Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lestadiolainen, mutta silti aina ihmetellyt miksi se porukka on monille kuin vapaata riistaa. Arvostellaan, haukutaan ja suorastaan sanallista aggressiota kohdistetaan tuohon porukkaan. Jos m*slimeista puhuisi noin, niin johan käytäisiin silmille ja huudettaisiin rasseksi. Mutta lestoista saa puhua vaikka mitä. Todella kaksinaismoralistista.
Aina tämä sama itkuvirsi! Sinä olet muihinkin ketjuihin kirjoittanut saman viestin, ja aina olet muistanut mainita ettet ole lestadiolainen.
On tullut selväksi, ettet hyväksy sananvapautta, jos keskustellaan lestadiolaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisen laaja tulkinta sinulla tuosta syrjimisestä.
Mites jos yritys huomaa tarvitsevansa uuden työntekijän ja käy ensin läpi yritykseen lähetetyt avoimet hakemukset, joista sitten löytyykin sopiva tyyppi.
Syyllistyykö yritys tässä siis syrjintään kun ei julkista hakua laitettu "eikä kaikille annettu mahdollisuutta hakea"?
Ei. Yrittäjä saa palkata töihin vaikka oman äitinsä töihin ilman hakua. Virkasuhteeseen ei. Töihin palkattavan ei tarvitse olla edes hakenut mitään työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos yritys huomaa tarvitsevansa uuden työntekijän ja käy ensin läpi yritykseen lähetetyt avoimet hakemukset, joista sitten löytyykin sopiva tyyppi.
Syyllistyykö yritys tässä siis syrjintään kun ei julkista hakua laitettu "eikä kaikille annettu mahdollisuutta hakea"?
Miksi ajattelet, ettei tällainen henkilö edes olisi hakenut työpaikkaa, jota syrjitään?
Itse olen kohdannut työsyrjintää iän takia, tuli heti täysin selväksi ettei minulla ole mitään mahdollisuutta. Syrjintä on helppoa, tässäkään tapauksessa ei kannata tuoda ilmi, ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia. Olisi mielenkiintoista, jos joskus työsyrjintää tutkittaisiin tällaisessa firmassa, jossa kaikki on lestadiolaisia. Kai sekin jokin näyttö on, kun muita ei ole palkattu?
kylläpä on vihamielistä porukkaa. sanokaa nyt vielä, että näette lestadiolaisuuden nenän muodosta?
Kohta on Ukraina EU:ssa. Jokohan Suomessa työvoimapula loppuu.
SXS
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lestadiolainen, mutta silti aina ihmetellyt miksi se porukka on monille kuin vapaata riistaa. Arvostellaan, haukutaan ja suorastaan sanallista aggressiota kohdistetaan tuohon porukkaan. Jos m*slimeista puhuisi noin, niin johan käytäisiin silmille ja huudettaisiin rasseksi. Mutta lestoista saa puhua vaikka mitä. Todella kaksinaismoralistista.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Asenteet huomaa jo hyvin äkkiä kun keskustelee, pitävät itseään muita parempana.
Vierailija kirjoitti:
kylläpä on vihamielistä porukkaa. sanokaa nyt vielä, että näette lestadiolaisuuden nenän muodosta?
En, ellei ole joku tosi iso perhe, jossa kaikilla lapsilla on jokin erityinen piirre, kuten punaiset hiukset tms.
Monesta muusta asiasta arvaan, esim puhetyyli, sukunimi. Sitten nämä perinteiset, ei meikkiä, korviksia tai hiusväriä. Sitten on nämä uuden sukupolven joilla voi olla hillitty meikki ja raitoja hiuksissa.
Mutta mitäs sitten vaikka arvaan? Olkoot ylpeitä taustastaan.
Jos olisit ollut koko lapsuutesi ja nuoruutesi haukuttu, jopa fyysisesti kiusattu, jonkun ryhmän toimesta niin jaksaisitko olla heille kovin myönteinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, ellei ole joku tosi iso perhe, jossa kaikilla lapsilla on jokin erityinen piirre, kuten punaiset hiukset tms.
Monesta muusta asiasta arvaan, esim puhetyyli, sukunimi. Sitten nämä perinteiset, ei meikkiä, korviksia tai hiusväriä. Sitten on nämä uuden sukupolven joilla voi olla hillitty meikki ja raitoja hiuksissa.
Mutta mitäs sitten vaikka arvaan? Olkoot ylpeitä taustastaan.
Jos olisit ollut koko lapsuutesi ja nuoruutesi haukuttu, jopa fyysisesti kiusattu, jonkun ryhmän toimesta niin jaksaisitko olla heille kovin myönteinen?
Suomalaisia sukunimiä Lahtinen, Kinnunen, Pitkälä, Ojala, Lääkkö, Ruotsalainen, Ilvesluoto, Lepistö jne.
Mistä voit erottaa onko joku näistä lesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, ettei tällainen henkilö edes olisi hakenut työpaikkaa, jota syrjitään?
Itse olen kohdannut työsyrjintää iän takia, tuli heti täysin selväksi ettei minulla ole mitään mahdollisuutta. Syrjintä on helppoa, tässäkään tapauksessa ei kannata tuoda ilmi, ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia. Olisi mielenkiintoista, jos joskus työsyrjintää tutkittaisiin tällaisessa firmassa, jossa kaikki on lestadiolaisia. Kai sekin jokin näyttö on, kun muita ei ole palkattu?
Ihan yhtä hyvä näyttö, kuin yritys jossa ei ole yhtään lestadiolaista. Onko silloin syrjintää tapahtunut? Tai yritys, jossa ei ole yhtään suomenkielistä, yhtään ruotsinkielistä, yhtään naista/miestä tai yhtään yli 50-vuotiasta.
Yrityksessä voi olla kaikki työntekijät vaikka samaa perhettä, eikä se ole laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohdannut työsyrjintää iän takia, tuli heti täysin selväksi ettei minulla ole mitään mahdollisuutta. Syrjintä on helppoa, tässäkään tapauksessa ei kannata tuoda ilmi, ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia. Olisi mielenkiintoista, jos joskus työsyrjintää tutkittaisiin tällaisessa firmassa, jossa kaikki on lestadiolaisia. Kai sekin jokin näyttö on, kun
Ihan yhtä hyvä näyttö, kuin yritys jossa ei ole yhtään lestadiolaista. Onko silloin syrjintää tapahtunut? Tai yritys, jossa ei ole yhtään suomenkielistä, yhtään ruotsinkielistä, yhtään naista/miestä tai yhtään yli 50-vuotiasta.
Yrityksessä voi olla kaikki työntekijät vaikka samaa perhettä, eikä se ole laitonta.
Sano mitä sanot, mutta työsyrjintä on laitonta, mutta eipä siitä voi juuri kiinni jäädä. Ellei itse myönnä, että emme palkkaa muita kuin lestadiolaisia.
Lestamammat ovat kovia juoruamaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää väkisin koittaa elää jossain kaikista kalleimmassa paikassa soluasunnossa, kun samaan hintaan voi elää toisaalla aivan erilaista elämää. Maaseudulla molemmat vanhemmat 2000€ tienaavat saavat 250 000€ talolainan. Sillä saa tontin, saa kävellä talotehtaaseen tänään ja sanoa että tuo tuosta, muutamme jouluksi. Niin mekin teimme. Eihän sillipurkki ympäristöstä saa tuohon hintaan mitään. Mitä lapsiin tulee niin aika vääristynyttä uutisointia on jatkuvasti kuinka lapset maksavat niin ja niin paljon. Todellisuudessa eivät juuri ollenkaan. Esim lasten rattaat eivät maksa 1000€ vaan niistä jotkut maksaa 1000€. Meidän vaunut maksoivat uutena 350€. Olivat kolmella ja myytiin ne hyväkuntoisena 100€. Eivät ne mielestäni kalliit olleet.
Ei kyllä nykypäivänä saa 250te hintaan uutta taloa muuttovalmiina, ei ainakaan sellaista johon isompi perhe menee. Mutta varmasti tosiaan paljon tehdään talkoilla ja saadaan tutuilta alennuksia, mikä tiputtaa hintaa. Lastentarvikkeiden osalta olen samaa mieltä, yhdet vaunut, vaatteet ja tarvikkeet kun ostaa niin ne samathan menee ties miten monella lapsella. Ja varmaan tuttavaperheitten välillä toimii kierrätys hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohdannut työsyrjintää iän takia, tuli heti täysin selväksi ettei minulla ole mitään mahdollisuutta. Syrjintä on helppoa, tässäkään tapauksessa ei kannata tuoda ilmi, ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia. Olisi mielenkiintoista, jos joskus työsyrjintää tutkittaisiin tällaisessa firmassa, jossa kaikki
Mitenköhän saisi kerrottua ymmärrettävästi, että ei ole mitään lakia, joka sanoo millä prosessilla työsuhteeseen kuuluu rekrytoida? Rekrytointi on täysin laillinen, jos työnantaja soittaa kaverilleen, naapurilleen, entiselle armeijakaverilleen tai vaikka aikuiselle lapselleen, ja pyytää töihin ja toinen siihen suostuu. Tai avaa työpaikan sisäisen haun eikä ulkopuoliset voi hakea.
Virka on sitten asia erikseen, viranhausta on omat lakinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohdannut työsyrjintää iän takia, tuli heti täysin selväksi ettei minulla ole mitään mahdollisuutta. Syrjintä on helppoa, tässäkään tapauksessa ei kannata tuoda ilmi, ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia. Olisi mielenkiintoista, jos joskus työsyrjintää tutkittaisiin tällaisessa firmassa, jossa kaikki
Mikähän yritys palkkaa vain lestadiolaisia? Pelkästään se, että yrityksessä työskentelee vain yhteen uskontokuntaan kuuluvia, ei ole syrjintää.
Ei ole lakia, joka vaatii, että työpaikalla ihmiset ei saa olla samalta paikkakunnalta, samaa etnistä taustaa tai samaa uskontoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän saisi kerrottua ymmärrettävästi, että ei ole mitään lakia, joka sanoo millä prosessilla työsuhteeseen kuuluu rekrytoida? Rekrytointi on täysin laillinen, jos työnantaja soittaa kaverilleen, naapurilleen, entiselle armeijakaverilleen tai vaikka aikuiselle lapselleen, ja pyytää töihin ja toinen siihen suostuu. Tai avaa työpaikan sisäisen haun eikä ulkopuoliset voi hakea.
Tässä ei ole minulle ollut mitään epäselvää, en ole näitä seikkoja kiistänyt koskaan.
Sinulle näyttää olevan mahdotonta ymmärtää tai myöntää, että jos jo lähtökohta on ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia on kyseessä TYÖSYRJINTÄ. Ja tämä koskee KAIKKIA työpaikkoja, eli myös yksityisiä työnantajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole minulle ollut mitään epäselvää, en ole näitä seikkoja kiistänyt koskaan.
Sinulle näyttää olevan mahdotonta ymmärtää tai myöntää, että jos jo lähtökohta on ettemme palkkaa kuin lestadiolaisia on kyseessä TYÖSYRJINTÄ. Ja tämä koskee KAIKKIA työpaikkoja, eli myös yksityisiä työnantajia.
Oliko sinulla tiedossa työpaikka, jossa ei palkata lähtökohtaisesti muita?
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että on opetettu muiden olevan syntisiä ja pahoja.
Tuollaista ei varmasti opeteta. Kaikki ihmiset ovat syntisiä.
t. Vl-äiti
Ehkä pahinta on, että lessut opettavat lapsilleen ja vaalivat käsitystä, jossa seurakunnan ulkopuoliset syrjivät ja halveksivat heitä. Tämäkin piti lukea ja oppia niiltä, jotka seurakunnassa ovat itse eläneet.
Me ulkopuoliset kristityt tai muutkaan emme syrji emmekä kaltoinkohtele heitä. Emmekä suhtaudu liikkeeseen negatiivisesti, normaalisti hyvin neutraalisti - mutta se voi muuttua, jos kuulemme millaista kukkua siellä puhutaan muista ihmisistä, lähimmäisistä.
Emmekä sen useammin kuin tekään siellä liikkeessä ole irstailun ja päihteiden suurkuluttajia. Meilläpäin on myös tapana sovittaa rikokset oikeudessa, ei omavaltaisessa pienessä piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla tiedossa työpaikka, jossa ei palkata lähtökohtaisesti muita?
Tiedän useitakin, jotka ovat tällaisessa maineessa, ja yksi työnantaja jopa kertoi sen suuntaisesti minulle. Oikeampi kysymys olisi pystynkö todistamaan, siksi siitä ei sen enempää, vaan pidetään tämä teoreettisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että on opetettu muiden olevan syntisiä ja pahoja.
Tuollaista ei varmasti opeteta. Kaikki ihmiset ovat syntisiä.
t. Vl-äiti
Ehkä pahinta on, että lessut opettavat lapsilleen ja vaalivat käsitystä, jossa seurakunnan ulkopuoliset syrjivät ja halveksivat heitä. Tämäkin piti lukea ja oppia niiltä, jotka seurakunnassa ovat itse eläneet.
Me ulkopuoliset kristityt tai muutkaan emme syrji emmekä kaltoinkohtele heitä. Emmekä suhtaudu liikkeeseen negatiivisesti, normaalisti hyvin neutraalisti - mutta se voi muuttua, jos kuulemme millaista kukkua siellä puhutaan muista ihmisistä, lähimmäisistä.
Emmekä sen useammin kuin tekään siellä liikkeessä ole irstailun ja päihteiden suurkuluttajia. Meilläpäin on myös tapana sovittaa rikokset oikeudessa, ei omavaltaisessa pienessä piiris
Kannattaa varmaan lukea palstan ketjut, joissa haukutaan lestadiolaisia ennen kuin väittää, että heihin suhtaudutaan neutraalisti. Tästäkin ketjusta saa aika toisenlaisen kuvan kuin neutraalin. Negatiivisia kommentteja vaikka kuinka paljon.