Lestadiolaisten talot ja perheen perustaminen
Miten lestadiolaisilla, jotka menevät vaikka 20-vuotiaina naimisiin on vara hankkia iso talo perheelle? Muut joutuvat sen ikäisenä kärvistelemään soluasunnoissa ja odottamaan 10-15 vuotta että "elämäntilanne on sopiva lapselle".
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen nyt perustavalle olisin tosi huolissani, miten raha riittää. Asuminen on kallistunut tosi paljon, ja kaukana palveluista asuminen tarkoittaa että pitää pitää kallista autoa.
Muuten isot perheet elävät niukemmin kuin suomalaiset keskimäärin. Matkustelua ulkomaille ei käytännössä ole, kotimaassa enimmäkseen suviseuroihin ja sukulaisten luokse. Teini-ikäiset käyvät töissä ja maksavat itse omat kulunsa. Lasten tavarat hankitaan kierrätettynä ja ei mitään merkkitavaroita tai kalliita leluja. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia käytännössä koskaan.
Kuinka moni tänä päivänä hankkii lapsille uusia leluja, kun kirpparit ovat pullollaan uudenveroisia, käytettyjä? Kierrättäminen on pieni ekologinen toimintatapa, jota jokaisen pitäisi noudattaa. Olemme hukkumassa muoviroskaan.
Öö, no käypä Prismassa katsomassa leluhyllyjä? Eiköhän niitä joku kuitenkin osta, miten ne muuten päätyisivät kierrätykseen.
Oma kouluaikainen musiikinopettaja oli lestadiolainen ja varsin pätevä ammatissaan.
Lauloitteko pop-biisejä tai iskelmiä? Kuuntelitteko oopperaa? Mitä opit jazzmusiikin historiasta?
Miesten kunniaksi on sanottava, että töitä tekevät paljon. Jos ei yrittäjänä, niin uskonveljen firmassa töissä. Tai ihan duunarina mutta rahaa ei mene bilettämiseen.
Ensin asuvat 1-4 lapsenki kans kerrostalossa, ei kaikilla heti ole taloa. Nykyään lapsia ei tule niin paljon muutenkaan.
Naiset käy töissä joka välissä. Muutenkin se työnteko on ahnetta, kesätöihin mennään vaikka Oulusta Helsinkiin kaverin kaverin nurkkiin asumaan. Sohvalla ei loju kukaan. Siivoavat tms, siis tekevät töitä joista muut sanovat hyi yäk.
Ja velka taloon otetaan, kun eihän sitä erota ja nuorena kun ottaa niin on aikaa maksaa. Rakentamisessa auttavat uskonveljet.
Mulle vl-poika huuteli koulussa ku mun isä rakensi talon sunnuntaina. No oli vähän pakko kun ei koko kylä auttanut.
T. Oulunsalolainen
Lestadiolaiset ovat perinteen mukaan suurperheellisiä pariskunta ja 5-6 lasta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin lestadiolaisilla ei mene rahaa verrattuna muuhun väestöön?
Ravintolaillat (yleensäkin alkoholi), elokuvat, teatterit.
Ulkomaanmatkat, laskettelureissut, huvipuistot ja puuhamaat.
Meikit, korut, merkkivaatteet, kampaamokulut
Lasten harrastusmaksut ( vain harva VL-lapsi harrastaa esim. urheiluseurassa.
Kotiäideille on aikaa tehdä ruokaa, vaatehuoltoa ja muita kotitöitä itse halvalla tai teettää teineillä, valmiina ostamisen tai palvelujen hankkimisen sijaan. Lapset ja teinit joutuvat hankkimaan jokaisen oman euronsa kotitöillä tai töillä kodin ulkopuolella.
Miehet usein yrittäjiä ja vaikka olisivat palkollisiakin, tekevät usein kahtakin työtä tai jotain sivubisnestä, verkostomarkkinointia tms. Tuttuja tuetaan käyttämällä näiden yritysten palveluita tai ostamalla näitä sivubisnestuotteita. Uskonveljet työllistyvät myös usein helpommin lestadiolaisten yrityksiin kuin muut.
Monilaps
Väärin siinä mielessä, että laskettelemassa kyllä käydään, samoin erilaisissa huvipuistoissa sekä kampaamossa. Tietysti vähän perheestä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät paljon työtä jo nuoresta asti ja suhteilla saa työpaikkoja. Naiset tekevät myös paljon töitä ennen lapsia, esim lastenhoitoa, laitostyöntekijän hommia, siivousta mitä nyt sattuu olemaan. Itse olen mm jakanut mainoksia ja monet tekevät tätä nuorena.
Rahaa ei mene festareihin, ravintoloihin, baareihin, kosmetiikkaan yms. Autoja saatetaan korjata itse.
Ennen naimisiinmenoa suurin osa ihmisistä asuu kimppakämpissä, joten se säästää rahaa.
Nykylestadiolaiset ehkäisee usein siihen asti, että opinnot on paketissa ja työpaikka hankittu. Eikä mikään siivoustyö.
Ei siivoustyössä vikaa. Silläkin omia asuntoja hankittu, taloja tosin harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kouluaikainen musiikinopettaja oli lestadiolainen ja varsin pätevä ammatissaan.
Lauloitteko pop-biisejä tai iskelmiä? Kuuntelitteko oopperaa? Mitä opit jazzmusiikin historiasta?
Opetan musiikkia alakoululaisille joten toki opetan kaikkea mikä opsiin kuuluu. En voi jättää opsiin kuuluvia osa-alueita opettamatta, sehän olisi virkavirhe. t. Zzlestadiolainen
Nuorempana oli kämppäkaverina (alivuokralaisena) lestadiolaisperheen poika. Biletti ja joi alkoholia enemmän kuin minä. Valehtelipa vielä vanhemmilleen että tyhjät viina ja olut pullot eivät ole hänen.
No hänen isänsä sanoi minulle että kyllä hän poikansa tuntee ja pullot on varmaan hänen poikansa.
Se on varmaan se, mihin kasvaa ja tottuu, että mitä kukanenkin pitää mahdollisena?
Itse vl-taustaisena en ymmärrä yhtään, että mihin ihmeeseen tavallisten suomalaisten rahat menee ja miksi ihmeessä pitää odotella se 10-15 vuotta sitä "sopivaa elämäntilannetta". Itse kun olen kasvanut siihen, että luotetaan elämään ja elämä kantaa kun vaan elää ja tekee asioita, kun niin se on enimmäkseen ihmisillä ympärilläni mennyt. Tuntuu, että nimenomaan nuilla jotka aina odottelee ja varmistelee ja tuumailee eivätkä uskalla heittäytyä elämälle, on niitä ongelmia. Sitten ollaan lapsettomuushoidoissa ja elintavat retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan se, mihin kasvaa ja tottuu, että mitä kukanenkin pitää mahdollisena?
Itse vl-taustaisena en ymmärrä yhtään, että mihin ihmeeseen tavallisten suomalaisten rahat menee ja miksi ihmeessä pitää odotella se 10-15 vuotta sitä "sopivaa elämäntilannetta". Itse kun olen kasvanut siihen, että luotetaan elämään ja elämä kantaa kun vaan elää ja tekee asioita, kun niin se on enimmäkseen ihmisillä ympärilläni mennyt. Tuntuu, että nimenomaan nuilla jotka aina odottelee ja varmistelee ja tuumailee eivätkä uskalla heittäytyä elämälle, on niitä ongelmia. Sitten ollaan lapsettomuushoidoissa ja elintavat retuperällä.
Minä ja moni muu ollaan kasvettu vl-kodissa heittellejätettynä, lapset toisten lasten hoidossa, väkivallan ja sen uhan alla. Ehkä tällaista kohtaloa halutaan välttää ja olla tekemättä lapsia joita ei pysty, jaksa tai huvita hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja moni muu ollaan kasvettu vl-kodissa heittellejätettynä, lapset toisten lasten hoidossa, väkivallan ja sen uhan alla. Ehkä tällaista kohtaloa halutaan välttää ja olla tekemättä lapsia joita ei pysty, jaksa tai huvita hoitaa?
Jos oletkin oikeasti vl-taustainen, niin et edusta monia, sillä vl-taustaiset tekevät yleensä myös verrattain nuorena lapset ja hieman enemmän lapsia kuin muut. Esim. neljä lasta ja 23-30 vuotiaana. Kumppani usein myös vl-taustainen, samoin ystäväpiiri. Normit siirtyy jossain määrin eteenpäin, vaikka muuttuvatkin hieman ja esim. lapsia selvästi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miesten kunniaksi on sanottava, että töitä tekevät paljon. Jos ei yrittäjänä, niin uskonveljen firmassa töissä. Tai ihan duunarina mutta rahaa ei mene bilettämiseen.
Ensin asuvat 1-4 lapsenki kans kerrostalossa, ei kaikilla heti ole taloa. Nykyään lapsia ei tule niin paljon muutenkaan.
