Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Ihmiset tekevät paljon työtä jo nuoresta asti ja suhteilla saa työpaikkoja. Naiset tekevät myös paljon töitä ennen lapsia, esim lastenhoitoa, laitostyöntekijän hommia, siivousta mitä nyt sattuu olemaan. Itse olen mm jakanut mainoksia ja monet tekevät tätä nuorena.
Rahaa ei mene festareihin, ravintoloihin, baareihin, kosmetiikkaan yms. Autoja saatetaan korjata itse.
Ennen naimisiinmenoa suurin osa ihmisistä asuu kimppakämpissä, joten se säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät paljon työtä jo nuoresta asti ja suhteilla saa työpaikkoja. Naiset tekevät myös paljon töitä ennen lapsia, esim lastenhoitoa, laitostyöntekijän hommia, siivousta mitä nyt sattuu olemaan. Itse olen mm jakanut mainoksia ja monet tekevät tätä nuorena.
Rahaa ei mene festareihin, ravintoloihin, baareihin, kosmetiikkaan yms. Autoja saatetaan korjata itse.
Ennen naimisiinmenoa suurin osa ihmisistä asuu kimppakämpissä, joten se säästää rahaa.
Rahaa ei mene elokuviin tai tällaisiin tapahtumiin. Kosmetiikkaan vain tosi vähän.
Lestadiolaiset tekevät töitä nuoresta pitäen paljon suuremmalla moraalilla. Ei siellä jäädä kotiin tietsikkaa pelailemaan, jos ei löydy fantsuu duunia. Siellä mennään vaikka lapion tai mopinvarteen, jos ei muuta ole.
Ei suoranaisesti liity aloitukseen, mutta ko. liike kiinnostaa ihmisiä näköjään paljon. Ei varmastikaan aina usko varsinaisesti mutta myös elämäntavat jne. Tälläkin palstalla yks toistuvimmista aiheista keskusteluissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei mene elokuviin tai tällaisiin tapahtumiin. Kosmetiikkaan vain tosi vähän.
Se on hyvä jos parilla leffalipun hinnalla saa talon irti.
Vierailija kirjoitti:
Nykylestadiolaiset ehkäisee usein siihen asti, että opinnot on paketissa ja työpaikka hankittu. Eikä mikään siivoustyö.
Haluan lestadiolaisena muistuttaa myös siitä, että ei se kaikille ole nykyään helppoa hankkia vaikka omaa taloa. Omat vanhempani saivat vielä 90-luvulla juuri valmistuneina asuntolainan omakotitaloa varten, mutta nykyään se ei olisi heille mahdollista (siinä elämäntilanteessa). Esimerkiksi sukulaiseni ja hänen miehensä, joilla on jo 6-7 lasta (apua oliko niitä 6 vai 7 🙈. Pieni hetki, lasken. Kuusi niitä on. Muistinkohan kaikki.) vasta nyt saivat itselleen ostettua vanhan talon, jonka remppaavat kuntoon aika lailla lattiasta kattoon. Isä ollut vuosia töissä opettajana ja äitikin ehtinyt olla aika paljon töissä. Ja asuvat paikkakunnalla, jossa asunnot kohtuuhintaisia, eivät esim. pk-seudulla.
Itsellenikin on osin mysteeri, miten osa saa hankittua niin nopeasti oman talon. Osin voi olla kyse siitä, että vaikka sukulaisellani ja miehellään meni opiskeluissa aikaa kun joillakin tietyillä aloilla, joihin voi valmistua nopeastikin, voi tienata yllättävänkin hyvin ja samassa ajassa mitä toisilla meni opiskeluun toiset olivat ehtineet jo kerryttää omaisuutta.
Tiedän myös, että jotkut tienaavat isompaa kotia varten rakentamalla ensin pienehkön talon tekemällä paljon itse ja myyvät sen sitten jonkinasteisella voitolla. Tiedän perheitä, jotka ovat jaksaneet tehdä useitakin tällaisia rakennusprojekteja.
