Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Huutava työvoimapula? Nuoret aikuiset lähettävät pk-seudulla kymmenittäin työhakemuksia ja mihinkään ei pääse edes työhaastatteluun!!

Vierailija
04.03.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010268650.html

Pääkaupunkiseudulta on erittäin vaikea tällä hetkellä saada mitään töitä jos ei sitten ole jo pitkää työkokemusta takana..

Eikös meillä pitänyt olla aivan hirvittävä työvoimapula mutta kaikki nuoret vain makaavat laiskoina sohvalla ja pelaavat pleikkaa, eivätkä viitsi mennä mihinkään töihin?

Kommentit (793)

Vierailija
281/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Onneksi tästä asiasta jo puhutaan mediassa."

Jo. Tilanne on ollut sama omasta nuoruudesta asti, ysärin lopulta. Eli mitä siitä tulee, 25 vuotta? Ainakin. Silloin oli lama, mutta ei tilanne ole työnhaussa mihinkään helpottunut nuorten osalta. Hakijoita on kesätöihin joka vuosi valtavan paljon enemmän kuin vapaita paikkoja. 

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen. Esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja, jos nuorella vaan on osaamista siihen. Omalla paikkakunnalla on nuoria jotka luo lunta, leikkaa nurmikoita, ja kyllä heille ihan kysyntää on.

Nettiasennuksia ikäihmisille voisi myös olla toimiva markkinarako. Tai kotipalvelu, jos os

Niin, jotkut meistä tosiaan asuvat kurjilla seuduilla. Sori siitä.

On jotenkin hassua, miten kaksi eri yrittäjää katsovat asiaa ihan eri kantilta. Sinulla on omien sanojesi mukaan vähittäiskauppa, eli todennäköisesti pääomaa on reippaasti. Jos sinulla on lapsia, pystyt antamaan heille todella hyvät lähtökohdat yrittämisen aloitteluun jo alaikäisenä. Eräs tuttu ravintoloitsija tekee samoin. Nuoren pojan ei tarvitse murehtia toimeentulosta vaan saa toteuttaa bisnesideoitaan jo lukiossa.

Minulla ei ole penniäkään pääomaa, joten kesti kauan löytää sellainen liikeidea, jonka pystyy aloittamaan nollasta JA jolla pystyy elättämään itsensä ilman mitään tukia. Tämä kun on useimmille meistä se tärkein kriteeri: itsensä elättäminen. Työtön kun aloittaa yrittämisen, nuo tuet lähtevät, joten sillä yrittämisellä on tultava toimeen. Siksi ihmiset hakevat mieluummin niitä palkkatöitä, osa-aikaisiakin. Ei ole riskiä, että jää ihan tyhjän päälle.

Varakkaassa perheessä voi ottaa enemmän riskejä. Jos se rikkaille vanhuksille palveluja tuottava yritys ei tuotakaan kuin muutaman hassun satasen sieltä täältä, niin nou hätä, nuorelta ei ole silti mennyt katto pään päältä eikä leipäkään suusta.

Vierailija
282/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v. 

Noilta aloilta kannattaa kesätöitä kysyä. 

Ihanan tyypillisen positiivista tällä palstalla. Kirjoittamasi asiallinen kirjoitus sai hetkessä lähes sata alapeukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä arvokas lisä cv:hen jumputus oikein on. Moni tekee ilmaisia hommia, jotka on ihan asiantuntijatasoa, jotta saa "arvokasta lisää" ansioluetteloon. Surettaa että nuoret ikäluokat on kusetettu cv -uskovaisuuteen.

Työnantajan näkökulmasta. Jos ei cv:ssä ole minkäänmoista näyttöä osaamisesta, niin mappi ö:hön menee. Alapeukuta, ole hyvä. Niin täällä muihinkin realistisiin kommentteihin työnhausta (perusta oma yritys) tehdään. Eihän ihmiseltä saa mitään vaatia, herranjestas. Työ pitää vaan antaa. Ilman ajattelua. 

Joten turha uikuttaa työttömistä ja huudella mee töihin kun ne ei kelpaa mihinkään. Hyvä kun suoraan myönnät.

Saitko tuosta nyt oikeutuksen itsellesi että voit vaan jatkaa sohvalla maka

Ei me palkata mutta kyllä me palkataan. Päätäppä nyt palkkaatko vai et. Noh, ilmoittelepa missä on se työ niin varmaan saat montakin ehdokasta sinne! Sanoista tekoihin!

