Moni mies luulee, että elatusvelvollisuus ei koske heitä, etenkään jos heillä on lapsia
Vedotaan siihen, että lapsilisät menevät äidille (joka useammin on lähivanhempi).
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähipiirissä paljon sellaisia tapauksia, että jos äiti ostaa itselleen jotain, ex olettaa että se on ostettu elatusmaksuilla. Vaikka äiti tienaa esim. 3500e käteen ja ostaa itselleen 30e maksavan jutun, se on exän mielestä ostettu sillä 250e elatusavulla.
Juu tämähän on metkaa. Ja jos ostat ruokakaupasta paheksuttavia tuotteita, nekin pitäisi varmaan pistää eri kuitille, lapsille ja itselle. Voi myös huomioida, että jokaisella työttömälläkin on omat rahat omat tuet, joka ihan irallinen summa lasten elatukseen tarkoitetuista rahoista. Silläkin voi ostaa kaikenlaista itselleen.
Toki jos haluaa nähdä asiat miten haluaa, on tietenkin se meikki ostettu lasten rahoilla....
Mullakin yks miehen tuttu oli kuiskinut, että oli nähnyt mut ostamassa jotkut 80€ lenkkarit teinille. Ihan siis äiti osti omalle tilille tulevilla rahoilla.
Oikeesti on tuo hauskaa, jos et osta koko rahalla mitä lapsista saat olet hyväksikäyttäjä, jos ostat olet tuhlari. Naurettavaa tuollainen kyttäys jos joku jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin yks miehen tuttu oli kuiskinut, että oli nähnyt mut ostamassa jotkut 80€ lenkkarit teinille. Ihan siis äiti osti omalle tilille tulevilla rahoilla.
Oikeesti on tuo hauskaa, jos et osta koko rahalla mitä lapsista saat olet hyväksikäyttäjä, jos ostat olet tuhlari. Naurettavaa tuollainen kyttäys jos joku jaksaa.
Tuo siis vuosia sitten kun ostin nuo 80€ teinille ja yksi kyylä meni vasikoimaan isälle. Näin se Marja tuhlaa! Joskus pistän lapsen käyttämään omia lahjarahojaan johonkin, jos oikein kallista haluaa, kuten taannoin 120€ (tai lapsi maksoi omistaan 50€) lenkkarit. Tuostakin varmaan joku saisi idean haukkua äitiä niin, että käyttää lapsen lahjarahat! Kannattaa aina miettiä, että rahankäytössäkn voi olla paljon vääränlaisia huhuja liikenteessä.
Huvittavinta kun yks tuttavapariskunta katsoi asiakseen kertoa miehelleni, että Marja osti laukun risteilyltä. Tuo on sööttiä. Ihan kun olisin jossain edunvalvonnassa. Tietääkseni en ole. Ihan omalle tilille tupsahtaa rahat, joita käytän miten huvittaa.
No mut kyllä kai jokainen pistää maksimin minkä voi lasten elatukseen, olkoon ihan lähi tai etävanhempi. En tarkoita, että turhaan pitäisi tuhlata, mutta esim. miksi pitäisi maksaa vaan minielarit, jos tulojen mukaan voisi maksaa enemmän. Tai oikeudessahan ne sitten vahvistetaan, jos ei päästä yhteisymmärrykseen.
En ymmärrä miksi tämä käännetään aina siihen, että MIEHET tekee vain näin. Ihan samanlailla ex vaimo ei suostuisi maksamaan elareita, kun minulle jäi lapset. Väittää, että en tarvitse elareita, koska tienaan niin hyvin. Veikkaan, että kaikki jotka joutuvat maksaa elareita ajattelevat näin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä käännetään aina siihen, että MIEHET tekee vain näin. Ihan samanlailla ex vaimo ei suostuisi maksamaan elareita, kun minulle jäi lapset. Väittää, että en tarvitse elareita, koska tienaan niin hyvin. Veikkaan, että kaikki jotka joutuvat maksaa elareita ajattelevat näin.
Minulla ihan sama juttu. Ex vaimolta saa kokoaika olla tyyliin oikeuden kautta hakemassa elareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähipiirissä paljon sellaisia tapauksia, että jos äiti ostaa itselleen jotain, ex olettaa että se on ostettu elatusmaksuilla. Vaikka äiti tienaa esim. 3500e käteen ja ostaa itselleen 30e maksavan jutun, se on exän mielestä ostettu sillä 250e elatusavulla.
Juu tämähän on metkaa. Ja jos ostat ruokakaupasta paheksuttavia tuotteita, nekin pitäisi varmaan pistää eri kuitille, lapsille ja itselle. Voi myös huomioida, että jokaisella työttömälläkin on omat rahat omat tuet, joka ihan irallinen summa lasten elatukseen tarkoitetuista rahoista. Silläkin voi ostaa kaikenlaista itselleen.
Toki jos haluaa nähdä asiat miten haluaa, on tietenkin se meikki ostettu lasten rahoilla....