Osin varmasti kyse myös asuinpaikasta. Kyllähän just pk-seudulla on asunnoissa selvä hintaero verrattuna muuhun maahan ja eroja on toki koko maassa muutenkin. Samalla hinnalla, jolla Helsingissä saisi ehkä jopa vain kaksion, voi jossain vähän syrjäisemmässä sijainnissa saada ostettua vaikka kokonaisen omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
Auttavat toisiaan, osaavat rahan käytön.
Juuri näin. Jos ei kuulu tuollaiseen pieneen vähemmistöyhteisöön, niin sitä voi olla vaikea ymmärtää, kuinka paljon yhteisön sisältä tulee tukea. Sama asia varmaan myös muilla pienemmillä uskontokunnilla ja väljemmässä mittakaavassa esim. suomenruotsalaisilla (esim. palkataan mieluummin tuttava kieliyhteisön sisältä).
Yksi entinen lestadiolaisnaapuri oli periaatteessa kotiäiti, mutta teki kotoa käsin verkostomarkkinointia.
Eipä ne lestadiolaisetkaan ihan kaksikymppisenä aina sitä taloa hanki. Kyllä he nuorina perheinä asuvat kerros- ja rivitaloissa ihan kuten muutkin saman ikäiset. Moni kouluttautuu vielä pitkälle, joten eihän sitä rahaakaan ole aloittaa rakentamista ennen kuin vähintään toinen on töissä. Esim. meillä oli naapurissa opettaja - DI -pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttavat toisiaan, osaavat rahan käytön.
Juuri näin. Jos ei kuulu tuollaiseen pieneen vähemmistöyhteisöön, niin sitä voi olla vaikea ymmärtää, kuinka paljon yhteisön sisältä tulee tukea. Sama asia varmaan myös muilla pienemmillä uskontokunnilla ja väljemmässä mittakaavassa esim. suomenruotsalaisilla (esim. palkataan mieluummin tuttava kieliyhteisön sisältä).
En kyllä tunnista omassa elämässä. Ehkä harmi kun kyllä alennukset kelpaisi
T. lestadiolainen
Vierailija kirjoitti:
LVI-Pitkälä on lestafirma ja kaikki sen hankkimat alihankkijat myös. Scanfill on toinen, siinä firmassa ei ole saunailtoja.
Ja Pitkälästä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa, aina on hoitunut hienosti kaikki LVI-asiat mitä on tarvittu. Niin kotona kuin työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että tavallisillä ihmisillä menee hyvin vähän rahaa elokuviin? Suomalaiset käy tosi harvoin elokuvissa. Jo joku lestadiolaisilla yleinen tupakointi vie äärettämän paljon enemmän rahaa kuin leffassa käynti sen kerran tai pari vuodessa.
Kosmetiikkaakin lestadiolaiset käyttää, mutta se täytyy olla melko huomaamatonta. Kalliit merkkivaatteet on lestadiolaisilla yleisiä.
Itselläni lesta opekollega ja lapsia kymmenkunta ja lisää tulee vuosittain. Jaksan kyllä hämmästellä miten opettajan palkalla ostetaan edes ruuat kahdelletoista saati sitten tähän päälle muut asumisen ja autoilun kulut. No, tuosta määrästä lapsia kertyy ilmeisesti hyvin myös jo tukia joka vastannee vähintään yhden ihmisen kk palkkaa. Fiksuja lapsia ovat kyllä, kertomansa mukaan ainakin keskiarvot lähes kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lesta opekollega ja lapsia kymmenkunta ja lisää tulee vuosittain. Jaksan kyllä hämmästellä miten opettajan palkalla ostetaan edes ruuat kahdelletoista saati sitten tähän päälle muut asumisen ja autoilun kulut. No, tuosta määrästä lapsia kertyy ilmeisesti hyvin myös jo tukia joka vastannee vähintään yhden ihmisen kk palkkaa. Fiksuja lapsia ovat kyllä, kertomansa mukaan ainakin keskiarvot lähes kymppiä.