Vierailija
284/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä. Meidän nuoret ovat työllistyneet tosi hyvin täällä Sipoossa. Esim. hoitoalalle pääsee tosi helposti. Ja poika on nyt menossa puutarhalle kesätöihin jo toista kesää. Tytöt 19v ja 17v. Poika 16v. 

Ihanan tyypillisen positiivista tällä palstalla. Kirjoittamasi asiallinen kirjoitus sai hetkessä lähes sata alapeukkua.

Ihmettelet, että joku saa alapeukkuja kun tulee kehuskelemaan miten hyvin heidän perheellään menee ketjussa, jossa muut kirjoittajat ovat pahoillaan omien lastensa vaikeasta tilanteesta?

Vierailija
285/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, minulla on ollut oma vähittäiskaupan yritys. Enempää en jaksa taas uudestaan avata.

Aina kun täällä ehdotetaan jotain oman elämän parantamiseksi, on tuo kyseenalaistaminen, "mutta tiedätkö SINÄ siitä mitään". Helvetin helvetti miten turhauttavaa. Sopisin tosi huonosti TE-keskukseen töihin. En jaksa vätyksiä. Sen sijaan että sanoisi hmm ehkäpä se voisi onnistua, aletaan vänkyröimään "no ei se kumminkaan toimi". 

Vierailija
286/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voi työllistyä vaatekauppaan, koska palkka on huono, vika on asenteessa. Ei eka työpaikka ole juuri koskaan ihan huippu, mutta se on sitten hyvä reffi, kun hakee toista työpaikkaa. On kokemusta kassatyöskentelystä, asiakaspalvelusta, ylipäänsä työnteosta, siitä, että tulee ajoissa töihin jne.

Jos näkee työpaikoissa pelkkiä huonoja puolia, ei tule työllistymään. Tyvestä puuhun noustaan, sanoi vanha kansa. 

Olen itse pitänyt työpaikkahaastatteluja nuorille, ja kyllä se asenne on tosi tärkeä. Ei ole väliä, onko ujo, lihava tai laiha, mutta jos asenne on ylimielinen, niin ei jatkoon. Jos haastattelussa kysytään heti lomista, halutaan pitää tietty viikko vapaata (vaikka rekrytään kesätöihin eli tuuraamaan vakituisten työntekijöiden lomia), niin ei jatkoon. Jos myöhästyy haastattelusta, ei osaa kätellä eikä katsoa silmiin, niin ei jatkoon. Jos puhe on pelkkää niinkua ilman mitään punaista lankaa, niin ei jatkoo

Itselläni on myös ollut haastattelijoita, jotka ovat tokaisseet käteltäessä, että sinähän haluat sitten olla lomalla. Itse en maininnut missään vaiheessa loma sanaa. Niin, että toimii se näinkin päin!

Samoin on ollut haastattelijoita, jotka ovat tulleet puoli tuntia tunnin myöhässä eivätkä edes ole edes pyytäneet anteeksi. Eivät ole myöskään viitsineet lukea cv:tä eivätkä viitsineet keskittyä haastatteluun.

Pahinta mitä äitinä on tehdä niin soittaa poikansa puolesta työpaikkoihin. Tätä tekevät myös aikuiset, tuntemattomat ihmiset, jopa poliitikot joidenkin itselleen vieraiden ihmisten puolesta sopimatta henkilön kanssa yhtään mitään.

Suomessa jokainen peruskoululainen hakee itse TET-paikkaa ja käy itse paikan päällä ja menee paikan päälle itse. Ei sinne opettaja eikä äiti mene oppilaan puolesta. Joka ikinen oppilas Suomessa.

Vierailija
287/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yrityksen perustamisesta, mitä joku ehdotti: "esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja".

Tuntuu että kirjoittaja ei oikein ymmärrä, miten vaikeaa ja riskialtista yrittäminen on. Joku kotona asuva reipas 15-vuotias voi toki kokeilla kaikenlaista yrittäjähenkistä puuhastelua, kun ei ole huolta toimeentulosta. Mutta aikuisen ihmisen täytyy murehtia siitä, miten pystyy pitämään itsensä jotenkuten elossa.

