maksaa kahdelle työntekijälle työstä, jonka tekee vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän kukaan, koskeeko tämä myös lapsen sairastumista?
Ei koske. Jos lapsi on sairaana, häntä hoitava vanhempi ei ole sairauslomalla vaan tilapäisellä hoitovapaalla.
Etkö luota ay-liikkeeseen ja sen voimaan? Nyt lakkoillaan asiasta, josta olisi pitänyt lakkoilla vasta sitten, kun on seuraava sopimuskierros. Kaikesta päätellen ay-liikkeen jäsenet pitävät sitä hyvin heikkona, vaikka pomojen palkat on yli 200 000 e/v. On siinä köyhillä maksamista, että saatte ay-pomojen palkkarahat kerättyä.