Onko sulla ollut stalkkeri häiritsemässä elämääsi?
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Areenalla on nyt katsottavissa Stalkkerin vainoama. 3-osainen dokkari.
Melkoisen karmea tarina, jossa käytetään "tehokkaasti" (lue: tuhoavasti) prepaidliittymää. Ei uskoisi, miten vaikeaa on saada poliisi uskomaan asiaa.
Tämä on ruotsalainen, mutta liekö Suomen poliisia yhtä hankalaa saada kiinnostumaan. Nuo prepaidit pitäisi kieltää.
Luinko oikein? Prepadit pitäisi mielestäsi kieltää, koska olet katsonut Areenasta jonkun dokkarin, jossa prepaidia on käytetty vainoamiseen?
Pystytkö kuitenkaan mitenkään puntaroimaan prepaidin etuja, esimerkiksi ylivelkaantuneille tai alaikäisille?
Ei tarvitse kieltää, mutta anonyymius on ongelma poliisinkin mielestä, koska ylivelkaantuneiden ja alaikäisten ohella myös rikolliset hyödyntävät sitä.
Esim. dokkarin tapauksessa vainoamisen uhrilla ei ollut keinoja selvittää rikollisen henkilöllisyyttä, koska poliisia ei kiinnostanut alkaa tutkia tapausta muutamaan vuoteen.
Oli, mutta ei enää. Stalkkasi somessa ja lähetteli tekstareita tai sähköpostia. Käytti prepaidia, joten numeron estäminen ei auttanut. Aina tuli uudesta numerosta ja taas esto. Jatkoi yllättävän monta vuotta, vaikka en reagoinut viesteihin. Koetti myös someryhmien kautta saada kontaktia, mutta erosin ryhmistä. Pidin pitkään paussia, etten julkaisi mitään missään.
En tiedä mitä hänelle on tapahtunut, mutta se oli iso helpotus kun jätti rauhaan.
Mulla oli yläasteiässä sellainen vanhempi miesstalkkeri. Se ilmestyi usein paikkoihin missä olin, esim kun kävin katsomassa pesispelejä niin se tuli aina taakse seisomaan kun istuttiin nurmikolla peliä katsomassa. Jos olin kaverini kanssa kävelemässä niin hän saattoi ajella pyörällä takanamme kun kävelimme, eikä ohittanut meitä. Kerran olin yksin bussipysäkillä ja hän tuli ja pysähtyi siihen viereen tuijottamaan, vaikka oli edelleen pyörällä liikkeellä. Olin siis n 14v ja tajusin kyllä ettei tuollainen ole normaalia. Tätä tapahtui niin usein että minulla oli lempinimi hänelle "makkaramake", koska hänellä oli usein mukana myös mäyräkoira.
Vierailija kirjoitti:
Osaan tietoturva-asiat. Kukaan ei kovin helposti asentele minulle keyloggereita eikä seurantasovelluksia.
Mutta miettikää sentään miten mielenkiintoista olisi tietää KAIKKI toisen salaisuudet.
Mitä tavallisimmilla ihmisillä on salaisuuksia. Monet liittyy erilaisiin seksimieltymyksiin mutta muutakin on. Se kaikkein tylsimmän oloinen työtoveri voikin kotonaan olla jotain ihan muuta. Ehkä nahkapukuun pukeutuva domina tai 33. asteen vapaamuurari tai fanaattinen rautatieharrastaja joka muistaa aikataulut ulkoa, tai salajuoppo.
Oikeasti ketä kiinnostaa tuollaiset?
Katsoin dokkarin Areenasta ja sama kuin Suomessa, Ruotsissa ei näitä tapauksia oteta vakavasti. HS voisi tutkia asiaa, tehdä isomman reportaasin, koska ongelma on iso, ja uhri jää täysin vaille apua. Vainoamisen seuraukset itselle ovat olleet järkyttävät. Kukaan ei usko uhria ja jos uskookin, kohauttelee olkapäitään. Vainoaja voi käytännössä tehdä mitä vaan. Sitten vasta kun uhri kuolee, ymmärretään vakavuus. Se ei auta uhria enää.
