Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen

Vierailija
07.03.2024 |

Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".

Kommentit (379)

Vierailija
1/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin.

Vierailija
2/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumalla kaukana keskustasta.

Eivätkä nuoret, sanotaan kahden lapsen perheet, asu isossa talossa kun pienempäänkin mahtuu. Perheen kasvaessa muutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki rakennusliikkeet ja pakettitalofirmat ovat lestojen omistuksessa. Myyvät varmaan halpaan hintaan uskonveljille.

Vierailija
4/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttavat toisiaan, osaavat rahan käytön. 

Vierailija
5/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheissä asutaan ahtaasti nykymittapuulla. Kaikille lapsille ei riitä omaa huonetta.

Vierailija
6/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Omia suositaan kaikessa.

7/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä minäkin olen ihmetellyt. Ja kun vain mies käy töissä ja nainen on koko ajan kotiäitinä. Kun tuntuu, että vaikka lapsia olisi vain kaksi ja molemmat vanhemmat keskipalkkaississa töissä, niin silti ei rahat riitä.

Minulla oli kerran sairanhoitaja-työkaveri, vajaa nelikymppinen nainen, joa oli lesta ja kuuden lapsen äiti. Hän palasi työelämään hoitajaksi 7 kotiäitivuoden jälkeen vain siksi, koska hänen miehellään loppui työt yt-neuvotteluiden seurauksena. Se nainen teki vain nelipäiväistä työviikkoa. Hän oli ehtinyt olla töissä vain joku4-5kk kun hän sanoi minulle, että häntä ei haittaa, vaikka hänen määräaikaista työsopparia ei jatkettaisikaan, että hän kyllä ihan mielellään voisi olla kotiäitinä.

Vierailija
8/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene rahaa piletttämiseen ja päihteisiin. Osa tosin tupakoi. Lestoilla on myös omia rahoituskanavia. Esim. ammattikoulusta päässyt saa pakun lainaksi ja tekee pitkää päivää. Vanhemmat rahoittavat alkuun yrityksiä. Paljon tehdään talkoilla ja vaihtopalveluksina. Lestoilla on omat rakennusfirmat, kaikesta ei makseta listahintaa ja teetetä vieraalla.  On omat putkarit, automyyjät, lastehoitoringit ... Tämä kaikki sitouttaa jonkin verran uskoon, nähdään seuroissa.

Vierailija
9/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.

Vierailija
10/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.

Lestadiolaiset eivät automaattisesti vihaa ja hylkää yhteisöstä lähteneitä. Toisin kuin jehovan todistajat.

11/379 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

sitä minäkin olen ihmetellyt. Ja kun vain mies käy töissä ja nainen on koko ajan kotiäitinä. Kun tuntuu, että vaikka lapsia olisi vain kaksi ja molemmat vanhemmat keskipalkkaississa töissä, niin silti ei rahat riitä.

Minulla oli kerran sairanhoitaja-työkaveri, vajaa nelikymppinen nainen, joa oli lesta ja kuuden lapsen äiti. Hän palasi työelämään hoitajaksi 7 kotiäitivuoden jälkeen vain siksi, koska hänen miehellään loppui työt yt-neuvotteluiden seurauksena. Se nainen teki vain nelipäiväistä työviikkoa. Hän oli ehtinyt olla töissä vain joku4-5kk kun hän sanoi minulle, että häntä ei haittaa, vaikka hänen määräaikaista työsopparia ei jatkettaisikaan, että hän kyllä ihan mielellään voisi olla kotiäitinä.

!

Vierailija
12/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LVI-Pitkälä on lestafirma ja kaikki sen hankkimat alihankkijat myös. Scanfill on toinen, siinä firmassa ei ole saunailtoja.

Vierailija
13/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lestadiolaiset tuttavani olivat niin hyvässä tilanteessa, että muuttaessaan kotoa opiskelemaan oli opiskelukaupungissa vanhempien ostama asunto. Siellä oli sisarusparvesta moni ehtinyt opiskellessaan asua. Aloittivat myös varhain työnteon, joko kotona tai tuttavien yrityksissä. Heillä on kai ylipäätään sellainen vakaampi taloustillanne, vanhempien ja mahdollisesti myös yhteisönsä tuki helpottamassa elämää. Mutta en tiedä onko tämä heillä tavanomaista vai sattuiko vain tuttavilla olemaan näin.

Vierailija
14/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Omia suositaan kaikessa.

Saitpas käännettyä negatiiviseen muotoon tuon toistensa auttamisen!

Vierailija
15/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät automaattisesti vihaa ja hylkää yhteisöstä lähteneitä. Toisin kuin jehovan todistajat.

Kyllä vihaavat, vainoavat, kiusaavat, hylkivät, estävät tapaamista sukulaisten kanssa, haukkuvat huonoiksi. . . Niin on nähty! 

Tilannekohtaista. Eivät aina. 

Vierailija
16/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon yrittäjiä ja vaimot aina nimellisesti töissä odotusaikana isolla palkalla ja mies ei silloin nosta palkkaa juuri mitään. Sitten vaimo saa mahtavat äitiyspäivärahat. Tätä myös sukulaisten kesken. 

Vierailija
17/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Valtaosa vl-naisista kyllä nykyään käy töissä, siis äideistäkin. Tiedän harvoja nuoria pareja, joissa äiti olisi pelkästään kotona. Osin juuri tuosta syystä, että rahat eivät monella riitä muuten. 

Vierailija
18/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vihaavat, vainoavat, kiusaavat, hylkivät, estävät tapaamista sukulaisten kanssa, haukkuvat huonoiksi. . . Niin on nähty! 

No paskat! Eivät todellakaan keskimäärin hylkää ja vihaa. Päinvastoin, he eivät halua siksikään hylätä, koska toivovat sisimmässään, että henkilö vielä palaisi joskus takaisin liikkeeseen. Jos hylkäävät, niin todennäköisesti se johtuu ihan vain siitä, että henkilö on perseillyt elämänsä ja eivät enää jaksa olla yhteyksissä. Ihan samalla tavalla kuin kävisi missä tahansa yhteisössä, myös valtaväestön keskuudessa. Tavallista elämää jos vietät, niin ei mitään ongelmia. Kokemusta on, kun vaimo on kyseisen liikkeen perheestä lähtöjään ja olen tavannut vl-porukkaa varmaan nelinumeroisen määrän.

Vierailija
19/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lestadiolaiset tuttavani olivat niin hyvässä tilanteessa, että muuttaessaan kotoa opiskelemaan oli opiskelukaupungissa vanhempien ostama asunto. Siellä oli sisarusparvesta moni ehtinyt opiskellessaan asua. Aloittivat myös varhain työnteon, joko kotona tai tuttavien yrityksissä. Heillä on kai ylipäätään sellainen vakaampi taloustillanne, vanhempien ja mahdollisesti myös yhteisönsä tuki helpottamassa elämää. Mutta en tiedä onko tämä heillä tavanomaista vai sattuiko vain tuttavilla olemaan näin.

Ei läheskään kaikilla ole noin. Keskimääräistä hyväosaisemmalta/varakkaammalta perheeltä kuulostaa. 

Vierailija
20/379 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoilla.

Talot rakennetaan pitkälti itse, ja monesti talkootyönä. Monien vanhemmat takaavat lainan. Yhdessä perheessä saattaa olla raksamiehiä, sähkömiehiä, putkimiehiä, niin talkootyöllä saa talonrakennushintaa alas.