Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeä on lämmin ateria tai pari per päivä ja miksi? Eikö esimerkiksi voileivillä ja muulla 'kylmällä' selviä yhtä hyvin? Sinkku?

Vierailija
15.08.2025 |

Kun on sinkun talous niin ei huvita aina laittaa sitä lämmintä ruokaa.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lämpö mitään ravintoa ole.

Vierailija
2/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ainakin elän leivillä ja proteiinirahkoilla. Asun yksin. Tein toki perheelle aina ruuat kun sellainen oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ruoan lämpöisyys ole mikään itsearvo. Joskus saatan syödä sekä lounaaksi että päivälliseksi salaattia ja aamu- ja iltapalat on mulla aina "kylmiä". Se merkitsee, että saat riittävästi syödäksesi päivän aikana.

Vierailija
4/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun osalta en näkisi tuossa muuta ongelmaa kuin kyllästyminen.

Vierailija
5/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ruoan lämpötilalla ole mitään merkitystä. Luulen että ns. lämpimän ruoan tärkeyttä korostetaan siksi, että sillä tarkoitetaan ylipäätään kunnon aterian syömistä. Siis sitä ettei elä niin sanotuilla välipaloilla, jolloin monen tulee naposteltua liikaa energiapitoisia pikkuruokia pisin päivää.

Vierailija
6/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoan lämpötilalla ole mitään merkitystä. Itsekin elin nuorena sinkkuna lähinnä jogurteilla, voileivilä, erilaisilla lihapasteijoilla ja munariisipasteijoilla, banaanilla. ja appelsiinilla, ja pikaruoalla muutama kerta viikossa. Kyllä niinkin hyvin pärjäsi, ainakin siinä iässä. Ai niin ja keskikaljaa ja karkkia vielä päälle :D Ei varmaan nykyinen keski-ikäinen kroppa tykkäisi, mutta nuorena jaksoi hyvin vaikka ruoka oli mitä oli. 

En minä tosin vieläkään joka päivä varsinaista lämmintä ruokaa syö, mutta enää en kuittaa silti voileivillä ruokaa. Voin pilkkoa suoraan lautaselle vaikka salaatin, johon sitten jotain proteiinia päälle, vaikka papuja tai broilerin valmiita vuolu-suikaleita tms.

Vierailija
7/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pärjää voileipiä ja vaikka salaateillakin. Itse tykkään syödä yhden lämpimän ruuan päivässä.

Vierailija
8/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lähde kunnolla nälkä, jos en saa lämmintä ruokaa lounaaksi ja joskus myös päivälliseksi.

Vierailija
9/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ncbi.gov:n mukaan lämmin ruoka laskee mm. greliinin määrää noin kymmenkertaisesti verrattuna kylmään ruokaan, samoin se vapauttaa kylläisyyshormoneja moninkertaisesti.

Vaikka mitään muuta eroa ei olisi kuin se että sama ruoka tarjoillaan jääkylmänä vs. juuri tuoreena minuutti sitten valmistuneena.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33333157/

Vierailija
10/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ainoat lämpimät ateriat töissä. Ilmaisia kun ovat.

Vierailija
11/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei lähde kunnolla nälkä, jos en saa lämmintä ruokaa lounaaksi ja joskus myös päivälliseksi.

sama, ihan eri efekti sillä kun saa lämpimän aterian vs. laittaa näkkärin päälle jotain juustoa.

Vierailija
12/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi laiska tekemään lämmintä, saatika "ateriaa". Kolme banaania voi korvata lounaan hyvinkin. 

Vierailija
13/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä kylmällä ruualla hätätilanteessa tai sodassa eläisiä vuosiakin. Mutta sellainen levollinen olo ja tunne siitä että nälkä on oikeasti poissa ei mulla lähde ilman että saa lämmintä ruokaa.

Tosin ihminen onkin luonnostaan syönyt lämmitettyä ruokaa jo miljoonia vuosia pelkästään siksi että siitä kuolee bakteereja ja taudinaiheuttajia kun sitä kuumentaa. 

Vierailija
14/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai sitä edes tuossa asiassa vähän järkeään käyttää. Tekee ruokaa ja syö oman energiatarpeen mukaan. Ja ei kai tuossa hellejakson aikana kukaan mitään lihapatoja haudutellut...tai no, suomalaista järjenkäyttöä ei voi ikinä aliarvioida liikaa. Suomalainen kysyy toiselta suomalaiselta: hei onks mul nälkä. Oma kuula lyö tyhjää.

Vierailija
15/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen lähileipomosta tuoretta leipää, kaupasta ostan maitoa ja leivänpäällistä, useimmiten juustoa. Hyvin on tämä sinkku ainakin hengissä selvinnyt.

Vierailija
16/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön ainoat lämpimät ateriat töissä. Ilmaisia kun ovat.

Missä on ilmaisia?

Työskentelen kokkina julkisella puolella ja meillä ei ole mitään ilmaista. Vain valmistettavaa ruokaa voi maistaa siinä kaikki. Ei mitään kahveja tms.

Vierailija
17/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. tyypillinen norjalainen ja tanskalainen lounas on voileipää erilaisin päällystein. Se on myös koululaisten lounas, kotoa mukaan pakattu.  

Vierailija
18/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista syödä ravintorikkaasti ja monipuolisesti myös ilman lämmintä ruokaa, esim. raakaruokailijat eivät kuumenna yli +42C. Hieman ajatusta, että saa ravintoaineet, fytoravinteet, kuidun, rasvan... vointi on hyvä, nälkä talttuu jne.

Vierailija
19/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lämmintä ruokaa joka päivä, välillä en edes viikoittain. Syön paljon ruokaisia salaatteja, joissa on mukana kanaa, kalaa tai juustoja tms. Pelkkä leipä kinkulla ja juustolla ei taas ole kovin terveellinen vaihtoehto. Toki parempi kuin hampurilainen ja pitsa.

Vierailija
20/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän hyvästä ruuasta enkä halua pupeltaa leipää.

Siksi teen "oikeaa" ruokaa 2x päivässä myös yksinollessa.