KUN parikymppisen Felix Åkerlundin puhelimeen kilahti vuonna 2016 viesti tuntemattomasta numerosta, hän ei olisi ikimaailmassa voinut aavistaa sen seurauksia.
Aluksi viestit olivat täysin harmittomia. Minun kehuttiin näyttäneen hyvältä baarissa tai vastaavaa, Åkerlund muistaa.
Hän kuittasi ne olan kohautuksella, mutta siitä alkoi vuosia kestänyt piina, joka tuhosi hänen elämänsä. Stalkkerin vainoama -dokumenttisarjassa Åkerlund kertoo, kuinka tuntematon henkilö otti tehtäväkseen viedä häneltä kaiken.
Tuhoamme koko elämäsi ja kaikki joista pidät, viesteissä uhottiin.
Aluksi viestejä tuli noin kerran viikossa, mutta tahti kiihtyi ja viestien sävy muuttui synkemmäksi.
Vainoaja lähetti viestejä Åkerlundin ystäville, työkavereille ja hänen tuttavapiiriinsä kuuluville naisille. Niissä väitettiin, että hän käytti huumeita ja oli raiskannut jonkun. Huhut levisivät ympäri miehen kotipaikkaa.
Åkerlund oli ymmällään: miksi hänelle tapahtui näin ja kuka tai ketkä olivat kaiken takana?
Olin kuulemma raiskaaja ja naistenhakkaaja. Lähettäjä ei luovuttaisi, ennen kuin istuisin kalterien takana.
Painajainen hellitti hetkeksi, kun Åkerlund vaihtoi numeroaan ja muutti Luulajaan. Hengähdystauon jälkeen puhelin pirisi taas taukoamatta.
Pahin on vielä edessä. Oletko valmis, Felix? piinaaja kirjoitti.
Piina jatkui kuukausia, sitten vuosia. Åkerlund salasi tilanteen läheisiltään, koska pelkäsi. Vainoaja oli uhannut satuttaa hänen äitiään ja pikkusiskoaan.
Åkerlund kävi poliisin puheilla useita kertoja, mutta laihoin tuloksin. Hän sanoo, että hänelle naurettiin päin naamaa, sillä poliisien mielestä juttu kuulosti keksityltä.
Neljän vuoden jälkeen vyyhti alkoi purkautua 2020, kun Åkerlundia mustamaalaavia viestejä saanut Jessica sai tarpeekseen. Hän soitti prepaid-numeroon, ja yllätys oli melkoinen, kun videopuheluun vastattiin.
Tyttö ilmestyi näytölle. Työkaverini, Jessica kuvailee.
Vainoaja oli yksi Felix Åkerlundin parhaista ystävistä. Sama nainen oli tukenut häntä, kun tämä oli kertonut häirinnästä.
En voi kuvailla, kuinka kipeästi selkään puukottaminen sattui. Tunsin itseni hirvittävän hölmöksi.
2021 Åkerlundin paras ystävä tuomittiin vainoamisesta, kunnianloukkauksesta ja viranomaisena esiintymisestä.
Perimmäinen pyrkimys oli eristää minut maailmasta. Hänestä piti tulla ainoa ystäväni, Åkerlund kertoo teon motiivista.
Naista Åkerlund ei ole nähnyt vuosiin, vaikka he asuvat samassa kaupungissa. Piina ei ole täysin hellittänyt. Nyt 30-vuotias Åkerlund kertoi Aftonbladetille saaneensa outoja soittoja dokumentin ilmestymisen jälkeen. Linjalta on kuulunut vain hengitystä.
Poliisi selvitti, että soittaja oli joku toiselta puolelta Ruotsia. Hänen mielestään häirikkösoitot olivat ilmeisesti hauska juttu.
^ Aivan järkyttävää. Tuolla naisella joku Munchhausen syndroomaa muistuttava tila. Aiheuttaa toiselle kauhua että sitten pääsisi *hoitamaan*.
