Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A-studiossa kysytään että sysätäänkö vanhustenhoito omaisille

Vierailija
04.03.2024 |

Mikä merkitys Nordic Response 24 -sotaharjoituksella on Suomelle ja Natolle? Studiossa Ulkopoliittisen instituutin vieraileva tutkija Antti Pihlajamaa. Sysätäänkö vanhustenhoito jatkossa entistä enemmän omaisten harteille? Vieraina Päijät-Hämeen hyvinvointialuejohtaja Petri Virolainen, yliopistonlehtori Lina Van Aerschot Tampereen yliopistosta sekä omaishoitaja Nina Suursalmi. Aiheesta jatkavat sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Henrik Wickström (r.) ja Li Andersson (vas.). Juontajana Annika Damström. #yleastudio

Kommentit (274)

Vierailija
241/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisethan hoiti vanhukset silloin agraariyhteiskunnassa kotonaan. Vanhainkodit oli sellaisia, joissa yhdessä tuvasa makasi jopa 10 vanhusta.

Nyt eletään pitkään hyvän sairaanhoidon ansiosta ja vaikka on tehty kaikkensa, että sängyssä hoidettavat vanhukset kuolisivat koronan takia aikaisemmin, niin heitä on vielä paljon elossakin.

Ajattelisin että sellaisia puolen palvelun hoivapaikkoja voitaisiin perustaa lisää, eli niinkuin rivitalo, jossa kuitenkin hoitaja kävisi kotihoitoa useammin katsomassa, miten vanhuksella menee. Olisi halvempi ratkaisu kuin monia hoitajia tarvitsevat hoivapaikat.

Mutta ei toimi. Ne vanhukset jotka TARVITSEVAT sitä hoitajaa eivät pärjää sillä että hoitaja käy välillä katsomassa. Se yksi suihkukäynti vaatetuksineen, huoltoineen, haavahoitoineen jne ja ruokatarjoiluineen vie pari tuntia per vanhus. Eli yksi hoitaja ei vaan voi hoitaa kovin montaa. Se on jopa tutkittu että maksimissaan viittä hoivaa tarvitsevaa vanhusta voi yksi hoitaja IHANTEELLISISSA olosuhteissa hoitaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 219: "Minulle oli kunnia - asia hoitaa isoäitini hautaan ja muutin hänen luokse, eikä siitä maksettu minulle senttiäkään. Koko ajan ei toki ei ollut kivaa, mutta ei sitä minulle ainakaan kukaan ole luvannutkaan."

Tuo on ollut tosi mukavasti tehty. Mä kuitenkin vähän luulen, että sulla ei ollut silloin puolisoa eikä ainakaan lapsia eikä myöskään asuntolainaa. Ei ole mitenkään harvinaista, että vaikka vanhuksella olisikin useampia lapsia tai lapsenlapsia, hoitovastuu sysätään sille, joka on sinkku ja perheetön. 

Ei ollut ei, olin 19 kun muutin hänen luokseen ja 23, kun hän kuoli. 

Millä ihmeellä sinä elit kokonaiset neljä vuotta ilman mitään tuloja? Entä jos isoäitisi olisi pysynyt elossa 10 tai 15 vuotta?

Mä veikkaan, että isoäiti elätti. Tai sitten isoäiti oli kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa, ettei tarvinnut 24/7 hoivaa vaan lapsenlapsi pystyi ihan normaalisti käymään töissä tai opiskelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 238: En lainaa tähän pitkää kirjoitustasi, mutta noinhan se menee. Ja tulevaisuudessa meillä on sairaaloiden päivystyksissä entistä enemmän näitä vanhuksia, jotka ei siellä kotihoidossa enää pärjää, vaikka kotihoito kävisikin sen 5 kertaa vuorokaudessa. Päivystykset täyttyvät muistisairaista nestehukasta kärsivistä sekä muistisairaista, jotka tarvitsisivat vain vahtimista. Sitten seisoo taas päivystysten edessä ambuilansseja, joissa nuoremmat potilaat odottavat pääsyä päivystykseen. En mä tiedä, mikä tähän olisi ratkaisu. 

Vierailija
244/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tai jos tulen vanhaksi, en halua yksin nyhjöttää kotonani, muutan palvelutaloon jossa on erilaisia aktiviteetteja, hiukan elävämpää menoa tai ainakin juttukavereita. Mutta ... tätä menoa toiveeni tuskin toteutuu, yksityisiin ei ole varaa enkä edes halua ja julkista puolta ajetaan kovaa vauhtia alas. 

Pahasti pelkään, ettei tulevaisuudessa pääse edes palvelutaloon, jos on vielä siinä kunnossa, että kaipaa aktiviteetteja tai juttuseuraa. Tai no tietysti siinä tapauksessa, että on varaa maksaa 10 000 euroa kuukaudessa. 

Mun yksi entinen pomo (nyt 90v) muutti viime kesänä tässä lähellä olevaan palvelutaloon. Kävin katsomassa ja juteltiin. Oli ollut just joku musiikki-iltapäivä. Kertoi, ettei hän edes nuorena kuunnellut Tapio Rautavaaraa, George Otsia eikä virsiä, joten ei häntä kiinnosta kuunnella niitä nytkään. Tapaa mieluummin ihmisiä palveluta

Voi kai siellä pyytää muutakin musiikkia kuin jotain Tapio Raitavaaraa? Kun itse olin isossa palvelutalossa virikeohjaajana, meillä oli levyraadissa Popedaa, Kari Tapiota, Carolaa, Beatlesia, Elvistä. Enpä muista, että kertaakaan olisi ollut Tapio Rautavaaraa. Georg Otsia saattoi joskus olla, kun oli toivelauluilta.

Valitettavasti meillä viriketoiminnassa toistui hyvin pitkälti samat jutut, jotka veti väkeä. Levyraati oli suosittu, samoin tuolijumppa, jossa oli välillä mukana puolet koko talon asukkaista. Bingolla oli oma kannattajajoukkonsa, kun siinä oli pieni palkinto. Joillekin se keksipaketti tai nenäliinapaketti on niin iso houkutin, että muuta eivät haluaisikaan kuin bingoa. Mosaiikkitöitä teki hyvin pieni porukka. Ehkä 3-4 asukasta kävi, kun jossain levyraadissa oli 20. Oli meillä myös tietovisa kerran viikossa, mutta muistisairaille se on täysi mahdottomuus. Pitkästyvät ja lähtevät pois.

Toki oli niitäkin, joille mikään toiminta ei kelvannut. Ei ikinä. Yksi asukas toivoi jazz-kerhoa. Sitten kun sille saatiin vetäjäksi jazzin harrastaja, tämä asukas suuttui kun soitettiin vääriä kappaleita. Se jazz-kerho kokoontui ehkä 4 kertaa, kun ei ollut osallistujia.

Meillä oli myös ulkopuolisille toimintaa. Ja oli omaisille juhlia äitienpäivänä, itsenäisyyspäivänä, isänpäivänä, pikkujouluissa, ihan kakkukahvien kera. Yhdet ja samat ihmiset kävi niissä. Pihalla oli kesäisin haitarinsoittoa joka toinen viikko. Yhdet ja samat asukkaat kävi kuuntelemassa. Jos oli kahvitarjoilu ja pullaa, sitten tuli enemmän kuulijoita. Muistisairaat istui siellä, osaa piti jahdata ympäri pihaa, kun eivät muistaneet mikä juttu se oli ja olivat kotiinsa lähdössä. Minä voin kokemuksesta kertoa, että kun 5 vuotta sitä virikeohjaajan työtä tein, vuosi vuodelta osallistujamäärä pieneni. Ei kiinnosta tai ei pysty osallistumaan. Joko on liian huonokuntoinen tai sitten ylimielinen, ettei viitsi mihinkään talon toimintaan tulla. Muualla on niin paljon hauskempaa olevinaan.

Vierailija
245/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä vanhuksia pitää rasvata suihkkun jälkeen? Itse olen 66 v., käyn herkkä- ja ohutihoisena joka päivä suihkussa ja pesen kriittiset paikat ihoystävällisellä pesuaineella enkä rasvaa itseäni koskaan. Joskus talviaikana panen voidetta polvista alaspäin ja samoin käsivarsiin. Jos en käy suihkussa joka päivä, niin heti alkaa nivustaipeet ja rintojenaluset oireilemaan ja samoin jos joskus harvoin teen ns. rättipesun. Jos vanhalle ihmiselle pannaan rasvaa joka paikkaan, eikä käytetä suihkussa kuin kerran viikossa, niin takuulla saa pahat tulehdukselliset ihosairaudet. Kevyt suihku joka päivä (onko mahdollista?) ihoystävällistä pesuainetta käyttäen kriittisiin paikkoihin, niin pysyy iho kunnossa ja hajut pois, ei turhaa rasvausta. 

