Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minun kielitaitoni ärsyttää niin kauheasti suomalaisia, etenkin naisia?

Vierailija
05.03.2024 |

Puhun natiivitasoista suomea, englantia ja ruotsia, sujuvasti ranskaa ja hyvin saksaa ja italiaa. Lisäksi osaan latinaa ja muinaiskreikkaa.

Minulle usein tullaan väittämään, ettei voi olla koska ihminen osaa vain yhtä kieltä kunnolla ja voi olla vain yksi tunnekieli blaa blaa blaa.

Lapsuuden kodissani puhuttiin suomea äidin kanssa, myöhemmin lähinnä englantia jA sukulaisten kanssa ruotsia. Koulut olen käynyt suomeksi ja englanniksi, yliopistot ranskaksi, englanniksi ja ruotsiksi. Olen asunut melkein puolet elämästäni ranskankielisissä maissa.

Minulla on eri kielet eri tilanteissa, englanti on työkieli ja kieli jolla ilmaisen itseni kirjallisesti, ruotsi on kieli, jota käytän vapaa-ajalla ystävien ja sukulaisten kanssa, ja suomi on sellainen asioinnin ym yleiskieli, kun nyt kerran asun Suomessa tällä erää.

Aika outoa minunlsiselle tulla sanomaan että voi olla vain yhdessä kielessä natiivi!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Natiivitaso tarkoittaa ääntämistä. Ei täydellistä sanaston ja kieliopin hallintaa. Tiesithän tämän? 

Meinaatko siis, että montrealilainen ja teksasilainen eivät puhu englantia natiivitasolla, koska ääntävät englantia eri tavoin? 

Vierailija
22/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole suomalaista lähelläkään.

Oikea suomalainen vaikenee seitsemällä eri kielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Natiivitaso tarkoittaa ääntämistä. Ei täydellistä sanaston ja kieliopin hallintaa. Tiesithän tämän? 

No ei kyllä tarkoita. Äidinkielenään tiettyä kieltä puhuvatkin ääntävät sitä hyvin eri tavoin. Kannattaa kuunnella vaikka kuningas Charlesin puhetta ja verrata sitä esim. Joe BIdenin puheeseen. Huomaat varmasti eron. 

Vierailija
24/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että sinulle kukaan on väittänyt, ettet voi osata kieliä, joita osaat. 

Se, että osaa jotain kieltä, ei tarkoita, että puhuu sitä natiivitasolla. Monella suomalaisella on harhaluulu, että sujuva=natiivitaso. Tai, että työkielenä englannin puhuminen tekee kielitaidosta automattisesti natiivitasoisen. 

Vierailija
25/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaiskreikkaa, ohoh, no sitä ei ainakaan Lidlin kassalla ja hyllyttäjänä tarvita. Onnitteluni tästä taidosta, ENKÄ OLE KATEELLINEN TAI ILKEÄ!

Vierailija
26/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muinaiskreikkaa, ohoh, no sitä ei ainakaan Lidlin kassalla ja hyllyttäjänä tarvita. Onnitteluni tästä taidosta, ENKÄ OLE KATEELLINEN TAI ILKEÄ!

Vähän kuitenkin harmittaa, ettet pysty lukemaan Homerosta alkuperäiskielellä :D

Vierailija
27/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihaan varma että juuri se kielitait0 ärsyttää muita? Voisiko löytyä jokin muu syy, sellainen, johon itse voit vaikuttaa? Mieti.

Vierailija
28/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain natiivitason kielenosaamisella kehuskelu on typerää. Lisäksi näillä kehuskelijoilla on aina selkeä suomen kielen aksentti puheessa, vaikka itse muuta väittävät. Jopa oikeasti kaksikielisillä on yleensä pieni aksentti, siis niillä joiden vanhemmat ovat erikielisiä ja ovat puhuneet molempia kieliä pienestä pitäen.

Vierailija
29/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin vtuttaa, jos joku kuvittelee olevansa muita parempi vain siksi, että osaa puhua montaa kieltä. 

Vierailija
30/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain natiivitason kielenosaamisella kehuskelu on typerää. Lisäksi näillä kehuskelijoilla on aina selkeä suomen kielen aksentti puheessa, vaikka itse muuta väittävät. Jopa oikeasti kaksikielisillä on yleensä pieni aksentti, siis niillä joiden vanhemmat ovat erikielisiä ja ovat puhuneet molempia kieliä pienestä pitäen.

Aksentti ei poista natiivitasoisuutta. Onhan sitä äidinkielenään puhuvillakin todella erilaisia aksentteja. 

Vierailija
31/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen ylimielinen ajattelumalli, että muita jonkun randomin kielitaito kiinnostaa tai ärsyttää😂

Vierailija
32/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä tuttujeni kielitaitoa, toki yhden tutun kielitaidon tiedän kun sattuu olemaan Ruotsin opettaja, ja meinasi unohtua toinen tuttu opettaa ranskaa. Muuten en tiedä, kun ei ollut puhetta. Mutta kyllä tämä Ruotsin opettaja joka on asunut Ruotsissa joutuu hetken miettimään mitä vastaa, kun joku yhtäkkiä tulee ruotsiksi jotai kysymään 

Vierailija
33/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulilla meni hermo kun hänen väitteensä latinan ja vanhan kreikan sujuvasta puhumisesta osoitettiin valheeksi.

Vierailija
34/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä turhankehuskelijoista, veikkaa sen olevan syy joka ärsyttää muitakin. 

Vierailija
35/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen tuon niin, että natiivitasoista osaamista voi ihmisellä olla vain yhdessä kielessä, juurikin siinä mitä on vanhempiensa kanssa puhunut, yleensä nimenomaan äidin. Et mainitse tuossa, mitä kieltä puhuit isäsi kanssa, sekin voisi olla siis se natiivitasoinen kieli. Muut on sitten erinomaisella tasolla. Mutta siis se ns. tunnekieli on se natiivitasoinen, ja niitä voi olla vain yksi. 

Vierailija
36/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap keksinyt tarinansa Stubbista?

Vierailija
37/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että kielitaito ärsyttää ketään. Minusta on kiva matkustaa ihmisten kanssa, jotka osaavat paremmin kieliä kuin minä. Töissä on myös hyvä, kun voi tarkastuttaa tekstinsä jollain osaavammalla, vaikka AI onkin jo aika hyvä apua tässä. Sen sijaan se on loukkaavaa, jos joku arvostelee minun kielitaitoani. Itselleni kielet ei ole koskaan ollut helppoja, vaikka olenkin kouluja käynyt ja joudun käyttämään englantia jatkuvasti. 

Vierailija
38/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko latinalle ja muinaiskreikalle kovastikin käyttöä?

Vierailija
39/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tämä tulee sinulle varmaan ihan hirveänä yllätyksenä, mutta kerron salaisuuden. Ei ketään suomalaista naista ärsytä sinun kieli- tai miekkailutaitosi, vaan tuo aloituksestakin kauas loistava vitttumainen luonteesi. Ole hyvä. Tästä sinun on hyvä jatkaa.

Vierailija
40/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko latinalle ja muinaiskreikalle kovastikin käyttöä?

Ne ovat kuuminta hottia makkarissa. #eikun