Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa olla rikosilmoituksen ainekset kasassa tämän ketjun tiimoilta.
🤣
Vain se rikos puuttuu!
Hyvä lähtökohta rikosilmoitukselle, tee rikosilmoitus ja yritä sen jälkeen keksiä jokin sopiva rikos!
Vierailija kirjoitti:
Monet lestadiolaiset ovat kysyttyjä työntekijöitä. Miksiköhän? No jos pienenä jo hoidat pienempiä sisaruksia tai teet kotitöitä, organisoit, huollat pyöriä, mietit miten saisi muutaman euron kasaan karkkia varten, pinnistelet toimiessasi ison perheen jäsenenä, sosiaalisia suhteita on paljon omassa perheessä ja yhteisössä ja nämä taidot kehittyvät. Töitä totutaan tekemään, aina kaikki ei tule helpolla. Opinnoissa menestytään ja ollaan kunnianhimoisia. Keskitytään rakentamaan elämää, ei tuhoamaan. Kotona opetetaan perusarvot elämään. Harrastetaan musiikkia, urheilua, esiinnytään, keskustellaan paljon eri asioista ihmisten kanssa, oleillaan luonnossa, matkustellaan ja asutaan eri maissa.
Ovat usein hyviä ja tunnollisia työntekijöitä moninaisilla lahjoilla.
Jep, ahkeria ovat kaikki tietämäni. Ja pitäähän se olla, että saa sellaisen lapsikatraan hoidettua. Ja kyllähän työnantajat sellaista arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kylläpä on vihamielistä porukkaa. sanokaa nyt vielä, että näette lestadiolaisuuden nenän muodosta?
En, ellei ole joku tosi iso perhe, jossa kaikilla lapsilla on jokin erityinen piirre, kuten punaiset hiukset tms.
Monesta muusta asiasta arvaan, esim puhetyyli, sukunimi. Sitten nämä perinteiset, ei meikkiä, korviksia tai hiusväriä. Sitten on nämä uuden sukupolven joilla voi olla hillitty meikki ja raitoja hiuksissa.
Mutta mitäs sitten vaikka arvaan? Olkoot ylpeitä taustastaan.
Jos olisit ollut koko lapsuutesi ja nuoruutesi haukuttu, jopa fyysisesti kiusattu, jonkun ryhmän toimesta niin jaksaisitko olla heille kovin myönteinen?
Olen pahoillani, jos olet joutunut kiusatuksi. minulla ei asian kanssa ole tekemistä (en kuulu lestadiolaisiin), mutta kaikenlainen kiusaaminen saa sappeni kiehahtamaan. Yksittäinen ihminen ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti vastuussa viiteryhmänsä toiminnasta - jokainen vastaa omista teoistaan. Pelottavaa ajatella, että on ihmisiä, jotka lähtökohtaisesti vihaavat jotakin uskonnollista ryhmää, ja profiloivat tähän ryhmään kuuluvia mm. ulkonäön ja geneettisten ominaisuuksien perusteella. Toivottavasti saat apua ongelmiisi, sillä sellaisia tekstistäsi todella välittyy.
Moikka. En tiedä muista perheistä, tai tiedän jotain mutta voin puhua vain omastani. Olen 40 vuotias nainen etelä-suomesta. Meillä on mieheni kanssa 8 lasta. Asumme suuressa etelä-suomen kaupungissa. Rakensimme talon jota olemme rakentaneet monta vuotta, pikkuhiljaa. Otimme ison lainan ja meillä oli takaajia. Nyt olemme saaneet takaajat pois. Talo on tuplannut arvonsa, meillä on käynyt kiinteistövälittäjä. Rakensimme talon kokonaan itse. Se on ollut hirvittävä työ. Äitiyslomien välissä olen ollut töissä enemmän ja vähemmän. Olen korkeakoulutettu, miehelläni on ammattikoulututkinto. Tienaan paremmin kuin mieheni. Olemme jakaneet vanhempainvapaat aina.
Mitä haluan tällä kertoa? On ollut hirveä työ. Olemme tosi kiitollisia silti. Itselle tai parisuhteelle ei ole ollut mitään ekstra aikaa. Ehkä sitä lähivuosina vapautuu kun lapset kasvavat. Vähemmällä olisi päässyt jos olisi muuttanut kauemmas. Toisaalta halusimme tähän koska lähellä asuu lapsille ystäviä.
