A-studiossa kysytään että sysätäänkö vanhustenhoito omaisille
Mikä merkitys Nordic Response 24 -sotaharjoituksella on Suomelle ja Natolle? Studiossa Ulkopoliittisen instituutin vieraileva tutkija Antti Pihlajamaa. Sysätäänkö vanhustenhoito jatkossa entistä enemmän omaisten harteille? Vieraina Päijät-Hämeen hyvinvointialuejohtaja Petri Virolainen, yliopistonlehtori Lina Van Aerschot Tampereen yliopistosta sekä omaishoitaja Nina Suursalmi. Aiheesta jatkavat sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Henrik Wickström (r.) ja Li Andersson (vas.). Juontajana Annika Damström. #yleastudio
Kommentit (274)
Nro 219: "Minulle oli kunnia - asia hoitaa isoäitini hautaan ja muutin hänen luokse, eikä siitä maksettu minulle senttiäkään. Koko ajan ei toki ei ollut kivaa, mutta ei sitä minulle ainakaan kukaan ole luvannutkaan."
Tuo on ollut tosi mukavasti tehty. Mä kuitenkin vähän luulen, että sulla ei ollut silloin puolisoa eikä ainakaan lapsia eikä myöskään asuntolainaa. Ei ole mitenkään harvinaista, että vaikka vanhuksella olisikin useampia lapsia tai lapsenlapsia, hoitovastuu sysätään sille, joka on sinkku ja perheetön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 219: "Minulle oli kunnia - asia hoitaa isoäitini hautaan ja muutin hänen luokse, eikä siitä maksettu minulle senttiäkään. Koko ajan ei toki ei ollut kivaa, mutta ei sitä minulle ainakaan kukaan ole luvannutkaan."
Tuo on ollut tosi mukavasti tehty. Mä kuitenkin vähän luulen, että sulla ei ollut silloin puolisoa eikä ainakaan lapsia eikä myöskään asuntolainaa. Ei ole mitenkään harvinaista, että vaikka vanhuksella olisikin useampia lapsia tai lapsenlapsia, hoitovastuu sysätään sille, joka on sinkku ja perheetön.
Ei ollut ei, olin 19 kun muutin hänen luokseen ja 23, kun hän kuoli.
Mitä jos useampi sukupolvi asuisi saman katon alla? Isovanhemmat hoitaisivat lapsia. Siinä seassa pyörisi vielä lasten isomummo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos useampi sukupolvi asuisi saman katon alla? Isovanhemmat hoitaisivat lapsia. Siinä seassa pyörisi vielä lasten isomummo.
Rupesin miettimään asiaa. Hmmm... mun pitäisi siis ottaa tänne 98 m2 asuntoon ensin isäni ja äitini. Sitten lapseni perheineen. Ja jos olisin vielä exän kanssa yhdessä, myös exän isä ja äiti. Mulla ei sentään ole lapsenlapsia, mutta jos olisi, niin nekin pitäisi jonnekin mahduttaa. Saunan lauteiden alle?
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko jos ei halua?
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kai kukaan työikäinen hoitaa puolisoaan, joka on vanhus. Tilanne ei voi tulla yllätyksenä. Ikäeron tietää jo ottaessaan vanhemman - ehkä varakkaan - puolison. Ei pidä valittaa, kun on itse valinnut hoitajan tehtävän. Vai odottiko hän ehkä miehen kuolevan aikaisemmin.,
A-studion golddigger-nainen saa nyt tuntea asian nurjan puolen
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kai kukaan työikäinen hoitaa puolisoaan, joka on vanhus. Tilanne ei voi tulla yllätyksenä. Ikäeron tietää jo ottaessaan vanhemman - ehkä varakkaan - puolison. Ei pidä valittaa, kun on itse valinnut hoitajan tehtävän. Vai odottiko hän ehkä miehen kuolevan aikaisemmin.,
En katsonut ohjelmaa, mutta oliko tämän omaishoitajan puoliso siis vanhus? Mulla on ystävä, joka on miehensä omaishoitaja. Mies sairastaa Parkinsonin tautia ja on mua nuorempi. Ystäväni on suunnilleen saman ikäinen kuin miehensäkin. Alzheimerin tauti voi alkaa jo viiskymppisenä ja Parkinsonin tauti sitäkin aiemmin. Nuorempien sukupolvien eläkeikä tulee olemaan 70 vuotta, joten kyllä siinä ehtii moni joutua hoitamaan puolisoaan, vaikka onkin itse vielä työikäinen ja puoliso samaa ikäluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson on Ylen suosikki. Li Anderssonilla on varmasti joku Ylen VIP-kortti ja noiden A-Studioiden vastaavalla on varmasti Li Anderssonin numero jossakin pikavalinnassa kun sen verran usein on näissä keskustelemassa. Varmasti tyyliin aina kun aiheena on joku Suomen sisäpolitiikkaan liittyvä aihe, johon tarvitaan studioon keskustelijaa soittavat ensimmäisenä Li Anderssonille. Joskus on ollut keskustelemassa myös ulkopolitiikasta. Aikoinaan oli Ajankohtaisen kakkosen teemailtoja, joissa oli todella usein aiheesta riippumatta keskustelijana Päivi Räsänen. Sitten kun joskus ei ollut oli se suuri pettymys. Tästä myös vitsailtiin.
ja toinen on kaikkien alojen asijan tuntia Heikki Hiilamo.
Vierailija kirjoitti:
Jos teille ei ole vielä valjennut niin tämä hallitus tulee tekemään aivan kaiken että tavallisen suomalaisen elämästä tulee helvettiä. Kyllä se vielä valkenee.
Kyse ei ole tiedon puutteesta tai muustakaan. He tietävät ja tekevät hyvillä mielin kaikki nämä uudistukset, leikkaukset ja heikennykset. Ja nauravat makeasti päälle.
Sitä saa mitä tilaa.
Olet oikeassa, mutta jos ehdotat ratkaisuksi teinipissiksen täystuhohallitusta niin olet yhtä pihalla kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vaan nostaa hoitajien palkkaa jotta vanhukset saadaan hoidettua. Ei oo muuta keinoa. Monella on asunto- ja opintolainan maksettavana eikä siinä voi omaishoitajaksi heittäytyä. Kotihoito pitää saada tehokkammaksi ja enemmän hoitajia sinne( ihan kyvykkäitä suomalaistaustaisia). Sairaanhoitajan koulutus oppisopimuspohjaiseksi jolloin hoitaja samalla opiskelee ja tekee töitä. Palkka korkeammaksi niin tekijöitä löytyy kyllä. Toki edellyttää muutenkin alan houkuttelevuuden lisäämistä. Omaiset tietty osallistuu vanhusten hoitoon mutta harva pystyy miksikään omaishoitajaksi alkaa.
Tuo on ihan totta. En minä ainakaan pystyisi enkä jaksaisi yhtään enempää kuin nyt. Minulla on 2 kouluikäistä lasta, mies ja kokopäivätyö.
Käyn maksamassa laskuja kännykällä omien vanhempieni luona ja vien joskus ruokaa, koska äidillä nivelreuma ja kädet toimii huonosti ruuanlaitossa. Viikonloppuna juuri kävin viemässä lasagnea ja lihaperunalaatikon. Isä taas on muuten vaan aikaansaamaton,vaikkei ole fyysisiä rajoitteita. Kun käytiin neurologilla ja kuultiin tulokset pään kuvauksesta, diagnoosi alkava Alzheimerin tauti yli 2 v. sitten. Hänellä se oireilee niin, että on aloitekyvytön ja hidastunut. Jos ollaan jonnekin lähdössä, saattaa käydä vessassa, pukee takkia, etsii kampaa. Kun löytää kampansa, menee peilin eteen laittamaan hiukset kuntoon, pesee kädet, tuijottaa peiliin, sitten hattu päähän, kenkiä etsimään, kengät jalkaan jne. Tuossa menee puoli tuntia. Vähän kuin kaikki toiminta olisi hidastettua ja seuraavan vaiheen alkaminen kestää ja kestää. Äiti on sanonut, että jos hän ei ole aivoina, isällä keskeytyy toiminnat, ei pysy homma kasassa. Viimeksi kun kävin siellä, istui sohvan reunalla toinen sukka kädessä vaikka miten pitkään. Toinen sukka oli jo jalassa. Mitä lienee miettinyt.
Älypuhelin isälläkin on ja siitä tuijottaa urheilua, mutta viestin kirjoittaminen alkaa olla jo mahdotonta. Ei sillä etteikö osaisi viestiä lähettää, mutta se unohtuu kesken. Äiti taas on huono käyttämään kännykkää muuten vaan. Sormiin sattuu reuman takia ja ei viitsi tehdä sillä yhtään mitään muuta kuin soittaa tai vastata puheluun. Ihan turha kummallekaan laittaa viestiä, kun eivät lue niitä eivätkä vastaa.
Heillä käy siivooja pesemässä ikkunat kerran vuodessa, ja pari kertaa vuodessa minä vien matot ulos ja siivoan kunnolla. Muutoin pärjäävät vielä itse imuroimalla. Ei heillä varsinaisesti likaista ole mutta pölyä kertyy. Kirja- ja lehtipinoja on vähän joka pöydällä. Eivät saa niitä raivattua pois. Se on äidille ehdoton ei, kun olen ehdottanut säännöllistä siivousta. Odotan oikein innolla, mitäs sitten kun pitää ottaa kotihoidosta hoitaja. Varmaan eivät suostu, kun se maksaa. Nyt isä jakaa lääkkeet dosettiin kun äiti sanoo vieressä mikä pilleri mihinkin lokeroon laitetaan. Äitihän ei saa korkkeja auki eikä sormet taivu laittamaan dosettiin pieniä pillereitä.
Kun äiti oli pari yötä sairaalassa yhden leikkauksen takia, isä oli meillä yökylässä. En vaan pystyisi, jos olisi koko ajan. Tarvitsee hoputtamista ja ohjaamista vähän kaikessa. En jättäisi enää yksin edes päivän ajaksi. Siskopuoleni ei auta missään. Hän käy lomillaan kylässä ja odottaa täysihoitoa. Jos jotain ruokaa pitäisi laittaa, hän lähtee ravintolaan syömään. Tyyliin että syököön talon väki mitä tahtoo, kunhan lomalainen saa kunnon aterian.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia tulee kohta lailliseksi meilläkin, nou hätä ja piikit alkaa kylvää satoa
Nimenomaan, k-piikit on tehty depopulaatioon.
Nro 231: Otan osaa. Mulla meni omien vanhempien kanssa lopulta lähes kaksi vuotta ennenkuin hyväksyivät ulkopuolisen avun. Viime kesänä ensin kaksi kertaa kuukaudessa siivouspalvelut - joskin alussa mun piti hakea kesken työpäivän äiti mun luokse (koska äiti ei tykännyt vieraista ihmisistä, ei ole koskaan tykännyt) - ja nyt ovat kovin tyytyväisiä siihen, että siivooja käy. Kotihoito olikin sitten niin hankala juttu. Tai siis sen hyväksyminen. Mun vanhemmillani on rahaa eli kyse ei ole siitä, että hvyinvointialueen hoitaja olisi siellä pikaisesti käynyt kääntymässä, vaan mun vanhemmillani on oikein hyvin varaa ostaa kaikki palvelut yksityiseltä. Mutta kun ei. Ei kelvannut kotipalvelu, ei turvapalvelu eikä yhtään mikään. Ja mulal soi puhelin niin kesken työpäivien kuin öisinkin. "Tule äkkiä tänne". Ihan sama, mitä yritin puhelimessa neuvoa. "Ei ei ei, tule sinä tänne soittamaan ambulanssi". Asutaan napaureina, joten matka ei ollut edes pitkä, mutta lopulta tuli tilanne, jossa mun oma terveys alkoi pettämään.
Nyt tilanne on vihdoin aika rauhallinen. Isä ei soita mulle enää öisin ja päivisinkin vain alle 5 kertaa. Eikä mun tarvitse joka asiassa enää juosta sinne. Noh, viime viikolla tosin yksi naapuri tuli soittamaan ovikelloa ja kertoi, että mun vanhempien ulko-ovi oli ollut sepposen selällään, kun naapuri lähti kauppaan, ja oli ollut sepposen selällään, kun naapuri oli pari tuntia myöhemmin tullut kaupasta. Joten pakkohan se oli mennä katsomaan, oliko isälle sattunut jotain ja muistisairas äiti sitten lähtenyt taas kerran litomaan. Mutta siellä ne kuitenkin olivat yläkerrassa ihan tyytyväisinä. Ulko-ovi vaan oli auki.
Mä olen onnekas, kun mulla on sellainen työnantaja, joka antaa mulle palkatonta vapaata ihan milloin tahansa. Vaikka tunnin päivässä. Mutta kuinka monella niistä, joiden mielestä työssäkäyvän omaisen pitää huolehtia vanhuksistaan ja juosta milloin minkäkin asian takia kesken työpäviän apuun? Veikkaan, ettei kovin monellakaan. On kaunis ajatus, että omaiset hoitaa ja huolehtii, mutta aika harvalla taitaa olla sellainen työnantaja, joka sen edes mahdollistaa.
On se nyt jo niin hankalaa. Omaiset vie lääkäriin, jos ei vanhus itse pysty. Omaiset hankkii ruokaa. Siivoaakin, ainakin jotkut. Pesee pyykkiä. Vie ulos kävelylle. Hoitaa raha-asioita. Käyttää saunassa. Vaihtaa lakanoita. Jynssää vessanpöntön puhtaaksi ja hinkkaa kylpyhuoneen kaakelit. Varaa hammaslääkäriajan. Huolehtii, että vanhus menee sinne hammaslääkäriin, tilaa kela-taksin tai lähtee itse viemään. Ostaa kaupasta sitä mitä puuttuu, siis hammastahnaa, saippuaa, tiskirättejä, uudet alushousut. Käy apteekissa. Tilaa jalkahoitajan. Lukee kirjeet ääneen ja selittää mitä niissä kerrotaan. Tekee kela-hakemukset.
Täällä on käsitys, että kaikkea saa ja rahaa riittää palveluihin. Kun oman läheiseni raha-asioita hoidan, eipä ole ainakaan hänellä eläke ja eläkkeensaajan hoitotuki riittäneet. Yhtiövastike ja taloyhtiön lainaosuus vie alle 400€. Eli edullinen asuminen. Mitä ne muut kulut on? Sähkölasku pari kymppiä. Puhelinlasku, netti, vakuutukset kuukaudesta riippuen 40-100€. Tk-lääkäri tai vastaava käynti pari kymppiä. Lääkkeet kuukaudesta riippuen 20-70€. Kaikki lääkkeet ei ole kela-korvattavia. Ihorasvat, inkontinenssisuojat, kostuttavat silmätipat 20-40€. Kampaajalla hiusten leikkaus 2 kk välein 35€. Jalkahoitaja 3 kk välein 55€. Ruoka: kotiin tuotava yksi lämmin ateria päivässä noin 300€/kk ja lisäksi ostokset kaupasta noin 50€/viikko plus kuljetus 7,90€, eli karkeasti arvioiden kauppaan noin 250 €/kk. Kotihoidon kautta suihkuapu kerran viikossa 120€/kk. Tämä siis tulojen ja ajan mukaan määräytyvä maksu. Sairaanhoitajan lyhyt käynti kerran kuussa sisältyy tuohon.
Kun eläketulot on bruttona 1400€ ja lisäksi eläkettä saavan hoitotuki noin 88 euroa, niin tulot nettona on vähemmän kuin kaikki kuukauden menot. Ei esimerkiksi siivoukseen yksinkertaisesti ole rahaa. Kotihoito nyt kuitenkin on sellainen, että siitä voi hakea asiakasmaksun alennusta, jos käyntimäärät nousee eikä eläke enää riitä laskuihin. Siivouksesta ei mitään alennusta saa, joten sitä ei voi edes harkita. Ihmiset ei oikeasti tiedä miten kallista kaikki on vanhukselle. Ei kukaan työikäinen mieti, että entäs kun tulot tippuu puoleen nykyisestä, niin miten niitä palveluita saa ostettua.
Sitten jos on ihan varaton, yhteiskunta maksaa, jopa ilmaisen lounaan voi saada, jos bruttotulot on alle tietyn rajan (olikohan alle 975€) ja menot isot. Kaikki normaalia palkkatyötä tehneet vanhukset maksaa eläkkeestään sen kalliin ateriapalvelun itse, paitsi jos omaiset hoitaa ruokahuollon ja kuskaa ruokaa. Moni vanhus ei saa edes auki kaupan valmisaterioita, kun ne on suunniteltu vahvakätiselle eikä heikolle vanhukselle. Silloin on lähes ainoa vaihtoehto maksaa 300€ kuussa yhdestä lämpimästä ateriasta päivässä. Aamulla ja iltaisin sitten voileipää, jukurttia, banaania, rahkaa yms.
Ja jos kuvitellaan, että kyllä vanhuksilla on säästöjä, niin voi olla, muttei kaikilla ole! Omaiseni joutuu käyttämään säästöjään esimerkiksi kun silmälasit pitää uusia parin vuoden välein, ja säästötililtä siirretään rahaa käyttötilille jalkahoitajan käyntiä tai kampaamokäyntiä varten tai jos pitää ostaa jokin uusi vaate tai kengät. Alkuvuonna kun kela-korvattavien lääkkeiden maksu on suurimmillaan, on vaan siirrettävä rahaa säästöstä, että saa ostettua lääkkeet. Ei hänellä mitään isoja säästöjä edes ole ja on aiemmin käynyt esimerkiksi silmien kaihileikkauksissa yksityisellä säästötilin rahoilla. Fysioterapiaakin hän osti vielä muutama vuosi sitten ja maksoi säästöillään. Se ei ole halpaa, jos itse maksavana ottaa fysioterapiaa, tai mitä tahansa muuta terapiaa.
Tänään Yle uutisoi, että aiemmin oli arvioitu muistisairaiden määrän lisääntyvän noin 14 500 per vuosi. Uuden tutkimuksen mukaan muistisairaiden määrä tuleekin lisääntymään noin 23 000 per vuosi. Lähes 10 000 enemmän kuin mitä oli aiempi arvio. Koska muistisairaus on yleensä suurin syy ympärivuorokautisen hoivan tarpeeseen, hyvinvointialueiden suunnitelmat vähentää nimenomaan ympärivuorokautisen hoivan paikkoja ei tunnu kovin järkevältä. Ymmärrän kyllä, että rahat on vähissä eikä hoitajiakaan löydy riittävästi, mutta se yksin asuva muistisairas on tikittävä aikapommi niin itselleen kuin naapureilleenkin.
https://yle.fi/a/74-20077787
Tänään Yle uutisoi, että aiemmin oli arvioitu muistisairaiden määrän lisääntyvän noin 14 500 per vuosi. Uuden tutkimuksen mukaan muistisairaiden määrä tuleekin lisääntymään noin 23 000 per vuosi. Lähes 10 000 enemmän kuin mitä oli aiempi arvio. Koska muistisairaus on yleensä suurin syy ympärivuorokautisen hoivan tarpeeseen, hyvinvointialueiden suunnitelmat vähentää nimenomaan ympärivuorokautisen hoivan paikkoja ei tunnu kovin järkevältä. Ymmärrän kyllä, että rahat on vähissä eikä hoitajiakaan löydy riittävästi, mutta se yksin asuva muistisairas on tikittävä aikapommi niin itselleen kuin naapureilleenkin.
https://yle.fi/a/74-20077787
Lisään vielä, että kun se muistisairas sitten haahuilee yöllä porraskäytävässä ja rimputtelee naapureiden ovikelloja tai aiheuttaa muulla tavalla häiriötä, tai ohikulkija kadulla bongaa sekaisin olevan vanhuksen, niin 112:een soittamalla vanhusta ei viedä putkaan vaan sairaalaan päivystykseen. Jossa sitten taas kerran vanhusta pidetään viemässä petipaikkaa, siirretään ehkä pariksi päiväksi jonnekin osastolle (jälleen viemään petipaikka joltain muuulta) ja palautetaan sen jälkeen kotiin, jolloin sama rumba alkaa uudestaan. Ei sekään ole taloudellisesti järkevää, että näitä muistisairaita kierrätetään kotoa päivystyksen ja mahdollisen lyhyen osastohoitojälkeen takaksin kotiin. Jo nyt päivystysten henkilökuntaa turhauttaa, kun siellä on potilaita, joilla ei ole mitään hoidettavaa sairautta vaan jotka ovat siellä ainoastaan siksi, että jonkun pitää vahtia niitä.
Kun tai jos tulen vanhaksi, en halua yksin nyhjöttää kotonani, muutan palvelutaloon jossa on erilaisia aktiviteetteja, hiukan elävämpää menoa tai ainakin juttukavereita. Mutta ... tätä menoa toiveeni tuskin toteutuu, yksityisiin ei ole varaa enkä edes halua ja julkista puolta ajetaan kovaa vauhtia alas.
https://yle.fi/a/74-20077787Lisään vielä, että kun se muistisairas sitten haahuilee yöllä porraskäytävässä ja rimputtelee naapureiden ovikelloja tai aiheuttaa muulla tavalla häiriötä, tai ohikulkija kadulla b
Juuri näin. Ja sitten se turhautunut päivystyksen hoitsu tai ensihoitaja ambulanssissa tekee huoli-ilmoituksen sosiaalihuoltoon. Ja taas arvioidaan palveluntarvetta, tehdään vanhusten palveluissa turhaa työtä tuntikaupalla. Paikkoja ei ole. Sama se mitä luullaan, mutta niitä ei kerta kaikkiaan ole ja usein jotain dramaattista pitää tapahtua, esim. lonkkamurtuma, että joku muistisairas jossain vaiheessa pääsee palveluasumiseen.