Hakkeroimalla ja seuraamalla ihmistä voi tehdä valtavasti kiusaa. Saa tietoonsa kaiken toisen ihmisen yksityiselämästä.
Hakkeri jää kumminkin sakkana astian pohjalle, vaikka yrittää kermanokareeksi pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan tietoturva-asiat. Kukaan ei kovin helposti asentele minulle keyloggereita eikä seurantasovelluksia.
Mutta miettikää sentään miten mielenkiintoista olisi tietää KAIKKI toisen salaisuudet.
Mitä tavallisimmilla ihmisillä on salaisuuksia. Monet liittyy erilaisiin seksimieltymyksiin mutta muutakin on. Se kaikkein tylsimmän oloinen työtoveri voikin kotonaan olla jotain ihan muuta. Ehkä nahkapukuun pukeutuva domina tai 33. asteen vapaamuurari tai fanaattinen rautatieharrastaja joka muistaa aikataulut ulkoa, tai salajuoppo.
Oikeasti ketä kiinnostaa tuollaiset?
Normaalisti ihminen jo itsensä perusteella tai vähintäänkin jonkun paremmin tuntemansa ihmisen perusteella tietää että kaikilla on enemmän tai vähemmän noloja asioita yksityiselämässään. Ei niitä kukaan normaali lähde nuuskimaan millään keinoilla.
Mikä olisi diagnoosi ihmiselle, joka hakkeroi kaikki laitteet, seuraa uhrinsa liikkeitä, ilmestyy välillä eri paikkoihin. Järjestää kaverinsa soluttautumaan uhrin elämään. Kuuntelee kaikki puhelut, lukee kaikki viestit, haluaa tietää kaiken uhristaan. Kiusaa uhriaan vauva.fi -palstalla, levittelee yksityisasioita, yrittää udella yksityisasioita, yrittää häpäistä eri keinoin. Kyseinen henkilö on työelämässä hyvin pärjännyt, muiden arvostama henkilö.
Tämä kaikki on totta, tällaista olen joutunut kestämään vuosia ja Felixin tarina oli ensimmäinen, jonka koin olevan lähellekään samankaltainen kuin omani. Vain harva uskoo kertomaani, ystäviä on jäänyt pois vuosien varrella. Poliisi levittelee käsiään, ei voi tehdä mitään. Olen muuttanut monta kertaa, vaihtanut numeroa monta kertaa. Alan olla melko loppu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi diagnoosi ihmiselle, joka hakkeroi kaikki laitteet, seuraa uhrinsa liikkeitä, ilmestyy välillä eri paikkoihin. Järjestää kaverinsa soluttautumaan uhrin elämään. Kuuntelee kaikki puhelut, lukee kaikki viestit, haluaa tietää kaiken uhristaan. Kiusaa uhriaan vauva.fi -palstalla, levittelee yksityisasioita, yrittää udella yksityisasioita, yrittää häpäistä eri keinoin. Kyseinen henkilö on työelämässä hyvin pärjännyt, muiden arvostama henkilö.
Tämä kaikki on totta, tällaista olen joutunut kestämään vuosia ja Felixin tarina oli ensimmäinen, jonka koin olevan lähellekään samankaltainen kuin omani. Vain harva uskoo kertomaani, ystäviä on jäänyt pois vuosien varrella. Poliisi levittelee käsiään, ei voi tehdä mitään. Olen muuttanut monta kertaa, vaihtanut numeroa monta kertaa. Alan olla melko loppu.
Onko sulle jäänyt todisteita tuosta? Vai eikö niidenkään kanssa apua ole tullut? Minkä alan ihmisiä tämä stalkkeri on, voitko ympäripyöreästi kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla kuin kävelevä kuoriparka, luonnehäiriö jonka takana sairaan matala itsetunto kaikesta tyypillisestä esittämisestä huolimatta. Mielenköyhyys, tapahtumaköyhyys, ihmissuhdeköyhyys. Stalkkaus elämäntyylinä on idea- ja keinoköyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle jäänyt todisteita tuosta? Vai eikö niidenkään kanssa apua ole tullut? Minkä alan ihmisiä tämä stalkkeri on, voitko ympäripyöreästi kertoa?