Niin, eikö työtön saa n. 600€ itselleen? Jos tt tuella niin 500€. Kyllä sillä jo jotain kustantaa itselleen. Kyllä mä uskon että useimmat saa ne lapsilisät ja elarit menemään ihan lasten kuluihin, ruokaan, vaatteisiin, pikku tavaroihin, pikku huvituksiin. Eihän myöskään huonoa, jos saa säästettyä mutta käyttää sitten joihinkin lasten menoihin. Matkat, synttärit, joululahjat jne..Tai isompia hankintoja.
Yleensä ne parkuu eniten jotka maksaa vähiten. Ne jotka ei ole suhteessakaan osallistuneet lasten kuluihin ei omaa mitään todellista käsitystä lasten kuluista eikä heillä ole aavistustakaan siitä mitä kaikkea perusjuttujakin lapsi tarvitsee, saati että mitä ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tossa monia miehiä ärsyttää kun yhteiselon aikana on nähnyt esim miten se ex käyttää rahaa. Nähnyt että hän ei sitä lapsiin laita. Moni ostaa kaikki kuteeet kirppikseltä, urheiluvälineet saa ilmaiseksi tai ostaa hiluilla..
Sit lasketaan et lapseen kuluu 1000€/kk.. ja olet elänyt todellisuutta jossa Max lapseen kuluva summa on ollut 200€/kk. Tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta maksaa tuossa tilanteessa 450€ /kk. + lapsilisät ja äidin osuus.
Jep loppurahoilla ostellaan louis vuittonia ja chanelia
Mun ex osti uuden auton elareilla 😂. Ikinä aiemmin eläessään ei ollut rahaa ostaa alle 10v vanhoja autoja.
Elareilla? Itse ainakin ostin auton rahoituksel
Ihmettelet, kun rahaa jäi vihdoin myös omaan käyttöön, kun sinä vihdoin aloit maksaa lapsista niiden todellisten kulujen mukaan?
Minua ei kiinosta maksaa elareita vaan haluan itse olla lasteni elämässä ja maksaa/ostaa heille tarvitsemansa asiat.
Oikeuteen ollaan menossa koska ex on varastanut myös lapsen tililtä rahaa, vedoten siihen että lapsi tarvii uusia asioita. Näitä ei kuitenkaan ole lapselle ostettu, eikä näitä myöskään kuulu lapsen tililtä maksaa.
Onneksi lapsi muuttaa kohta luokseni.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ei tajua sitä että elatusvelvollisuus koskee myös heitä. Ihmettelevät jos elatusavuksi tulee 200€ että eihän tämä kata lapsen kaikkia kuluja. No ei, kun sinunkin pitää osallistua siihen lapsen elatukseen.
Tämä. Ei se 200 kata mutta jos lisäät sen oman 200 ja lapsilisät niin alkaa kattamaan.
Vierailija kirjoitti:
En ihan tajua tuota "etenkään" ajatusta. Eihän sitä exää/naista tarvitsekaan elättää vaan nimenomaan niitä lapsia.
Vastavuoroisesti voisin sanoa että joillain lähihuoltajilla tuntuu taas olevan sellainen virheellinen ajatus että lasten elatuksen pitäisi hoitua lapsilisillä ja elatusmaksuilla. Se oma osuus meinaa välillä unohtua.
T. Lähihuoltaja, nainen, vuoroviikkovanhempi, joka maksaa elatusta pienempituloiselle etälle
Miksi kerrot itse maksavasi elatusta etälle, etkä lapselle? Hassua, koska nimenomaan näinhän ei pitäisi olla ja asiaa itsekin aluksi korostat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen ei tajua sitä että elatusvelvollisuus koskee myös heitä. Ihmettelevät jos elatusavuksi tulee 200€ että eihän tämä kata lapsen kaikkia kuluja. No ei, kun sinunkin pitää osallistua siihen lapsen elatukseen.
Tämä. Ei se 200 kata mutta jos lisäät sen oman 200 ja lapsilisät niin alkaa kattamaan.
En sanoisi. Elatusmaksun pitäisi kattaa puolet lapsen kuluista. Lapsilisä huomioidaan myös siten, että se menee ns. puoliksi molemmilta vanhemmilta.
Meillä lapsella on oma huone, mikä on yksi huone lisää, mikä nostaa vuokraa tietyn verran. Pelkkä varhaiskasvatusmaksu on noin 300 euroa, mistä lapsilisä kattaa osan, mutta senkin jälkeen molemmille vanhemmille jää maksettavaksi siitä noin 100 euroa. Sen lisäksi lapsi tarvitsee ruokaa, vaatteita jne.
Huvittavaa tää kuluista keskustelu..
Mä olin vaimoni kanssa 14v aviossa. Vaimo on uskomattoman surkea raha asiassa ja ollut koko suhteemme ajan peeaaa. Hän ei ole eläessään ostanut lapselle yhtään mitään yli 50€ arvoista tavaraa. Koska aina peeaa.
