Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?
Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön.
Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.
Kommentit (116)
Kyllä on täysin oikein, jos on lapsikin. Ajattelisin, että ne rahat menee sille lapselle. Ei aikuinen mitään rahalahjoja tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
On ok. Toinen tarvitsee rahaa ja toinen ei.
Miksi ei toinen muka tarvitse? Jos itse haluaisin vaikka hankkia koiran ja säästää sitä varten plus tulevaisuuden koirakuluihin niin en tarvitse rahaa? Olisihan minullakin sitten elätettävä. (Ihan näin esimerkkinä vaan) Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä (lapseton täti) annan joulu- ja synttärilahjaksi sisarusteni lapsille rahaa, niin saavat itse ostaa mitä tarvitsevat.
En anna samaa summaa, vaan sille yhdelle, jolla on jo oma lapsi, annan vähän enemmän kuin muille. Ajattelen, että hänellä on isommat menot kuin noilla lapsettomilla nuorilla.
Kukaan heistä ei kyllä tiedä, paljonko muille annan. Ihmettelen, mistä sinä ap niin tarkasti tiedät sisaresi saamista lahjarahoista.
Minä olen myös lapseton täti ja annan enemmän rahaa sille, jolla on lapsi. Tilisiirtoihin kirjoita kyllä, että summa menee kahdelle, jos verottaja siirroistani joskus kiinnostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se 150 e oli 50 e siskollesi, 50 e miehelle ja 50 e lapselle? Ja sinä ilmeisesti olet yksineläjä.
Kyllä mun vanhemmat antaa mun veljelle enemmän vaikka joulurahaa mitä mulle, mutta se raha on tarkotettu koko heidän perheen kesken jaettavaksi ja mulle tulee samassa suhteessa oman kumppanin kanssa jaettavaksi ja sisko saa yksin vähemmän mitä mää mutta samassa suhteessa (eli veli saa vaikka 200 e, minä 100 e ja sisko 50 e).
Hmm no voi olla noinkin. Hassulta vaan tuntuisi synttäripäivänä antaa rahaa sankarin lisäksi muillekin perheenjäsenille. Ihan mielenkiinnosta, annatko miehellesi sen 50e? Tai käytättekö johonkin yhteiseen? Ap
Pistin rahan yhteiselle tilille, olihan se yhteiseksi tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei toinen muka tarvitse? Jos itse haluaisin vaikka hankkia koiran ja säästää sitä varten plus tulevaisuuden koirakuluihin niin en tarvitse rahaa? Olisihan minullakin sitten elätettävä. (Ihan näin esimerkkinä vaan) Ap
En minä ainakaan mitään koiraa ala sponssaamaan. Huolehdi ihan itse koirastasi. Lasta kyllä voin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti isovanhempi ajattelee, että siskollasi on perheellisenä isommat menot ja raha on ei vain hänelle itselleen, vaan myös sille lapsenlapselle (vai lapsenlapsenlapselle). Sinä maksat vain omaa elämääsi.
Ole iloinen, jos saat edes jotain. Eihän sillä isovanhemallakaan välttämättä liiemmälti ole ylimääräistä rahaa lahjoitettavaksi ympäriinsä.
Olen kiitollinen siitä mitä saan. Silti vaan mietin että miksi ihminen jolla lapsia, ansaitsee enemmän lahjana? Kuitenkin lapsien hankkiminen on oma valinta niin tuleehan siitä epäreilu olo jos itse ei vaikka voisi saada lapsia niin tulee aina olemaan "vähempiarvoisempi" lahjojen suhteen. Tai jos olisi vaikka se itse valittu kallis harrastus niin sitä ei tueta mutta lapsen "omistamista" tuetaan. Ap
Elämä nyt ei ole reilua muutenkaan, kun jokainen saa erilaiset pelikortit jo syntymähetkellä ja elämänpolut kuljettavaksi.
Ja vaikka isovanhemmat antaisi lastenlapsille saman määrän rahaa syntymäpäivänä, sekään ei ole reilua nuoremmille sisaruksille, kun vanhemmat sisaret ovat saaneet kuitenkin enemmän, jos isovanhemmat antavat rahalahjan kuolemaansa saakka. Jos sisaruksilla ikeroa 10v niin vanhin saa joka tapauksessa kymmenkertaisen määrän, jos rahalahja on sama, nuorempaan sisarukseen verrattuna.
On toi väärin! Täällä pappamme harrastaa juuri tuota. Kyllä sama summa pitää antaa , tienaa jokainen mitä tienaa. Tosi väärin! Älä ota vastaan mitään kirjekuoria enää. 😡 . Sano "pidä rahas" 🙂
Vierailija kirjoitti:
Musta toi on ihan ok. Jos ero olisi jotain että toinen saa 15000€ ja toinen 150€ niin sitten olisi eri.
Lahjan antaja, vaikkakin lähisukulainen, arvioi itse kenelle antaa ja kuinka paljon tai antaako lainkaan. Siihen on tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
On toi väärin! Täällä pappamme harrastaa juuri tuota. Kyllä sama summa pitää antaa , tienaa jokainen mitä tienaa. Tosi väärin! Älä ota vastaan mitään kirjekuoria enää. 😡 . Sano "pidä rahas" 🙂
No miksi valittaa sitten, jos ei edes halua mitään rahaa?
Omasta mielestä aivan oikein. Minä vielä lisäksi itse lahjoitan siskon lapselle eli saa siten vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se 150 e oli 50 e siskollesi, 50 e miehelle ja 50 e lapselle? Ja sinä ilmeisesti olet yksineläjä.
Kyllä mun vanhemmat antaa mun veljelle enemmän vaikka joulurahaa mitä mulle, mutta se raha on tarkotettu koko heidän perheen kesken jaettavaksi ja mulle tulee samassa suhteessa oman kumppanin kanssa jaettavaksi ja sisko saa yksin vähemmän mitä mää mutta samassa suhteessa (eli veli saa vaikka 200 e, minä 100 e ja sisko 50 e).
Hmm no voi olla noinkin. Hassulta vaan tuntuisi synttäripäivänä antaa rahaa sankarin lisäksi muillekin perheenjäsenille. Ihan mielenkiinnosta, annatko miehellesi sen 50e? Tai käytättekö johonkin yhteiseen? Ap
Kuulostaa kans hassulta, että synttärisankarin lisäksi pitäisi antaa rahaa muillekin perheenjäsenille :). Esim. viisilapsisen perheen äidin synttäreilnä pitäisi lapsillekin antaa lahjat :) ja perheen isille tietysti myös
Sitä lasta ne varmasti ajattelee ja rahat mene hänelle käytännössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa vaikka hevonen! Lahja on lahja. Lahja annetaan vapaaehtoisesti omasta halusta. Ei lahjaa voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö minun vihata mummoani, kun en ole saanut lantin lanttia, kun sattui kuolemaan juuri ennen syntymääni.
Kun taas isoveljeni saivat joka joulu- ja synttärilahjaksi rahaa ja tikkukaramellit ja saivat nauttia mummon seurasta, toinen 10v ja toinen veli 6v ja minä jäin ilman tikkukaramellejä.
Pitääkin laittaa sukuriita pystyyn, kun näen veljeni pääsiäisenä ja tukkukaramellit jakoon. Ei ole reilua, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kans hassulta, että synttärisankarin lisäksi pitäisi antaa rahaa muillekin perheenjäsenille :). Esim. viisilapsisen perheen äidin synttärei
No mitä sitten, jos haluaakin muistaa koko perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuitkin aloituksessa joulusta, et synttäreitä. Siinä on vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuitkin aloituksessa joulusta, et synttäreitä. Siinä on vissi ero.
Missä kohtaa puhuin joulusta? Ap
Mistä ap. voi tietää ja miksi hänen pitäisi tietää, mitä sisko saa lahjaksi? Aikuisia ihmisiä, omat perheet. Sukulaiset ja muut saavat antaa lahjoiksi, mitä haluavat.
Se johtuu siitä pienestä lapsesta, jota myös halutaan muistaa.
Ja sua ei tartteis tulla kenenkään lapsenlapsen katsomaan kun olet noin ilkeä ja pihi.