Moni mies luulee, että elatusvelvollisuus ei koske heitä, etenkään jos heillä on lapsia
Vedotaan siihen, että lapsilisät menevät äidille (joka useammin on lähivanhempi).
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit saa myös asumistukea, joten ei tarvitsisi isän rahoja enää kupata talouteen.
En ole opiskeluaikojen jälkeen saanut asumistukea.
Ajattelet, ettei isän tarvitse elättää lastaan? Valitettavasti tiedän monia isiä, joilla ei ole muuta annettavaa lapsilleen kuin raha ja se on todella vähän, vaikka summa olisi isokin.
Miksi äidit ovat valinneet niin huonoja isiä? Koska naisen valintahan se loppupeleissä aina on.
Ja jos miehen ex osoittautuu huonoksi äidiksi, vieraannuttaa lapset eron jälkeen ja saa lapset vihaamaan isäänsä, niin se on miehen vika?
Koska miehen valintahan se loppupeleissä on.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin vaati kuittien tarkastuksia elareiden suhteen? Että 3500€/kk/nettona tienaava lähivanhempi ei vahingossakaan ostaisi itselleen uutta 500€ puhelinta, jotta 150€/kk maksavalle luuseri-isälle ei tulisi "paha mieli"?
Sairasta sakkia täällä vauva-palstalla.
Ostakaa isät suoraan itse ne lasten puhelimet, vaatteet yms asiat suoraan itse niin ei tarvitse valittaa, että "nainen törsää"
ainiin... Eihän se uuden polkupyörän ostaminen käy, kun maksaa järjestää sen 500€ eli enemmän kuin kaksi kertaa sen 150€/kk
Mun teinillä on oma käyttötili, johon eksä voisi maksaa mun puolesta vaikka koko elatusmaksun, mutta hän on päättänyt olla maksamatta senttiäkään.
Tätä keskustelua lukiessani muistan taas kiitollisuudella lähipiirini erinomaisia isejä ja sitä, miten he kaikin tavoin huolehtivat lapsistaan - myös taloudellisesti.
Palstajanarit edustavat kuitenkin loppuviimein vähemmistöä, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin vaati kuittien tarkastuksia elareiden suhteen? Että 3500€/kk/nettona tienaava lähivanhempi ei vahingossakaan ostaisi itselleen uutta 500€ puhelinta, jotta 150€/kk maksavalle luuseri-isälle ei tulisi "paha mieli"?
Ostakaa isät suoraan itse ne lasten puhelimet, vaatteet yms asiat suoraan itse niin ei tarvitse valittaa, että "nainen törsää"
ainiin... Eihän se uuden polkupyörän ostaminen käy, kun maksaa järjestää sen 500€ eli enemmän kuin kaksi kertaa sen 150€/kk
Niiin mä maksan Max elareita. Mun lapset kulkee kirppis rääsyis. Uusia pyöriä ei ole eikä tule kaikki on saatu ilmaiseksi tai ostettu kirppikseltä. Mun lapset ei harrasta mitään kiitos äitinsä.
Ei aina kaikki ole miehen vikaa. Kyl teissä äideissäkin on hyvin sairaita tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tossa monia miehiä ärsyttää kun yhteiselon aikana on nähnyt esim miten se ex käyttää rahaa. Nähnyt että hän ei sitä lapsiin laita. Moni ostaa kaikki kuteeet kirppikseltä, urheiluvälineet saa ilmaiseksi tai ostaa hiluilla..
Sit lasketaan et lapseen kuluu 1000€/kk.. ja olet elänyt todellisuutta jossa Max lapseen kuluva summa on ollut 200€/kk. Tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta maksaa tuossa tilanteessa 450€ /kk. + lapsilisät ja äidin osuus.
Jep loppurahoilla ostellaan louis vuittonia ja chanelia
Mun ex osti uuden auton elareilla 😂. Ikinä aiemmin eläessään ei ollut rahaa ostaa alle 10v vanhoja autoja.
Elareilla? Itse ainakin ostin auton rahoituksel
Minulle alkoi jäädä rahaa säästöön kun erosin. Ex halusi ostaa kaiken uutena ja vielä kalliimmasta päästä. Kun muutti omilleen eron jälkeen, vaikutti siltä että rahankäytössä oli opeteltavaa. En koskaan tajunnut miksi pyörän sisäkumin piti maksaa 40 euroa ja erikoisoluen 6 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tossa monia miehiä ärsyttää kun yhteiselon aikana on nähnyt esim miten se ex käyttää rahaa. Nähnyt että hän ei sitä lapsiin laita. Moni ostaa kaikki kuteeet kirppikseltä, urheiluvälineet saa ilmaiseksi tai ostaa hiluilla..
Sit lasketaan et lapseen kuluu 1000€/kk.. ja olet elänyt todellisuutta jossa Max lapseen kuluva summa on ollut 200€/kk. Tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta maksaa tuossa tilanteessa 450€ /kk. + lapsilisät ja äidin osuus.
Mun ex osti uuden auton elareilla 😂. Ikinä aiemmin eläessään ei ollut rahaa ostaa alle 10v vanhoja autoja.
Jokainen tapaus on yksilöllinen. Tällä palstalla vaan tupataan yleistämään. Tietämättä mikä on totuus.
Lapsiin voi käyttää paljon rahaa. Myös erittäin vähällä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit saa myös asumistukea, joten ei tarvitsisi isän rahoja enää kupata talouteen.
Jos et halua elättää lasta, pidä pippeli housuissa. Miesten seurassa voit höllätä sepalusta.
Älä avaa sitä römpsääsi kaikille
Mieskö on niin avuton raukka, että panee joka koloon ilman kumia ja ei siis vain voi mitään sille, että naiset pahuuttaan tulee raskaaksi. Voi mies raukkoja! 😀
Valitettavan moni on, usko pois.
Tästä tulee mieleen eräs kaukainen tuttu joka on jokaiselle seksikumppanille ilmoittanut hyvissä ajoin ettei hän käytä minkäänlaista ehkäisyä ja että miehen pitää itse laittaa se kumi paikoilleen jos tahtoo estää häntä raskautumasta. Tähän mennessä (tietojeni mukaan) 3 miestä on silti heittänyt surutta myrkyt sisään ja maksavat hyvät elarit tälle äidille. Yksikään miehistä ei ole ollut missään pitkässä parisuhteessa tämän mamman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teinillä on oma käyttötili, johon eksä voisi maksaa mun puolesta vaikka koko elatusmaksun, mutta hän on päättänyt olla maksamatta senttiäkään.
Juuri tuon takia pitäisi olla laki, että elatusapu ei olisi millään tavalla vapaasti päätettävissä koska on sairasta, että isän irvikuva kostaa lapselleen sen, että lapsi on olemassa/on huonoissa väleissä lapsen äidin kanssa.
Esim; jos mies tienaa nettona sen 3500€/kk ja elätettäviä on ainoastaan yksi, pitäisi mennä automaationa 5% eli 175€/kk.
MUTTA; jos mies yrittää "kostaa" äidille jättäytymällä pois työelämästä jotta "ei tarvitse maksaa", menee siitä huolimatta sen työttömyys rahoista+kaikki muut tuen yhteenlaskettuna edelleen se 5%.
Joten niin tai näin; et voisi vastuuta paeta
Kun minun vanhemmat erosivat, niin äidilleni (pienituloinen myyjä) alkoi jäädä enemmän rahaa käyttöön ja jopa säästöönkin. Syynä se, että taloudessa ei enää ollut peliongelmaista tuhlaria, joka vielä söi jääkaapin heti tyhjäksi äitini täytettyä sen. Elareita isäni ei tarvinnut maksaa, koska olin juuri täyttänyt 18. Äidilläni alkoi mukava taloudellisesti tasapainoinen arki, kun taas isäni jatkoi huonoja tapojaan menettäen pari asuntoa maksamattomien vuokrien takia. Ja vaikka alaikäinen olisinkin ollut vanhempieni eron aikaan, niin silti äitini olisi pärjännyt taloudellisesti paremmin myös ilman elareita.
Itsestäni tuli talousasioissa onneksi äitini kaltainen. Ja jo nuorena ajattelin, jos joskus haluan lapsen, niin teen sen yksin. Elämänmatkan varrella luotto miehiin kun on karissut.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun vanhemmat erosivat, niin äidilleni (pienituloinen myyjä) alkoi jäädä enemmän rahaa käyttöön ja jopa säästöönkin. Syynä se, että taloudessa ei enää ollut peliongelmaista tuhlaria, joka vielä söi jääkaapin heti tyhjäksi äitini täytettyä sen. Elareita isäni ei tarvinnut maksaa, koska olin juuri täyttänyt 18. Äidilläni alkoi mukava taloudellisesti tasapainoinen arki, kun taas isäni jatkoi huonoja tapojaan menettäen pari asuntoa maksamattomien vuokrien takia. Ja vaikka alaikäinen olisinkin ollut vanhempieni eron aikaan, niin silti äitini olisi pärjännyt taloudellisesti paremmin myös ilman elareita.
