Miten te muut pienituloiset pärjäätte ensi kuusta lähtien?
Asumistuki pienenee, työttömyyskorvauksesta lähtee lapsikorvaukset jne. Kyllä hirvittää tämä touhu. Kuinkahan moni vielä päätyy siihen lopulliseen ratkaisuun näiden toimien myötä.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten rahaa säästyy, kun jatkossa osa-aikatyöläiset joutuvat hakemaan myös toimeentulotukea palkan ja sovitellun lisäksi. Itse ainakin joudun. Tähän saakka olen pärjännyt ilman. Toimeentulotuella tulen saamaan enemmän tukia yhteensä kuin tällä hetkellä. Toinen vaihtoehto on lopettaa kokonaan osa-aikatyöni ja olla täysin työttömänä. Silloin ei ainakaan rahaa säästy. Muuta työtä/lisätunteja en ole saanut vaikka olen hakenut, joten siitä on turha unelmoida jatkossakaan.
No eihän tästä päätöksestä olekaan asianmukaisia vaikuttavuusarviointeja tehty. Hallitus vaikuttaa roiskivan erilaisia sos.turvaan liittyviä päätöksiä ja hymyilevät kuin sudet päätöksistä kertoessaan. Tärkeintä on se että päästään ruokkimaan jo heikolla olevia - ei se että onko päätöksillä tuensaajia aktivoiva tai valtiontaloutta parantavia vaikutuksia.
Ja ihan työssäkäyvä ihminen olen jonka alalla on liki täystyöllisyys ja oma taloudellinen tilanteeni tähän ei tule monestakaan syystä kaatumaan - mutta hirvittää miten monen muun voi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, lapset ainakin joutuvat lopettamaan harrastuksensa. Jos ei siis käy sellaista tuuria, että minä tai mies työllistytään. Tai no, mies ei ole edes työkykyinen tällä hetkellä.
Ehkä miehen kannattaisi lopettaa dokaaminen, tupakointi ja ylensyönti, ja aloittaa päivittäinen liikunta? Voi mennä myös kouluun ja lukea itselleen uuden pätevyyden. Tai sitten istuu sohvalla, katsoo TV:tä ja juo.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama aiheutti epätoivoisia pa nkki ry östöjä, nykyään pankkikonttoreita ei ole, niin tavallaan "kiinnostava" nähdä mikä rikollisuus tästä lisääntyy, jos siis itse tästä selviää ja voi nähdä tämän tulevan kurjuuden joskus vielä historiallisena ajanjaksona.
H_oraaminen ja h_umeet varmasti lisääntyvät entisestään, ja kumpikaan ei tunnu enää olevan paheksuttavaa eikä kai oikein laitontakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahoin pelkään, että moni päätyy epätoivoiseen ratkaisuun tämän hallituksen päätösten myötä. Tulee taas uutisia, että suomalaisia kuoli siinä ja siinä kuussa ennätyspaljon.
Itse olen koittanut säästää. Olen vähäisessä osa-aikatyössä. Olen myös laskeskellut, paljonko jää jatkossa kuukaudessa. Kyllä sillä vielä pärjää. Ja aina voi löytää sellaista työtä, jolla selviää ilman mitään tukia.
Jos yksi osa-aikatyö ei elätä pitää yrittää hankkia toinenkin osa-aikatyö tai sitten etsiä sitä kokoaikatyötä. Yhteiskunnan ei pidä maksaa tukia jos henkilö haluaa päästä helpolla tekemisellä ja tekee vain osa-aikaisesti töitä eikä sitten pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Perheen koira annetaan pois. Kesälomalla ei käydä missään huvipuistossa. Kaverisynttäreitä ei ole. Noilla mennään nyt alkuun. Hirveösti ei ole karsittavaa, kun tenavat eivät harrasta mitään maksullista, eikä meillä ole maksukanavia tms. ollut tähänkään asti.
Nyt tuli todella paha mieli. Koiran joutuu antamaan pois , miten lapsetkin sen kestää...
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin. Jään pois osa-aikaisesta työstäni ja siirryn toimeentulotuen asiakkaaksi. Tosin olen jo nyt töissä ollessanikin joutunut välillä turvautumaan siihen mutta nyt asia on selkeä.
TTT:n yksinasuvalle on 587,71 euroa, jos ei siitä tehdä mitään vähennyksiä. Saako joku tuon koko summan? Eikö siitä pitäisi vähentää mahdollinen saatu asumistuki? Huonosti ovat Kelalla työnsä tehneet, jos kotona olemalla saa muka enemmän rahaa, kuin edes päivän-pari viikossa tekemällä + tuilla. Itse nuorena sain liitolta loput, kun olin tilapäisenä töissä. Aina ei ollut täysiä viikkoja (18 h viikossa riitti nollaamaan päivät). Tuolla laskukaavalla ei mitenkään voinut saada enempää rahaa kotona olemalla, kuin satunnaisia päiviä tekemällä, vaikka olisi ollut välissä hiljaisiakin viikkoja tai jopa hiljainen kuukausi.
Pahin leikkaus tulee osa-aikaisille töissä käyville tai muutoin pienellä palkalla työskenteleville kun suojaosa poistuu.
Erikoista, että juuri töissä käymisestä rangaistaan ja kokonaan sohvalla makoilijat saavat jatkaa porskutteluaan, heillä vain joku as.tuki pienenee ja toim.tuki samassa suhteessa suurenee.
Eikö tämä mene nyt juuri ihan päinvastoin, moni osa-aikainen saattaa joutua jopa lopettamaan työt, kun ei yksinkertaisesti ole varaa käydä ja pakko siirtyä kokonaan sohvalle.
Pärjätään kuten ennenkin. Ei olla saatu koskaan muita tukia kuin lapsilisä. Teini harrastaa kuten ennenkin. Nettotulot vähän yli 2000€/ kk kolme henkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten rahaa säästyy, kun jatkossa osa-aikatyöläiset joutuvat hakemaan myös toimeentulotukea palkan ja sovitellun lisäksi. Itse ainakin joudun. Tähän saakka olen pärjännyt ilman. Toimeentulotuella tulen saamaan enemmän tukia yhteensä kuin tällä hetkellä. Toinen vaihtoehto on lopettaa kokonaan osa-aikatyöni ja olla täysin työttömänä. Silloin ei ainakaan rahaa säästy. Muuta työtä/lisätunteja en ole saanut vaikka olen hakenut, joten siitä on turha unelmoida jatkossakaan.
Osa-aikainenkin maksaa verot palkastaan. En oikein ymmärrä miks tota osa-aikaista piti mennä sorkkimaan. Oikeastaan sinäkin osa-aikaisena kierrätät palkasta itsellesi tukia, kun maksat ne verot yhteiseen hyvään ja haet sitten omia rahojasi pois tukien muodossa. Meillä töissä kaksi osa-aikaista lopettaa kokonaan työt, kun ei ole järkeä enää. Nyt ne sit nostaa kaikki tuet ja valtio menettää kaksi veronmaksajaa. Nyt niistä on vain kuluja ei tuloja. Päättäjät olis voinut ajatella asioita vähän pitemmälle taas kerran.
Ap, ymmärräthän sen, ettei elämäsi voi perustua valtion järjestämään ylläpitoon. Sinulla on vastuu itsestäsi ja läheisistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen koira annetaan pois. Kesälomalla ei käydä missään huvipuistossa. Kaverisynttäreitä ei ole. Noilla mennään nyt alkuun. Hirveösti ei ole karsittavaa, kun tenavat eivät harrasta mitään maksullista, eikä meillä ole maksukanavia tms. ollut tähänkään asti.
Nyt tuli todella paha mieli. Koiran joutuu antamaan pois , miten lapsetkin sen kestää...
Antamaan pois, mitä ihmettä? senhän voi myydä tai syödä.