No erottiin ja mä aloin maksaa elatusmaksuja 380€/kk. Mitä tekee järkijättöinen ex vaimo?
Ostaa j.........a auton jonka osamaksu on 360€. Seuraavan 5 vuotta.
Miten tämä näkyy mun lapsesta?
Kulkee samoissa rikkinäisissä vaatteissa. Tulee mun luo syömään koska kotona ei ole kun puuroa. Joudun antamaan lapselle 100-150€ elarien päälle ylimääräistä. Että hän pysyy edes ruuassa saa uusia vaatteita jne..
Kysyin lastenvalvojalta mitä mä voin tehdä? En mitään.
Vierailija kirjoitti:
No mut kyllä kai jokainen pistää maksimin minkä voi lasten elatukseen, olkoon ihan lähi tai etävanhempi. En tarkoita, että turhaan pitäisi tuhlata, mutta esim. miksi pitäisi maksaa vaan minielarit, jos tulojen mukaan voisi maksaa enemmän. Tai oikeudessahan ne sitten vahvistetaan, jos ei päästä yhteisymmärrykseen.
Miksi ihmeessä mä maksaisin exälle yhtään ylimääräistä, koska sillon ex voi käyttää ne itseensä. Ja minulla olisi kyl rahaa maksaa vaikka 5x elarit.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinosta maksaa elareita vaan haluan itse olla lasteni elämässä ja maksaa/ostaa heille tarvitsemansa asiat.
Oikeuteen ollaan menossa koska ex on varastanut myös lapsen tililtä rahaa, vedoten siihen että lapsi tarvii uusia asioita. Näitä ei kuitenkaan ole lapselle ostettu, eikä näitä myöskään kuulu lapsen tililtä maksaa.
Onneksi lapsi muuttaa kohta luokseni.
Voimaantunut mies.
Vierailija kirjoitti:
En ihan tajua tuota "etenkään" ajatusta. Eihän sitä exää/naista tarvitsekaan elättää vaan nimenomaan niitä lapsia.
Vastavuoroisesti voisin sanoa että joillain lähihuoltajilla tuntuu taas olevan sellainen virheellinen ajatus että lasten elatuksen pitäisi hoitua lapsilisillä ja elatusmaksuilla. Se oma osuus meinaa välillä unohtua.
T. Lähihuoltaja, nainen, vuoroviikkovanhempi, joka maksaa elatusta pienempituloiselle etälle
Et ota nyt lainkaan huomioon, että läheskään kaikki eivät edelleenkään asu yhtä paljon molemmissa kodeissa, vaan on vielä paljon esim. näitä jokseenkin toinen viikonloppu ja lomilla tapaavia. Kulut on silloin ihan eri tasoa. On myös naurettavaa yrittää väittää, että pelkät lapsilisät ja ehkä hyvin pieniksi tai jopa minimiin painetut elarit riittäisivät etenkään nyky-yhteiskunnassa aivan kaikkeen aina ruoista, vaatteista, puhelimista pyöriin ja harrastuskuluihin ym. Nyt meillä ainakin itse yli keskituloinen lastaan viikonloppuisin tapaava isä vaatii ja jooa matkat sinne pitää kustantaa ja antaa lapselle vielä käyttörahat päälle aina heidän lomiaan myöten. Mutta joo, totta kai on jostain ihmeen syystä ok ettekä te ilmeiset rusina-ai vot kykene muuta ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siis vuosia sitten kun ostin nuo 80€ teinille ja yksi kyylä meni vasikoimaan isälle. Näin se Marja tuhlaa! Joskus pistän lapsen käyttämään omia lahjarahojaan johonkin, jos oikein kallista haluaa, kuten taannoin 120€ (tai lapsi maksoi omistaan 50€) lenkkarit. Tuostakin varmaan joku saisi idean haukkua äitiä niin, että käyttää lapsen lahjarahat! Kannattaa aina miettiä, että rahankäytössäkn voi olla paljon vääränlaisia huhuja liikenteessä.
Huvittavinta kun yks tuttavapariskunta katsoi asiakseen kertoa miehelleni, että Marja osti laukun riste
J u u r i n ä i n !!
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joku on sitä mieltä että en saisi ostaa sitä 400 euron puhelinta, kun lapsen isä maksaa elareita 170 euroa kuukaudessa ja oma palkkani on 4500 euroa kuukaudessa?
Mikä olisi siis se summa minkä saisin käyttää?
Täällä palstalla esitetyllä logiikalla niin kauan kun lapselle maksetaan elareita, ei äiti saa ostaa itselleen yhtään mitään, koska se on ihan varmasti ostettu niillä miehen maksamilla elareilla. Ei vaikka tienaisit kuukaudessa miljoonan. Jos mies maksaa elareita, se tarkoittaa vain sitä että äiti maksaa ihan kaiken niillä parilla sadalla mitä mieheltä saa. Paitsi tietty lapsen vaatteet, niitä äiti ei osta lainkaan vaan pelkkää Chanelia itselleen, miehen rahoilla.