Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?

Vierailija
03.03.2024 |

Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön. 

Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuosimista. Aina löytyy syyt miksi toinen "ansaitsee" tai "tarvitsee" enemmän. 

Meillä pikkuveli on aina saanut paljon enemmän. Silloinkun minulla oli taloudellisesti tiukkaa, niin perusteltiin että en ansaitse tukea ja minun on opittava pärjäämään omillani eivätkä vanhemmat halua hyysätä ja olla raha-automaatteja. Valmistumisen jälkeen perustelu muuttui että en tarvitse apua. Kun pikkuveli on työttömänä, niin hän taas sekä ansaitsee että tarvitsee.

Noh, vanhemmat ovat pedanneet vanhuutensa niin, että he eivät tule ansaitsemaan tai tarvitsemaan minulta mitään apua. Toivottavasti veli jaksaa (hänet tuntien ei kyllä todellakaan jaksa).

Kyse ei ole rahasta, vaan suosimisesta ja epätasa-arvoisesta kohtelusta.

Vierailija
62/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen erilaisten rahasummien antaminen kertoo antajien vähä-älyisyydestä. Vähemmästäkin saadaan kaunoja aikaan. Toki osa ihmisistä osaa tehdä itsestään uhreja ja näin lypsää läheisiään ja läheiset sitten käyttävät valtaansa antamalla kerjääjille enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako kenties siskosi enemmän isovanhempia ja onko hän heidän kanssaan enemmin tekemisissa?

Vierailija
64/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lahja mikään perintö ole, jokainen saa omia rahojaan antaa kenelle tahansa minkä verran tahansa (kunhan ei niitä lahjaverorajoja ylitetä).

Itse annan niiille, jotka ovat minua auttaneet ja tiedän, että voin jatkossakin pyytää apua. Annan myös Ukrainalle ja kissahoitolalle.

Vierailija
65/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti isovanhempi ajattelee, että siskollasi on perheellisenä isommat menot ja raha on ei vain hänelle itselleen, vaan myös sille lapsenlapselle (vai lapsenlapsenlapselle). Sinä maksat vain omaa elämääsi. 

Ole iloinen, jos saat edes jotain. Eihän sillä isovanhemallakaan välttämättä liiemmälti ole ylimääräistä rahaa lahjoitettavaksi ympäriinsä.

Olen kiitollinen siitä mitä saan. Silti vaan mietin että miksi ihminen jolla lapsia, ansaitsee enemmän lahjana? Kuitenkin lapsien hankkiminen on oma valinta niin tuleehan siitä epäreilu olo jos itse ei vaikka voisi saada lapsia niin tulee aina olemaan "vähempiarvoisempi" lahjojen suhteen. Tai jos olisi vaikka se itse valittu kallis harrastus niin sitä ei tueta mutta lapsen "omistamista" tuetaan. Ap

Voi ple näitä aivopieruja! En kyllä ikinä ilkeäisi tuollaisia kirjoitella.

Vierailija
66/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa tässä on kyse rahasta, vaan kaikesta muustakin. Minulla oli hyvin läheinen lapsuudenperhe, oli tietyt perinteet ja tavat esim. juhlapäivien suhteen, mutta se kaikki muuttui kun sisareni sai lapset. Yht'äkkiä alettiinkin olettamaan, että eihän se xx halua tietenkään tänne vanhuksien luo tulla uutena vuotena tai pääsiäisenä. Ahdastakin on täällä.

Minua jotenkin ei vaan enää laskettu joukkoon kuuluvaksi. Alkoi tuntua, että saa tyrkyttää itseään perheelle ja koko huomion tietysti vei ne lapsenlapset, joiden ympärillä koko porukka hössötti. Mun kuulumiset ei kiinnostaneet ketään ja eihän mulle mitään niin mielenkiintoista voinutkaan tapahtua, että sitä olisi jaksettu kuunnella.

Tietysti myös rahallisesti sisaren perhettä tuetaan, lapset tarvii niin paljon ja halutaan laittaa. Se on pienin murhe tässä, mutta sekin välillä hiertää. Ja sisar kyllä itse yrittää pitää välejä, mutta vuosi vuodelta meillä on vaan yhä vähemmän mitään yhteistä, kun tuntuu, että ne menneisyydenkin siteet on katkeilleet.

Vierailija
67/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako kenties siskosi enemmän isovanhempia ja onko hän heidän kanssaan enemmin tekemisissa?

