Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
561/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ No edelleenkin kyseenalaistan, millä kaikilla aloilla tuo on mahdollista. Joo, jos unelmasi on työ autojen suunnittelussa, niin aloita vaikka siivoojana, hae seuraavana vuonna autokorjaajan apulaisen apulaisena, etene siitä, ihan hyvä idea varmasti. Tosin en tajua, miksei tuossa skenaariossa ole jo alunperin haettu toivottua alaa sivuavia kesätöitä, jos niitä kerran on saatavilla.

Mutta mikä on esimerkiksi mainitsemallasi markkinointialalla se duunaritason kesätyö?

Ja jos se on todella haluttu kesätyö, senkään saamisessa ei auta se, että olet viime vuonna ollut kesätyössä siivoojana.

Kuvittelisin, että vaikka yksi juuri näkemäni ilmoitus - VIP-host festivaaleilla - voisi olla hyödyllinen kesätyö joillakin aloilla. Mutta VIP-hosteja valikoidessa ei kyllä festivaalia kiinnosta yhtään - ainakaan positiivisessa mielessä - se

Siivoustyö cvssä voi olla se ratkaiseva juttu siinä kohtaa kun rekryssä mietitään otetaanko se, jolla on työkokemusta edes jostain vai se, jolla CV on tyhjä. Se siivoushommakin osoittaa, että saat prceesi ylös työvuoroihin ja pystyt hoitamaan jotain pskaduunia.

Vierailija
562/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on sitten myöhemmin korkeakoulusta työelämään pyrkiessä se kokemus, että vaikka jatkuvasti väitetään kaiken työkokemuksen olevan plussaa, niitä asiantuntija hommia ei saakaan siivouskokemuksella.

Ala ei ole se oleellisin mitä työnantaja arvostaa vaan aktiivisuus ja se ettei aliarvosta mitään työtä. Panee hanskat käteen ja tekee mitä pitää eikä ruikuta kohtaloaan. Kyllä se vaan merkitsee!

Asiantuntijaksi ei koskaan mennä suoraan koulunpenkiltä:D PItää olla sen verran todellisuudentajua että ymmärtää asiantuntijuuden kehittyvän vuosikymmenien saatossa, lisäksi jokaisella yrityksellä on siihen omat vaatimuksensa mitä ei koulussa opi:D Voi olla erikoistunut johonkin tiettyyn asiaan (esim avaruusteknologia, ydinfysiikka) mutta työn oppii vain tekemällä

Kuitenkin kauniista puheesta

Myös koulun penkiltä otetuilla on yleensä kokemusta paskaduuneista.  Tästä syystä olisikin tärkeää jo lukio/amisaikana hakeutua kesätöihin edes johonkin. Sitä mukaan kun saa parempia hommia ,cvstä voi alkaa jättää ne epäolennaisimmat pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ollaan. Omat yliopistossa opiskelevat lapset eivät pääse edes paskaduuneihin. Itse olin nuori 90-luvun laman aikaan ja silloinkin oli huomattavasti helpompaa.

Vierailija
564/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat tekee tulosta. Ensin mainokset ja sit nämä niin "tarpeelliset" moniportaiset vaiheet. Työnhakija ei voi valittaa tai laittaa boikottii rekryfirmaa. Mutta se yritys joka ostaa nämä rekrytoinnit saisi miettiä mikä on inhimillistä! Ei minusta hakijat oo pelinappuloita joita voi kohdella iha miten vaan. Finnkino?

Millä tavalla Finkinon sitten olisi pitänyt ilmoittaa avoimesta työpaikasta ja valita se, joka paikan saa? Millaisella yrityksellä luulet olevan resursseja itse setviä voittaja 800 hakijan joukosta?

Rekryfirmalle voi kertoa että tää ei ole tilaus jossa hakijoita hyppyytetään 10 eri sirkusesityksen läpi vaan yksinkertaisella valinnalla muutama tarjokas josta firma valkkaa itse hommiin pääsevät. Tai tehdä tuon itse hakemukset selaamalla ja haastattelemalla sen n + 5 tyyppiä jos n palkataan. Ei rekryfirma lähde noita sirkustemppuja tekemään jos tilaaja ei halua noista maksaa. 

Vierailija
565/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Vanhin poikani pääsi heti opiskelujen viimeisestä työharjoittelusta töihin. Toinen poikani myös sai heti hyvän työpaikan valmistuttuaan. Kolmas poikani ei saanut heti opiskelupaikkaa, mutta kaupoissa riitti töitä ihan miten paljon vaan kouluttamattomalle. Abi tyttäreni on ollut jo pari kesää harrastusseurassaan töissä. Nyt haki puutarhahommiin ja palkattiin heti työhaastattelussa. Itse olen 56-vuotias ja olen saamassa kenkää työpaikkani talousongelmien takia. Mutta olen ihan varma että saan töitä jostain. Jos en saa, ryhdyn yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Koulutusta siihen ei ole, mutta kelpasin siihen nuorempanakin, joten uskoisin että kelpaan nytkin, vaikka vaatimukset ovatkin kiristyneet.

Vähän vaikea uskoa näitä juttuja. Lehdissä on jo vuosia ollut juttuja siitä että puutarhalle pääsee vain harjoittelijaksi, vaikka olisi alan koulutus. Samaa sanovat kaikki tunte

Suurin osa puutarha-alasta on kausityötä.  Vakituisesti on varmaan hankala työllistyä. Toki paikallisesti on myös ympärivuotista hommaa esim. Kurkkua ja tomaattia kasvattavilla kasvihuonrilla. 

Näin keväällä on paljon työpaikkailmoituksia niin puutarha hommista kuin viherrakentamisestakin

Vierailija
566/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole töitä :D 

Te-palveluiden sivuillakin yli 20 000 paikkaa avoinna. Muiden sivustojen paikat siihen päälle.

Hakemuksia tulee järkeviin töihin noin 100-200.

Esimerkkejä juuri nyt auki olevista paikoista: HR-konsultti ilman paökkaa, seurakunnan hautausmaatyöntekijä 8 e tunti 30 t vko, jokumikälietyöntekijä 100 % palkkatuella, kaupungin museo-oppaan kesätyö noin 7-37 t viikossa kävijämäärän mukaan. 

Vierailija
567/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillekin saa tulla siivoamaan 2€ tuntipalkalla, mutta 30€ on jo liikaa ammattitaidottomalta teiniltä. Se vaan ei ole enää kesätyö teinillle vaan hyväntekeväisyyttä minua kohtaan."

Lisään vielä. Siitä 30 eurosta teini itse saa vain murto-osan itselleen, jos hänellä on oma yritys. Siitä menee alv (jos on niin iso liikevaihto), tulovero, yel, vakuutusmaksuja ehkä. Materiaalikuluja ja kulkeminen. MLL lastenhoitajan eroavaisuus yrittäjä-siivoajaan on siinä, että hoitaja ei ole yrittäjä, vaan työntekijä, jonka sivukulut maksaakin palkkaaja, jos palkkatulo nousee tietyn rajan yli. 

Jos maksat jonkun 2 euroa oikeasta työstä, olet riistäjä. Teininkö kuuluisi puolestaan tehdä hyväntekeväisyyttä sinua kohtaan, jotta sinä saat puhtaan kodin? Korvaatko matka-ajasta mitään? Tuleeko joku tekemään tunnin työn ilman korvausta matkoista, käyttää aikaa vaikka 2-3 tuntia siihen että saa tunnin työn? 

Minä en ole koskaan palkannut ketään 2€, koska kukaan ei suostuisi tulemaan. Ei minua kohtaan tarvitse tehdä hyväntekeväisyyttä, ellei joku nyt ihan välttämättä halua.

Minulla ei ole varaa maksaa teineille 30€ tunnin siivouksesta tai koiran ulkoiluttamisesta. Eikä varsinkaan sellaista suurempaa summaa, jolla hän saisi siitä reilun korvauksen itselleen. Ja niin on todella monen muunkin kohdalla ja siksi näitä siivoavia oman firman kesätyö teinejä ja aikuisia ei ole. Ei, koska ei ole ihmisiä, jotka eivät haluaisi siivoajaa itselleen , vaan koska ihmiset eivät ole kykeneviä ja valmiita maksamaan tarpeeksi, eikä yksikään teini ole niin hölmö, että lähes ilmaiseksi tekisi.

En selkeästi saa tuotua esille mitä haluan sanoa. Töitä on vaikka kuinka paljon, mutta se yhtälö mitä nyt on tarjolla ei toimi, eikö sitä käytetä. Liian kallista tai suurta riistoa. Mutta siivottavaa tai ulkoiluttavat kyllä löytyy. Se ei ole se ongelma. 

Jotta saisi asiakkaita tarpeeksi hintojen on oltava todella matalat, mutta menee tappiolle ja jos taas nostaa hinnat, ei ole tarpeeksi asiakkaita, koska ihmiset eivät halua maksaa niitä summia määrätyistä töistä ja muista kustannuksista joita siihen liittyy. Siksi tämäntyyppiset ehdotukset ovat täysin turhia, jossa sanotaan, että ala ulkoiluttamaan koiria tai pese ikkunoita. 

Se summa missä kannattavuus menee on aika korkeaa, en tiedä, mutta luulen, että ainakin lähemmäs 50€ tunnilta, jotta sen jälkeen kun kaikki menot, verot ym. on otettu pois jäisi itsellee vielä jotain käteen kaikesta siitä työstä.

Vierailija
568/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmat tekee tulosta. Ensin mainokset ja sit nämä niin "tarpeelliset" moniportaiset vaiheet. Työnhakija ei voi valittaa tai laittaa boikottii rekryfirmaa. Mutta se yritys joka ostaa nämä rekrytoinnit saisi miettiä mikä on inhimillistä! Ei minusta hakijat oo pelinappuloita joita voi kohdella iha miten vaan. Finnkino?

Millä tavalla Finkinon sitten olisi pitänyt ilmoittaa avoimesta työpaikasta ja valita se, joka paikan saa? Millaisella yrityksellä luulet olevan resursseja itse setviä voittaja 800 hakijan joukosta?

Rekryfirmalle voi kertoa että tää ei ole tilaus jossa hakijoita hyppyytetään 10 eri sirkusesityksen läpi vaan yksinkertaisella valinnalla muutama tarjokas josta firma valkkaa itse hommiin pääsevät. Tai tehdä tuon itse hakemukset selaamalla ja haastattelemalla sen n + 5 tyyppiä jos n palkataa

Heh. Et taida tuntea nyky-Finnkinoa, jossa työntekijä on firman sisälläkin osa naminami-fiilispelleilyä. Rekryprosessihan vain kuvastaa tilaajan nykyistä tapaa nähdä työntekijänsä elämysartisteina.

Vierailija
569/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on sitten myöhemmin korkeakoulusta työelämään pyrkiessä se kokemus, että vaikka jatkuvasti väitetään kaiken työkokemuksen olevan plussaa, niitä asiantuntija hommia ei saakaan siivouskokemuksella.

Ala ei ole se oleellisin mitä työnantaja arvostaa vaan aktiivisuus ja se ettei aliarvosta mitään työtä. Panee hanskat käteen ja tekee mitä pitää eikä ruikuta kohtaloaan. Kyllä se vaan merkitsee!

Asiantuntijaksi ei koskaan mennä suoraan koulunpenkiltä:D PItää olla sen verran todellisuudentajua että ymmärtää asiantuntijuuden kehittyvän vuosikymmenien saatossa, lisäksi jokaisella yrityksellä on siihen omat vaatimuksensa mitä ei koulussa opi:D Voi olla erikoistunut johonkin tiettyyn asiaan (esim avaruusteknologia, ydinfysiikka) mutta työn oppii vain tekemällä

Minä olin lukiossa kesätöissä siivoojana, olin lukion jälkeen tehtaassa liukuhihnalla ja opiskellessa oman alan kesätöissä. Noissa oli jumalaton hakeminen ennätystyöttlmyyden aikana ja naurattaa, kun joku itkee kun ei heti pääse työhön. Toki silloinkin vallitsi ikärasismi, joten se helpotti töihinpääsyä, vaikka mitään en osannut.

Siivoustyötodistukset ovat työnhaussa pelkkä rasite.

Vierailija
570/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ollaan jo myöhässä kesätöiden osalta. Teollisuuden kesätyöpaikat olivat haettavissa joulu- helmikuussa ja paikat on jo jaettu.

Vierailija
571/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mukaan "JOS rekrytointi ulkoistetaan Baronan kaltaiselle yritykselle, saattaa yhden työntekijän rekrytoinnista maksettava suora kustannus Duunitorin mukaan asettua karkeasti 500010000 euroon."

Jos nuoren leffateatterin lipunmyyjän tuntipalkka on 8 e, niin se nuori saa tehdä töitä 625 tuntia tuon rekryprosessin eteen. Ja jos viikkotunteja on vaikka kymmenen, nuoren pitää olla töissä leffateatterissa 62,5 viikkoa. Kannattaako Finnkino, oikeasti?

Mitä menetelmää ehdotat sijalle? Arvotaan työpaikka, annetaan kaverin lapselle  vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi kun hakijoita on järjetön määrä?

No ei se rekryfirmakaan käy antaumuksella läpi niitä kaikkia satoja hakijoita johonkin duunaritason hommaan. Hakijoista valitaan osa, jotka lähetetään eteenpäin työnantajafirmall

Saman palvelun saa myös TE-toimistosta. Samat työttömät siellä on kuin kalliiden toimistojen listoilla.

Olen itse tehny vuosikaudet keikkatyötä ja ollut samaan aikaan työnhakijana. Kun aina välillä tulee työttömyyspätkiä niin ei halua katkaista työnhakua. Pidän sen kaiken varalta voimassa koko ajan.

En ole oikeasti uskonut, että TE-toimiston työnhausta olisi mitään hyötyä. Mutta nyt kävi niin että sainkin sitä kautta töitä. Työnantaja oli kysellyt TE-toimistosta työntekijää ja oli saanut sieltä tietoni, sekä muutaman muunkin työnhakijan tiedot, ja pyysi haastatteluun. Sain sen työn, ja vieläkin on sellainen olo, että onko tämä totta, voiko näinkin saada töitä.

Vierailija
572/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät persut vaativat suomeen raahattaville yli 1700 euron kuukausipalkkaa. Hiton rasistit. Onneksi muut puolueet eivät tuollaiseen hömpötykseen lähtenyt mukaan, kun halvalle työvoimalle on suuri tarve. 

Vierailija
573/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät persut vaativat suomeen raahattaville yli 1700 euron kuukausipalkkaa. Hiton rasistit. Onneksi muut puolueet eivät tuollaiseen hömpötykseen lähtenyt mukaan, kun halvalle työvoimalle on suuri tarve. 

Persut on hallituksessa vastaamassa tämän maan kurjasta tilanteesta. Ekaksi heikentää duunareiden työehdot ja leikkaa työttömyysturvan ja laittaa lakiin palkankorotusjarrun.

Sitten heikennetään työehtosopimusten yleissitovuutta, jotta saadaan lisää matalapalkkaisia. 

Vierailija
574/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut on hallituksessa vastaamassa tämän maan kurjasta tilanteesta. Ekaksi heikentää duunareiden työehdot ja leikkaa työttömyysturvan ja laittaa lakiin palkankorotusjarrun.

Sitten heikennetään työehtosopimusten yleissitovuutta, jotta saadaan lisää matalapalkkaisia. 

Olet väärässä

Vierailija
575/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marinin hallituksen aikana osa-aikaisen työn määrä kasvoi merkittävästi, samoin osa-aikaisten työtuntien määrät. Lisäksi näille aloille tuotiin merkittävissä määrin aikaisempaa enemmän ulkomaista työvoimaa.

Eipä ammattiliittoja tuolloin kiinnostanut.

Vierailija
576/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää sossupropagandaa. Tossut ammattiyhdistysten kautta on valmiit ajamaan Suomen syvempään lamaan.

Vierailija
577/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin mukaan "JOS rekrytointi ulkoistetaan Baronan kaltaiselle yritykselle, saattaa yhden työntekijän rekrytoinnista maksettava suora kustannus Duunitorin mukaan asettua karkeasti 500010000 euroon."

Jos nuoren leffateatterin lipunmyyjän tuntipalkka on 8 e, niin se nuori saa tehdä töitä 625 tuntia tuon rekryprosessin eteen. Ja jos viikkotunteja on vaikka kymmenen, nuoren pitää olla töissä leffateatterissa 62,5 viikkoa. Kannattaako Finnkino, oikeasti?

Mitä menetelmää ehdotat sijalle? Arvotaan työpaikka, annetaan kaverin lapselle  vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi kun hakijoita on järjetön määrä?

No ei se rekryfirmakaan käy antaumuksella läpi niitä kaikkia satoja hakijoita johonkin duunaritason hommaan. Hakijoista valitaan os

Häh häh hää. En varmasti tule valtiolle töihin. 

Vierailija
578/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti järkevintä mitä persut ovat tehneet. Tällä estetään palkkojen polkemista luokattoman alas.  Mikähn mielenhäiriö niillä oikein on ollut kun ovat tämmöisen osanneet ideoida.

Kaikki muut niiden ideat polkevat työntekijöitä ja palkkoja.

Vierailija
579/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei nyt vieritetä tätä mielenkiintoisia ketjua millekään "persut" "Marin" "persut" "Marin" sivuraiteille. Pyydän.

Vierailija
580/793 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole väittänyt että kaikista maistereista on pulaa. Luitko huonosti työllistävää alaa?

Itse aloitukseen. Minä olen IT-roolissa pankissa, meillä on ohjelmistonkehityksessä aivan jäätävä pula osaajista. Lukiopapereilla voi jo meillekin hakea, kyse on omasta harrastuneisuudesta. Pythonia voi koodata 6-vuotiaasta ja olla montaa opiskellutta edellä ilman mitään korkeakoulutodistusta. Näytöt ovat paras meriitti, ei hakemus. 

Moni tässä ketjussa tuntuu näkevän työn kuten 90-luvulla. Työ ja työsuhteet ovat muuttuneet valtavasti siitä ajasta ja luova tuho on käynnissä koko ajan. Kannustakaa nuoria opiskelemaan työelämässä hyödyllisiä asioista (mainittu Python, AI, visuaaliset asiat) ja harrastamaan niitä samalla, jotta kokemus karttuu. UI-designer voi periaatteessa olla tänä päivänä täysin tampio koodaamaan, jos visuaalinen silmä ja taidot ovat ylivertaiset. Pelimaailmassa piirtäjäkin on arvokas.