Hyvin pärjään kun lopetan työnteon. Saan täydentävää toimeentulotukea, mikä kompensoi sen. On ainakin enemmän vapaa-aikaa. Aion ottaa rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä mene nyt juuri ihan päinvastoin, moni osa-aikainen saattaa joutua jopa lopettamaan työt, kun ei yksinkertaisesti ole varaa käydä ja pakko siirtyä kokonaan sohvalle.
Missä vaiheessa nyt on uunnitelmat muuttaa tt-tuki vastikkeelliseksi? Tästä on ollut jotain puhetta, mutten ole pysynyt kaikissa käänteissä mukana. Sitten ei voi enää jatkossa olla sohvalla, vaan joutuu töihin kuitenkin. Ehkä hallitus ajattelee, etteivät ihmiset uskalla kuitenkaan luopua osa-aikatöistä, vaan tekevät niitä edelleen, vaikka suojaosa poistuu. Osa porukasta ei suostu tekemään töitä tt-tuella (mikä oikein onkin), joten eivät sitten hae sitä.
Vierailija kirjoitti:
Joko lopetan työn ja haen toimeentulotukea tai jatkan työtäni ja haen toimeentulotukea. Kolmas vaihtoehto minut yllättäen palkataan kokoaikaiseen työhön. Sitäpä tuskin tapahtuu.
Sama täällä. Lopetan ensi kuussa osa-aikatyön ja sitten vaan toimeentulotukea. Osa-aikatyö ei enää kannata.
Jos ei toisten siivellä eläminen miellytä, vaan siihen joutuu kysymään kommentteja AV:ltä, niin kannattaisiko hakea töitä?
Miten käy yrittäjien, jotka ovat riippuvaisia osa-aikatyöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama aiheutti epätoivoisia pa nkki ry östöjä, nykyään pankkikonttoreita ei ole, niin tavallaan "kiinnostava" nähdä mikä rikollisuus tästä lisääntyy, jos siis itse tästä selviää ja voi nähdä tämän tulevan kurjuuden joskus vielä historiallisena ajanjaksona.
Et ole tainnut koskaan oikeaa kurjuutta ja nälkää ja sotaa, jos kuvittelet, että tässä nälkää alettaisiin nähdä, vaikka elintaso laskeekin vähän. Sellaista se on elämä, joskus tulee tiellä monttuja vastaan elämän tiellä. Jotkut näkevät oikeasti nälkää ja jotkut ovat menettäneet omaisensa ja lapsensa sodissa.
Vellihousut vinkuu nokka auki, kuin linnunpoikaset ja jonkun pitäisi tiputtaa hampurilaisia nokasta alas jatkuvalla syötöllä, että olisi tyytyväinen.
Oikeasti sairaita ja kyvyttömiä kyllä autetaan jatkossakin.
Haist sinä kukka jonka lehmä eilen söi. Minulta vajaatyökykyiseltä hallitus vei suojaosan, jolla olen maksanut lääkärikuluja, vakuutuksiani ym. Puoliso ei voi kaikkea kustantaa pienestä palkastaan ja ansiosidonnaiset on loppuneet ajat sitten. Eläkkeelle ei pääse, nykyisin pyörätuolipotilaatkin yritetään "kannustaa" takaisin työelämään (lue: työmarkkinatuelle, koska se on pienempi kuin eläke olisi).
Ihan normaalisti elämäni jatkuu.
Miksei jatkuisi?
Tämä joukkuelaji oli siis sitä jääkiekkoa halvempaa :D
Ihme porukkaa kun luulevat ilmeisesti jääkiekon olevan ainoa joukkuelaji.
Tämä on ollut lapsen oma valitsema laji, ei minun, eikä kenenkään muun toiveita ole siinä. Seura on köyhä. Kyseessä vielä naispuolinen lapsi, niin siinä ei mitään ammattiuraa ole ollut edes kuvitelmissa, tai tämän harrastuksen avulla rikastumista. Lapselle se oli silti rakas, ja siksi tämä surettaa. Ei välttämättä ollut edes lahjakas ollenkaan.