Itsestäni tuli talousasioissa onneksi äitini kaltainen. Ja jo nuorena ajattelin, jos joskus haluan lapsen, niin teen sen yksin. Elämänmatkan varrella luotto miehiin kun on karissut.
Miehissä näitä ongelma tapauksia on todistetusti enemmän. Se on se mies sukupuolen matalampi kynnys riskien ottamiselle
Eräs tuttavamies tapaili naista, joka halusi lapsen ja sanoi, että ei käytä ehkäisyä. Tuttuni tiesi tämän, mutta silti suostui harrastamaan s*ksiä naisen kanssa ilman ehkäisyä. No, raskaaksihan nainen tuli. Tuttuni oli kiukkuinen ja heidän tapailunsa päättyi. Pääsivät kyllä sitten sopuun elareista. Mutta tuossa mies sai syyttää täysin itseään. Nainen teki heti suhteen alussa selväksi, että haluaa lapsen eikä käytä ehkäisyä. Tuttuni suostui tuohon. Olisiko kannattanut miettiä mitä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua lukiessani muistan taas kiitollisuudella lähipiirini erinomaisia isejä ja sitä, miten he kaikin tavoin huolehtivat lapsistaan - myös taloudellisesti.
Palstajanarit edustavat kuitenkin loppuviimein vähemmistöä, ja hyvä niin.
Onneksi näin. Jos roikkuu vain tämäntasoisilla palstoille näköala kapenee ja sitä alkaa luulla että kaikki miehet on näitä luuserita.
Mutta kun ei ole, uskon että enemmistö ei. Täällä kokoontuu katkeroituneitten vaillejääneiden lauma, ja nämähän juuri ovat niitä suuriäänisimpiä.
Toivoisin vain kovasti ihan teidän lastenne takia naiset, että olisitte nyt riittävän kriittisiä niissä miesvalinnoissanne varsinkin jos lapsihaaveita on.
Noiden kanssa lapsi on se uhri. Lapsi on viaton kaikkeen mutta saa kärsiä. Yrittäkää muistaa se vaikka se toinen olisi miten "ihana".
Kaikki eivät ole koskaan kasvaneet aikuisiksi henkisesti. Eivätkä kasva.
Järki mukaan peliin!!!!
Muistakaa ettette koskaan tee lapsia ihmisen kanssa, jolla on ongelmia taloudenhallinnan kanssa. Eli tuhlaa turhuuteen, ei osaa säästää, pelaa rahapelejä yli viidelläkympillä kuussa, tupakoi, käyttää liikaa alkoholia (joka viikko) jne. Lapsi ansaitsee järkevät vanhemmat.
Vielä kun saataisiin laki, että nisteiltä piuhat poikki. Lasten oikeudet ensin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten miehille raha menee oman lapsen edelle!
Itketään ja valitetaan kun lapsestaan on velvollisuus huolehtia. Mutta kun se maksaa! Tässä yksi eikä vähäisin syy siihen että yhtäkään lasta en yhdenkään miehen kanssa tee.
Meillä on vaimoni kanssa tulossa keinohedelmöitys. Hän on vuorosasa ensin, sitten myöhemmin minä.
Ei tarvita miestä muuta kuin sukusolujen luovutukseen, ja toiveitakin saa esittää mm. silmienväri, pituus, hiustenväri jne. Nämä miehet on testattu ja he ovat tietoisesti halunneet auttaa naisia jotka lapsen haluavat ilman minkäänlaisia sitoumuksia. Olemme todella kiitollisia että heitä löytyy.
Solujen luovuttajalla ei tule olemaan isän oikeuksia mutta ei myöskään velvollisuuksia. Lapsi saa tietoonsa isänsä henkilöllisyyden 18-vuotiaana jos haluaa. Sekin on molempien osapuolien tiedossa. <
Ei tarvitse elareista itkeä kun saatte elarit valtiolta. Niin kuka tahansa muukin viime kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elareilla? Itse ainakin ostin auton rahoituksel
No ex ei ollut ikinä ennen elareita varaa uuteen autoon. Jännä et elarit maksimiin hänellä oli rahaa uuteen autoon. Ja sama työpaikka samat asumisen kulut.
Niin onhan se todella jännä, että rahaa jää käyttöön enemmän, kun maksat oman osasi lapsen kuluista. Ei se nyt niin mene, että elareita maksetaan vain siinä tapauksessa jos toisen rahat ei riitä lapsen kuluihin.
Tämä on tosi outoa keskustelua. Laitetaan muutamia faktoja pöytään.
1. Elatusmaksuilla elätetään lasta
2. Vaikka lähivanhemmalle jäisi 30 000€/kk ylimääräistä rahaa, elarit kuuluu maksaa koska etävanhempi maksaa lapsensa elämää. Ei ole oikein että toinen vanhempi maksaa yhteisen lapsen kulut yksin, vaikka rahaa siihen olisi.
3. Koska lapsen kulut vaihtelevat hieman joka kuukausi ja iästä riippuen, ei todellisia kustannuksia pysty joka kuukaudelle laskemaan (joka suupala jonka lapsi syö? Haloo), joten jonkinlainen laskennallinen arvio on ainoa vaihtoehto.
4. Jos lähivanhempi ei mielestäsi käytä rahaa oikein ja lapset kärsii, sinulla on mahdollisuus tehdä lasten kanssa niitä asioita mitä lähi ei tee. Jos vain viitsit. Jos et itse viitsi, turha syyttää muita siitä ettei hekään viitsi.
T. Vela
Eivät luule. Mutta tottakai tasa-arvon nimissä lapsilisä, asumistuki jne. On otettava huomioon. Samoin jos meillä ydinperheessä kolmeen lapseen käytettävä rahamäärä on kuukausittain yhteensä noin 600€ eli 200€ per lapsi, niin eihän se elatusraha voi yhtäkkiä olla jopa enemmän kuin 600€. Myös äidille kuuluu osuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi outoa keskustelua. Laitetaan muutamia faktoja pöytään.
1. Elatusmaksuilla elätetään lasta
2. Vaikka lähivanhemmalle jäisi 30 000€/kk ylimääräistä rahaa, elarit kuuluu maksaa koska etävanhempi maksaa lapsensa elämää. Ei ole oikein että toinen vanhempi maksaa yhteisen lapsen kulut yksin, vaikka rahaa siihen olisi.
3. Koska lapsen kulut vaihtelevat hieman joka kuukausi ja iästä riippuen, ei todellisia kustannuksia pysty joka kuukaudelle laskemaan (joka suupala jonka lapsi syö? Haloo), joten jonkinlainen laskennallinen arvio on ainoa vaihtoehto.
4. Jos lähivanhempi ei mielestäsi käytä rahaa oikein ja lapset kärsii, sinulla on mahdollisuus tehdä lasten kanssa niitä asioita mitä lähi ei tee. Jos vain viitsit. Jos et itse viitsi, turha syyttää muita siitä ettei hekään viitsi.T. Vela
Sanopa tuo sille luuseri-isälle joka ei haluaisi edes euroa laittaa, koska haluaa/yrittää kostaa
Tuo on varmaan totta. Mitenköhän ne lasten kulut yleisesti jaetaan ihan ydinperheissä kun ne lapsilisät tulee sinne äidin tilille. Varmaan monet ajattelee riittävän hyvin niihin muihin kun ruokiin. Ja riittääkin jos ei harrastuksia oteta mukaan laskuihin.
Mutta toivottavasti sitten ruuat maksetaan puoliksi, kun lasten osuus voi olla niissäkin yllättävän iso.
Hassua jos ihan pennejä myöten aletaan laskemaan, että kaikki mitä lapsista tulee menee myös niihin. No kyllä ainakin itselläni menee.
Ei kumppani ole velvollinen elättämään kumppaniaan tai exä exäänsä, mutta totta kai esim. Itse pidän visusti huolen siitä, että poikaystävä ei parempituloisena syö mun rahoilla. Mieluiten kattaa vähän enemmänkin kun omat kulut, tosiaan kun ottaa huomioon, että muutenkaan ei maksa asumiskuluja.
Tuonkin tietenkin "miespoloisen" puolella olevat ovat nähneet niin että kamalaa, jos se Marja hyötyy sen Mikon rahoista kun tuo taloon enemmän mitä itse syö! On se kamalaa. Marja kun tykkää rahasta niih! Kumppani ei saa tarjota mitään toiselle. Ei ainakan niiden mielestä, joilla jotain tuota naista vastaan tirskahdus!
Huoh paljonkohan on niitä suhteita, missä maksetaan kaikki, siis ihan kaikki 50/50 niin, että ruuastakaan ei toinen hyödy euroakaan enempää.