En halua kertoa stalkkerista mitään täällä, itseäni suojellakseni. Enkä yksilöidä muutakaan, valitan.
Vainoamisesta tuli rikos Suomessa vasta 2014, monet tapahtumat ovat tapahtuneet ennen tuota. Tämä on kohdallani kestänyt jo todella kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kuitenkin tunnet hänet jostain yhteydestä kun tiedät hänen henkilöllisyytensä. Mikähän mahtaa olla motiivinsa, tiedätkö sen? (Ei tarvitse tänne kertoa mikä se on.) Eipä sillä että psykopaattisia piirteitä omaava mitään motiivia tarvitsisi, ainakaan sellaista jonka normaali ihminen ymmärtäisi.
Tittelintuuren sukua vaan kaikki, kuittaa asia sisäisesti näin tarkkanäköisesti.
Oli naispuolinen stalkkeri. Täyttyi kunnianloukkaus ja sai lähestymiskiellon. Mitään ei auttanut. Jatkoi vaan kiusaamista kunnes eräs roteva miespuolinen kaveri kävi tarkemmin neidin kotona keskustelemassa asiasta. Siihen loppui kiusaaminen!! En ole ylpeä , mutta jos sitä kiusaamista olisi jatkunut vähänkin kauemmin olisin tehnyt itselleni jotakin. Mieletään sairas tyyppi oli toi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kuitenkin tunnet hänet jostain yhteydestä kun tiedät hänen henkilöllisyytensä. Mikähän mahtaa olla motiivinsa, tiedätkö sen? (Ei tarvitse tänne kertoa mikä se on.) Eipä sillä että psykopaattisia piirteitä omaava mitään motiivia tarvitsisi, ainakaan sellaista jonka normaali ihminen ymmärtäisi.
En tunne häntä varsinaisesti. Jossakin vaiheessa torjuin hänet. Se on ainoa selitys, jonka olen keksinyt. Sen jälkeen alkoi systemaattinen seuraaminen ja kiusaaminen.
Nykyisin uskon hänen inhoavan minua, koska hän varmasti inhoaa itseään, koska ei voi lopettaa pakkokäytöstään. Jotakin pakonomaista tässä on. Jokin persoonallisuushäiriö.
On. Olin nuorena aika nätti, joten ihastuksen tunnustajia ja iskijöitä riitti. Aika älllöttäviin "iskuyrityksiin" kuului minuun liittyvien fantasioiden tunnustaminen, en todellakaan olisi halunnut kuulla. Yksi pakit saanut soitteli aina baarien sulkemisaikaan viikonloppuöisin vähän aggressiivisella tavalla. Joku toinen (?) soitteli tuntemattomasta numerosta milloin sattuu, eikä puhunut mitään, vain hengitys kuului. Tätä oli ainakin 2-3 vuotta. Loppui kun laitoin miespuolisen kaverin vastaamaan. Parin vuoden päästä, jo uudessa paikassa asuessani hiljaisia puheluita tuntemattomasta numerosta alkoi taas tulla, kunnes loppuivat kuin seinään. En tiedä miksi loppui, voi olla että soittelija kyllästyi, tai sitten siirtyi vain someen tuijottelemaan vanhoja kuviani (jos on siis joku tuttu). On edelleen melko ahdistavaa ajatella, että joku mahdollisesti ihan tuttu ihminen on ollut se soittelija, tai että niitä on useampi.
Luinko oikein? Prepadit pitäisi mielestäsi kieltää, koska olet katsonut Areenasta jonkun dokkarin, jossa prepaidia on käytetty vainoamiseen?
Pystytkö kuitenkaan mitenkään puntaroimaan prepaidin etuja, esimerkiksi ylivelkaantuneille tai alaikäisille?