Jos lapsilisät rikastuttaa, eikö sun kannata hankkia pari lasta lisää? Jokainen on vapaa kokeilemaan.
Yksinkö se ope elättää katraan? Eiköhän hänellä ole puolisosta, jos lapsiakin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene rahaa piletttämiseen ja päihteisiin. Osa tosin tupakoi. Lestoilla on myös omia rahoituskanavia. Esim. ammattikoulusta päässyt saa pakun lainaksi ja tekee pitkää päivää. Vanhemmat rahoittavat alkuun yrityksiä. Paljon tehdään talkoilla ja vaihtopalveluksina. Lestoilla on omat rakennusfirmat, kaikesta ei makseta listahintaa ja teetetä vieraalla. On omat putkarit, automyyjät, lastehoitoringit ... Tämä kaikki sitouttaa jonkin verran uskoon, nähdään seuroissa.
Täytyy vähän kyllä hattua nostaa tuolle systeemille. Tietty ei varmasti täysin ongelmaton järjestelmä (suuria henkilökohaisia uhrauksia), mutta on hienoa, että Suomessa on tänä päivänä porukoita, jotka kykenevät lisääntymään ja puhaltamaan yhteen hiileen.
Käytännössä esimerkiksi lastenhoitorinki tarkoittaa sitä että 14-vuotiaan tytön on pakko käydä hoitamassa tuttujen lapsia, 5 alle 8-vuotiasta yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonyhteisössä autetaan toisiaan. Eli juuri saattavat myydä talopaketit halvemmalla toisilleen, auttavat toisiaan esim talkoilla rakentamaan taloa. Se on niin kokonaisvaltaista se yhteisön tuki. Samalla on myös yhteisön viha, kun siitä lähtee ja kaikki ystävät jää. T. Ex Helluntailainen.
Lestadiolaiset eivät automaattisesti vihaa ja hylkää yhteisöstä lähteneitä. Toisin kuin jehovan todistajat.
Kyllä vihaavat, vainoavat, kiusaavat, hylkivät, estävät tapaamista sukulaisten kanssa, haukkuvat huonoiksi. . . Niin on nähty!
No, varmaan on nähty monenlaista. Ihmiset ja perheet on erilaisia. Oma kokemukseni on aivan toisenlainen, onneksi.
Perheen nyt perustavalle olisin tosi huolissani, miten raha riittää. Asuminen on kallistunut tosi paljon, ja kaukana palveluista asuminen tarkoittaa että pitää pitää kallista autoa.
Muuten isot perheet elävät niukemmin kuin suomalaiset keskimäärin. Matkustelua ulkomaille ei käytännössä ole, kotimaassa enimmäkseen suviseuroihin ja sukulaisten luokse. Teini-ikäiset käyvät töissä ja maksavat itse omat kulunsa. Lasten tavarat hankitaan kierrätettynä ja ei mitään merkkitavaroita tai kalliita leluja. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia käytännössä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilisät rikastuttaa, eikö sun kannata hankkia pari lasta lisää? Jokainen on vapaa kokeilemaan.
Yksinkö se ope elättää katraan? Eiköhän hänellä ole puolisosta, jos lapsiakin tulee.
Kyllähän ne lapsilisät kasvaa kummasti, kun niitä lapsia on monen monta. Viidennestä saa lapsilisää yli tuplasti sen, mitä ensimmäisestä lapsesta. Olen aina ihmetellyt, että miksi ensimmäisestä saa vähiten, vaikka se ensimmäinen on aina se kallein. Hänelle joutuu ne kalleimmat hankinnat tekemään, mitä sitten voi kierrättää sitten seuraaville.
-ohis-
Eivät myy. Ei se homma pyöri, jos näin toimisivat. Siellä olisi koko ajan lauma uskonveljiä ruinaamassa halpoja talopaketteja. Saattavat toki jollekin lähiomaiselle tehdä halvemmalla, mutta eivät kaikille kanssauskovaisille noin vain. Paljon harrastavat talkootyötä talotyömailla, kun on laajat piirit.