Ruuasta ei ole puute. Laskut hoidetaan. Ylimääräistä ei hirveästi jää säästöön. Tärkeintä on perhe, lapset, rakkaus, terveys.
Vastasin nyt tarinani kun täällä huomasin että ihmetellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kylläpä on vihamielistä porukkaa. sanokaa nyt vielä, että näette lestadiolaisuuden nenän muodosta?
En, ellei ole joku tosi iso perhe, jossa kaikilla lapsilla on jokin erityinen piirre, kuten punaiset hiukset tms.
Monesta muusta asiasta arvaan, esim puhetyyli, sukunimi. Sitten nämä perinteiset, ei meikkiä, korviksia tai hiusväriä. Sitten on nämä uuden sukupolven joilla voi olla hillitty meikki ja raitoja hiuksissa.
Mutta mitäs sitten vaikka arvaan? Olkoot ylpeitä taustastaan.
Jos olisit ollut koko lapsuutesi ja nuoruutesi haukuttu, jopa fyysisesti kiusattu, jonkun ryhmän toimesta niin jaksaisitko olla heille kovin myönteinen?
Olen pahoillani, jos olet joutunut kiusatuksi. minulla ei asian kanssa ole tekemistä (en kuulu lestadiolaisiin), mutta kaikenlainen kiusaaminen saa s
Mikä on uskonyhteisön vastuu asiassa, kun se vihan lietsonta lähtee sieltä monissa uskonnoissa. Puhutaan jopa pyhästä sodasta, ja uskonsodasta...
Valtava määrä ihmisiä on kuollut näissä sodissa.
Jaa-a. Juupajuuh. Minun kokemukseni mukaan täällä keski-Pohjanmaalla pahimpia känniörvellysrellestysbileitä ja muuta täysin pois Raamatun opeista eksynyttä touhua tulee vastaan ihan jatkuvasti nimenomaan lestanuorison keskuudessa. En edes tohdi ääneen sanoa, mitä 10 viine vuoden aikana olen paikkakunnallamme nähnyt ja kuullut. Ette luultavasti edes uskoisi.
nimim.
Kulmat koholla, pysyvästi.
"Lain vastaisia voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset viestit:
herjaavat, rasistiset tai yksityiselämää loukkaavat viestit,
valheellista tietoa tai vihjauksia yksityishenkilöistä sisältävät viestit,
rikokseen yllyttävät viestit,
siveettömät tai lapsen koskemattomuutta loukkaavat viestit tai
yksityishenkilöiden henkilötietoja (kuten henkilön nimen) sisältävät tiedot ilman asianomaisen suostumusta."
Me asumme lestiseudulla ja kyllä ainoita, jotka kiusasivat lapsiamme ja repivät pihalta kukkia, oli erään perheen lapset, missä alko maistui ja poliisit kävi välillä perheriitoja sovittelemassa.
No niistä työpaikoista. Minua on pyydetty moneen työpaikkaan ihan suoraan ilman mitään rekryä, koska sana työnantajalta toiselle on liikkunut minun ammattitaidosta ja työmoraalista. Rikosta ja syrjintää tuskin tapahtunut.
Ja me emme ole lestadiolaisia
Vierailija kirjoitti:
yksityishenkilöiden henkilötietoja (kuten henkilön nimen) sisältävät tiedot ilman asianomaisen suostumusta."
Onko joku julkaissut jonkin henkilön kokonimen ja osoitteen, vai mihin tässä viitataan?
En ole huomannut kenenkään henkilökohtaisia tietoja, vai onko ne jo poistettu?
Vierailija kirjoitti:
Me asumme lestiseudulla ja kyllä ainoita, jotka kiusasivat lapsiamme ja repivät pihalta kukkia, oli erään perheen lapset, missä alko maistui ja poliisit kävi välillä perheriitoja sovittelemassa.
No niistä työpaikoista. Minua on pyydetty moneen työpaikkaan ihan suoraan ilman mitään rekryä, koska sana työnantajalta toiselle on liikkunut minun ammattitaidosta ja työmoraalista. Rikosta ja syrjintää tuskin tapahtunut.
Ja me emme ole lestadiolaisia
Mihin tämä liittyi, ja mitä yleistä merkitystä tällä tiedolla on?
"Sano mitä sanot, mutta työsyrjintä on laitonta, mutta eipä siitä voi juuri kiinni jäädä. Ellei itse myönnä, että emme palkkaa muita kuin lestadiolaisia."
Harmi kun lainaus ei toimi. En ymmärrä sun kommentoinnin logiikkaa. Ei kukaan ole väittänyt, ettei työsyrjintä ole laitonta.
Mutta työsyrjintää ei ole se, että omaan yritykseen palkataan omia tai työntekijöiden tuttuja. Oli ne sitten sukulaisia, lestadiolaisia tai jotain muuta. Syrjintää se voi olla silloin, jos paikka on ollut auki yleisesti ja siihen on hakenut varsinaiseen tehtävään sopivampia henkilöitä. Mutta jos paikka ei ole edes ollut auki, vaan siihen on joko rekrytoija itse kysynyt tiettyä henkilöä tai tietty henkilö on itse ottanut yhteyden rekrytoijaan ja työsuhde on alkanut tällä tavalla, niin ketään ei ole syrjitty.
Vaupalstan "juristin" mukaan ilmeisesti myös headhunterien toiminta on lainvastaista. Hehän ottavat yhteyttä suoraan juuri tiettyihin henkilöihin ja pyrkivät palkkaamaan heidät uusiin firmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku julkaissut jonkin henkilön kokonimen ja osoitteen, vai mihin tässä viitataan?
En ole huomannut kenenkään henkilökohtaisia tietoja, vai onko ne jo poistettu?
Muissa ketjuissa noita on vaikka kuinka paljon.
Rautalankaa: negatiiviset fiilikset ovat heränneet ketjussa kirjoittavilla ihmisillä vasta sen jälkeen, kun ovat kohdanneet negatiivisia asioita VL-yhteisön suunnalta.
itse suorastaan ihailin tätä porukkaa aiemmin, ja on joku muukin ketjussa tätä esittänyt. ENNEN kuin sain lisää tietoa elämästä liikkeen sisällä. Eli kun tarkasti varjellut salaisuudet vuotivat korviini, ruma totuus loukkasi ja muutti ajatteluani.
Minua ei kiinnosta pätkääkään miten ja mihin joku uskoo, mutta jos hän ylenkatsoo muita ja väittää lapsilleen että vain heillä eletään kunniallista elämää ja muut ovat alemman kastin ihmisiä, se on loukkaavaa ja valheellista.
Minä luulen, että esim. sinä et itsekään ymmärrä miten valheellisesta maailmankuvassa elät, kun olet pienestä pitäen oppinut uskomaan, että yhteisönne on Jumalan valittu kansa ja muut likaisia ja kadotukseen tuomittuja. Kristittynä itseään pitävä tuttava pääsee taivaan sijaan vain tulimereen, vain koska ei kuulu SRK:hon.
Et myöskään ymmärrä miten pielessä on esim. kuvitelma siitä miten irstasta ja alkoholinhuuruista muiden elämä on. Eivätkä ihmiset yleensä pidä siitä että heitä tuomitaan toisten ihmisten suulla kadotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää höpistä, ettei johonkin ihmisryhmään suhtauduta negatiivisesti, kun se ei ole totta?
Se, että joku sanoo kielteisten asioiden olevan omia kokemuksia, ei tee kommenteista neutraaleja. Juurihan nämä kommentit osoittavat, että käsitys kyseisestä ihmisryhmästä on monilla kielteinen.
Monilla on paljon negatiivisia kokemuksia lestadiolaisista, ja sinun mielestäsi sen vuoksi näistä asioista ei saa keskustella edes neutraalisti ilman mitään leimaamista. Omituinen ajatus, johon törmää vain lestadiolaisten kohdalla.
Miksi olette niin herkkähipiäisiä, ettei mistään saisi keskustella?
Nytpä ei ollut kyse siitä vaan väitteestä, että ihmiset suhtautuvat neut
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaa: negatiiviset fiilikset ovat heränneet ketjussa kirjoittavilla ihmisillä vasta sen jälkeen, kun ovat kohdanneet negatiivisia asioita VL-yhteisön suunnalta.
itse suorastaan ihailin tätä porukkaa aiemmin, ja on joku muukin ketjussa tätä esittänyt. ENNEN kuin sain lisää tietoa elämästä liikkeen sisällä. Eli kun tarkasti varjellut salaisuudet vuotivat korviini, ruma totuus loukkasi ja muutti ajatteluani.
Minua ei kiinnosta pätkääkään miten ja mihin joku uskoo, mutta jos hän ylenkatsoo muita ja väittää lapsilleen että vain heillä eletään kunniallista elämää ja muut ovat alemman kastin ihmisiä, se on loukkaavaa ja valheellista.
Minä luulen, että esim. sinä et itsekään ymmärrä miten valheellisesta maailmankuvassa elät, kun olet pienestä pitäen oppinut uskomaan, että yhteisönne on Jumalan valittu kansa ja muut likaisia ja kadotukseen tuomittuja. Kristittynä itseään pitävä tuttava pääsee taivaan sijaan vain tulimereen, vain koska ei kuulu SRK:hon.
Et myöskään ymmärrä miten pielessä on esim. kuvitelma siitä miten irstasta ja alkoholinhuuruista muiden elämä on. Eivätkä ihmiset yleensä pidä siitä että heitä tuomitaan toisten ihmisten suulla kadotukseen.
Sinun omia sanojasi lainaten, miksi se on sinulle ongelma, jos me tiedämme sinun joutuvan "kadotukseen"?
Miksi sillä on merkitystä mitä ajattelemme, ja miksi se olisi parempi että pitäisimme tämän tiedon vain itsellämme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että esim. sinä et itsekään ymmärrä miten valheellisesta maailmankuvassa elät, kun olet pienestä pitäen oppinut uskomaan, että yhteisönne on Jumalan valittu kansa ja muut likaisia ja kadotukseen tuomittu
Sinun omia sanojasi lainaten, miksi se on sinulle ongelma, jos me tiedämme sinun joutuvan "kadotukseen"?
Miksi sillä on merkitystä mitä ajattelemme, ja miksi se olisi parempi että pitäisimme tämän tiedon vain itsellämme?
Sinä et tiedä mitään, sinut on vain aivopesty kuvittelemaan niin. Kukaan ei pysty edes näyttämään toteen näitä käsitteitä taivas ja helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavat toisiaan, osaavat rahan käytön.
Juuri näin. Omia suositaan kaikessa.
Mikä siinä on ongelma, että "omiaan" suosii eli auttaa?
Miten se on sinulta pois?!
-eri-
Jos omien suosiminen tarkoittaa esim. lestadiolaisten suosimista työnhaussa, kyseessä on yksinkertaisesti laiton työsyrjintä. ELI RIKOS!
Koskee vain julkista sektoria.
Vierailija kirjoitti:
Moikka. En tiedä muista perheistä, tai tiedän jotain mutta voin puhua vain omastani. Olen 40 vuotias nainen etelä-suomesta. Meillä on mieheni kanssa 8 lasta. Asumme suuressa etelä-suomen kaupungissa. Rakensimme talon jota olemme rakentaneet monta vuotta, pikkuhiljaa. Otimme ison lainan ja meillä oli takaajia. Nyt olemme saaneet takaajat pois. Talo on tuplannut arvonsa, meillä on käynyt kiinteistövälittäjä. Rakensimme talon kokonaan itse. Se on ollut hirvittävä työ. Äitiyslomien välissä olen ollut töissä enemmän ja vähemmän. Olen korkeakoulutettu, miehelläni on ammattikoulututkinto. Tienaan paremmin kuin mieheni. Olemme jakaneet vanhempainvapaat aina.
Mitä haluan tällä kertoa? On ollut hirveä työ. Olemme tosi kiitollisia silti. Itselle tai parisuhteelle ei ole ollut mitään ekstra aikaa. Ehkä sitä lähivuosina vapautuu kun lapset kasvavat. Vähemmällä olisi päässyt jos olisi muuttanut kauemmas. Toisaalta halusimme tähä
No kai se on rankkaa, jos on 8 lasta. Oma valinta, ettekö te sitä aina huuda suureen ääneen, jos joku muu rankkaa elämäänne pohtii?
Vierailija kirjoitti:
https://tasa-arvo.fi/-/syrjintaepaily-mansikkafarmin-tyohonotossa-tas-2…-
https://tasa-arvo.fi/-/syrjintaepaily-mansikkafarmin-tyohonotossa-tas-2…-
Tämäkään linkki ei varmaan toimi, kun se periaatteessa oli viestissäsi oikein. Googlella löytyi kuitenkin.
Kannattaa lukea kirja Taivaan taimet, ei tarvi enää ihmetellä miksi arvostellaan.