Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS pääkirjoitus: Nyt paljastuu poliittisten lakkojen todellinen ydin ja se ei mairittele ay-liikettä

Vierailija
07.03.2024 |

Moni suomalainen on ehkä hiljaa tukenut ay-liikkeen poliittista lakkoilua vapaan mielipiteen ilmaisun nimissä.

Mutta nyt usko on koetuksella.

Lakkoilu alkaa näyttää yhä enemmän puhtaalta valtapolitiikalta, jossa ay-liike käy taistelua omasta asemastaan yhteiskunnassa. Se, minkä takia poliittisia lakkoja ollaan rajoittamassa, tulee entistä selvemmin esille. Kahden viikon lakkopommillaan ay-liike vaikeuttaa yritysten toimintaa tavalla, jolle ei välttämättä kohta enää löydy ymmärrystä omasta jäsenistöstäkään.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010279311.html

Kansalaisaloitekin lakkojen kieltämiseksi meni eduskuntaan, joten  ei näytä hyvältä ay-liikkeen osalta.

Kommentit (350)

Vierailija
221/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kuukausien tapahtumat ovat saaneet minut todella ay-vastaiseksi vaikka ennen olen ajatellut että liitoilla on joku hyödyllinenkin tarkoitus. 

Kannatan järeitä ja välittömiä toimia ay-mafian valtaa vastaan.

- paikallinen sopiminen oltava mahdollista myös työntekijöiden itse valitseman edustajan kanssa jos eivät halua mitään liittoa itseään edustamaan (tämähän on ihan no-brainer)

- ay-liikkeen verovapaus poistettava. On oksettavaa että samat tahot jotka moittivat kärkkäästi itse rahansa ansainneita eivät itse maksa veroa sijoituksistaan 

- poliittiset lakot kiellettävä, työtaistelujen tulee liittyvä vain ja ainoastaan työoloihin ja -ehtoihin. Ei maan lainsäädäntöön tai poliittiseen kiristämiseen.

- hallitusohjelman mukaiset säästötoimet on ajettava läpi ja suomalaiseen työelämään on saatava lisää joustavuutta. Yritykset eivät voi olla kilpailukykyisiä jos ne samalla joutuvat toimimaan toisena sosiaalitoimena Kelan lisäksi ja esim maksamaan työvoimasta jota ei tarvita. 

Vierailija
222/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kuukausien tapahtumat ovat saaneet minut todella ay-vastaiseksi vaikka ennen olen ajatellut että liitoilla on joku hyödyllinenkin tarkoitus. 

- paikallinen sopiminen oltava mahdollista myös työntekijöiden itse valitseman edustajan kanssa jos eivät halua mitään liittoa itseään edustamaan (tämähän on ihan no-brainer)

- ay-liikkeen verovapaus poistettava. On oksettavaa että samat tahot jotka moittivat kärkkäästi itse rahansa ansainneita eivät itse maksa veroa sijoituksistaan 

- poliittiset lakot kiellettävä, työtaistelujen tulee liittyvä vain ja ainoastaan työoloihin ja -ehtoihin. Ei maan lainsäädäntöön tai poliittiseen kiristämiseen.

- hallitusohjelman mukaiset säästötoimet on ajettava läpi ja suomalaiseen työelämään on saatava lisää joustavuutta. Yritykset eivät voi olla kilpailukykyisiä jos ne samalla joutuvat

"Ennen äänestin vihreitä, nyt äänestän persuja.

Ennen äänestin vasemmistoa, nyt äänestän oikeistoa.

Ennen kannatin ay-liikettä, nyt vastustan niitä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakot on vain hyvä asia

Vierailija
224/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen leikkaukset ovat kyllä ankaria ja epäoikeudenmukaisia. Mutta kuka ja ketkä äänestivät heidät valtaan?

Ammattiliittojen omissa vaaleissa, joissa jäsenet valitsevat omat dirikansa, äänestysprosentti on enimmillään 40 %, esim OAJ:ssa ja Teollisuusliitossa. Pamissa taisi olla 13 %. Kuljetusalan liiton äänestysprosenttia en löytänyt netistä.

Eikö teistä ole ongelma, että nämä liitot tällaisilla äänestysprosenteilla haluavat jyrätä hallituksen, kun eduskuntavaaleissa äänestysprosentti oli kumminkin yli 70 %.

Demokratia ei toimi, jos äänestystulosta ei hyväksytä, tämähän nähdään USA:ssa. Seuraavissa vaaleissa olisi väärin äänestäneillä tilaisuus korjata homma. Nyt märät on jo housuissa.

Onko ajatuskulussani jotain vikaa? Lisään  vielä, että en ole hallituksen kannattaja, mutta demokratian pelisääntöjen kannattaja olen. Poliittiset lakot kuuluvat epädemokraattisiin maihin, joissa äänestystuloksia peukaloidaan. Viimeinen ase kansalaisille.

Vierailija
225/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuministeri Hölö-Lulu uhkailee poikkeustilalla 😄

Siinä persut, niiden sananvapaus ja demokratia. Jos ette tottele, niin ei muuta kun sotilaat esille. On ne sitten sekopäitä...

Heil Purra ja käsi ylös.

Vierailija
226/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo aloite meni jo läpi niin kannatuskäyrä kohoaa tällä hetkellä pystysuoraan ylöspäin. Olen seurannut aloitteita melko aktiivisesti ko. palvelun alkuajoista asti. On poikkeuksellista että kannatuksia tulee tuhansia yhdessä päivässä. 

Tähän on tullut muutaman tuhannen kannatuspiikkejä aina kun uusista lakoista on ilmoitettu mutta eilen tuli 7000 allekirjoitusta päivässä ja tänään on tullut jo 17 000 lisää! Jos sama meno jatkuu vielä muutaman päivän niin aloite rikkoo kaikkien aikojen suosituimman aloitteen asettaman rajapyykin, joka keräsi muistaakseni noin 160 000 kannatusilmoitusta ennen kuin se toimitettiin eduskunnalle.

Mikä oli muuten suosituin kansalaisaloite mistä puhut?

Bergbommin kansalaisaloite ennen vaaleja.

Vierailija
227/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen leikkaukset ovat kyllä ankaria ja epäoikeudenmukaisia. Mutta kuka ja ketkä äänestivät heidät valtaan?

Ammattiliittojen omissa vaaleissa, joissa jäsenet valitsevat omat dirikansa, äänestysprosentti on enimmillään 40 %, esim OAJ:ssa ja Teollisuusliitossa. Pamissa taisi olla 13 %. Kuljetusalan liiton äänestysprosenttia en löytänyt netistä.

Eikö teistä ole ongelma, että nämä liitot tällaisilla äänestysprosenteilla haluavat jyrätä hallituksen, kun eduskuntavaaleissa äänestysprosentti oli kumminkin yli 70 %.

Demokratia ei toimi, jos äänestystulosta ei hyväksytä, tämähän nähdään USA:ssa. Seuraavissa vaaleissa olisi väärin äänestäneillä tilaisuus korjata homma. Nyt märät on jo housuissa.

Onko ajatuskulussani jotain vikaa? Lisään  vielä, että en ole hallituksen kannattaja, mutta demokratian pelisääntöjen kannattaja olen. Poliittiset lakot kuuluvat epädemokraattisiin maihin, joissa

Liiton jäsenet osallistuvat maksamalla jäsenmaksut, ja katsovat, että se riittää. Hyvin pieni osa on aktiivisesti liiton asioissa mukana, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niitä kannatettaisi.

Vierailija
228/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- hallitusohjelman mukaiset säästötoimet on ajettava läpi ja suomalaiseen työelämään on saatava lisää joustavuutta. Yritykset eivät voi olla kilpailukykyisiä jos ne samalla joutuvat

Sama täällä. Pidin ennen ammattiyhdistysliikettä suorastaan välttämättömänä, mutta nyt kuvottaa, että olen itsekin ollut maksamassa jäsenmaksuja tuollaiseen haittajärjestöön. 🤮

Vierailija
229/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lakot on vain hyvä asia

Totta, päästäänpähän nopeammin IMF:n ohjaukseen ja niihin todellisiin kustannusleikkauksiin.

Vierailija
230/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ennen äänestin vihreitä, nyt äänestän persuja.

Ennen äänestin vasemmistoa, nyt äänestän oikeistoa.

Ennen kannatin ay-liikettä, nyt vastustan niitä."

Ennen olin täysjärkinen, nyt olen sosialisti. 

Vierailija
231/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli uutisissa, että kun persujen kannatus laski, niin vastaavasti keskustan kannatus nousi.