Vierailija
246/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan elättää omaishoitajan, jos hän jää  vanhusta hoitamaan? Ongelma vain siirtyy toisaalle, kun yhteuskunnan elätettävänä on sitten kaksi ihmistä.

Halvemmaksi se omaishoitajuus tulee silti kuin laitospaikat.

Vierailija
247/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä vanhuksia pitää rasvata suihkkun jälkeen? Itse olen 66 v., käyn herkkä- ja ohutihoisena joka päivä suihkussa ja pesen kriittiset paikat ihoystävällisellä pesuaineella enkä rasvaa itseäni koskaan. Joskus talviaikana panen voidetta polvista alaspäin ja samoin käsivarsiin. Jos en käy suihkussa joka päivä, niin heti alkaa nivustaipeet ja rintojenaluset oireilemaan ja samoin jos joskus harvoin teen ns. rättipesun. Jos vanhalle ihmiselle pannaan rasvaa joka paikkaan, eikä käytetä suihkussa kuin kerran viikossa, niin takuulla saa pahat tulehdukselliset ihosairaudet. Kevyt suihku joka päivä (onko mahdollista?) ihoystävällistä pesuainetta käyttäen kriittisiin paikkoihin, niin pysyy iho kunnossa ja hajut pois, ei turhaa rasvausta. 

Totta kai se on mahdollista vanhuksella kevyt suihku joka päivä, jos omaiset sen hoitaa. Jos on kotihoidosta otettava hoitaja, vanhus saa suihkun kerran viikossa. Iho ohenee iän myötä j sen kimmoisuus vähenee. Muutokset alkavat tyypillisesti näkyä jo 70 ikävuodesta alkaen, vaikka varsinaisesti ikääntyneestä ihosta puhutaan vasta 75 ikävuoden jälkeen. Tällöin alkaa esiintyä punoitusta, hilseilyä, pieniä haavaumia. Iho myös kurtistuu ohentuessaan. Yli 90-vuotiaan iho on jo tyypillisesti kuin ohutta paperia, vähän kuin paistettu voitaikinalevy. Ihon rasvaamisella pyritään suojaamaan ja hoitamaan sitä. Vanhuksella rasvaista tarvitsevat erityisesti jalat ja kädet, joissa verenkierto ei riitä kuljettamaan ravinteita ihon kerroksiin. Jotkut vanhukset kuivuvat kauttaaltaan, siispä joudutaan rasvaamaan päätä ja kasvoja, kaulaa, käsivarsia, sääriä sekä tietysti jalkaterät ja kädet. Kun iho alkaa kuivua ja ohentua, se muuttuu kutisevaksi, minkä takia moni vanhus raapii ihoaan, ja sitten hoidetaan ihorikkoja.

Vierailija
248/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihku jokaiselle joka päivä ei ole mitenkään mahdollista. Kotihoidolla on yleensä noin 10min aikaa vanhuksen kanssa. Syy on se että resurssit on niin tiukat. Näin ovat päättäjät päättäneet tässä maassa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 244: Mä ymmärrän oikein hyvin. Vanhuksetkin ovat yksilöitä. Ei kaikkia kiinnosta samat asiat. Ja sitten, kun siellä palvelutalossakin vointi huononee, niin ei ole enää osallistujia virkistystoimintaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan elättää omaishoitajan, jos hän jää  vanhusta hoitamaan? Ongelma vain siirtyy toisaalle, kun yhteuskunnan elätettävänä on sitten kaksi ihmistä.

Halvemmaksi se omaishoitajuus tulee silti kuin laitospaikat.

Mutta ei sille omaishoitajalle.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotihoito tulee julkiselta eli hyvinvointialueelta, niin suihkuun pääsee kerran viikossa. Mutta jos on rahaa, voi yksityiseltä ostaa vaikka kuinka monta suihkutusta päivässä. Tai sitten tosiaan omaiset käy suihkuttamassa 6 kertaa viikossa ja julkisen puolen kotihoito kerran viikossa. 

Vierailija
252/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihku jokaiselle joka päivä ei ole mitenkään mahdollista. Kotihoidolla on yleensä noin 10min aikaa vanhuksen kanssa. Syy on se että res

Eihän se ole mahdollista, toki ymmärrän, mutta olisi inhimmillistä ja järkevääkin. Kun vanhus joutuu paljon istuksimaan paksuissa vaatekerroksissa monen päivän eltaantuneet rasvat iholla ja pissa ja kakka pyllyssä, niin tuleehan siinä tulehduksia ihoon ja hajuja. Minua tämä jotenkin ahdistaa, jos omalle kohdalle ajattelen. Itselleni puhtaus on tärkeää hyvän olon ja hyvinvoinninkin kannalta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 252: "Eihän se ole mahdollista, toki ymmärrän, mutta olisi inhimmillistä ja järkevääkin. Kun vanhus joutuu paljon istuksimaan paksuissa vaatekerroksissa monen päivän eltaantuneet rasvat iholla ja pissa ja kakka pyllyssä, niin tuleehan siinä tulehduksia ihoon ja hajuja. Minua tämä jotenkin ahdistaa, jos omalle kohdalle ajattelen. Itselleni puhtaus on tärkeää hyvän olon ja hyvinvoinninkin kannalta. "

Kannattaa säästää ja sijoittaa, jotta on sitten aikanaan rahaa ostaa palvelut yksityiseltä. Ellei sulla sitten ole lapsia, jotka käyvät joka päivä (paitsi sen yhden päivän viikossa) pesemässä sut. 

Vierailija
254/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 252: "Eihän se ole mahdollista, toki ymmärrän, mutta olisi inhimmillistä ja järkevääkin. Kun vanhus joutuu paljon istuksimaan paksuissa vaatekerroksissa monen päivän eltaantuneet rasvat iholla ja pissa ja kakka pyllyssä, niin tuleehan siinä tulehduksia ihoon ja hajuja. Minua tämä jotenkin ahdistaa, jos omalle kohdalle ajattelen. Itselleni puhtaus on tärkeää hyvän olon ja hyvinvoinninkin kannalta. "

Kannattaa säästää ja sijoittaa, jotta on sitten aikanaan rahaa ostaa palvelut yksityiseltä. Ellei sulla sitten ole lapsia, jotka käyvät joka päivä (paitsi sen yhden päivän viikossa) pesemässä sut. 

Näin olemme toimineet, ja on ihan päivän selvää, että ostamme palvelut. Juuri tänä aamuna kahvipöydässä puolison kanssa tästä keskustelimme. Minusta tämä on kuitenkin sellainen ihmisarvoa kunnioittava asia, joka pitäisi olla kaikille tasapuolisesti mahdollista, eikä vain varakkaille. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olemme toimineet, ja on ihan päivän selvää, että ostamme palvelut. Juuri tänä aamuna kahvipöydässä puolison kanssa tästä keskustelimme. Minusta tämä on kuitenkin sellainen ihmisarvoa kunnioittava asia, joka pitäisi oll

Olen kanssasi  ihan samaa mieltä. Valitettavasti vaan yhteiskunnan resurssit eivät riitä moiseen. 

Vierailija
256/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaan todetaan, että resurssit eivät riitä. Suomen vähäväkisessä hyvinvointiyhteiskunnassa on kyllä resursseja, mutta niiden prioriteetit ovat väärin suunnattu. Mikä oli se Attendon veroparatiisiskandaali? Työmarkkinat ja palkat tiukassa kontrollissa. Sosiaalitukien väärinkäyttö laajamittaista. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina vaan todetaan, että resurssit eivät riitä. Suomen vähäväkisessä hyvinvointiyhteiskunnassa on kyllä resursseja, mutta niiden prioriteetit ovat väärin suunnattu. Mikä oli se Attendon veroparatiisiskandaali? Työmarkkinat ja palkat tiukassa kontrollissa. Sosiaalitukien väärinkäyttö laajamittaista. 

Resurssit ei riitä sen vuoksi, että vanhustenhuollossa työskenteleville ei tulla koskaan maksamaan sellaista palkkaa eikä työoloja muuttamaan sellaisiksi, että kukaan tämän päivän nuori aikuinen pitäisi sitä minään unelmaduuninaan. Kyse ei ole vain palkasta eikä edes niistä työolosuhteista vaan siitä, että vanhustenhoito vaipanvaihtoineen ja muine juttuineen ei vaan ole niin "cool", että nuoret pitäisivät sitä työtä tavoittelemisen arvoisena. Ja nekin, jotka ovat erehtyneet opiskelemaan vanhustenhoitoon, saavat joka taholta kuulla joko haukkuja tai halveksuntaa. Vaikka syy ei ole niiden hoitajien. Roskakuskejakin arvostetaan tässä yhteiskunnassa enemmän kuin vanhustyössä olevia lähihoitajia. 

Vierailija
258/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resurssit ei riitä sen vuoksi, että vanhustenhuollossa työskenteleville ei tulla koskaan maksamaan sellaista palkkaa eikä työoloja muuttamaan sellaisiksi, että kukaan tämän päivän nuori aikuinen pitäisi sitä minään unelmaduuninaan. Kyse ei ole vain palkasta eikä edes niistä työolosuhteista vaan siitä, että vanhustenhoito vaipanvaihtoineen ja muine juttuineen ei vaan ole niin "cool", että nuoret pitäisivät sitä työtä tavoittelemisen arvoisena. Ja nekin, jotka ovat erehtyneet opiskelemaan vanhustenhoitoon, saavat joka taholta kuulla joko haukkuja tai halveksuntaa. Vaik

Eiköhän kansalaiset kuitenkin arvosta hoitajia, mutta selvää on, että palkassa se arvostus ei näy. Suomen nuoriso on poispilattu merkkituotteilla ja feikkiluksuselämällä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 258: "Eiköhän kansalaiset kuitenkin arvosta hoitajia, mutta selvää on, että palkassa se arvostus ei näy. Suomen nuoriso on poispilattu merkkituotteilla ja feikkiluksuselämällä. "

No aika paljon hoitajia kyllä haukutaan. Jopa omaiset haukkuu. Eivät aina päin naamaa, mutta somessa ainakin. Kun ei hoitaja ole tehnyt just niinkuin omainen olisi halunnut. Ei ymmärretä, ettei niillä hoitajilla ole yksnkertaisesti aikaa toteuttaa jokaisen vanhuksen ja tämän omaisen oikkuja. Ja ainakin lähihoitajista ajatellaan, että sinne menee vain ne, jotka eivät muuallekaan pääse. Mielestäni hyvin alentuva asenne.

Nuorten määrä vähenee koko ajan. Jokainen nuori - ihan ymmärrettävästi - haluaa mahdollisimman hyvän ja mukavan elämän. Jos resurssit riittää johonkin muuhunkin kuin vanhustenhuoltoon lähihoitajaksi, miksi pitäisi hakeutua sinne? Ja Alepan kassallakin työ on siistimpää eikä tarvitse pelätä, että joku kuolee, jos teetkin jotain väärin.

Vierailija
260/274 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihku jokaiselle joka päivä ei ole mitenkään mahdollista. Kotihoidolla on yleensä noin 10min aikaa vanhuksen kanssa. Syy on se että res

Kotihoidon suihkutus on keskimäärin yhden tunnin per asiakas. Suurin osa ajasta menee riisumiseen ja pukemiseen. Olen myös keikkaa tehnyt kotihoidossa. Onhan se niinkin, että aamulistalla saattaa olla 9 lyhyttä käyntiä ja yksi suihkutus. Siirtymiset vie usein yhtä paljon aikaa kuin asiakkaan luona tehtävä hoitotyö. Osa hyvinvointialueista ei järjestä enää suihkutuksia omin työntekijävoimin vaan kaikki ulkoistettu yksityisille. Ei ole aikaa. Keikkaa tehdessäni huomasin yhdellä asiakkaalla, että käytetyt vaipat oli laitettu muovipusseissa jätesäkkiin parvekkeelle. Ihmettelin toimistolla, miksi niin tehdään. Koska roskakatoksen ovi on lukossa ja pitäisi lainata avain, käydä viemässä roskat ja palauttaa katoksen avain asiakkaalle hissittömän talon 3. kerrokseen. Ei ole aikaa siihen kuin kerran viikossa sen suihkun jälkeen. Herranjestas että se on minuuttipeliä.

Toki on vammaisia asiakkaita, joiden luona sitten taas joutuu olemaan 45-60 minuuttia aamukäynnillä, jos on henkilönostimella pyörätuoliin nostettava, syötettävä tai peg-letkulla lääkkeet ja ravintoliuos. Joillain toimii aina yöllä maha vaippaan ja pesut ja vaipanvaihdot odottaa joka aamu, myös kiinni kuivuneen kakan liuotus. Suolen toimitustakin joillain joutuu tekemään ja siinä kestää. Eli ei se ihan niin mene, että kaikilla olisi vartin käynti.