Ei, suht saman verran autetaan ja nähdään kun kaikki samassa kaupungissa asutaan. Ap

Vierailija
68/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"todellakin pärjään hyvin omillani (kuten myös siskoni) ja kuten alussa sanoin etten muutenkaan kaipaa mitään lahjoja."

Jos pärjäät hyvin, miksi nuriset aloituksessa, ettet koskaan mitään ekstraa pysty ostamaan? Yritit esittää, kuinka mukamas elät yhtä köyhästi kuin siskosi. 

Siksi toisekseen vetoat hänen hyvätuloiseen mieheensä. Jotenkin epäilen, että jos sinulla olisi mies, yrittäisit kuitenkin väittää, että miehen rahat ovat hänen omiaan, eikä niitä pitäisi laskea sinun eduksesi kuten nyt lasket siskon miehen rahat siskolle kuuluviksi. 

Vierailija
69/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ok.

Vierailija
70/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, suht saman verran autetaan ja nähdään kun kaikki samassa kaupungissa asutaan. Ap

Tuossa voi sitten olla joku väärinkäsitys, puhutko raha-asioistasi isovanhempien kanssa? He voivat luulla että sinulla on raha-asiat hyvin jos et esim. puhu todellisesti rahatilanteestasi tai siitä kuin tekee tiukkaa

Vierailija
71/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"todellakin pärjään hyvin omillani (kuten myös siskoni) ja kuten alussa sanoin etten muutenkaan kaipaa mitään lahjoja."

Jos pärjäät hyvin, miksi nuriset aloituksessa, ettet koskaan mitään ekstraa pysty ostamaan? Yritit esittää, kuinka mukamas elät yhtä köyhästi kuin siskosi. 

Siksi toisekseen vetoat hänen hyvätuloiseen mieheensä. Jotenkin epäilen, että jos sinulla olisi mies, yrittäisit kuitenkin väittää, että miehen rahat ovat hänen omiaan, eikä niitä pitäisi laskea sinun eduksesi kuten nyt lasket siskon miehen rahat siskolle kuuluviksi. 

1. En laske siskon miehen rahoja hänelle kuuluviksi, mies vain maksaa enemmän pakollisia menoja jotka yleensä menisi kait puoliksi.

2. Minun taloudelliseen pärjäämiseen lasken perus elämän välttämättömyydet, en niitä ekstrajuttuja. Meistä kahdesta minä en ole se jolla on useammin varaa käyttää kauneushoitolapalveluita.

Ap

Vierailija
72/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi vi**uile sinulle, kun "ihmettelee" rahasumnaa, sehän on sitä, että hän haluaa hieroa naamaasi, että olet "huonompi".

Katkaise välit äläkä ota enää rahaa vastaan. 

Vierailija
73/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi vi**uile sinulle, kun "ihmettelee" rahasumnaa, sehän on sitä, että hän haluaa hieroa naamaasi, että olet "huonompi".

Katkaise välit äläkä ota enää rahaa vastaan. 

No ei todellakaan ole tuollaista 😂 Ap

Vierailija
74/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollainen 'suurempituloinen', jonka sisaruksella kuitenkin on ihan yhtä suurituloinen puoliso. Ei ole mielestäni reilua, sisarukseni saa enemmän lahjoja koska hänellä on pienemmät tulot, mutta kuitenkin puolisonsa maksaa suurimman osan heidän menoistaan ja sisarukselleni jää kuussa laskujen jälkeen huomattavasti enemmän kuin minulle. Tiedän, koska puhumme avoimesti rahasta.

Sehän ei ole mitenkään automaatio että parempituloinen puoliso maksaisi isoimman osan kuluista. Aika monet pienituloiset äidit laittaa ihan kaikki rahansa perheen hyväksi ja tuollainen 150e lahja vain omaan käyttöön olisi todellista luksusta. Riippumatta siitä mitä puoliso tienaa. 

Vierailija
75/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheesta olet loukkaantunut. Itse ajattelisin kyllä, että tuollainen vähentää omaa panostani sukuun ylipäätään. 

Mutta elämä ei ole reilua. Varminta on satsata itse itseensä, niin tietää kuka on "edunsaaja". 

Niin, eihän se ole. Jotenkin tuntuu vain sille että näissä arvotetaan ihmisen valintoja tai elämäntilanteita, siksi se tuntuu epäreilulta. Enkä ole katkeroitunut sukulaisiani kohtaan. Tällainen vain saa olon jotenkin entistä yksinäisemmäksi ja ulkopuoliseksi. Ap 

Hmm. Kerran tuli puhetta kaverin kanssa matkoista, ja kävi ilmi, että me miehen kanssa asutaan hyvätasoisessa hotellissa ja syödään joka ilta ulkona. Heillä ei lapsiperheenä ollut varaa samaan tasoon. Olin huomaavinani vähän kateutta. Eli nyt sinä tunnet kateutta, jossain muussa tilant

Jep. Toki ymmärrän ap:n katkeruuden jos itsekin toivoisi perhettä muttei ole saanut, sehän on iso suru ja tällainen on kyllä vähän suolaa haavoihin jos sukulaiset muistuttaa asiasta jatkuvasti. Jos taas on oma valinta pysyä lapsettomana niin melko pikkumaista valittaa tästä. 

Kyllä se on sukulaisten oma päätös ja heidän arvonsa joitten perustella he rahaa antaa. Moni haluaa antaa lapsiperheelle, kun lapsiperheessä on paljon kuluja joita sinkkuperheessä ei ole. Ja kyllä, lapsen hankinta on todellakin eri asia kuin koira tai kallis harrastus. Sisaresi kasvattaa heille uutta sukulaista. 

Vierailija
76/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästä ongelmastahan pääset, kun pyöräytät itsekin muksun. Eiköhän kaikki tajua että yksinhuoltaja tarttee rahaa ja alat saada saman verran lahjoja kuin siskosi. 

Vierailija
77/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama summa sisaruksille ja sen lisäksi voi antaa sille lapselle erikseen rahaa jos haluaa. Eli esim. 50+50+50, mutta se viimeinen 50 tosiaan lapsen tilille eikä äidille.

Vierailija
78/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se 150 e oli 50 e siskollesi, 50 e miehelle ja 50 e lapselle? Ja sinä ilmeisesti olet yksineläjä.

Kyllä mun vanhemmat antaa mun veljelle enemmän vaikka joulurahaa mitä mulle, mutta se raha on tarkotettu koko heidän perheen kesken jaettavaksi ja mulle tulee samassa suhteessa oman kumppanin kanssa jaettavaksi ja sisko saa yksin vähemmän mitä mää mutta samassa suhteessa (eli veli saa vaikka 200 e, minä 100 e ja sisko 50 e).

Hmm no voi olla noinkin. Hassulta vaan tuntuisi synttäripäivänä antaa rahaa sankarin lisäksi muillekin perheenjäsenille. Ihan mielenkiinnosta, annatko miehellesi sen 50e? Tai käytättekö johonkin yhteiseen? Ap

Kuulostaa kans hassulta, että synttärisankarin lisäksi pitäisi antaa rahaa muillekin perheenjäsenille :). Esim. viisilapsisen perheen äidin synttärei

No ei se nyt mitenkään harvinaista ole, että varsinkin vanhemman polven ihmiset ajattelee, että äidin rahat=perheen rahat. Käytäntö voi toki olla muuta, mutta sitähän nämä isovanhemmat ei välttämättä tiedä tai ymmärrä, he ajattelee asiaa omista lähtökohdistaan ja oman elämänkokemuksensa perusteella.

Vierailija
79/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toi  väärin!   Täällä  pappamme harrastaa juuri tuota.    Kyllä sama summa pitää antaa ,     tienaa jokainen mitä tienaa.   Tosi väärin!    Älä ota  vastaan mitään kirjekuoria enää.    😡  .   Sano "pidä rahas"  🙂  

Pitäisikö minun vihata mummoani, kun en ole saanut lantin lanttia, kun sattui kuolemaan juuri ennen syntymääni. 

Kun taas isoveljeni saivat joka joulu- ja synttärilahjaksi rahaa ja tikkukaramellit ja saivat nauttia mummon seurasta, toinen 10v ja toinen veli 6v ja minä jäin ilman tikkukaramellejä. 

Pitääkin laittaa sukuriita pystyyn, kun näen veljeni pääsiäisenä ja tukkukaramellit jakoon. Ei ole reilua, ei. 

On se kumma kun kuollut mummo ei osannut varautua,olisi varmaan pitänyt testamentissä varautua tuleviin aikoihin.Toivottavasti Sinulla, ei ole nuorempia sisaruksia,ja toisekseen veljesi ovat lähtevien listalla ennen sinua.

Vierailija
80/116 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

testo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme