Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavat toisiaan, osaavat rahan käytön.
Juuri näin. Omia suositaan kaikessa.
Mikä siinä on ongelma, että "omiaan" suosii eli auttaa?
Miten se on sinulta pois?!
-eri-
Jos omien suosiminen tarkoittaa esim. lestadiolaisten suosimista työnhaussa, kyseessä on yksinkertaisesti laiton työsyrjintä. ELI RIKOS!
Koskee vain julkista sektoria.
Ai, no hyvä tietää!
Tähän asti olen erehtynyt luulemaan lakien koskevan myös minua, no pitääpä lähteä varastamaan lestanaapurin polkupyörät ja sähköpotkulaudat. Kukaan ei voi siihen puuttua, kun laki ei koske minua yksityistä henkilöä😉
Mihinkäs kaikki viimeisimmät ja parhaimmat kommentit ovat yhtäkkiä kadonneet? Saammeko arvata. Niinpä tietysti.
Tässä ketjussa ei näköjään ole ollut vähään aikaan elämää. Mutta kirjoitanpa nyt silti pienen kommentin, kun kerran tänne eksyin ja huomasin, että täällä oli keskusteltu työsyrjinnästä. Joku arveli, että esimerkiksi head hunterin toimintaa ei lainkaan voitaisi tarkastella syrjinnän näkökulmasta ja että se, että head huntereita ylipäätään on, tarkoittaisi sitä, että syrjintäkielto ei koskisi lainkaan yksityistä sektoria. Tämähän ei pidä paikkaansa.
Head hunterin eli suorarekrytoinnin tavoite on saada palkattua työhön pätevä ihminen ottamalla tähän suoraan yhteyttä. Usein toki firma ottaa itse yhteyttä ihmisiin. Isot firma käyttävät head huntereita.
Oletetaan, että head hunterin tehtävä on hankkia firmalle IT-päällikkö. Jos head hunter tehtävän saatuaan esimerkiksi soittelisi vain tuntemilleen samaan uskontoon kuuluville ihmisille (lestadiolaisille, tässä tapauksessa), se olisi kiellettyä syrjivää menettelyä. Uskonto ei voi siinäkään olla palkkauksen peruste. Tai jos on helpompi ymmärtää muuta kautta: head hunter jättää soittamatta henkilölle, joka on todella pätevä, mutta käyttää pyörätuolia? Kiellettyä syrjintää vammaisuuden perusteella. Tai jättää soittamatta yli 50-vuotiaalle, joka on todella pätevä, koska tämä on mielestään liian vanha? Kiellettyä syrjintää iän perusteella. Kaikki syrjintäperusteet ovat saman arvoisia. On itse homoseksuaali ja soittaa vain tuntemilleen homoseksuaaleille IT-ihmisille? Jos nyt oikein venytämme mielikuvitusta, jotta saamme vertailukohdan sille, jos joku suosii suoraan työhönotossa samaan uskontokuntaan kuuluvia. Ei uskonto ole sen "sallitumpi" syrjintäperuste kuin mikään muukaan.
Miten sitten voi todistaa, että firma/head hunter toimii valikoiden ja ihmisiä syrjivästi? Se on tietenkin erittäin, erittäin vaikeaa. Mistä muut ihmiset edes tietävät, että tällainen suorarekrytointi on käynnissä ja että itse ehkä olisi ollut hommaan valittua pätevämpi? Eipä juuri mistään. Työsyrjintää koskevia tapauksia on ylipäätään erittäin vähän. Piirit ovat pienet ja moni pelkää ymmärrettävästi leimautuvansa "hankalaksi" ihmiseksi ja nielee karvaan kalkin eikä valita asiasta. Samalla kun voisi menettää mahdollisuuden tulla itse valituksi seuraavan kerran, kun paikka on auki.
Se, että viranomaisten tietoon tulee vain vähän tapauksia, ei tietenkään tarkoita, etteikö lakia pitäisi noudattaa ja etteikö jokaisella ihmisellä tulisi olla mahdollisuus tulla rekrytoiduksi vain ja ainoastaan pätevyytensä perusteella. Uskonnollinen vakaumus ei tee ketään toista pätevämmäksi eikä se saa olla rekrytointiperuste kuin silloin, kun sillä on itse työn kannalta jotain merkitystä.
Nostan tätä ketjua siksi, että monilla näyttää olevan sellainen käsitys, että sama uskonnollinen vakaumus kuin itsellä olisi hyväksyttävä peruste suosia kyseistä henkilöä. Ei se ole. Uskonto on henkilöön liittyvä syy ja se on silloin ihan samassa asemassa syrjintäkiellon suhteen kuin vaikka ihonväri tai ikä tai seksuaalinen suuntautuminen.
Se, että puhutaan "omien" "auttamisesta" ei tee siitä yhtään enemmän hyväksyttävää. Ei myöskään se, että niin todella arkielämässä tapahtuu eikä kukaan siihen puutu. Eikä se, että se voi olla joissain piireissä yleisesti hyväksyttävää, suorastaan suositeltavaa ja josta saa vain kehuja. Ei.
Olen ymmärtänyt, että lestadiolaisille on kuitenkin ihan perusasia se, että lakeja pitää noudattaa ja olla esivallalle kuuliainen. Niin pitäisi tässäkin asiassa olla.
Yhdenvertaisuuslain mukaan lakia sovelletaan sekä julkisessa että yksityisessä toiminnassa pois lukien uskonnonharjoitus ja yksityiselämä ja perhe-elämä.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä ketjua siksi, että monilla näyttää olevan sellainen käsitys, että sama uskonnollinen vakaumus kuin itsellä olisi hyväksyttävä peruste suosia kyseistä henkilöä. Ei se ole. Uskonto on henkilöön liittyvä syy ja se on silloin ihan samassa asemassa syrjintäkiellon suhteen kuin vaikka ihonväri tai ikä tai seksuaalinen suuntautuminen.
Se, että puhutaan "omien" "auttamisesta" ei tee siitä yhtään enemmän hyväksyttävää. Ei myöskään se, että niin todella arkielämässä tapahtuu eikä kukaan siihen puutu. Eikä se, että se voi olla joissain piireissä yleisesti hyväksyttävää, suorastaan suositeltavaa ja josta saa vain kehuja. Ei.
Olen ymmärtänyt, että lestadiolaisille on kuitenkin ihan perusasia se, että lakeja pitää noudattaa ja olla esivallalle kuuliainen. Niin pitäisi tässäkin asiassa olla.
Yhdenvertaisuuslain mukaan lakia sovelletaan sekä julkisessa että yksityisessä toiminn
Mun kommentteja on osa ollut josta ilmeisesti olet saanut tämän käsityksen. En sitä ole kuitenkaan niin tarkoittanut. Pointtini on ollut se, että työpaikalla (myös siellä missä olen, ei mitään tietääkseni uskonnollista taustaa sen kummemmin yrityksessä, iso, lähes koko suomen kattava yhtiö) monesti esihenkilöt kyselee tietäisikö kukaan sopivaa henkilöä töihin. On jopa rekrytointipalkkiot niille, jotka saavat uusia houkuteltua meille töihin. Jos lestadiolaiset tuntevat toisiaan keskimäärin enemmän ja paremmin kuin muita, niin he myös todennäköisesti suosittelevat pomoilleen toisia lestadiolaisia töihin.
Jos mä suosittelen jotain tiettyä henkilöä pomolle, niin en käsitä kyllä mitenkään päin, että minä tekisin mitään laitonta. Ja pomo vielä vähemmän, mikäli ottaa yhteyttä häneen minun suosituksestani ja palkkaa hänet.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei näköjään ole ollut vähään aikaan elämää. Mutta kirjoitanpa nyt silti pienen kommentin, kun kerran tänne eksyin ja huomasin, että täällä oli keskusteltu työsyrjinnästä. Joku arveli, että esimerkiksi head hunterin toimintaa ei lainkaan voitaisi tarkastella syrjinnän näkökulmasta ja että se, että head huntereita ylipäätään on, tarkoittaisi sitä, että syrjintäkielto ei koskisi lainkaan yksityistä sektoria. Tämähän ei pidä paikkaansa.
Head hunterin eli suorarekrytoinnin tavoite on saada palkattua työhön pätevä ihminen ottamalla tähän suoraan yhteyttä. Usein toki firma ottaa itse yhteyttä ihmisiin. Isot firma käyttävät head huntereita.
Oletetaan, että head hunterin tehtävä on hankkia firmalle IT-päällikkö. Jos head hunter tehtävän saatuaan esimerkiksi soittelisi vain tuntemilleen samaan uskontoon kuuluville ihmisille (lestadiolaisille, tässä tapauksessa), se olisi kiellettyä
Tietenkään headhunter ei soittele vain tietyn uskonnon tai murteen tai ihonvärin omaavalle. Rekrytoidessa usein soitetaan sille, joka tiedetään hyväksi. Esimerkiksi vanhalle opiskelukaverille tai vaikka entiselle työkaverille. Mitä verkostoituneempi ihminen on, sen helpompaa on päästä töihin ja tulla pyydetyksi töihin. Oli se verkostoituminen tapahtunut mitä tahansa kautta.
Jollain paikkakunnalla uraorientoituneet käyvät pursiseuran tapaamisissa, koska se auttaa välilllisesti uralla. Onko se syrjintää?
Ei ole mitään todisteita, että jokin uskonto olisi työnhaussa sen enempää etu kuin vaikka samaan golfkerhoon kuuluminen.
"Jos mä suosittelen jotain tiettyä henkilöä pomolle, niin en käsitä kyllä mitenkään päin, että minä tekisin mitään laitonta. Ja pomo vielä vähemmän, mikäli ottaa yhteyttä häneen minun suosituksestani ja palkkaa hänet."
Kiitos viestistäsi. Tuossa esimerkissäsi palkkaamisen perusteen pitää kuitenkin luonnollisesti olla se, että henkilö on hommaan pätevä. Eikä ensisijaisesti se vakaumus tai samaan yhteisöön kuuluminen. Asian voi ajatella niin, että se sama henkilö pitäisi voida palkata pätevyytensä perusteella myös, vaikka hän olisi juutalainen tai ortodoksi tai mikä muu tahansa vakaumukseltaan.
Toki se pätevyyden arviointi kuuluu sitten palkkaavalle työnantajalle. Eikä lestadiolaisuus tietenkään sinänsä ole mikään estekään palkkaamiselle.
Ei ole mitään todisteita, että jokin uskonto olisi työnhaussa sen enempää etu kuin vaikka samaan golfkerhoon kuuluminen.
Jaa, ollaankohan luettu samaa ketjua? Kyllä täällä monet ovat kertoneet siitä, miten työnhaku toimii lestadiolaisomistuksissa firmoissa. Joko omasta kokemuksesta tai sivusta seuraten.
Älkää täyttäkö tätä ketjua jollain työsyrjintäkokemuksilla, ihan sama niille!
Itse asiaan: itse olen kuullut juttua että lestadiolaisilla on tärkeää on että kulissit on kunnossa: on uudehko omakotitalo, uudehko auto (mielellään mersu tai volvo) ja designia vaatteissa ja sisustuksessa. Kuitenkin velkaa on myös älyttömiä määriä, ja talous aivan kiikunkaakun. Silti taloudelliset kulissit pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ollaankohan luettu samaa ketjua? Kyllä täällä monet ovat kertoneet siitä, miten työnhaku toimii lestadiolaisomistuksissa firmoissa. Joko omasta kokemuksesta tai sivusta seuraten.
Näin juuri. Kyllä jo se herättää kysymyksiä, että erään talotehtaan kaikki työntekijät ovat samasta uskonliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Kyllä jo se herättää kysymyksiä, että erään talotehtaan kaikki työntekijät ovat samasta uskonliikkeestä.
Varmaan ne headhunterit ovat tähänkin syyllisiä. Muutenhan saatettaisiin palkata henkilö, joka ei osaa painaa naulapyssyn liipaisimesta, tehtävähän on niin äärimmäisen vaativa ettei kaikista ole siihen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiaan: itse olen kuullut juttua että lestadiolaisilla on tärkeää on että kulissit on kunnossa: on uudehko omakotitalo, uudehko auto (mielellään mersu tai volvo) ja designia vaatteissa ja sisustuksessa. Kuitenkin velkaa on myös älyttömiä määriä, ja talous aivan kiikunkaakun. Silti taloudelliset kulissit pidetään.
Oliko luotettavakin taho, jolta kuulit? Uskotko kaiken, mitä lestadiolaisista puhutaan ilman, että olet asiaa omin silmin todistanut? Suosittelen lähdekriittisyyttä niin tässä kuin monessa muussakin asiassa.
Meidän perheen kohdalla voin kertoa, että asumme 80-luvun talossa (jonka olemme tosin pitäneet hyvässä kunnossa), auto on mutta käytämme sitä harvoin, sillä kuljemme pyörällä aina, kun se on mahdollista, sisustus ja vaatteet ovat omaa silmää miellyttäviä mutta pääosin ei-designia (joitakin perittyjä 70-luvun design-juttuja on), velkaa on ihan pikkuisen enää ja talous on vakaalla pohjalla. Ja tällaista elämää elää myös suurin osa suvistamne ja tuttavistamme. Ekologisuus on elämäntapamme lähtökohta, ei ökyily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko luotettavakin taho, jolta kuulit? Uskotko kaiken, mitä lestadiolaisista puhutaan ilman, että olet asiaa omin silmin todistanut? Suosittelen lähdekriittisyyttä niin tässä kuin monessa muussakin asiassa.
Meidän perheen kohdalla voin kertoa, että asumme 80-luvun talossa (jonka olemme tosin pitäneet hyvässä kunnossa), auto on mutta käytämme sitä harvoin, sillä kuljemme pyörällä aina, kun se on mahdollista, sisustus ja vaatteet ovat omaa silmää
Korjaus äskeiseen: suvustamme, ei suvistamme.
Lestadiolaisten kyhäämät talot täynnä rakennusvirheitä
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Me teimme talomme hartiapankilla ja kaupungin rakennustarkastaja kehui sitä hyvin tehdyksi ja kaikki on toiminut niin kuin pitääkin. Olikohan hän väärässä, kun sinulla on tieto, että lestadiolaisten kyhäämät, huom. kyhäämät, ei missään nimessä rakentamat, talot ovat täynnä rakennusvirheitä? Pitäisikö minun olla huolissani?
Vierailija kirjoitti:
Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.
No ilmankos talopakettitehtaita menee nyt konkurssiin
Talkoo työllä. Talon rakentamisessa suurin kuluerä on palkkakulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Me teimme talomme hartiapankilla ja kaupungin rakennustarkastaja kehui sitä hyvin tehdyksi ja kaikki on toiminut niin kuin pitääkin. Olikohan hän väärässä, kun sinulla on tieto, että lestadiolaisten kyhäämät, huom. kyhäämät, ei missään nimessä rakentamat, talot ovat täynnä rakennusvirheitä? Pitäisikö minun olla huolissani?
Kun myimme lestadiolaisten tekemän omakotitalomme, tilaamassamme, erittäin tarkassa kuntotarkastuksessa löytyi kiinteän seinän takaa, välikatolta rakennusvirhe, joka olisi ajansaatossa aiheuttanut kosteusvaurion. Emme voi tietää oliko teko tahallinen, jotta remontteja riittäisi, vai silkka vahinko. Itse en enää osta/valitse lestoja rakentamaan taloani. Heillä saattaa olla se oma lehmä ojassa.
Mielestäni se on sellainen sulle-mulle- suhmurointi liike, enemmänkin bisnes-uskonto.
Asuvat keskellä metsää talossa jonka joku sukulainen on rakentanut.
Työhönotossa voidaan hyväksyttävästi kiinnittää huomiota hakijoiden henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Hakijoiden ominaisuuksista tehtyjä arvioita ei kuitenkaan saa perustaa tiettyä sukupuolta koskeviin yleistyksiin. Tällainen yleistys on esimerkiksi se, ettei toista sukupuolta olevien henkilöiden odoteta selviytyvän joistakin työtehtävistä. Jos henkilön epäedullinen kohtelu työnhaussa perustuu siihen, että hän edustaa sukupuolta, johon valintapäätöksen tekijät liittävät epäedullisia ominaisuuksia, menettelyn voidaan katsoa johtuvan sukupuolesta, ja se on tasa-arvolaissa kiellettyä välitöntä syrjintää.
Tasa-arvovaltuutettu katsoi saamansa selvityksen perusteella, että mansikkafarmi näyttää antavan mansikanpoimijoiden valinnassa merkitystä yllä kuvatuille, tyttöjä ja poikia ja heidän kykyjään ja ominaisuuksiaan koskeville yleistyksille. Tasa-arvovaltuutettu kehotti mansikkafarmia arvioimaan työhönottokäytäntöjään ja varmistamaan jatkossa sen, että tyttöjä ja poikia kohdellaan työnhaussa yksilöinä, eikä sukupuolensa edustajina.
24.03.2014