Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minun kielitaitoni ärsyttää niin kauheasti suomalaisia, etenkin naisia?

Vierailija
05.03.2024 |

Puhun natiivitasoista suomea, englantia ja ruotsia, sujuvasti ranskaa ja hyvin saksaa ja italiaa. Lisäksi osaan latinaa ja muinaiskreikkaa.

Minulle usein tullaan väittämään, ettei voi olla koska ihminen osaa vain yhtä kieltä kunnolla ja voi olla vain yksi tunnekieli blaa blaa blaa.

Lapsuuden kodissani puhuttiin suomea äidin kanssa, myöhemmin lähinnä englantia jA sukulaisten kanssa ruotsia. Koulut olen käynyt suomeksi ja englanniksi, yliopistot ranskaksi, englanniksi ja ruotsiksi. Olen asunut melkein puolet elämästäni ranskankielisissä maissa.

Minulla on eri kielet eri tilanteissa, englanti on työkieli ja kieli jolla ilmaisen itseni kirjallisesti, ruotsi on kieli, jota käytän vapaa-ajalla ystävien ja sukulaisten kanssa, ja suomi on sellainen asioinnin ym yleiskieli, kun nyt kerran asun Suomessa tällä erää.

Aika outoa minunlsiselle tulla sanomaan että voi olla vain yhdessä kielessä natiivi!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan suomi ei kirjoituksesi perusteella suju natiivitasolla. "Yliopistot olen käynyt ranskaksi..." Ei ole oikeaoppista suomea tuollainen lause. 

Niinhän se juuri menee että natiivi ei puhu oikeaoppista kielioppia, vaan puhuu arkipuhetta joka ei ole kieliopillisesti oikein. Esimerkiksi you're ja your -sanojen eroa ei ymmärrä vain natiivi englanninpuhuja, englantia toisena kielenä puhuva ei yleensä tee tuota virhettä muuten kuin autocorrectina.

Vierailija
42/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, miksi tällaisia typeriä aloituksia? Ja aina naisia pilkaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muinaiskreikkaa, ohoh, no sitä ei ainakaan Lidlin kassalla ja hyllyttäjänä tarvita. Onnitteluni tästä taidosta, ENKÄ OLE KATEELLINEN TAI ILKEÄ!

Vähän kuitenkin harmittaa, ettet pysty lukemaan Homerosta alkuperäiskielellä :D

Olen asiantuntijatehtävässä yliopistolla ja kyllä vaan, muinaiskreikka on tuttua, Lidlissä sitä ei kysytä eikä kyllä vastatakaan!

Vierailija
44/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan suomi ei kirjoituksesi perusteella suju natiivitasolla. "Yliopistot olen käynyt ranskaksi..." Ei ole oikeaoppista suomea tuollainen lause. 

Niinhän se juuri menee että natiivi ei puhu oikeaoppista kielioppia, vaan puhuu arkipuhetta joka ei ole kieliopillisesti oikein. Esimerkiksi you're ja your -sanojen eroa ei ymmärrä vain natiivi englanninpuhuja, englantia toisena kielenä puhuva ei yleensä tee tuota virhettä muuten kuin autocorrectina.

Mitä sekoilet? Tietenkin natiivitason puhuja ymmärtää mikä ero on ilmaisuilla "sinä olet" ja "sinun" :D Sen ymmärtää, vaikka osaisi kieltä 3-vuotiaan tasolla. 

Vierailija
45/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä kielellä ajattelet? Se on se sinun todellinen äidinkielesi.

Minä ajattelen kontekstista riippuen suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai saksaksi. 

Vierailija
46/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi natiivitaso onkin erikoinen juttu.

Just yks päivä katselin lintuja ja aloin miettiä montako lintulajia pystyn nimeämään englanniksi.

Vaikka olen asunut Englannissa ja tehnyt työni pääasiassa englanniksi, en voi väittää puhuvani sitä natiivitasoisesti.

Okei, menee pulu, harakka ja varpunen. Mutta jo varis tuotti päänvaivaa, pöllölajeista puhumattakaan. Haukkoja ja lokkeja on niitäkin muita kuin owl ja

hawk. Kovin on kapeaa osaamiseni vaikka ääntäminen sujuu.

En nyt edes viitsi mennä kalalajeihin.

Mikä oikein edes on natiivitaso? 

Vierailija
47/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just yks päivä katselin lintuja ja aloin miettiä montako lintulajia pystyn nimeämään englanniksi.

Vaikka olen asunut Englannissa ja tehnyt työni pääasiassa englanniksi, en voi väittää puhuvani sitä natiivitasoisesti.

Okei, menee pulu, harakka ja varpunen. Mutta jo varis tuotti päänvaivaa, pöllölajeista puhumattakaan. Haukkoja ja lokkeja on niitäkin muita kuin owl ja

No niin, siis seagull. Tällaista tämä on 😄

Vierailija
48/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmät ja suulaat typerykset kehuvat kielentuntemuksellaan ja taidollaan. siinä ja sen käytössä

.(...ja ne vielä sitäkin  tyhmemmät uskovat sellaisia kehuja)

Vierailija
49/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Tietenkin natiivitason puhuja ymmärtää mikä ero on ilmaisuilla "sinä olet" ja "sinun" :D Sen ymmärtää, vaikka osaisi kieltä 3-vuotiaan tasolla. 

Niin siis kirjoitetaan you're kun tarkoitetaan your tai päinvastoin. Mutta älä sure vaikket tuota tiennytkään, eihän kaikki ole englannin kanssa tekemisissä niin se on ymmärrettävää.

Vierailija
50/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt kyse oraali-ilmaisusta vai -seksistä?

Vierailija
51/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, just tällaista vastaanottoa osasin odottaakin : )

Jos ihan avoimesti kertoo olevansa monikielinen, niin suomalaiset (erit. naiset) heti väärinymmärtää sen kehuskeluksi. Mitä se ei tietenkään ole.

Esimerkki: puolituttu tuskaili reseptin kanssa, jonka oli saanut italian matkallaan. Joku ravintoloitsija oli kirjoittanut ainekset sanomalehden kulmaan, ja siellä luki mm pinocchio. Tuttava taivasteli ettei se nyt se nukke voi olla, ja epäili että käsinkirjoitettu p pitikin olla f, niin mysteerinen ainesosa olisikin finocchio eli fenkoli. Oli sitten laittanut fenkolinsiemeniä ruokaan paahdettuaan niitä ensin pannulla. Kun tuttava tätä kertoi pystyin heti sanomaan mistä on kyse, todettuani ensin, että taisit saada reseptin Toscanasta? Nimittäin siellä pinjan siemeniä kutsutaan nimellä pinocchio, eikä yleisemmällä nimellä pinolo. Kun selitin tämän seurassa, muut suuttuivat ja alkoivat sättiä minua että mikä sä luulet olevasi. On täällä muutkin nähnyt maailmaa kuulemma. Mutta joo, mä olenkin viettänyt monet kesät Toscanassa. Eikö sitä olisi saanut sanoa?

Ja tuntuu teidän viestien perusteella, että luulette minua mieheksi. Väärin, oon vähän alle 40:nen nainen ; )

ap

Vierailija
52/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa erikoinen kertomus. Miten musta tuntuu, että sättiminen ja toteamus "mikä sä luulet olevasi" ei nyt ollenkaan johtunut siementietämyksestäsi.

Vierailija
53/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan tarkoita esim. kykyä osata nimetä oikein (esim.valokuvien niistä perusteella )kaikkia kotimaisia kasvejamme  ja sienilajeja joita täällä metsissä kasvaa.

Ei myöskään tarkoita

(eikä ole koskaan tarkoittanutkaan )

kaikkien murteidemme, (edes  sanastollista )tuntemusta ,

tai puhumattakaan eri ammattialojen 

(ihan suomen kielisten) erikoissanastojen tuntemusta. 

(yms.muita yhtä  älyttömiä vaatimuksia sille 'natiivitasolle') 

Kielen oppimiseen ihmislapsella on eräänlaista 'suggestiivista vetoa, eikä ' lievä aivovammakaan sitä normaalia oman kielensä oppimisprosessia yleensä estä. 'Omalla' kielellä muuten  tarkoitetaan tässä yhteydessä lapsen primäärien perustarpeiden kommunikoimisen kieltä

.Yleensähän se on tietenkin se lapsen äidin puhuma kieli. " Puuroa vähän sinne pieneen suukkiin  ...noin ..avaas vähän suuta...  noooiiin  ....no nyt meni ihan hienosti ...nihii. no. pyyhitääs vähän sun suuta nyt..."

(luulisi muuten  kyllä tälllä vauvapalstalla tuon asian olevan selvä asia ihan kaikillle täällä )

Tällaisestahan se yleensä alkaa..ja jatkuu siitä sitten kenellä mihinkin suuntaan myöhemmin. 

Kukaan ei kuitenkaan voi väittää ,etteikö vaikka  kymmenvuotias  kehitysvammainen lapsi olisi jo täysin natiivipuhuja  jo (vaikka oppimisprosessit olisivat olleet hitaampiakin kuin muilla lapsilla. )

Vierailija
54/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet vaan

Vierailija
55/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kanssa, miksi monet olettivat ap:tä mieheksi. Minusta se oli päivänselvästi naisen kirjoittama aloitus.

t. Mies

Vierailija
56/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, minun kielitaitoni ei ärsytä ketään. Ehkä siinä onkin jokin muu syy?

Vierailija
57/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulle usein tullaan väittämään, ettei voi olla -"

Ap, missä yhteydessä sinulle usein tullaan väittämään näin?

Vierailija
58/59 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko valmis siihen, että "vähän alle nelikymppinen nainen, töissä yliopistolla, puhuu sitä ja tätä kieltä ynnä sujuvaa muinaiskreikkaa ja latinaa" tunnistetaan?

Vierailija
59/59 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies karjaisee ja ponnistaa-vuoteessakin kanssasi.

Aaaaarghh!