Tehostetussa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa vapautuu paikkoja vain sitä tahtia kuin asukkaita kuolee. Se on vähemmän kuin mitä jonoon ilmestyy. Jos jossain on jokin yksityinen hoivapaikka, jossa on parikin vapaata paikkaa, niillä on joko iiiiso ongelma hoidon laadussa tai valtava henkilökuntavaje. Tiedän olevan niitäkin hoitoyksiköitä, joissa on ollut krooninen hoitohenkilökunnan vajaus vuosikausia. Tehovalvontaa, tarkastuksia, raportointia. Homma jatkuu vuosia ennenkuin tilanne romahtaa niin, että paikan ovet menee säppiin. Noihin paikkoihin ei saisi sijoittaa yhtään ainutta vanhusta heitteille jätettäväksi.
Kotihoidolla ei kyetä vastaamaan yksin asuvien muistisairaiden vanhusten tarpeisiin. Oikein pistää joskus vihaksi, kun palveluohjaaja lisää käynnit yhdestä aamukäynnistä kahteen tai kolmeen käyntiin vuorokaudessa, ja muutaman viikon päästä kotihoito on tiputtanut käyntimäärät entiselleen. Ei ole hoitajia käymään niin tiheästi kuin tarve vaatisi. Muistisairaat syö 2 kertaa päivässä ja sitten menevät sekaviksi, kun on oltu ilman ruokaa ja juomaa tuntikausia. Hoidetaan antibiooteilla virtsatieinfektioita, kun ei ehditä juottaa eikä vaihtaa vaippaa tarpeeksi usein. Hurjin tietämäni tapaus oli kun noin 80 v. muistisairas vanhus laihtui 10 kg kahdessa kuukaudessa. Se on niin järkyttävä painonmenetys, että edessä oli pitkä, pitkä sairaalareissu. Nestehukasta myös menevät sekaviksi, sydän reistailee, tulee munuaisongelmia. Niitä sitten hoidetaan sairaalassa ja sama meno jatkuu, kun muistisairas vanhus palaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut tosi mukavasti tehty. Mä kuitenkin vähän luulen, että sulla ei ollut silloin puolisoa eikä ainakaan lapsia eikä myöskään asuntolainaa. Ei ole mitenkään harvinaista, että vaikka vanhuksella olisikin useampia lapsia tai lapsenlapsia, hoitovastuu sysätään sille, joka on sinkku ja perheetön.Ei ollut ei, olin 19 kun muutin hänen luokseen ja 23, kun hän kuoli.
Millä ihmeellä sinä elit kokonaiset neljä vuotta ilman mitään tuloja? Entä jos isoäitisi olisi pysynyt elossa 10 tai 15 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Kun tai jos tulen vanhaksi, en halua yksin nyhjöttää kotonani, muutan palvelutaloon jossa on erilaisia aktiviteetteja, hiukan elävämpää menoa tai ainakin juttukavereita. Mutta ... tätä menoa toiveeni tuskin toteutuu, yksityisiin ei ole varaa enkä edes halua ja julkista puolta ajetaan kovaa vauhtia alas.
Pahasti pelkään, ettei tulevaisuudessa pääse edes palvelutaloon, jos on vielä siinä kunnossa, että kaipaa aktiviteetteja tai juttuseuraa. Tai no tietysti siinä tapauksessa, että on varaa maksaa 10 000 euroa kuukaudessa.
Mun yksi entinen pomo (nyt 90v) muutti viime kesänä tässä lähellä olevaan palvelutaloon. Kävin katsomassa ja juteltiin. Oli ollut just joku musiikki-iltapäivä. Kertoi, ettei hän edes nuorena kuunnellut Tapio Rautavaaraa, George Otsia eikä virsiä, joten ei häntä kiinnosta kuunnella niitä nytkään. Tapaa mieluummin ihmisiä palvelutalon ulkopuolelta kuin osallistuu näihin järjestettyihin virikkeisiin tai juttelee muiden siellä asuvien kanssa. Mistä tulikin mieleen, että pitäisikin mennä taas käymään.
Ylikypsän hyvinvointivaltion rahat on loppu, minä pakenen ulkomaille.
T. Li