HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html
Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..
Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on monella nuorella tahtomattaankin vielä edessä. Tämä se vaan on karu totuus. Kaikki eivät alalle sovellu tai sinne halua, mutta eipä sitä paljoa kysellä.
Mitä se auttaa kun ei niilläkään ole töitä?? :D
Jotkut saavat työpaikan nimensä ansioista. Voivat ajatella että itse haettu paikka. Mutta esim. serkkuni on iso pomo yhdessä paikassa. Tyttö pääsi ihan mihin vain itse hakemalla, kun isä on kuka on. Nyt on jo omalla alallaan valmistunut eikä se enää vaikuta niin paljon. Samoin veljeni on ollut todistamassa aikaan kun oli vielä pienet työvoimatoimistot kun hänelle on sanottu että ei täällä mitään ole. Sitten kun tulee paikallisen kunnallispoliitikon lapsi niin vastaus on ollut "tottaikai sulle jotain löydetään" ja ihan paikan päällä nähnyt tämän, tämä jo 80-luvulla. Tuskin tämä on miksikään muuttunut.
Tuuristahan se on kiinni. Aina joku se paikan saa. Jos on nimi tunnettu, saa helpommin. Kun taas yhdellä sukulaistytöllä on hankala nimi. Íhan pellavapää, mutta kun on ruotsinkielinen sukunimi, suomi kuitenkin äidinkieli ja etunimi tyyliä "Rosita", ei ihan näin selkeä mutta tuonne päin. Vanhemmat eivät osanneet ajatella minkä mielleyhtymän se nimi tuo sukunimen kanssa yhdessä. Jos sukunimi olisi Virtanen, tuon tyyppinen etunimi ei aiheuttaisi mielleyhtymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on monella nuorella tahtomattaankin vielä edessä. Tämä se vaan on karu totuus. Kaikki eivät alalle sovellu tai sinne halua, mutta eipä sitä paljoa kysellä.
Haluatko sinä ihan tosissasi jonkun sellaisen hoidettavaksi, joka inhoaa tuollaista työtä?
Suomessa tälläkin hetkellä on kymmeniä tuhansia työntekijöitä, jotka inhoavat omaa työtään. Tekevät sitä vain siksi, kun muutakaan eivät ole löytäneet. Se on totuus.
Nyt kannattaa opiskella hitsariksi!
"Pirkanmaa on vetovoinen niin asumisen, opiskelun kuin työnteon vinkkelistä, mutta Kainuu ei ole. Siellä toimiva Škoda Transtech Oy:n Kajaanin Otanmäen vaunutehdas tarvitsee hitsareita esimerkiksi Tampereen ratikoiden rakentamisessa, mutta yritys ei tahdo saada kotimaisia metallimiehiä. Tässä on jälleen selkeä esimerkki kohteesta, jonne tarvitsemme ulkomaalaista väkeä, Satonen listaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat valmistuvat tänä keväänä työttömäksi.
Tämä! Lopettakaa tuo hoitoalan tuputtaminen kun ei siellä ole enää töitä! Yhteen paikkaan on satoja hakijoita
Usein työttömässä ei ole muuta vikaa kuin se työttömyys ja yleinen asenne työttömiä kohtaan.
Työelämässä on paljon huonoja tekijöitä. Meidänkin alalla yhteistyökumppaneiden tekijöissä on täysiä tunareita. Jos olisi kelvannut työtön, olisi voinut saada parempia tekijöitä. Meillä on töitä, kun kokeneena toimijana korjaillaan muiden tekosia. Me monesti hävitään tarjouskilpailu ja sitten meille maksetaan siitä kun korjataan näitä "otin halvalla ja säästin" tekijöiden tekosia. Yksi projektinvetäjä ei saa enää projekteja tunaroituaan useamman kerran ja saatuaan huonon maineen. Työttömiä ollut kova haukkumaan, mutta todennäköisesti tulee saamaan lähdöt itse työpulan takia ja työpulansa on itse aiheutttanut.
Suuri voimalinja rakenteilla Vaalasta Etelä-Savoon. Sanomalehti kertoo kuvan kanssa että työntekijöitä on neljältä mantereelta, 11 maasta. Kongosta, Libyasta jne Ei suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat työpaikan nimensä ansioista. Voivat ajatella että itse haettu paikka. Mutta esim. serkkuni on iso pomo yhdessä paikassa. Tyttö pääsi ihan mihin vain itse hakemalla, kun isä on kuka on. Nyt on jo omalla alallaan valmistunut eikä se enää vaikuta niin paljon. Samoin veljeni on ollut todistamassa aikaan kun oli vielä pienet työvoimatoimistot kun hänelle on sanottu että ei täällä mitään ole. Sitten kun tulee paikallisen kunnallispoliitikon lapsi niin vastaus on ollut "tottaikai sulle jotain löydetään" ja ihan paikan päällä nähnyt tämän, tämä jo 80-luvulla. Tuskin tämä on miksikään muuttunut.
Tuuristahan se on kiinni. Aina joku se paikan saa. Jos on nimi tunnettu, saa helpommin. Kun taas yhdellä sukulaistytöllä on hankala nimi. Íhan pellavapää, mutta kun on ruotsinkielinen sukunimi, suomi kuitenkin äidinkieli ja etunimi tyyliä "Rosita", ei ihan näin selkeä mutta tuonne päin. Vanhemmat eivät osanneet ajatell
Ei pidä aina paikkaansa.
Kaikki ei kerro mitään lähiomaisista ja itse olen ollut jopa työkokeilussa, vaikk lähiomainen korkea arvoisessa asemassa.
Muut työntekijät ei kaunistele mitään, vaan haukkuvat johtajia surutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä ihan tosissasi jonkun sellaisen hoidettavaksi, joka inhoaa tuollaista työtä?
Suomessa tälläkin hetkellä on kymmeniä tuhansia työntekijöitä, jotka inhoavat omaa työtään. Tekevät sitä vain siksi, kun muutakaan eivät ole löytäneet. Se on totuus.
No ei ole töitä kuten monesti sanottu. Alalla olevana olen tavannut henkilön joka ei sovellu alalle, ja arvaapa ketkä siinä joutuvat kohteeksi? Selittämättömiä mustelmia ja sormenjälkiä asukkaiden iholla. Avuttomat hoidettavat. On saanut potkut monesta paikasta missä asiakkaat pystyvät kertomaan asiattomuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Yhden yhdistyksen tiedän missä käytetään (liikaa) työkokeilijoita. Tosin ei ole palkkaakaan varaa maksaa. Pari vuotta sitten oli pulaa. Nyt on ylitarjontaa tulijoista. Oon itsekin ollut hätäapuna esim. lomilla. Nyt kerroin että olen käytettävissä talvilomalla. Ei ole tarvetta. Ensimmäisen kerran vuosiin pidän pelkkää lomaa lomalla.
Mä olen kohta vuoden pitänyt pöytiä yhdellä kirppiksellä, jota pitää pariskunta.
Siellä on koko ajan ollut sivari ja työkokeilussa oleva. Aina tulee seuraava, kun yhden sopimus loppuu. He tarjoavat näille joka pv ruuan ja saa ilmaiseksi pitää kirppispaikkaa. Nykyinen työkokeilussa oleva sanoi on perannut monen kodin ja saa satasia viikossa. Aina tyhjää parempi.
Toivottavasti teitä nykyhallitusta äänestäneitä hävettää. Menitte lehdistön propagandaan tahallisesti työttömistä. Äänestitte kostoksi nykyhallituksen ja todellisuus on koko ajan ollut se, että työtä ei ole. Sitä me tuhansia työhakemuksia lähettäneet täällä kerroimme, mutta ette uskoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuristahan se on kiinni. Aina joku se paikan saa. Jos on nimi tunnettu, saa helpommin. Kun taas yhdellä sukulaistytöllä on hankala nimi. Íhan pellavapää, mutta kun on ruotsinkielinen sukunimi, suomi kuitenkin äidinkieli ja etunimi tyyliä "Rosita", ei ihan näin selkeä m
utta tuonne päin. Vanhemmat eivät osanneet ajatell
Ei pidä aina paikkaansa.
Kaikki ei kerro mitään lähiomaisista ja itse olen ollut jopa työkokeilussa, vaikk lähiomainen korkea arvoisessa asemassa.
Muut työntekijät ei kaunistele mitään, vaan haukkuvat johtajia surutta
Pienillä paikkakunnalla nämä tiedetään kertomattakin. Omakin isäni oli tunnettu ja pidetty yrittäjä, pienyrittäjä mutta ahkera ja teki moneen paikkaan. Kun menin kysymään ensimmäistä kesätyöpaikkaani, heti sukunimeni perusteella työnantaja kysyi oletko "Matin" tytär. En vointu valehdella, Sain aloittaa seuraavana aamuna. Toisaalta sitten kun menin kaupunkiin kysymään jo vähän vaativampia hommia, siihen riitti että se oli maalta. Lähes kaikki tytöt kotikunnastani pääsivät johonkin toimistoihin kaupunkiin heti kesätöihin lukion jälkeen. Ihan vain sillä, että oltiin maalaistyttöjä. Asenne oli lähes kaikilla "maalta tulevat on ahkerampia". Jossain määrin tämä kyllä piti paikkansakin, kun työkavereina oli kaupunkilaisia niin siinä sen huomasi että miksi näin on.
Kokoomus kääntää asiat väärinpäin. Ja kun etsitään syyllistä niin se on työtön tai kerhossa käyvä vanhus. Ja heti leikataan.