Eli kaiketi ne palasivat keskustan äänestäjiksi, kun persujen huijaus paljastui. Niillä tarkoitan maanviljelijöitä, jotka välillä uskoivat persujen väitteet, että ovat maalaisten puolella. Käytännössä kaikkea muuta.

Saarikon ilmoitus siirtyä sivuun oli suurin syy kepun nousulle. Saarikon aikana kepu valui liikaa vasemmalle. Kepu on antanut tukeaan myös näille uudistuksille, mitä hallitus ajaa. 

Vierailija
232/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovia ovat hallituksen työehtojen heikennykset. Kuka tällaista kannattaa? Yrittäjät varmaankin, niiltähän ei leikata mitään.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/painava-syy/tyoehtojen-heikennykset

Vierailija
233/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EKn maksettu mainos. Kokoomuslainen toimittajakoulun se siellä ulisee

Vierailija
234/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän kova kannailmaisu IS:ltä, kukahan tuon pääkirjoituksen on kirjoittanut?  

Ei ole uskaltanut laittaa nimeään. En ihmettele, sillä sellaista paskaa juttu olikin. Ei kukaan lakkoja mielessään kannatava tuomitse näitä uusia rajumpia toimia, koska jokainen tietää ettei niillä yhden tai kahden päivän jutuilla mihinkään vaikuteta. Asia on juuri päinvastoin kuin kirjoittaja spekuloi.

Vierailija
235/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu hienolta kun kuulen keväällä yritysten yhteistoimintaneuvotteluista ja yritys irtisanoo porukkaa. Sitä saa mitä tilaa.

Juuri siihen tämä jatkuva lakkoilu tulee johtamaan. Yyteet alkaa firmoissa eikä kukaan ei halua investoida tänne koska tiedossa on että täällä voidaan lakkoilla vaikka loputtomiin.

Vierailija
236/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kovia ovat hallituksen työehtojen heikennykset. Kuka tällaista kannattaa? Yrittäjät varmaankin, niiltähän ei leikata mitään.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/painava-syy/tyoehtojen-heikennykset

Mitä ihmettä sotket yrittäjät tähän? Yrittäjät vastaavat omista asioistaan.

Vierailija
237/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ajatuskulussani jotain vikaa? Lisään  vielä, että en ole hallituksen kannattaja, mutta demokratian pelisääntöjen kannattaja olen. Poliittiset lakot kuuluvat epädemokraattisiin maihin, joissa

Demokratiaan ei kuulu se, että eduskunnasta enemmistön saaneet puolueet pakottavat muun yhteiskunnan toimimaan mieleisellään tavalla. Pakottaminen ja alistaminen eivät kuulu demokratiaan. Mutta persuministerit eivät osaa edes käyttäytyä asiallisesti. 

Voidaan myös kysyä,miten demokraattinen on suomalainen äänestyskäytäntö: vaaleissa nämä nykyiset hallituspuoleet saivat alle 50 prosenttia annetuista äänistä, mutta saivat vaalipiirijaon ansiosta enemmistön eduskuntaan. Suomalaisten äänet eivät siis ole samanarvoisia.

Vierailija
238/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu hienolta kun kuulen keväällä yritysten yhteistoimintaneuvotteluista ja yritys irtisanoo porukkaa. Sitä saa mitä tilaa.

Juuri siihen tämä jatkuva lakkoilu tulee johtamaan. Yyteet alkaa firmoissa eikä kukaan ei halua investoida tänne koska tiedossa on että täällä voidaan lakkoilla vaikka loputtomiin.

No sitten vaan investoimaan Italiaan ja muihin luotettaviksi ja ahkeriksi tiedettyihin maihin. Ihan vapaasti.

Vierailija
239/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, että ay-liike ei ole valmis taistelemaan parempien palkkojen puolesta, mutta kun se oma asema on uhattuna, niin koko maa voidaan pysäyttää.

Ainahan joku ay porukka on lakossa kun neuvotellaan työehtosopimuksista ja nimenomaan palkankorotuksista. Aina työnantajapuollella on huono hetki niille korotuksille.

Vierailija
240/350 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän kova kannailmaisu IS:ltä, kukahan tuon pääkirjoituksen on kirjoittanut?  

Häkämies osti "puhtaana käteen" 

Häkämies vetäkööt käteen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi