Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut raivostuu siitä että ihminen ei halua puhua puhelimessa?

Vierailija
07.03.2024 |

Varsinkin vähän vanhemmat ihmiset. En tarkoita nyt mitään virallisia puheluita jotka on ihan pakko hoitaa vaan sellaista melko tyhjänpäiväistä soittelua. Ei mulla ole aikaa eikä kiinnosta, puhelin on vakiona äänettömällä. Sit tulee jotain ihmeen tivaamista että miksi et vastannut puhelimeen mutta vastasit nyt kuitenkin tähän viestiin. Koska ei kiinnosta puhua kanssasi, siksi. Ja koska hukkaat aikaani jaarittelemalla helposti tunnin, jos erehdyn vastaamaan. Millä logiikalla kukaan on tällaisesta tilivelvollinen?

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole hyvä hetki puhelulle.

Nykyään on aika tärkeää, että tekee asioita keskittyen yhteen asiaan kerrallaan. Moniajo on rasittavaa.

Vierailija
82/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli just viikko sitten tutkimus, et nuoriso ei osaa soittaa puhelimella. Aika paha juttu

Ei vastata, vaikka työpaikka soittaisi. Monelta uusi paikka on näin mennytkin ohi

Kannattaa miettiä, mitä tuossa puhelimesta johtuvassa ahdistuksessa on oikeasti kyse. Normaaliahan tuo ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa ystävä jolle oon sanonut että masentaa ja haluaisin olla rauhassa, enkä siksi ole nähnyt tässä ketään. Niin sitten tulee vastaus että olisi kyllä kiva nähdä. Vastaan että haluan olla nyt vaan kotona ja tulee vastaus "soita kun jaksat nähdä" nyt ahdistaa että en saa olla rauhassa vaan pitää nopeasti toipua henkisesti ja nähdä vaikka monta kertaa yrittänyt sanoa että en halua nähdä ketään. 

Minusta on melko tavallista, että masentuneet kertovat saavansa yhteydenotoista voimaa, vaikka eivät jaksaisi niihin aina vastatakaan. Ehkä kaverisi luulee sinun olen tällainen. Jos sinä aidosti haluat, että kaveri jättää sinut kokonaan rauhaan, niin se kannattaa sanoa suoraan. Mutta harvemmin se kavereiden pois työntäminen masennusta parantaa.

Vierailija
84/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka eivät halua puhua puhelimessa niitä näitä toisinaan. Sellainen juttelu on normaalia ja tuntuu henkisesti hyvältä. Kertakäyttökulttuurin kyllästämät kertakäyttöihmiset eivät valitettavasti tähän kykene, mutta onneksi vielä löytyy muunlaisiakin ihmisiä.

Huomaatko, että olet juuri AP:n kuvaamalla tavalla ärsyyntynyt siitä, että jotkut eivät halua puhua puhelimessa?

Miksi? Muut ymmärtävät, että sinä tykkäät puhua puhelimessa. Miksi sinä et ymmärrä, että kaikki eivät tykkää?

Vierailija
85/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekeskeisyys. Olen jättänyt nämä "haluan olla rauhassa-tyypit". En aio olla häiriöksi, kun heille on niin vaikeaa tuo puhuminen. En aio myöskään olla tukena sitten, kun sitä kaveria yllättäen toivotaan. Suomessa yksinäisyys sairastuttaa. Tämä ketju sen jo kertoo.

Ja sekö ei ole itsekeskeistä, että vaadit toista ihmistä kuuntelemaan turhia jaarittelujasi ja omenan rouskutusta silloin kun SINÄ koet tarvetta puhumiseen?

Vierailija
86/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole sopiva hetki.

Eräs sukulainen soittaa, ja jos hänelle ei vastaa, hän soittaa HETI perään uudestaan, joskus kolmekin kertaa. Myöhemmin selviää, että ei ollut edes mikään hätä.

En ymmärrä hänen logiikkaansa. Jos nyt ei ole hyvä hetki vastata, se hetki ei ole yhtään parempi 20 sekunnin kuluttuakaan. Kokeilisi vaikka puolen tunnin kuluttua.

Ovatko nämä vastaamattomuudesta ahdistujat jotain läheisriippuvaisia?

Vierailija
87/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole sopiva hetki.

Eräs sukulainen soittaa, ja jos hänelle ei vastaa, hän soittaa HETI perään uudestaan, joskus kolmekin kertaa. Myöhemmin selviää, että ei ollut edes mikään hätä.

En ymmärrä hänen logiikkaansa. Jos nyt ei ole hyvä hetki vastata, se hetki ei ole yhtään parempi 20 sekunnin kuluttuakaan. Kokeilisi vaikka puolen tunnin kuluttua.

Ovatko nämä vastaamattomuudesta ahdistujat jotain läheisriippuvaisia?

Niin, onkohan se puhelimeen vastaamattomuus heille joku ultimaattinen hylkäämiskokemus? He eivät tule kohdatuiksi ja putoavat yksinäisyyden kuiluun? Lakkaavat olemasta olemassa?

Vierailija
88/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin kanssa puhuminen on aivan helvetin raskasta ja syö energian ja voimat koko päivästä. Siksi vältän näitä puheluita. En oikeasti jaksa vuodesta toiseen kuunnella samaa negatiivisuuden tulvaa joka tarttuu ja tekee ihan fyysisesti väsyneeksi. 

Vierailija
89/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet masentunut, mutta ehk ystävä yrittää tsempata näin? Itsesääliäsi ihmettelen. En masennusta. Ystävät menettää aika nopsaan

Ette te sosiaaliset perhoset ymmärrä vaikka suoraan sanoisi että haluaa olla yksin ja kerätä voimia. 

Vierailija
90/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini vetää aina mutkat suoriksi, jos en heti vastaa puhelimeen. Eli olen silloin kuollut. Tätä on jatkunut jo 30 vuotta. 

Sama. Sen lisäksi vielä toteaa: "mitä jos minulla olisi hätä, tekisin kuolemaa, etkä vastaa". Koko elämä siis tulisi toimia päivystäjänä... 🥱

Tutulta kuulostaa.

Vierailija
91/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin muutama vuosi sitten kaikille ei-virallisille kontakteille viestin: "Jos et tavoita minulle soittamalla, mutta asiasi on tärkeä lähetä viesti. Muutenkin kommunikoin mieluummin viesteillä (tekstiviestit, whatsapp, signal, sähköposti) kuin puhumalla puhelimella. Videopuhelut on ehdoton no-no."

Reaktiona sain yli 20 puhelua seuraavan vuorokauden aikana. Myös kaksi viestiä, joissa ihmeteltiin onko jokin hätänä.

Ei ollut. Kyllästyin vaan turhiin soittoihin, jotka kaiken lisäksi tulivat aina sopivasti huonolla hetkellä.

Kunpa olisikin pokkaa lähettää tällainen viesti:)

Vierailija
92/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin kanssa puhuminen on aivan helvetin raskasta ja syö energian ja voimat koko päivästä. Siksi vältän näitä puheluita. En oikeasti jaksa vuodesta toiseen kuunnella samaa negatiivisuuden tulvaa joka tarttuu ja tekee ihan fyysisesti väsyneeksi. 

Tämä on totta. Hölistään ja pölistään kaikkea ihan turhaa, muiden ihmisten asioita ja samoja juttuja jo kymmenettä kertaa.

Vierailija
93/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuossa otsikossaan nimeää tarkoittamansa laitteen: "puhelin". Siis ei "älylaite"? Ehkä tuo laitteen nimi jotenkin vihjaa sen käyttötarkoitukseen? Toki tämä on myös sukupolvikysymys. Lankapuhelimella oli rajallisesti muita vaihtoehtoja, kuin se verbaalinen puhuminen toiselle ihmiselle.

Ap viittaa myös ajan säästöön, ja miten asian voi viestillä "hoitaa minuutissa". Tästä päästään kiinni laajempaan kysymyksenasetteluun: Onko tuo syy vai seuraus ihmisten erkaantumisesta toisistaan? Tuollainen faktapohjainen elämänasenne. Älä tuhlaa aikaani kertomalla itsestäsi, tunteistasi tai odotuksistasi. Jos on asiaa, lähetä viesti. Olen juuri virtuaalisessa pilvilinnassani, eikä minua sovi häiritä inhimillisen elämän raadollisuudella. Niinkö?

Vierailija
94/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on yleensä vähän yksinäisiä eläkeläisiä tai muita joilla on itsellään kaikki maailman aika ja halu räpättää asioitaan. En itsekään puhu puhelimessa kuin pakon edessä. Silleen kiinnostava aihe kun tämä tosiaan selvästi ärsyttää joitakin ihmisiä ihan julmetusti. En ihan ymmärrä, miksi. 

Olen itse eläkeläinen ja jo vanhakin, mutta en tykkää yhtään jaaritella puhelimessa turhan päiväisiä juttuja. Minulla oli eräs tuttava, joka myös lähetteli kilometrin pituisia sähköpostiviestejä jopa monta kertaa päivässä. Lopetin tuttavuuden, kun hän oletti, että vastaisin heti jokaiseen viestiin. Jos en samana päivänä vastannut, tuli jo viestiä, että onko kaikki hyvin jne. Ei sellaista jaksa kukaan. Eihän sitä muuta ehdi tekemäänkään. 

Vierailija
95/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin kanssa on ihan OK puhua puhelimessa. Joudenkin kanssa ei miellyttävää ja kiusallista vaikka itse olisi ihan normi sosiaalinen ja small talk taitoinen.

Vierailija
96/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on yleensä vähän yksinäisiä eläkeläisiä tai muita joilla on itsellään kaikki maailman aika ja halu räpättää asioitaan. En itsekään puhu puhelimessa kuin pakon edessä. Silleen kiinnostava aihe kun tämä tosiaan selvästi ärsyttää joitakin ihmisiä ihan julmetusti. En ihan ymmärrä, miksi. 

Olen itse eläkeläinen ja jo vanhakin, mutta en tykkää yhtään jaaritella puhelimessa turhan päiväisiä juttuja. Minulla oli eräs tuttava, joka myös lähetteli kilometrin pituisia sähköpostiviestejä jopa monta kertaa päivässä. Lopetin tuttavuuden, kun hän oletti, että vastaisin heti jokaiseen viestiin. Jos en samana päivänä vastannut, tuli jo viestiä, että onko kaikki hyvin jne. Ei sellaista jaksa kukaan. Eihän sitä muuta ehdi tekemäänkään. 

Minusta tämä tilivelvollisuus on rasittavinta. Jos ei johonkin vastaa heti, niin heti ollaan huolissaan ja aivan paniikissa, että nyt on varmasti jotain sattunut. 

Vierailija
97/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ärsyyntyneet soittelijat taitavat olla ihan oma itsekeskeinen ihmistyyppinsä. Jos olettaa, että toisella on juuri tyhjä hetki silloin kuin itselläkin sattuu olemaan, on aika itsekeskeinen. Jos olettaa, että toinen tykkää jutella niitä näitä, koska itse tykkää, on aika itsekeskeinen. Itse juttelen mielelläni puhelimessa niiden kanssa, joista aidosti pidän. Kun haluan jutella, laitan ensin viestin, että olisiko hyvä hetki jutella ja ettei mitään erityistä asiaa ole, olisi vain kiva vaihtaa kuulumisia. Joskus käy niin, ettei toisella ole silloin hyvä hetki, mutta sitten sovitaan, että seuraavana päivänä tai ensi viikolla jutellaan. Paljon kivempi jutella silloin, kun siihen on aikaa ja voimia. Itsekin sosiaalisessa työssä, eikä todellakaan kiinnosta aina vapaa-aikana availla suutaan.

Vierailija
98/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin muutama vuosi sitten kaikille ei-virallisille kontakteille viestin: "Jos et tavoita minulle soittamalla, mutta asiasi on tärkeä lähetä viesti. Muutenkin kommunikoin mieluummin viesteillä (tekstiviestit, whatsapp, signal, sähköposti) kuin puhumalla puhelimella. Videopuhelut on ehdoton no-no."

Reaktiona sain yli 20 puhelua seuraavan vuorokauden aikana. Myös kaksi viestiä, joissa ihmeteltiin onko jokin hätänä.

Ei ollut. Kyllästyin vaan turhiin soittoihin, jotka kaiken lisäksi tulivat aina sopivasti huonolla hetkellä.

Toivotaan, että kaikki kontaktisi löytävät sosiaalisenpia ystäviä ja sinä saat lopun elämääsi nauttia ypöyksin omasta navastasi. Se vasta on mukavaa!

Vierailija
99/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekeskeisyys. Olen jättänyt nämä "haluan olla rauhassa-tyypit". En aio olla häiriöksi, kun heille on niin vaikeaa tuo puhuminen. En aio myöskään olla tukena sitten, kun sitä kaveria yllättäen toivotaan. Suomessa yksinäisyys sairastuttaa. Tämä ketju sen jo kertoo.

Ja sekö ei ole itsekeskeistä, että vaadit toista ihmistä kuuntelemaan turhia jaarittelujasi ja omenan rouskutusta silloin kun SINÄ koet tarvetta puhumiseen?

Suomalaiset ovat erittäin epäsosiaalisia ja KYLLÄ, minä koen, että jos ihminen ei jaksa painaa sitä yhtä nappia ja sanoa, että soitellaan joskus toiste, niin minusta se on itsekästä. Ja jos aikuinen ei saa suutaan auki ja muka suunvuoroa siltä soittajalta, niin sitten somen sijaan kannattaa alkaa harjoitella niitä sosiaalisia taitoja live-elämässö. Elämä on kuitenkin täällä.

Vierailija
100/203 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaarittelette kuitenkin somessa ja kyttäätte muitten päivityksiä. Miks puhelin herättää sitten allergiaa?

Kai aikuinen ihminen saa tehdä miten haluaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi