Minun on vaikea keksiä enää yhtäkään syytä miksi viettäisin joulua.
En näe mitään syytä, mitä minun pitäisi jouluna juhlistaa. Tästä syystä minulla ei ole myöskään mitään "joulumieltä." Ymmärrän juhlimisen jostain hyvästä syystä, kuten itsenäisyyspäivä. En ole uskonnollinen, joten en halua viettää mitään uskonnollisia juhlapyhiä.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
ei sitä ole pakko viettää, nautit vain ylimääräisistä vapaista tai sitten olet töissä jos työnkuva sellainen.
Pakko sitä on silti viettää, kun on lapsia. Hyvä ruoka on kiva juttu, siihen se sitten jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sitä ole pakko viettää, nautit vain ylimääräisistä vapaista tai sitten olet töissä jos työnkuva sellainen.
Pakko sitä on silti viettää, kun on lapsia. Hyvä ruoka on kiva juttu, siihen se sitten jääkin.
Se on sitten voi voi. Vanhemmuus edellyttää uhrauksia ja lasten ilo on arvokkaampaa kuin sinun inhosi joulua kohtaan.
Itse juhlin ainakin sitä, että vuosi loppuu jouluun. On vuoden pimein aika ja siinä on jotain hienoa. Kevät alkaa joulusta ja on ensin kiire ja hössötystä, sitten ihana rauha ja hiljaisuus. Joulu kestää loppiaiseen ja sitten on ihana siivota joulukuusi ja koristeet pois ja aloittaa arki. Hienoa aikaa kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän sinulla on yksi hyvä syy viettää joulua: lasten takia.
Toki kuitenkin syöt jouluherkkuja? Minä ainakin syön. Muuten se on päivä muiden joukossa.
Etkö meinaa edes saunassa käydä? Siivoa kämppä sen kunniaksi että päivät alkavat pitenemään.
Minulle joulu ei ole uskonnollinen juhla vaan talven pimeyteen lämpöä ja valoa tuova juhla. Nautin joulusta ilman uskonnollistakin merkitystä. Eivät tontut ja joulupukki sun muut joulun jutut ole mitään uskonnollista sisältöä. Joulussa yhdistyy mielestäni rinnakkain kaksi erilaista tapaa juhlia ja niistä voi valita itseään miellyttävän tai yhdistää sopivasti molempia. Tietenkin voi tehdä oman elämänsä hankalaksi ja olla ehdoton asian suhteen, mutta sehän on jokaisen oma asia. Samoin se, jos joku ei halua viettää joulua missään merkityksessä. Eihän se ole toisilta pois sekään.
En ikinä vietä joulua, mutta en tee numeroa, etten vietä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi eivät siis ole hyvä syy viettää joulua? Ovatko he vielä pieniä vai jo aikuisia? Aikuisten lasten kanssa ei tarvitse viettää joulua, ja pientenkin kanssa voi oikaista ja olla osallistumatta stressaaviin järjestelyihin ja kulutushysteriaan. Mutta muista että he kyllä vaistoavat inhosi.