Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?
Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön.
Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap. voi tietää ja miksi hänen pitäisi tietää, mitä sisko saa lahjaksi? Aikuisia ihmisiä, omat perheet. Sukulaiset ja muut saavat antaa lahjoiksi, mitä haluavat.
Ei meillä ainakaan koskaan ole ollut mikään salailun aihe mitä sai lahjaksi. Aina kyselty ja puhuttu ja näköjään tapa jatkuu aikuisenakin. On minusta muutenkin jotenkin julma ajatusmaailma että "rikas" (mitä en siis itse ole) ei tarvitsisi lahjoja, ainoastaan köyhät ansaitsevat lahjoja ja muistamista toisilta. Ainakin mitä monien mielestä täällä on. Jos itsellä on joskus lapsia niin en koskaan pystyisi antamaan eri arvoisia lahjoja, olisi heillä omaa varallisuutta minkä verran tahansa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap. voi tietää ja miksi hänen pitäisi tietää, mitä sisko saa lahjaksi? Aikuisia ihmisiä, omat perheet. Sukulaiset ja muut saavat antaa lahjoiksi, mitä haluavat.
Ei meillä ainakaan koskaan ole ollut mikään salailun aihe mitä sai lahjaksi. Aina kyselty ja puhuttu ja näköjään tapa jatkuu aikuisenakin. On minusta muutenkin jotenkin julma ajatusmaailma että "rikas" (mitä en siis itse ole) ei tarvitsisi lahjoja, ainoastaan köyhät ansaitsevat lahjoja ja muistamista toisilta. Ainakin mitä monien mielestä täällä on. Jos itsellä on joskus lapsia niin en koskaan pystyisi antamaan eri arvoisia lahjoja, olisi heillä omaa varallisuutta minkä verran tahansa. Ap
Minä olisin tyytyväinen, että rahat menisivät lapsiperheelle. Pärjään yksin oikein hyvin enkä tarvitse mitään kymppejä synttärilahjaksi, mutta lapsiperheelle se voi olla jo isompi raha. Ja kysehän onn isovanhemmista, joten lahjoittakoon rahansa kelle haluaa. Et kai sinä nyt isovanhempien rahoista ole kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen, että jos eletään jo omillaan, sisarukset ympäri Suomea, niin ei jaksa kiinnostaa, mitä joku sukulainen on vienyt tai lähettänyt lahjaksi. Osalla on perhettä,itsellä ei. Mutta ei kukaan sukulainen ole muistanut synttäreitäni enää vuosiin. Nuorempana vielä, muttei enää. Ja osa vanhemmista sukulaisista kuollut.
Kyllä mielestäni on aivan luvallista ja oikein harkita yksilöllisesti, minkä suuruisen lahjan antaa kenellekin. Kun perheessänne noista asioista puhutaan avoimesti, isovanhemmat varmaankin ymmärtävät, että myös erisuuruisista lahjoista tulee puhetta. Antoivatko he aiemmin tasasuuruisia lahjoja sinulle ja siskollesi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tollasesta loukkaantuu
No ei loukkaannu. Mun eno oli laittanut ison henkivakuutuksen edunsaajaksi yhden meistä serkuista. Oltiin vaan onnellisia serkun puolesta, kun hän oli tuolloin vielä työttömänä. Ihmeteltiin vaan, että miten se eno tuommosen keksi hommata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minusta outoa, että selitetään ääneen kuinka paljon on saanut keneltäkin lahjaksi. Tykkäävätkö ne lahjanantajat tuosta?
Ihan aiheesta olet loukkaantunut. Itse ajattelisin kyllä, että tuollainen vähentää omaa panostani sukuun ylipäätään.
Mutta elämä ei ole reilua. Varminta on satsata itse itseensä, niin tietää kuka on "edunsaaja".
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheesta olet loukkaantunut. Itse ajattelisin kyllä, että tuollainen vähentää omaa panostani sukuun ylipäätään.
Mutta elämä ei ole reilua. Varminta on satsata itse itseensä, niin tietää kuka on "edunsaaja".
Niin, eihän se ole. Jotenkin tuntuu vain sille että näissä arvotetaan ihmisen valintoja tai elämäntilanteita, siksi se tuntuu epäreilulta. Enkä ole katkeroitunut sukulaisiani kohtaan. Tällainen vain saa olon jotenkin entistä yksinäisemmäksi ja ulkopuoliseksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän se ole. Jotenkin tuntuu vain sille että näissä arvotetaan ihmisen valintoja tai elämäntilanteita, siksi se tuntuu epäreilulta. Enkä ole katkeroitunut sukulaisiani kohtaan. Tällainen vain saa olon jotenkin entistä yksinäisemmäksi ja ulkopuoliseksi. Ap
Ne rahat on tarkoitettu ihan varmasti sille lapselle. Älä ole nyt pienelle lapselle kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kerran tuli puhetta kaverin kanssa matkoista, ja kävi ilmi, että me miehen kanssa asutaan hyvätasoisessa hotellissa ja syödään joka ilta ulkona. Heillä ei lapsiperheenä ollut varaa samaan tasoon. Olin huomaavinani vähän kateutta. Eli nyt sinä tunnet kateutta, jossain muussa tilanteessa se on siskosi joka tuntee kateutta.
On mielestäni ok, ja eikö juuri ap sinunkin kannattaisi ajatella että on hienoa että et tarvitse enempää. Jos siskosi taas tarvitsee, on hyvä että hän saa vähän enemmän. Itse ainakin koen, että on ok että vanhempani antavat hieman enemmän rahaa veljelleni (en tiedä tarkkoja summia koska nuohan ovat henkilökohtaisia asioita) ja minulle taas riittää vähempi ja olisi kiusallista jopa ottaa vastaan isompia summia rahaa, kun varsin hyvin tulen toimeen ja taas veljeni kaipaa enemmän taloudellista tukea.
Niin, oliko niin, että aiemmin isovanhemmat muistivat teitä yhtä suurilla lahjoilla, ja nyt sisaresi saatua lapsen, häntä suuremmilla? Onko tätä tapahtunut pitkään ja toistuvasti, vai onko kyseessä yksittäistapaus? Ehkä isovanhemmat huomaavat, että te siskokset voitte jatkossa saada yhtä isot lahjat ja antaa pikkulapselle omat lahjansa. Eivät mahdollisesti ole oivaltaneet, miten kokisit tämän, kun et ole mitenkään rahan tarpeessa. Rakkaus ja arvostus sinua kohtaan ei ole luettavissa siitä, että sait pienemmän summan.
Minä olen tuollainen 'suurempituloinen', jonka sisaruksella kuitenkin on ihan yhtä suurituloinen puoliso. Ei ole mielestäni reilua, sisarukseni saa enemmän lahjoja koska hänellä on pienemmät tulot, mutta kuitenkin puolisonsa maksaa suurimman osan heidän menoistaan ja sisarukselleni jää kuussa laskujen jälkeen huomattavasti enemmän kuin minulle. Tiedän, koska puhumme avoimesti rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen 'suurempituloinen', jonka sisaruksella kuitenkin on ihan yhtä suurituloinen puoliso. Ei ole mielestäni reilua, sisarukseni saa enemmän lahjoja koska hänellä on pienemmät tulot, mutta kuitenkin puolisonsa maksaa suurimman osan heidän menoistaan ja sisarukselleni jää kuussa laskujen jälkeen huomattavasti enemmän kuin minulle. Tiedän, koska puhumme avoimesti rahasta.
No tämä ihan sama tilanne minulla. Heille jää paljon enemmän rahaa käyttöön kun on kaksi työssäkäyvää ja kaikki asumisen kulut menee puoliksi, enkä usko että pienen lapsen kuluihin kuussa menee yhtään lapsilisiä enempää. Ruokakulut on varmaan ainut, joka heillä on suurempi mitä minulla yksin (maksavalla)asuvalla ja päiväkotimaksu heillä, tosin sekään ei täydestä ajasta kun tarvitsee hoitoa ehkä 1-2krt viikkoon. Niin joo ei tunnu reilulta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, oliko niin, että aiemmin isovanhemmat muistivat teitä yhtä suurilla lahjoilla, ja nyt sisaresi saatua lapsen, häntä suuremmilla? Onko tätä tapahtunut pitkään ja toistuvasti, vai onko kyseessä yksittäistapaus? Ehkä isovanhemmat huomaavat, että te siskokset voitte jatkossa saada yhtä isot lahjat ja antaa pikkulapselle omat lahjansa. Eivät mahdollisesti ole oivaltaneet, miten kokisit tämän, kun et ole mitenkään rahan tarpeessa. Rakkaus ja arvostus sinua kohtaan ei ole luettavissa siitä, että sait pienemmän summan.
Joo oli aiemmin yhtä suuret ja ns vakiosumma. Nykyisin sisko saa aina enemmän. Ja kiitos, tuo lohdutti hieman koska juuri noin olen kokenut, että heidän arvostus ja rakkaus minua kohtaan olisi mitattavissa rahasummasta. Ap
No kuule ap, sehän juuri on reilua, ja oikein!
Sopii oikein hyvin ainakin omasta mielestä.
No tavallaan ymmärrän jos lapsiperhe saa isovanhemmalta enemmän, lapsenlapsen tarvikkeisiin on mummolla lupa pistää rahaa.
Itse olin siinä tilanteessa juuri, että laitoin opiskelevalle lapselle jonkun kympin, mitä nyt vähistäni pystyin. Ja mietin voinko olla laittamatta toiselle tai ainakaan samaa summaa. Toinen ei ole vielä "päättänyt" mitä opiskella, ei tee töitä jne. Tavallaan tietysti ymmärrän että hänellä on haasteita.
Tulevaisuudessa tietysti hän voi olla se joka opiskelee ja on tiukilla, kun toinen on kenties jo suorittanut opinnot ja työelämässä, ja silloin olisi ok tukea tätä nyt työtöntä enemmän.
Tämä nyt opiskeleva tekee nytkin lomilla töitä, ja yrittää välttyä ottamasta kovin paljoa lainaa. Tiedän että osaa olla säästäväinen.
Päädyin nyt laittamaan molemmille saman summan ihan vaan jotain kivaa varten, seuraavasta kerrasta en osaa sanoa.
Älä revi sitten pelihousujasi, jos isovanhemmat päättääkin tehdä testamentin lapsenlapselleen ja toivovat ettei omat lapset vaadi lakiosaansa.