Naiset käy töissä joka välissä. Muutenkin se työnteko on ahnetta, kesätöihin mennään vaikka Oulusta Helsinkiin kaverin kaverin nurkkiin asumaan. Sohvalla ei loju kukaan. Siivoavat tms, siis tekevät töitä joista muut sanovat hyi yäk.
Ja velka taloon otetaan, kun eihän sitä erota ja nuorena kun ottaa niin on aikaa maksaa. Rakentamisessa auttavat uskonveljet.
Mulle vl-poika huuteli koulussa ku mun isä rakensi talon sunnuntaina. No oli vähän pakko kun ei koko kylä auttanut.
T. Oulunsalolainen
Ainoa hyvä puoli mitä lessuista voi sanoa, tai niiden naisista lähinnä, ja todellakin arvostaa kyseistä piirrettä heissä, on se että kun naimisiin mennään niin myös pysytään naimisissa. Ei pääse unohtumaan mitä "niin myötä- kuin vastamäessäkin" tarkoittaa, eli ei sitä syöpäistä ä m m i e n perussettiä "kasvetaan erilleen / itsensä itsemis-paskaa" harrasteta ollenkaan. Ja noista syistähän nykyään ei helvetissä pysty sekaantumaan suomalaisiin naisiin. Muutenkin YH-epidemia niiden vuoksi jo katastrofi mittasuhteissa.
"Jos oletkin oikeasti vl-taustainen, niin et edusta monia, sillä vl-taustaiset tekevät yleensä myös verrattain nuorena lapset ja hieman enemmän lapsia kuin muut. Esim. neljä lasta ja 23-30 vuotiaana. Kumppani usein myös vl-taustainen, samoin ystäväpiiri. Normit siirtyy jossain määrin eteenpäin, vaikka muuttuvatkin hieman ja esim. lapsia selvästi vähemmän."
Neljä, mitä ihmettä sönkötät? Olen syntynyt 90-luvulla, sukulaisillani ja ikäisilläni on keskimäärin kymmenen lasta, samoin arviolta 80-luvulla syntyneille vanhemmille saakka. Sen jälkeen olen ollut vähemmän tekemisissä lestadiolaisten kanssa, mutta tiedän edelleen joitakin vähän päälle kolmekymppisiä joilla on 7-8 lasta. Pääkaupunkiseudulla kuulemma on pienemmät perheet, mutta vain neljä lasta on äärimmäisen pieni perhe ja äärimmäisen uusi ilmiö josta ei Espoota pohjoisemmassa voi edes puhua.
Sen verran, mitä heitä tunnen, niin on ilmiselvää, että elävät hyvinkin säästeliäästi. Asutaan usein aika ahtaasti, ja kotona tehdään mahdollisimman paljon itse. Ruoka on yksinkertaista, vaatteet käytetään tarkkaan lapselta toiselle, alkoholia ei käytetä eikä oikein hirveästi missään huvituksissa käydä, ei matkustella, ei osteta kalliita tavaroita.
Jos järjestetään esim. perhejuhlia (joihin usein menee rahaa runsaasti), auttavat ystävät ja sukulaiset toinen toisiaan, kuten auttavat muutenkin. Ei ehkä suoranaisesti rahaa anneta, mutta varmaan esim. ruokaa, leivonnaisia, ruokatarpeita, vaatteita, leluja, astioita ym. annetaan ja kierrätetään. Jos on omakotitalo, moni pitää varmaan vielä nykyään kotipuutarhaa. Moni pärjää / yrittää pärjätä yhdellä autolla, mallia pikkubussi.
Ainoa hyvä puoli mitä lessuista voi sanoa, tai niiden naisista lähinnä, ja todellakin arvostaa kyseistä piirrettä heissä, on se että kun naimisiin mennään niin myös pysytään naimisissa. Ei pääse unohtumaan mitä "niin myötä- kuin vastamäessäkin" tarkoittaa, eli ei sitä syöpäistä ä m m i e n perussettiä "kasvetaan erilleen / itsensä itsemis-paskaa" harrasteta ollenkaan. Ja noista syistähän nykyään ei helvetissä pysty sekaantumaan suomalaisiin naisiin. Muutenkin YH-epidemia niiden vuoksi jo katastrofi mittasuhteissa.
Jep, väkivaltaisesta kodista ei niin vain lähdetäkään kun kaikki sukulaiset ja ystävät hylkäävät, koska erota ei saa. Onnellisimpia tapauksia ovat ne joissa mies lähtee ja ottaa epäuskoisen vaimon ja 25-vuotias lestadiolaisvaimo on koko loppuelämänsä ilman parisuhdetta, koska eroaminen ei ole sallittua silloinkaan, kun toinen ottaa yksipuolisen eron. Tunnen henkilökohtaisesti molempia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
"Jos oletkin oikeasti vl-taustainen, niin et edusta monia, sillä vl-taustaiset tekevät yleensä myös verrattain nuorena lapset ja hieman enemmän lapsia kuin muut. Esim. neljä lasta ja 23-30 vuotiaana. Kumppani usein myös vl-taustainen, samoin ystäväpiiri. Normit siirtyy jossain määrin eteenpäin, vaikka muuttuvatkin hieman ja esim. lapsia selvästi vähemmän."
Neljä, mitä ihmettä sönkötät? Olen syntynyt 90-luvulla, sukulaisillani ja ikäisilläni on keskimäärin kymmenen lasta, samoin arviolta 80-luvulla syntyneille vanhemmille saakka. Sen jälkeen olen ollut vähemmän tekemisissä lestadiolaisten kanssa, mutta tiedän edelleen joitakin vähän päälle kolmekymppisiä joilla on 7-8 lasta. Pääkaupunkiseudulla kuulemma on pienemmät perheet, mutta vain neljä lasta on äärimmäisen pieni perhe ja äärimmäisen uusi ilmiö josta ei Espoota pohjoisemmassa voi edes puhua.
Tarkoitin, että vl-taustaisilla eli yhteisöstä lähteneillä ex-lestadiolaisilla on normaalia tuo neljä lasta suht nuorena. Itsekin olen syntynyt 90-luvulla pohjoisessa ja vanhempieni vl-ystäväpiirissä oli useampi pariskunta jolla oli 3 lasta. Yli 10 lapsen perheet oli normi, mutta siionissa oli kyllä nuitakin joilla oli parikymppisenä saatu peräkanaa kolme lasta ja sitten "Jumala ei vain antanut enempää".
Vl-piireissäkin on monenlaisia perheitä ja ongelmiakin joillain, kuten kaikenlaisissa perheissä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan musiikkia alakoululaisille joten toki opetan kaikkea mikä opsiin kuuluu. En voi jättää opsiin kuuluvia osa-alueita opettamatta, sehän olisi virkavirhe. t. Zzlestadiolainen
Hienoa kuulla! Käytkö muuten itse konserteissa tai oopperassa, musiikin ammattilaisena?
Merkkivaatteet heillä kyllä on, että siihen menee rahaa, lapsillakin tärkeää olla hyvät vaatteet.
Mutta sellainen tietty sisu heillä on asenteena, että töitä tehdään nuoresta asti, toki helpompaa täällä oulun alueella saadakin, kun on niin paljon verkostoa, josta kysellä. Olen kyllä siitä suorastaan kateellinen.
Muistan luokallani olleita ihan surkeita vl-poikia, joilla nyt on hyvät työpaikat, toki tittelistä voi päätellä ettei ole hirveästi kouluja käyty. Jos oisivat ei-vl-perheistä, olisivat kyllä syrjäytyneitä. Se yhteisöllisyys on ihmeellistä. Sama lienee juutalaisilla, heissä on paljon menestyjiä myös.
On toki niitä muutamia ihan kelkasta pudonneita, esim juuri aiemmin ketjussa mainittuja täysin lapsena traumatisoituneita, siis lapsena jäänyt ilman huomiota.
Vl-naiset tekevät joskus hyviäkin uria, mutta moni on hoitaja tai opettaja. Alakouluissa ei aikaisemmin tykätty, kun vl-opet ei koskaan olleet täyttä lukuvuotta äitiyslomien vuoksi.
Jos lapsia on neljä, niin saa hoitajan kotiin. Kiva lähteä töihin kun ei tarvitse pukea lapsia päiväkotiin. Mutta tämä suotakoon.
T. Oulunsalolainen
Vierailija kirjoitti:
Paljon yrittäjiä ja vaimot aina nimellisesti töissä odotusaikana isolla palkalla ja mies ei silloin nosta palkkaa juuri mitään. Sitten vaimo saa mahtavat äitiyspäivärahat. Tätä myös sukulaisten kesken.
Siis miksi mies ei silloin nosta palkkaa?
Tuo lonkkaa johonkin etusivulle / livefeediin, onko juttu poistettu?