Siis... Mikä tää juttu on että nykyasunnot on ihan persiistä pohjiltaan?
Keittiö alkaa heti eteisestä ja makkariin ei mahdu normaali parisänky, pitää olla kaksi ovea että pääsee eri puolelle sänkyä?? Mitä ihmettä?!?! Olohuoneeseen ei mahdu yli 1,5 metrin sohva koska se eteisestä alkava keittiö jatkuu melkein koko seinän verran olohuoneeseen asti. Siis mitä ihmettä nää insinöörit oikein meinaa??
Kommentit (121)
Myös valmispaketti omakotitaloissa on todella omituisia ja huonoja malleja nykyään. Isolle perheelle tarkoitetussa talossa voi olla todella pienet yhteiset oleskelutilat, olohuone 18 neliötä jne. Makuuhuoneet myös pieniä alle 10-neliöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö niin, että jätätte sellaiset asunnot vaan ostamatta jotka eivät miellytä? 😂
Niin teimme. Kaikki uudet talot nyt vaan ovat tuollaisia. Eli ennen v. 2000 rakennetut ilmeisesti vielä oikeita asuntoja.
Meillä on 1999 valmistunut asunto ja tämä kieltämättä toimii, vaikka pari pientä vikaa onkin. Esim. makuuhuoneessa parisänky mahtuu tasan tietyinpäin tiettyyn kohtaan, sillä muualla on vastassa joko ovi, vaatehuoneen ovi tai lämpöpatteri. Lisäksi yksi makuuhuoneista on aika pieni, alle 10 neliötä. Mutta kyllä sinne yksi teini mahtuu. Lisäksi keittiön ruokapöytä täytyy olla pitkältä sivultaan seinää vasten, eli ruokailijat istuvat vierekkäin. Mutta eipä tarvi katsella toisten naamoja ruokaillessaan. :D
Makuuhuoneeseen ei juuri muuta tarvitsekaan sopia, kuin 160 cm sänky, yöpöydät ja vaatekaappeja yksi seinällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 40 neliöinen kaksio, hukkaneliöitä ei ole. Kun suunnittelee oikein käytännöllisten tavaroiden paikat ja laittaa tarpeettomat varastoon niin on helpompi siivotakin kun ei ole niitä romuja/ vaatteita joka puolella kämppää viemässä neliöitä.
Jos asunto on suunniteltu hyvin, niin 40 neliötä toimii ja riittää parille henkilölle mainiosti. Nyt taidetaan puhua niistä huonosti suunnitelluista asunnoista, joissa on kyllä kohtuumäärä neliöitä, mutta suunnittelu mennyt päin prinkkalaa.
Jep. Ei se auta että kämpässä on 45m2 jos siitä 15m2 menee kylpyhuoneeseen ja loput 30m2 on sen 2m2 käytävän lisäksi jaettu alle 12m2 huoneisiin, joissa hyvällä tuurilla ei ole yhtään ehjää seinää edes.
Minulla ei yksiössä ainakaan keittiö ala eteisestä, vaan on kohtisuorassa asunnon ulko-oveen nähden. Ei ole siis putkimallinen asunto, jossa olisi eteisestä pitkä "keittiöputki" päähuoneeseen. Muuten kyllä keittiötaso on aika onnettoman kokoinen ja jotain leikkuulautaakin joutuu tasapainottelemaan tiskialtaan päällä puoliksi jos käyttää leikkuulautaa. Keittiön kaapeissa muutenkin aika onneton tila.
Vierailija kirjoitti:
Myös valmispaketti omakotitaloissa on todella omituisia ja huonoja malleja nykyään. Isolle perheelle tarkoitetussa talossa voi olla todella pienet yhteiset oleskelutilat, olohuone 18 neliötä jne. Makuuhuoneet myös pieniä alle 10-neliöisiä.
Ja uusissa kerrostaloissa nuo pikkiriikkiset huoneet eivät välttämättä ole edes neliöitä tai suorakaiteita vaan voivat olla myös vaikka suunnikkaita. Eli siis vastakkaiset seinät eri levyisiä, koska ulkopuolelle haluttiin joku mielenkiintoinen malli talolle ja se vaikuttaa suoraan sisätiloihinkin
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneeseen ei juuri muuta tarvitsekaan sopia, kuin 160 cm sänky, yöpöydät ja vaatekaappeja yksi seinällinen.
Ja miten ne tungetaan nykyisenlaisiin 2m x 3m huoneisiin, joissa 1 seinä on ikkunaa ja ovi on jotenkin aivan typerästi keskellä sitä parasta seinää. Eipä juuri mitenkään.
Käytiin katsomassa yhtä 60m2 kolmiota, jota ei perheellisenä voitu ottaa tilanpuutteen vuoksi. Välittäjä tuumi, että uudemmat kolmiot on vielä pienempiä. No, niinhän ne on. Mutta ei me niitäkään oteta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pienin huone nimenomaan makuuhuoneena eikä sinne mitkään komerot mahdu. Sängyn molemmilla sivuilla ja jalkapäässä pikkasen yli yöpöydän verran tilaa. Vaatekaapit sitten on kaikki yhdessä ja samassa tilassa, edes nuorten huoneissa ei ole komeroita viemässä vaan ne on poistettu.
Tuttava muutti uuteen pieneen.asuntoon, jossa siis tietenkin se suuri inva-kokoinen kylppäri. Ainoa pulma on se, että pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuva henkilö ei pysty menemään sinne kylppäriin, kun ovi kääntyy eteen niin, että on painuttava tosi pieneen koloon eteisen nurkkaan, jotta ovesta pääsee sisään.
Varmaan vähintään komasosa asunnon neliöistä on tuossa kylppärissä ..
Minä asun yksiössä, jossa pieni keittiö, iso parveke, loistavasti suunniteltu. Isot ikkunat. Valoisa. Asunto rakennettu 1970- luvulla. Parvekkeelta näköala metsään. En koskaan vaihtaisi näihin uusiin asuntoihin, joissa tuijotellaan vastapäistä naapuria. Minä voin olla parvekkeella vaikka alasti, kukaan ei katsele. Tikkurilassa rakennetaan liian tiheästi, ihmisillä ei ole mitään yksityisyyttä. Katsellaan lasiparvekkeilta naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yksiössä, jossa pieni keittiö, iso parveke, loistavasti suunniteltu. Isot ikkunat. Valoisa. Asunto rakennettu 1970- luvulla. Parvekkeelta näköala metsään. En koskaan vaihtaisi näihin uusiin asuntoihin, joissa tuijotellaan vastapäistä naapuria. Minä voin olla parvekkeella vaikka alasti, kukaan ei katsele. Tikkurilassa rakennetaan liian tiheästi, ihmisillä ei ole mitään yksityisyyttä. Katsellaan lasiparvekkeilta naapureita.
En olisi ikinä uskonut sanovani, mutta kyllä ne 70 luvulla rakennetut on parhaiden joukossa. Ei oo homeongelmiakaan niin kuin noissa uudemmissa luukuissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sukulaispariskunta muutti Jätkäsaareen kun sitä vielä rakennettiin. Kämppä kaupattiin heille merinäköalalla ja sitä oli hienosti kahdelta parvekkeelta.
Ottivat sen, vaikka kämppä oli pieni ja mutkikas. Olohuone oli niin pieni, että sinne ei mahtunut kuin sohva ja telkkari. Olohuoneesta pääsi parvekkeelle, joten sohva oli pakko jättää kulkuväylälle. Sohvan takaa kulmasta alkoi pieni keittiö, jossa laskutilana toimi tiskiallas ja johon mahtui ihan pikkiriikkinen ruokapöytä.
Kumpaankaan makuuhuoneeseen ei mahtunut kunnolla parisänky, mutta se oli silti sinne ängettävä. Mitään muuta ei mahtunut. Toisessa makuuhuoneessa oli käynti toiselle parvekkeelle ja siitä tuli lapsen huone, kun sellaisen saivat. Sinne mahtui nipin napin lapsen sänky, yksi kallax ja leikkikeittiö. Ei muuta.
Kaiken huipuksi vuoden sisällä merta ei enää näkynyt, sillä kaikkialla ympärillä oli rakennettu koko merinäköala täyteen kerrostaloja. Muuttivat sitten maakuntiin lopulta, koska tuo pääkaupunkiseudulla asuminen lasten kanssa oli joka tavalla kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti, tämä aihe on jo loppuun käsitelty, sama keskustelu joka viikko.
Rakennuttaja se siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikinä uskonut sanovani, mutta kyllä ne 70 luvulla rakennetut on parhaiden joukossa. Ei oo homeongelmiakaan niin kuin noissa uudemmissa luukuissa.
Olen huomannut myös. 50-70l taloissa on toimiva pohja ja monet talot ok kunnossa, koska vanhukset hoitaa sen aikanaan ihan ok:sti rakennetun talon rempat ajallaan. Näissähän asuu paljon alkuperäisiä asukkaita, varsinkin noissa 70l taloissa. Toki sitten siellä on niitä kitsastelijoita, jotka ei kerta kaikkiaan suostu mitään rakentamaan tai korjaamaankin, mutta ei niin paljon kuin väitetään.
80l ja sen jälkeen rakennetut on enemmän tai vähemmän huonoja. Hutiloiden rakennettuja ja pohja usein toimimaton. Mitä modernimpi, sitä todennäköisemmin se sisältää molemmat ongelmat
Ei ole mun ongelma, kun ostin oman. AP.llä tietenkin on se junttien käsitys, että sohvan pitää olla seinää vasten jne. Ja että ylipäätään pitää olla se sohva. Kun asuin nuorena töölössä alle 30 neliön yksiössä, mulla oli pienessä tilassa avaraa, koska kalusteet olivat ruokapöytä, kirjahylly ja iso sänky. Kirjahylly oli tarpeen kirjoille, telkulle ja stereoille, ruokapöytä toimi myös työpöytänä ja sänky oli sekä istuin että nukkumapaikka.