Olisi hienoa, jos työtönkin voisi aloitella yritystoimintaa niin, että saa sieltä täältä joitain työkeikkoja, ja saa silti soviteltua päivärahaa. Eihän se mitenkään eroa osa-aikaisten töiden tekemisestä, tuleeko vaikka 200 euroa nollasopimuksella jostain firmasta vai yrittäjänä. Mutta valitettavasti nollasopimus on työkkärin mielestä ok, ja yrittäminen ei. Sen yritysidean pitää alun

Aiheen vierestä, mutta kuka tämä tyyppi on, joka tulee aina työttömyyttä koskeviin ketjuihin kirjoittelemaan jotain vainoharhaisia viestejä siitä, että jotkut poliitikot vainoavat häntä ja yrittävät tehdä päätöksiä hänen elämästään?

Vierailija
288/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pysyä väkisin pk-seudulla? Minä hain valmistumisen jälkeen töitä eri puolilta Suomea ja tulin nopeasti valituksi. 

Pian ymmärsin, että meidän työpaikalla on moniin tehtäviin pulaa pätevistä ja sopivista hakijoista. Olen viihtynyt paikkakunnalla, johon muutin. Toisaalta tiedostan senkin että nyt muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen halutessani minun olisi paljon helpompaa löytää pk-seudulta töitä ja palata sinne. 

Vierailija
289/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yrityksen perustamisesta, mitä joku ehdotti: "esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja".

Tuntuu että kirjoittaja ei oikein ymmärrä, miten vaikeaa ja riskialtista yrittäminen on. Joku kotona asuva reipas 15-vuotias voi toki kokeilla kaikenlaista yrittäjähenkistä puuhastelua, kun ei ole huolta toimeentulosta. Mutta aikuisen ihmisen täytyy murehtia siitä, miten pystyy pitämään itsensä jotenkuten elossa.

Olisi hienoa, jos työtönkin voisi aloitella yritystoimintaa niin, että saa sieltä täältä joitain työkeikkoja, ja saa silti soviteltua päivärahaa. Eihän se mitenkään eroa osa-aikaisten töiden tekemisestä, tuleeko vaikka 200 euroa nollasopimuksella jostain firmasta vai yrittäjänä. Mutta valitettavasti nollasopimus on työkkärin mielestä ok, ja yrittäminen ei. Sen yritysidean pitää alun

Päinvastoin. Henkilöt haluavat päättää omasta elämästään ja ottaa siitä itse vastuun, mutta sitä ei anneta tehdä esim. a) joku ulkopuolinen lähtee sopimatta ja yllättäen hakemaan sinulle työpaikkaa, b) jollakin ulkopuolisella ryhmittymällä 

Höpöjä. Kukaan ei toisen elämästä päätä, että mille alalle menet tai mihin hommaan ryhdyt. Siinä taas yhdenlainen vätys kääntää vastuuta pois itsestään. 

Vierailija
290/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelet, että joku saa alapeukkuja kun tulee kehuskelemaan miten hyvin heidän perheellään menee ketjussa, jossa muut kirjoittajat ovat pahoillaan omien lastensa vaikeasta tilanteesta?

Nää on näitä amerikkalaisia, jotka ostavat palveluita, ovat hurjan tyytyväisiä palveluun ja sitten arvioivat palvelun asteikolla 1-5 ykköseksi (1 huonoin, 5 paras). 

Vierailija
291/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut, minulla on ollut oma vähittäiskaupan yritys. Enempää en jaksa taas uudestaan avata.

Aina kun täällä ehdotetaan jotain oman elämän parantamiseksi, on tuo kyseenalaistaminen, "mutta tiedätkö SINÄ siitä mitään". Helvetin helvetti miten turhauttavaa. Sopisin tosi huonosti TE-keskukseen töihin. En jaksa vätyksiä. Sen sijaan että sanoisi hmm ehkäpä se voisi onnistua, aletaan vänkyröimään "no ei se kumminkaan toimi". 

No minä olen tehnyt jo asioita elämäni parantamiseksi!!!! Minä olen juuri hakemassa starttirahaa ja perustamassa yritystä!! Sinulle vaan ei tunnu menevän perille, että tähänkin tarvitaan kunnollinen liikeidea, kunnolliset suunnitelmat ja laskelmat, niin että tällä pärjää ILMAN MITÄÄN MUUTA RAHAA. En uskaltanut aiempia liikeideoitani toteuttaa, koska laskelmat olivat aika hataralla pohjalla. Edes pankkilainaa ei tällainen rahaton nobody saa, joten en todellakaan suosittele kenelle tahansa nuorelle, että hei perustakaa yritys niin saatte ihan varmana elätettyä itsenne. Kun on kuitenkin aika todennäköistä, että se itsensä elättäminen ei onnistukaan niin. On se nyt kumma, ettet yrittäjänä itse tätä tajua.

Vierailija
292/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Luulin, että töihin pääsee kun vaan astuu sisään työpaikalle ja ilmoittaa, että mä tulin teille töihin. Tai kuulemma näin oli ainakin 80-luvulla?

Oletko kenties Orpon hallituksen jäsen?

Vierailija
293/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Staralla on ollut jo monta vuotta pula hakijoista. Sinne vaan. 

Ihanko totta? Tällä hetkellä Staralla on auki kuusi paikkaa. Ajattele, kuusi kokonaista paikkaa! Huutava työpula! Ja näistä kuudesta on kaksi HR-henkilön paikkaa. Varmaankin katsomaan niitä 18-kesäisten työnhakuvideoita.

Vierailija
294/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä arvokas lisä cv:hen jumputus oikein on. Moni tekee ilmaisia hommia, jotka on ihan asiantuntijatasoa, jotta saa "arvokasta lisää" ansioluetteloon. Surettaa että nuoret ikäluokat on kusetettu cv -uskovaisuuteen.

Työnantajan näkökulmasta. Jos ei cv:ssä ole minkäänmoista näyttöä osaamisesta, niin mappi ö:hön menee. Alapeukuta, ole hyvä. Niin täällä muihinkin realistisiin kommentteihin työnhausta (perusta oma yritys) tehdään. Eihän ihmiseltä saa mitään vaatia, herranjestas. Työ pitää vaan antaa. Ilman ajattelua. 

No jos tuosta on kiinni, niin äkkiäkös siihen CV:hen keksii, että on hoitanut tuttavien lapsia tai leikannut heidän nurmikoitaan. Tarvittaessa joku ystävällinen sukulainen tai äidin bestis kirjoittaa vaikka keksaistun työtodistuksen niistä. 

Vierailija
295/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tehnyt jo asioita elämäni parantamiseksi!!!! Minä olen juuri hakemassa starttirahaa ja perustamassa yritystä!! Sinulle vaan ei tunnu menevän perille, että tähänkin tarvitaan kunnollinen liikeidea, kunnolliset suunnitelmat ja laskelmat, niin että tällä pärjää ILMAN MITÄÄN MUUTA RAHAA. En uskaltanut aiempia liikeideoitani toteuttaa, koska laskelmat olivat aika hataralla pohjalla. Edes pankkilainaa ei

Mietinkin kenellä on aikaa ummet ja lammet kirjoitella keskellä päivää jos mukamas ovat niin itse työelämässä eivätkä työttöminä, mutta joo, amerikkalaiset.

Vierailija
296/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkoi vuoden 2008(?) finanssikriisistä. Silloin huomasin itse murroksen työmarkkinoilla, ja työllistyminen on ollut siitä lähtien ihan tuuripeliä. 

Tuolloin alkoi suomalaisten firmojen myynti ulkomaille. Esim. Sanoma luopui hyvin menestyneestä Finnkinosta ja pilkkoi Rautakirjan osiin (omisti R-kioskit ja Suomalaiset kirjakaupat mm.). Kun omistajiksi on tullut ulkomaalaisia pörssiyhtiöitä alkoi työntekijöiden olosuhteiden heikentäminen. Työtä alettiin teettää entistä harvemmalla, koska katteet, voitot ja osingot. Sitähän firmat nykyään vain ovat: pelkkiä lypsylehmiä osakkeiden omistajille ja ne voitot otetaan teettämällä useamman ihmisen työ entistä harvemmalla.

Siksi myöskään työllisyys ei voi kohentua edes asiantuntija-aloilla. Okei, tuleehan sitä uusia juttuja kuten vaikka verkkokauppatoiminnoista vastaavia, mutta ne samat johtotason työpaikat pyörivät samoille tutuille ja niihin ei ole monellakaan mitään saumaa. Sen sijaan sellaisia entry-level tehtäviä tai "koulutamme työhön" paikkoja on hyvin vähän.

Samalla työvoiman tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa: esimerkiksi maaseudulla voi olla vaikea saada kesätyöntekijöitä, kausityöläisiä ja normityöntekijöitäkään, koska kaikki ovat jo muuttaneet kaupunkeihin. Sitten ne samat ihmiset tulee kesällä kuitenkin tänne landelle ja odottaa, että palvelut pysyy kuten kaupat ja kahvilat, vaikka yrittäjien on vaikea saada tekijöitä.

Asia on hyvin hyvin monimutkainen yhtälö. Itse uskon, että perustulo voisi enemmän vapauttaa ihmisiä muuttamaan työn perässä ja hakeutumaan niihin osa-aikaisiinkin tehtäviin vaikka maaseudulla. Nykyinen tukiviidakko vain sitoo jokaisen työnhakijan liikaa paikoilleen.

Vierailija
297/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo. Tilanne on ollut sama omasta nuoruudesta asti, ysärin lopulta. Eli mitä siitä tulee, 25 vuotta? Ainakin. Silloin oli lama, mutta ei tilanne ole työnhaussa mihinkään helpottunut nuorten osalta. Hakijoita on kesätöihin joka vuosi valtavan paljon enemmän kuin vapaita paikkoja. 

Yksi juttu mikä näistä työnhakuihmettelyistä aina jää sivuun. On myös sellainen mahdollisuus kuin yrittäminen. Esim jonkun palvelun myyminen onnistuu ilman alkuinvestointeja, jos nuorella vaan on osaamista siihen. Omalla paikkakunnalla on nuoria jotka luo lunta, leikkaa nurmikoita, ja kyllä heille ihan kysyntää on.

Nettiasennuksia ikäihmisille voisi myös olla toimiva markkinarako. Tai kotipalvelu, jos osaa yhtään siivota tai tehdä ruokaa. 

Kyseenlaistan tekstiäsi, koska se on toiveajattelua ja mahdollista marginaaliselle ryhmälle. Puhut ikkunoiden pesemisestä. Ok, eli kuinka monta nuorta sinä olet elämäsi aikana palkannut pesemään ne ikkunat? Aivan, sinä et ole, koska olet reipas ja peset ne itse, mutta jossain sinusta on olemassa suuri suomalaisten ryhmä, joka maksaa siitä.

8 ikkunanpesua päivässä, viisi päivää viikossa, monta kuukautta. Niin ja tietysti kymmenille paikkakunnan nuorille. Sinun pitäisi tuntea kymmeniä tuon tyyppisen palvelun ostajia.

En ole koskaan kuullut yhdenkään yksityishenkilön maksaneen ikkunan pesusta, vaikka heitä pitäisi olla tuhansia. Mutta jossain on tämä suuri ikkunoiden pesemisestä maksava ihmisryhmä, kukaan ei vaan henkilökohtaisesti tunne heistä yhtäkään, jostain ihme syystä.

Moni haluaisi ehkä palveluita, minäkin, mutta sitten kun aika tulee tilata ja maksaa, niin homma jää lähes kaikilta. No se nurmikko? Kuinka usein sitä ajetaan? Seurakunnat maksavat siitä ja kaupunki, mutta yksityiset?

Ehdota nyt vielä uima-altaan puhdistusta. Ehkä koiranulkoiluttamista? Jossain on varmaan joku rikas vanhus, joka maksaa siitä, että asennat hänen kotiteatteri kaiutin systeemin ja tarvitsee seuraa sinne etelänlomalle. 

Kyllä minäkin luen kuinka monet perheet toivovat siivousapua. Aivan, apua. Koska se on ilmaista heille. He eivät sano, haluan palkata siivojan, mutta en löydä sellaista. 

Kun ihmisiltä kysytään, haluatko siivousapua, koiranulkoiluttamista, nurmikoajoa, ikkunanpesua kaikki ovat, kyllä kiitos. Mutta kun sanotaan se on sitten 40€ tunnissa mieli muuttuu. Siihen on syynsä miksei noita firmoja ole enempää. Se ei johdu siitä, että ihmiset ovat laiskoja. Vaan koska sille ei ole tarpeeksi kysyntää, koska jos olisi sille olisi muitakin tekijöitä kuin opiskelijat kesällä.

Ei ole kauan aikaa sitten kun postikin yritti tarjota tuota ruohonleikkuu palvelua. Mutta kun niitä tarpeeksi maksavia asiakkaita ei vaan ole, niin heitä ei ole.

Vierailija
298/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettiasennuksia ikäihmisille voisi myö

Niin, jotkut meistä tosiaan asuvat kurjilla seuduilla. Sori siitä.

On jotenkin hassua, miten kaksi eri yrittäjää katsovat asiaa ihan eri kantilta. Sinulla on omien sanojesi mukaan vähittäiskauppa, eli todennäköisesti pääomaa on reippaasti. Jos sinulla on lapsia, pystyt antamaan heille todella hyvät lähtökohdat yrittämisen aloitteluun jo alaikäisenä. Eräs tuttu ravintoloitsija tekee samoin. Nuoren pojan ei tarvitse murehtia toimeentulosta vaan saa toteuttaa bisnesideoitaan jo lukiossa.

Minulla ei ole penniäkään pääomaa, joten kesti kauan löytää sellainen liikeidea, jonka pystyy aloittamaan nollasta JA jolla pystyy elättämään itsensä ilman mitään tukia. Tämä kun on useimmille meistä se tärkein kriteeri: itsensä elättäminen. Työtön kun aloittaa yrittämisen, nuo tuet lähtevät, joten sillä yrittämisellä on tultava toimeen. Siksi ihmiset hakevat mieluummin niitä palkkatöitä, osa-aikaisiakin. Ei ole riskiä, että jää ihan tyhjän päälle.

Varakkaassa perheessä voi ottaa enemmän riskejä. Jos se rikkaille vanhuksille palveluja tuottava yritys ei tuotakaan kuin muutaman hassun satasen sieltä täältä, niin nou hätä, nuorelta ei ole silti mennyt katto pään päältä eikä leipäkään suusta.

Sensuroin itseäni vähän ja yritän vastata nätisti. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että suomalainen koulutus kaipaa kipeästi yrittäjyysopintoja. Vähittäiskauppa ei tarkoita suurta pääomaa. Ei kaikki ole jotain Tokmanneja. Pienessä vähittäiskaupassa "kaikki" on kiinni VARASTOSSA ja sitä varastoa kasvatetaan vähitellen. Minä aloitin jollain muistaakseni 2000 eur alkupääomalla. Onko se sinusta suuri?

Harvemmin on järkeä ottaa iso riski ja iso laina ja hankkia iso varasto kun yritys on uusi. Ei ole mitään suurta pääomaa jonka voi kääntää helposti käteiseksi ja lapset saa mitä tykkää. Yrittäjyys ei myöskään tarkoita että on rikas ja lapset on rikkaita, vaan esim että työllistää itsensä, saa itselleen jonkun toimeentulon. 

Viidesosa yrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella.

Vaikka olen (ollut) yrittäjä niin ei mun bisnes mikään runsaudensarvi ollut, sain pienet noin 1200-1500 eur/kk nettotulot. 

...mutta kun sekin on minusta parempi kuin maata sohvalla ja sylkeä kattoon ja valittaa, kun kukaan ei palkkaa. 

Vierailija
299/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tytär juuri 22v ja tilanne hänenkin kohdallaan on juuri kuvatun kaltainen. Tuntuu ikävältä, että kovasti - mitä tahansa- työtä hakevia nuoria ei oteta töihin. Pitkiä työnhakuprosesseja, aina toivo herää ja sitten ei mitään.

Yritetään muistuttaa häntä, että jossain vaiheessa oma polku löytyy eikä pidä ottaa henkilökohtaisesti, mutta äitinä surettaa hirveästi.

Sano tytölle että menee au pairiksi vuodeksi ja oppii hyvän englannin. Silloin alkaa irtoutua työpaikkoja. Muutkin maat ajankohtaisia kielien takia. 

Englannin kielen taito on niinkuin lähtökohta. Sillä ei irtoa mitään. Yhtä paljon kuin sanoisi, että opettele lukemaan tai kirjoittamaan. Osaan 6 eri kieltä, eikö silläkään ole koskaan ollut mitään merkitystä. Kielitaito on nykyisin oletusarvo.

Vierailija
300/793 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettiasennuksia ikäihmisille voisi myö

"Varakkaassa perheessä voi ottaa enemmän riskejä."

Joo, voi, mutta mistä tuli oletus että ketjussa kirjoittavat yrittäjät olisivat varakkaita yrittäjiä. Viidesosa yrittäjistä elää köyhyysrajan alapuolella. Ja jos ei ole varakkaasta perheestä, sitä suuremmalla syyllä pitäisi tulla tutuksi erilaiset toimeentulon keinot. Ei ole pakko tehdä palkkatyötä, voi myös yrittää, tai herranjestas sijoittaa, siihenkään ei tarvi isoa alkupääomaa kuten ei yrittämiseenkään, aina.