Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?
Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön.
Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.
Kommentit (116)
Niin, voihan se tosiaan olla noinkin että vanhempi sukupolvi ajattelee äidin rahojen olevan perheen rahoja. Tosiasiassa minun tuntemat äidit nimenomaan ajattelee että se minkä sai lahjaksi on nimenomaan omaan hemmotteluun, (ellei ole niin tiukkaa rahasta ettei ruokaan ja laskuihin meinaa riittää) oli se sitten kauneudenhoitoa tai vaikka uusi laukku jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vapaaehtoista ja todellakin pärjään hyvin omillani (kuten myös siskoni) ja kuten alussa sanoin etten muutenkaan kaipaa mitään lahjoja. Kyllä tuo silti jollaintapaa hiertää että miksi minä en ole ansainnut samaa, en mahda sille minkään. Jopa siskoni on ihmetellyt että miksi en saa samaa kuin hän. Eikä meillä keskenään ole mitään kateellisuutta tai katkeruutta tästä. Ap
Et ole muka kateellinen etkä katkera, mutta kyllä on kateellista ja katkeraa tekstiä.
Et muka kaipaa lahjoja, mutta silti valitat tässä viestikaupalla, ettet saa tarpeeksi isoja lahjoja.
Olet Ap juuri sellainen ihminen, joiden takia tulee mm. perintöriitoja. Ihminen, joka arvottaa asiat rahalla, ja jolle mikään ei riitä, ja joka ei ymmärrä kohtuutta.
Minä olen suurituloisempi kuin sisareni, ja jo vuosikymmeniä sitten tein vanhemmilleni selväksi etten yksinkertaisesta tarvitse rahaa, kun kerran pärjään its
Ilmeisesti olet niin varakas ettei kaupassa tarvitse juuri hintoja katsella ja voit aina hankkia sen mitä haluat, oli se sitten tarpeeseen tai omaan hemmotteluun eli et voikaan ymmärtää, millaista on jos ei ole mahdollisuutta tuollaiseen elämäntyyliin. En minäkään silloin välittäisi jos tosiaan ei tarvitsisi koskaan esimerkiksi kaupassa hintoja katsella. Ap
Meillä päinvastoin, minä ja sisareni saimme kumpikin 5000€ ja veljeni joka on rikas hyvillä tuloilla sai koko omaisuuden, asunto ja rahaa. Tätimme oli niiiin "oikeudenmukainen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vapaaehtoista ja todellakin pärjään hyvin omillani (kuten myös siskoni) ja kuten alussa sanoin etten muutenkaan kaipaa mitään lahjoja. Kyllä tuo silti jollaintapaa hiertää että miksi minä en ole ansainnut samaa, en mahda sille minkään. Jopa siskoni on ihmetellyt että miksi en saa samaa kuin hän. Eikä meillä keskenään ole mitään kateellisuutta tai katkeruutta tästä. Ap
Et ole muka kateellinen etkä katkera, mutta kyllä on kateellista ja katkeraa tekstiä.
Et muka kaipaa lahjoja, mutta silti valitat tässä viestikaupalla, ettet saa tarpeeksi isoja lahjoja.
Olet Ap juuri sellainen ihminen, joiden takia tulee mm. perintöriitoja. Ihminen, joka arvottaa asiat rahalla, ja jolle mikään ei riitä, ja joka ei ymmärrä kohtuutta.
Minä olen suurituloisempi kuin sisareni, ja jo vuosikymmeniä sitten tein vanhemmilleni selväksi etten yksink
Ilmeisesti olet niin varakas ettei kaupassa tarvitse juuri hintoja katsella ja voit aina hankkia sen mitä haluat, oli se sitten tarpeeseen tai omaan hemmotteluun eli et voikaan ymmärtää, millaista on jos ei ole mahdollisuutta tuollaiseen elämäntyyliin. En minäkään silloin välittäisi jos tosiaan ei tarvitsisi koskaan esimerkiksi kaupassa hintoja katsella. Ap
Siinäpä olkiukkoa kerrakseen. Eli väärin, väärin ja väärin.
Olen kahden lapsen yksinhuoltajaisä ja saan kyllä katsoa sen perään, ettei tili ala itsestään tyhjenemään. Kun elän kohtuudella, tulen silti toimeen, aivan niin kuin sinäkin väitit viesteissäsi tulevasi toimeen.
Minä alan epäillä, että Ap on peikko. Perinteisiä konsteja: aina vähän lisää selitystä kun tulee järkeviä viestejä, aina vähän lisää vedätystä. Peikkoja ei kannattaisi ruokkia. Lopetan siis osaltani tähän.
Miten ap uskallat kirjoittaa Suomen suosituimmalle palstalle noin tunnistettavasti. Olen ihan varma, että sisaresi löytää tämän ketjun.
Olemme saaneet sukulaisilta rahaa yhden kerran. Silloin vanhempani antoivat joka lapselleen samansuuruisen setelin riippumatta siitä, onko lapsi perheellinen vai ei. Viisilapsinen perhe ei siitä nuppia kohden paljon saanut, itsellinen itselleen käytännössä seitsenkertaisen summan. Ja tietenkin käytin rahan koko perheeni iloksi, en vain itseeni. Ehkä sinun sukulaisesi ajattelee toisin: sama euromäärä joka päätä kohden. Omalla tavallaan kumpikin ajatus on reilu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap uskallat kirjoittaa Suomen suosituimmalle palstalle noin tunnistettavasti. Olen ihan varma, että sisaresi löytää tämän ketjun.
En tietääkseni ole täällä mitään pahaa sanonut. Eikä tämä ole kateellisuutta sisarta tai heidän lasta kohtaan, kuten monen mielestä on. En tunne kateellisuutta vaan vääryyttä lahjan antajan taholta. Tämä on keskustelu siitä miten epäreilulta tuntuu eri arvossa oleminen ja ihmettelyä lähinnä lahjan antajaa kohtaan, joka näkee tilanteemme ilmeisesti eri tavalla. Ap
Siskollasi on pieni lapsi. Ei olisi epäreilua vaikka saisi vieläkin enemmän rahaa lahjaksi. Suku keskittyy nyt auttamaan nuorinta polvea, niin tulisi sinunkin aikuisena toimia. Olet sen ikäinen että vuorosi on olla holhoaja, ei holhottava.
Vierailija kirjoitti:
Niin, voihan se tosiaan olla noinkin että vanhempi sukupolvi ajattelee äidin rahojen olevan perheen rahoja. Tosiasiassa minun tuntemat äidit nimenomaan ajattelee että se minkä sai lahjaksi on nimenomaan omaan hemmotteluun, (ellei ole niin tiukkaa rahasta ettei ruokaan ja laskuihin meinaa riittää) oli se sitten kauneudenhoitoa tai vaikka uusi laukku jne. Ap
Kyllä se äiti enemmän kuin ansaitsee sen oman hemmottelun. Tiedätkö yhtään millaista on olla äiti?
Kiva jos äitinä olosta saa jotain etuakin!!! Viisas sukulainen teillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tässä on kyse rahasta, vaan kaikesta muustakin. Minulla oli hyvin läheinen lapsuudenperhe, oli tietyt perinteet ja tavat esim. juhlapäivien suhteen, mutta se kaikki muuttui kun sisareni sai lapset. Yht'äkkiä alettiinkin olettamaan, että eihän se xx halua tietenkään tänne vanhuksien luo tulla uutena vuotena tai pääsiäisenä. Ahdastakin on täällä.
Minua jotenkin ei vaan enää laskettu joukkoon kuuluvaksi. Alkoi tuntua, että saa tyrkyttää itseään perheelle ja koko huomion tietysti vei ne lapsenlapset, joiden ympärillä koko porukka hössötti. Mun kuulumiset ei kiinnostaneet ketään ja eihän mulle mitään niin mielenkiintoista voinutkaan tapahtua, että sitä olisi jaksettu kuunnella.
Tietysti myös rahallisesti sisaren perhettä tuetaan, lapset tarvii niin paljon ja halutaan laittaa. Se on pienin murhe tässä, mutta sekin välillä hiertää. Ja sisar kyllä itse yrittää pitää välejä, mutta vuosi vuodelta meillä on vaan y
Meilläkin hössötetään veljen lasten ympärillä. Meidän eronamme on se, että minä olen mielellään mukana hössöttämässä ja auttamassa veljeä niin paljon kuin pystyn!
Minä annan enemmän niille, jotka pitävät minuun yhteyttä, auttavat jos apua tarvitsen, soittelevat ja käyvät. Sitten on niitä, jotka kutsuvat käymään vain, kun on synttärit, siis vain silloin, kun olettavat, että menen lahjan kanssa. Usein ostan kukkakimpun viemiseksi tai viherkasvin, muille saatan viedä 200-400 €, riippuen siitä, miten isoissa ja aikaavievissä jutuissa ovat auttaneet. Eivät ota auttamisesta maksua, aina sanovat, että mukavaa yhdessä puuhailla.
Minun tyttäreni on samanlainen, hoitaa ja auttaa veljeään, jolla todelliset ruuhkavuodet, vie lapsia ulos, pyytää perhettä kahville jne. Olen ylpeä tytöstäni! Hänen oma lapsensa on jo yliopistossa opiskeleva nuori aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei hänellä ole sisaruksia, eikä isovanhempia. Tyypillinen vedättäjä porvoosta.
Liekö tuossa taustalla ajatus, että voisi itse vanhana tarvita taloudellista tai muuta tukea, jolloin mielletään se paremmin toimeentuleva todennäköisemmäksi auttajaksi.
Huonommin toimeentulevalle annetaan siis vähemmän. Voidaan myös ajatella, että huonommin toimeentuleva ei ole yhtä suuren rahalahjan arvoinen tai katsotaan vähemmän rahan olevan merkittävämpi huonotuloiselle kun hyvätuloiselle tai arvioidaan huonotuloisen käyttävän rahansa holtittomasti ja muutenkin tekevän huonoja ratkaisuja.
Meilläkin hössötetään veljen lasten ympärillä. Meidän eronamme on se, että minä olen mielellään mukana hössöttämässä ja auttamassa veljeä niin paljon kuin pystyn!
Voi meillä muutakin eroa olla. Esimerkiksi kun nyt joulun aikaan soittelin, että mitenkä joulua vietetetään ja koska voisin tulla, oli vastaus venyttelevä...jooo...mun täytyy nyt ensin soittaa siskolles, että miten ne on tulossa. Että ei ole kaikki yhtä aikaa. Sanoin sitten, että ok, teen jouluhommat omalla tavallani ja vastaus oli no ok hyvä. Eli ei mua kaivata sinne todellakaan yhdeksi mukaan hössöttämään. Kuten siis sanoin, mä en enää selkeästi kuulu siihen lapsuudenperheeseen.
Tunnen, että olen kuin kuka tahansa vieraampi sukulainen, joka vähän haittaa sitä ydinperheen menoa. Mitenkään en koskaan ole mieltäni osoittanut, mutta kyllä mä itse sen havaitsin, että lapsettomana olen kakkoskastia, en kiinnostava, en kaivattu.
Siis mitä??
Sisaresi kasvattaa heille uutta sukulaista.
Oikeasti, jos ap on vaikka jäänyt tahtomattaan yksin, on ok, että hänen omat vanhemmat hierovat sitä hänen naamaansa korostamalla, että sisarensa kasvattaa heille uutta sukulaista??
Ja ihan tiedoksi, minä en todellakaan kasvata lapsistani kenellekään uusia sukulaisia, hehän ovat aivan omia ihmisiään. Hyi olkoon mikä ajatuskin!
Ap, olet kateellinen ja katkera vaikka muuta väität. Et soisi vanhempienne tai sukulaistenne antavan vävypojalleen lahjaa lainkaan. Et myöskään soisi lapsenlapsen saavan mitään suvultaan. Sillä tietenkin tuossa summassa on mukana myös heidän lahjansa. Vai saavatko vävy ja lapsenlapsi oman erillisen kirjekuoren?
Saisit hävetä kun pientä lasta kadehdit 50euron takia. Ja ihan tiedoksi vaan, lapsilisä ei millään tavalla kata lapsista aiheutuvia kustannuksia, eli siitä varsinkaan sinun ei kannata olla siskollesi kateellinen.
Siskosi kannattaisi lopettaa raha-asioidensa puhuminen sinulle. Selvästikään siitä ei seuraa kuin huonoa.
Vierailija kirjoitti:
"omaan hemmotteluun". Tunnet omituisia äitejä. Minun tuntemani äidit pitävät perheen yhteistä hyvää ja varsinkin esim. lasten laadukkaita ulkovaatteita ja kenkiä tärkeimpänä. Lahjaksi saadut rahat kannattaa sijoittaa, eikä tuhlata laukkuihin.
Minä olen suurituloisempi kuin sisareni, ja jo vuosikymmeniä sitten tein vanhemmilleni selväksi etten yksinkertaisesta tarvitse rahaa, kun kerran pärjään itsekin. He saavat aivan vapaasti antaa sisarelleni avustuksia silloin tällöin, koska hänen taloudellisessa tilassaan asialla on merkitystä. Olen myös sanonut vanhemmilleni, etteivät jää perintöä säästämään, vaan käyttävät omaisuutensa eläessään omaan hyvinvointiinsa. Käärinliinoissa kun ei ole taskuja ja minä edelleenkin pärjään omillani. En voi kerta kaikkiaan ymmärtää Ap:n rahaan palvontaan perustuvaa ahneutta, ja olen hyvin onnellinen, ettei tarvitsekaan ymmärtää.