Pienissä asunnoissa korostuu nykyään iso kylpyhuone, leveä eteinen jne, koska ne on rakennettu esteettömiksi, jotta pyörätuolin kanssa voi asua niissä. Kaikki sellainen on tietenkin muusta tilasta pois. Lisäksi nuo asunnot suunnittelee arkkitehti, jonka palkan maksaa joku YIT-tyyppinen sijoittajien pääomien maksimoija. Vi tut ne asuinmukavuudesta, kunhan saavat samaan neliömäärään mahdollisimman paljon vuokralaisia.
Hanki isompi asunto jos tuollainen ahdistaa. Sehän on vain rahasta kiinni ja maksukyvystä. Rahaa saa työnteolla ja jotkut perimällä. Kokoomuslaiset on perineet ja persut vain teeskentelevät rikasta. Oikeasti ovat konkurssiyrittäjiä ties miten monennessa polvessa. Vanhoissa taloissa on isot huoneet ja halvempi vuokra. Myös kaikki lastentaudit ja valmistusviat korjattu ajat sitten.
Asun tällaisessa uudehkossa kämpässä eli 57 neliön kolmiossa kahden teinin kanssa. Tykkään isosta kylppäristä, jossa mahtuu kuivattamaan pyykit. Inhosin pitää kuivaustelinettä "sisustuselementtinä" eteisessä tai olkkarissa. Äänieristys on myös huomattavasti parempi kuin 50-90-luvun kerrostaloissa, joissa olen aiemmin asunut.
Huonoa on tosiaan säilytystilojen vähyys sekä vaatteille että keittiötavaroille. Myös häkkivarasto on pieni. Keittiö on tylsä nurkkaus olohuoneen kulmalla. Haaveilen kunnon keittiöstä.
Kun teinit lentävät pesästä, tämä kolmio on ihan hyvä minulle yksin. Tälle alueelle on rakennettu myös kunnollisen kokoisia kerrostaloasuntoja, mutta hinnat ovat yli 1,5-kertaisia eli täysin budjettini ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mun ongelma, kun ostin oman. AP.llä tietenkin on se junttien käsitys, että sohvan pitää olla seinää vasten jne. Ja että ylipäätään pitää olla se sohva. Kun asuin nuorena töölössä alle 30 neliön yksiössä, mulla oli pienessä tilassa avaraa, koska kalusteet olivat ruokapöytä, kirjahylly ja iso sänky. Kirjahylly oli tarpeen kirjoille, telkulle ja stereoille, ruokapöytä toimi myös työpöytänä ja sänky oli sekä istuin että nukkumapaikka.
Pienissä asunnoissa korostuu nykyään iso kylpyhuone, leveä eteinen jne, koska ne on rakennettu esteettömiksi, jotta pyörätuolin kanssa voi asua niissä. Kaikki sellainen on tietenkin muusta tilasta pois. Lisäksi nuo asunnot suunnittelee arkkitehti, jonka palkan maksaa joku YIT-tyyppinen sijoittajien pääomien maksimoija. Vi tut ne asuinmukavuudesta, kunhan saavat samaan neliömäärään mahdollisimman paljon vuokralaisia.
Hanki isompi asunto jos tuollainen ahdistaa. Sehän on vain raha
No sillä siitä selviää, ettei osta tuollaista. Mutta paljonko sitten on ostajia kämpälle, jossa pitää asua kuin opiskelija. Suurin osa hankkii edelleen ainakin yhden lapsen ja etenkin pienen lapsen kanssa vain on helpompaa jos on se ruokapöytä ihan erikseen. Samoin sohva on helpompi kuin nojatuoli, sillä lapset kyhnyttää mielellään kyljessä.
Monet asiat on siedettäviä nuorena sinkkuna, mutta perheellisenä enää ei. Ja veikkaan että vanhuksenakin vain kaipaa tiettyjä mukavuuksia.
Taitaa vanhat talot tulla suosituiksi. Ne ovat rakennettu kunnolla, oikeiden tekijöiden toimesta. Parvekkeet kestävä eliniän, eikä putket hajoa, kuten uusissa taloissa. Ennen tehtiin talot kunnolla, suomalaisten toimin. Nykyään halpatyövoimalĺa, nopesti ja huonosti. 1970- luvun lähiöt tulevat olemaan kovaa valuuttaa.
Tämäkin. Tämä nykyinen tapa rakentaa vaikuttaa kovasti siltä, että tyyli on (jälleen kerran) kopioitu ulkomailta sellaisesta paikasta, missä se yksi takki käy koko vuoden. Ja toki unohtaen kokonaan, että esimerkiksi siellä Hongkongissa mietitään valmiiksi myös se, miten siinä miniloosissa on tarkoitus asua.
Tekisi mieli joskus kysyä tuollaisen asunnon suunnittelijalta, miten hän on ajatellut esim lapsiperheen asuvan siinä 45m2 3h+k