Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?

Vierailija
03.03.2024 |

Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön. 

Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheesta olet loukkaantunut. Itse ajattelisin kyllä, että tuollainen vähentää omaa panostani sukuun ylipäätään. 

Mutta elämä ei ole reilua. Varminta on satsata itse itseensä, niin tietää kuka on "edunsaaja". 

Niin, eihän se ole. Jotenkin tuntuu vain sille että näissä arvotetaan ihmisen valintoja tai elämäntilanteita, siksi se tuntuu epäreilulta. Enkä ole katkeroitunut sukulaisiani kohtaan. Tällainen vain saa olon jotenkin entistä yksinäisemmäksi ja ulkopuoliseksi. Ap 

Ne rahat on tarkoitettu ihan varmasti sille lapselle. Älä ole nyt pienelle lapselle kateellinen. 

Niin yleensähän laja annetaan kullekin ihmiselle hänän merkkipäivänään.

Vanhemmat voivat huomioida lahjasummassa perheen koon, mutta yleensä ne lapsenlapsetkin saavat omat lahjansa. Vanhemmat itse päättävät rahoistaan ja ihan normaali kuvio, että lapsiperhe saa enemmän rahaa kuin lapseton, joten turha näitä on laskea. Annettuja lahjoja ei voi jälkikäteen huomioida ennakkoperintönä ellei vanhemmat ole asiaa näin kirjanneet.

Ihan ilkeyttäänkö ne paremmin toimeentulevat kertoo näistä perheen saamista rahalahjoista huonommin toimeentulevalle sisarukselle?

Vierailija
102/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toi  väärin!   Täällä  pappamme harrastaa juuri tuota.    Kyllä sama summa pitää antaa ,     tienaa jokainen mitä tienaa.   Tosi väärin!    Älä ota  vastaan mitään kirjekuoria enää.    😡  .   Sano "pidä rahas"  🙂  

No miksi valittaa sitten, jos ei edes halua mitään rahaa?

Ehkä ongelma ei ole varsinaisesti raha vaan viesti, jonka sisältyy muita pienempään rahalahjaan. Ilmeisesti minä olin lapsena tyhmä ja kiitollinen pienestäkin lahjasta, jonka vuoksi mummoni joutui selventämään, miksi minä saan vähemmän kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme aikuista lasta. Kaksi lapsistani on matalapalkka-alalla, molemmilla lapsi, toinen heistä yksinhuoltaja. Kolmas lapseton lapseni on hyväpalkkainen ja tienaa huomattavasti enemmän kuin minä. Muistan kaikkia syntymäpäivinä. Kahdelle lapselleni annan yleensä rahaa lahjaksi. Kolmannelle yritän aina keksiä mieluisan lahjan. Tuntuisi hullulta antaa rahaa minua enemmän tienaavalle. Lahjat eivät ole rahalla mitaten tasa-arvoisia, sydämellä mitaten ovat. 

Vierailija
104/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeää myös sen siskon kannalta erottaa, mikä raha on tarkoitettu pikkulapsille, ja mikä hänelle itselleen. En pidä ajatusmaailmasta, että vain pikkulapset olisi tärkeitä, ja aikuisen pitäisi käyttää oma syntämäpäivälahjansa omiin lapsiinsa. 

Vierailija
105/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä??

Sisaresi kasvattaa heille uutta sukulaista. 

Oikeasti, jos ap on vaikka jäänyt tahtomattaan yksin, on ok, että hänen omat vanhemmat hierovat sitä hänen naamaansa korostamalla, että sisarensa kasvattaa heille uutta sukulaista??

Ja ihan tiedoksi, minä en todellakaan kasvata lapsistani kenellekään uusia sukulaisia, hehän ovat aivan omia ihmisiään. Hyi olkoon mikä ajatuskin!

Mitä meuhkaat? Aivan luonnollinen ajatushan tuo on. Miksi ihmeessä sukulaisuus sulkisi pois oman persoonan? Mitä ihmettä? Eikä se, että panostaa jälkipolviin tarkoita että syyllistäisi heitä, joilla ei lapsia ole. Vaan on ymmärrys siihen, että lastenkasvatus ei ole helppoa tai ilmaista ja suvulla on tapana auttaa siinä. Normaaleissa suvuissa tuetaan nimenomaan lapsia ja heidän perheitään.

Vierailija
106/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tärkeää myös sen siskon kannalta erottaa, mikä raha on tarkoitettu pikkulapsille, ja mikä hänelle itselleen. En pidä ajatusmaailmasta, että vain pikkulapset olisi tärkeitä, ja aikuisen pitäisi käyttää oma syntämäpäivälahjansa omiin lapsiinsa. 

Jos äiti haluaa vaikka kivan elämyksen, johon ottaa vaikkapa puolison mukaan niin hänen on joko kustannettava se myös lapsille tai hankittava lapsenvahti.

Vierailija
107/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sen nyt jokainen osaa itse päättää minkä verran käyttää mihinkin.

Vierailija
108/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan enemmän niille, jotka pitävät minuun yhteyttä, auttavat jos apua tarvitsen, soittelevat ja käyvät. Sitten on niitä, jotka kutsuvat käymään vain, kun on synttärit, siis vain silloin, kun olettavat, että menen lahjan kanssa. Usein ostan kukkakimpun viemiseksi tai viherkasvin, muille saatan viedä 200-400 €, riippuen siitä, miten isoissa ja aikaavievissä jutuissa ovat auttaneet. Eivät ota auttamisesta maksua, aina sanovat, että mukavaa yhdessä puuhailla. 

Ai siis omille lapsillesi toimit näin? Vai muuten sukulaisille?

Vierailija
109/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti haluaa vaikka kivan elämyksen, johon ottaa vaikkapa puolison mukaan niin hänen on joko kustannettava se myös lapsille tai hankittava lapsenvahti.

Tietysti hänen on kustannettava se, kun on kerran perheen hankkinut. Toista se on sinkulla. Voi mennä yksin.

Vierailija
110/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti hänen on kustannettava se, kun on kerran perheen hankkinut. Toista se on sinkulla. Voi mennä yksin.

Sinun mielestäsi ehkä näin, mutta maailmassa on muitakin ihmisiä. Jokainen päättää itse millä perusteella lahjansa antaa, kysymättä sinulta lupaa.

Vierailija
111/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi ehkä näin, mutta maailmassa on muitakin ihmisiä. Jokainen päättää itse millä perusteella lahjansa antaa, kysymättä sinulta lupaa.

:D Oletpa huumorintajuinen.  Vaikka olisin ollut tosissani tuossa, niin ihan ylimitoitettu ilkeä vastaus.

Vierailija
112/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se johdu siitä että sinä tienaat enemmän, vaan siitä että siskollasi on lapsia. ei ole reilua ei. 

Vierailija
113/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pöllöä ylipäänsä antaa aikuisille lahjaksi rahaa. hankkikoon jokainen omat rahansa. 

Vierailija
114/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai molemmille samanverran. Parempipalkkainen ansaitsee enemmänkim palkintoa kuin luuserisysteri. 

Vierailija
115/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon isovanhemmat tukevat lapsiperheitä.

Hyvä että vähennetään yhteiskunnan tukia, lapsikorotuksia ja voisi vähentää enemmänkin kun näin paljon tuetaan lapsiperheitä.

Vierailija
116/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitää olla tasapuolisia. Lapsilla on tasan samat mahdollisuudet (jos ovat terveitä) järjestää elämänsä, mutta osa vain sössii kaiken: YH ja iso määrä lapsia on ihan oman riskiarvion mukainen saavutus. Ei toisen sisaruksen vika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi