Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta
Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta kanssani vaan jättää vastaamatta tai vaikenee täysin aiheesta.
Kyseessä pitkäaikainen ystävä, tai niin luulin. Mutta yksi aihe on katkaissut välimme koska hän ei jostain syystä kykene keskustellaan aiheesta. Ei siis ollenkaan.
Joten annanko vain siis olla vai mitä?
Kyseinen aihe ei ole edes mitenkään häneen liittyvä, joten hän täysin ohittaa tai sivuuttaa minulle kiperän aihealueen josta minä haluaisin puhua. Mutta kun en voi puhua hänelle siitä, niin onko mitään järkeä edes yrittää jatkaa niin kutsuttua ystävyyttä?
Koska eihän tuollainen ole oikea ystävä minusta laisinkaan.
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksia Ap:lle.
Miksi en halua puhua esim. seksistä sinulle? Koska se on yksityisasia, kahden ihmisen välillä. Sinä et ole yksi niistä kahdesta.
Miksi vaikenisin jostakin aiheesta? Koska olen huomannut, että juttelet kertomiani asioita eteenpäin, muuttaen niitä oleellisesti.
Olen huomannut, ettet ole luotettava, siksi en jaa niitä enää sinulle.
Olen huomannut, että olet erityisen kiinnostunut ja utelias jostakin aiheesta, joka ei sinulle kuulu. Olet rajaton, ja edelleen lörppö, joten en puhu aiheesta kanssasi.
Miksen sano sinulle suoraan, etten halua puhua ja vaikenen? En luota siihen, että osaat ottaa tällaista kommenttia vastaan ilman, että alat inttää ja jankata. Helpointa vaieta.
Epäilen Ap, että henkilö, jota pidät ystävänäsi, ei tunne samoin sinua kohtaan. Hänelle olet kaveri tai tuttu.
Aspergeria minäkin epäilisin kaverillasi.
Tuolloin ei kykene kommunikoimaan tai se saattaa jäädä vajaaksi.
Se voi olla myös hyvin lievä ja kommunikaatio töksähtelevää.
Esimerkiksi, olethan ollut varma että viestisi on sisältäneet sen kysymysmerkin myös.
Koska jopa tuollainen pieni asia saattaa aiheuttaa sen ettei toinen vastaa.
Eli siis hän ei ymmärrä, että vastausta odotetaan, jos kysymysmerkki vahingossa on jäänyt uupumaan, vaikka noin muuten ihminen kyllä hoksaa onko viestin luonne kysyvä vai ei.
Lainaukset ei toimi, mutta joku kirjoitti jostain kenkä jutusta ja siitä kuinka kaveri ei mitään reagoi ellei pitänyt niistä.
Tuosta itselläkin on kokemusta että jos itsellä oli mitä tahansa uutta vaikka hiukset tai kynnet niin niitä ei vahingossakaan kommentoitu, mutta sitten jos vanhemmalla kollegalla oli mitä tahansa vastaavaa niin kyllä niistä toitotettiin ja kehuttiin.
Lopulta oivalsin että kateutta se oli ja tahallista huomiottajättämistä. Olinhan nuorempi.
Eli jos se kenkä asiakin oli kateutta vaan, siihen ei mitään halua sanoa, ettei vahingossakaan nyt mene kehumaan ihmisiä jolle on kateellinen.
Ei sellaista ei halua tehdä.
Mutta kyl tuollainen paljastaa itsensä moinen käytös.
En halunnut kuunnella, kun ystäväni tilitti suhteestaan vanhempaan, varattuun mieheen, työkaveriin.
Oli riittävän kamalaa kuunnella, kun hän kertoi jatkavansa parisuhteessa miehen kanssa, joka eli hänen kustannuksellaaan ja solvasi häntä aamusta iltaan. Syynä oli yhteinen lapsi.
Lapsiparka, joka sai kaamean käsityksen parisuhteesta.
Itsehärö, hokso ja naisvahvistus. Koko kolmikko vauva-palstalla lauantai-iltana.
Vierailija kirjoitti:
Itsehärö, hokso ja naisvahvistus. Koko kolmikko vauva-palstalla lauantai-iltana.
Laskitko itsesi?
Tervetuloa mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskitko itsesi?
Tervetuloa mukaan
Alleen se laski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksia Ap:lle.
Miksi en halua puhua esim. seksistä sinulle? Koska se on yksityisasia, kahden ihmisen välillä. Sinä et ole yksi niistä kahdesta.
Miksi vaikenisin jostakin aiheesta? Koska olen huomannut, että juttelet kertomiani asioita eteenpäin, muuttaen niitä oleellisesti.
Olen huomannut, ettet ole luotettava, siksi en jaa niitä enää sinulle.
Olen huomannut, että olet erityisen kiinnostunut ja utelias jostakin aiheesta, joka ei sinulle kuulu. Olet rajaton, ja edelleen lörppö, joten en puhu aiheesta kanssasi.
Miksen sano sinulle suoraan, etten halua puhua ja vaikenen? En luota siihen, että osaat ottaa tällaista kommenttia vastaan ilman, että alat inttää ja jankata. Helpointa vaieta.
Epäilen Ap, että henkilö, jota pidät ystävänäsi, ei tunne s
Bergerin on hankala ymmärtää muita normaaleja ihmisiä ja kommunikaation merkkejä.
Hiljeneminen on tyypillistä kun ei ymmärrä asiaa.
Siitä sekaannusta helposti.
Ihmishahmot on outoja.
Mul oli kerran ystävä joka oli laittanu purkillisen itseruskettavaa rasvaa.
-Kysyin ootko laittanut?
-Vastasi että ei oo.
Näkihän sen erkkikin. Ei vaan kehdannut tai halunnut sanoa sitä. Tuskin tarkoituksella valehteli.
En ymmärtänyt miksi, naureskellut tuolle perästä käsin kyl 🤣
Tai joskus sitä itsekin vastaa "väärin" nopeasti siinä hetkessä, eikä ehkä just siinä kohtaa edes tiedä mitä sanoa ja tulee sammakoita. Kyl itseltäkin niitä päässy.
Syy voi olla vaikka mitä maan ja taivaan väliltä.
Onko siis ongelma siinä, että
a) ystäväsi ei ylipäätään halua kuulla ja keskustella edes kerran, jos haluat edes joskus kertoa hänelle jonkun negatiivisen asian elämästäsi ja keskustella siitä asiallisesti
vai
b) ystäväsi ei mahdollisesti pidä tavasta, jolla kerrot potkuista (liian usein, liian negatiivista, liian avointa) ja taustalla mahdollisesti muita asioista, joista olet hänelle avautunut
?
Jos kyseessä on vaihtoehto a, pitäisin outona, mutta jos vaihtoehto b, niin ihan ymmärrettävää.
Jos ystäväsi välttelee tiettyä puheenaihetta, sitä kannattaa luonnollisesti välttää. Jos taas sulta alkaa kulumaan energiaa ja joudut koko ajan miettimään, mitä voit ja mitä et voi sanoa ja koet, että ystävyyssuhde on vain sellaista "toksista positiivisuutta", niin silloin sitä ystävyyssuhdetta on myös täysin ok ja suositeltavaa kyseenalaistaa.
P.s. Usein anonyymisti keskusteluihin täällä ja muualla vastaavat ainoastaan ne, jotka ovat asiasta eri mieltä ja voi tuntua, että ymmärrystä ei saa. Todennäköisesti, jos ystäväsi avautuisi täällä, ei hänkään saisi ymmärrystä. Tsemppiä joka tapauksessa!
Mul kerran yksi tollo esimies joka aina sanoi: en kuuntele juoruja.
Sille ei sitten mitään voinut kertoakaan koska myös faktat oli hälle juoruja.
Että osas olla tyhmä yksilö.
Ei voinut kertoa jos joku ei tehnyt töitään tai hankaloitti muita koska:
en kuuntele juoruja.
Paskin esimies ikinä se kyl olikin sitten ja tuhoajat sai vapaasti jatkaa tuhoaan ryhmässä. Lopulta kaikki läks. Ei ihme.
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
Paskin esimies ikinä se kyl olikin sitten ja tuhoajat sai vapaasti jatkaa tuhoaan ryhmässä. Lopulta kaikki läks. Ei ihme.
Juoruiluahan tuo on ja vain omaa tulkintaasi, ei mitään faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
On sullakin kyl ymmärryksessä jotain ongelmaa jos yksi henkilö sabotoi kaikkia muita ja sen kertominen sitten on juoruilua.
Hanki aivot.
Hän voi olla henkisesti niin rasittunut, ettei pysty puhumaan mistään negatiivisesta. Itse jouduin pudottamaan yhden kaverin matkasta kun hän pelkästään valitti kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
On sullakin kyl ymmärryksessä jotain ongelmaa jos yksi henkilö sabotoi kaikkia muita ja sen kertominen sitten on juoruilua.
Hanki aivot.
Se ON juoruilua.
Jos olet työntekijä, ja kerrot näitä havaintojasi kollegastasi esimiehellesi, etkä näe toiminnassasi vikaa, olet sosiaalisesti todella taitamaton tai narsisti.
Sen lisäksi, että loukkaat esimiestäsi (oletat, ettei hän huomaa väärinkäytöksiä), nostat itsesi asemaan, josta luulet voivasi langettaa tuomioita muista. Et ole siis tiimipelaaja.
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, toimiko kollegasi väärin vai ei.
Kyse on sinun käytöksestäsi, joka on loukkaavaa. Jos olisit itse myös esimies tai vertainen esimiehellesi, tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Siinäpä todellinen kommunikaation helmi.
Reps! Saatan joutua tilaamaan uuden näppiksen!!!!!! 🤣
Tämä vastausraati ottaisi ennemmin vastaukseksi ei mitään, hiljaisuuden ja ohituksen, kuin sanan "Jaa."
"Jaa" sentään merkitsee että AP luki, ymmärsi ja vastasi siihen, muttei halua asiasta sen enempää puhua eikä kommentoida jostain syystä, toisin kuin vastaamattomuus ja hiljaisuus, eli ei kommenttia ollenkaan voisi merkitä ettei viestiä ole edes luettu, toisen asia ei kiinnosta alkuunkaan ja halutaan epäkunnioittaa toista olematta vastaamatta yhtään mitään.
Näinollen vastaus "Jaa", on kyllä itse asiassa paljon parempi kun ei vastausta ollenkaan.
Tässä on ihan pointti Ap:lla.
Hän silti vastasi, edes jotain, silti haukkumatta teitä vastauksessaan.
Ettekö te muut itse hoksanneet mitä tuossa tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
Hanki aivot.
Se ON juoruilua.
Jos olet työntekijä, ja kerrot näitä havaintojasi kollegastasi e
Ei muuten todellakaan ole.
Ei se esimies niitä asioita tiedä jollei joku niitä kerro. Hän ei näe kaikkea itse koska tuollainen pyritään piilottamaan toki esimiehiltä tekijöiden toimesta.
Siivotaan maton alle -taktiikka toki on monen typerän esihenkilönkin toimintamalli, mutta se ei tee tuosta millään tavalla juoruilua.
Normaalisti asioista raportoidaan ylöspäin ja sitä tuokin on. Kerrotaan miten asiat tiimissä on.
Sitä odotan omilta alaisiltanikin.
Haluan kuulla sen rehellisen tilanteen, en mitään siloiteltua paskaa.
Esihenkilö on se kenelle odotetaan kerrottavan mistä tahansa työntekoon liittyvistä ongelmakohdista.
Missä ihmeen peräjunttilassa sinä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
Hanki aivot.
Se ON juoruilua.
Jos olet työntekijä, ja kerrot näitä havaintojasi kollegastasi e
Sinulle tiimipelaaminen liene tarkoittaa sitä että peitellään erheitä ja virheitä esimiehelle ja paikataan jos joku tekee puutteellista jälkeä. Tiiminä ollaan ja hyvältä pitää näyttää ylöspäin. Vaikka totuus on ihan muuta.
En halusi sinua koskaan töihin meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en kuuntele juoruja.
Hanki aivot.
Se ON juoruilua.
Jos olet työnte
Hei se ei oo varmaan töissä yhtään missään...siltä pohjalta..
Mulla on viisi ihmistä jotka lasken ystäviksi sekä kaksi sisarusta. He on mulle ne tärkeimmät ihmiset ja mielestäni pystyn varsin avoimesti keskustelemaan heidän kanssaan kaikesta.
Silti jokainen heistä on erilainen persoona erilaisin taustoin. Jos mulla on joku itselleni tärkeä asia, tiedän aika helposti kuka tai ketkä on sellaisia joiden kanssa kannattaa juuri tuota juttua käydä eniten läpi.
Sitten on jotain asioita joita en joidenkin kanssa haluaisi enempää keskustella. Esim politiikka toisen sisaruksen kanssa. Me ollaan niin eri äärilaidoilla kuin vain voidaan ja usein kuulen ja luen hänen kirjoittavan todella halventavia ja loukkaavia asioita minun tavoin ajattelevista ihmisistä. Siksi yritän ohittaa aiheen aina kun hän ottaa sen puheeksi.
Yksi ystäväni ei hyväksy aborttia, se johtuu hänellä hengellisistä arvoista. Siitäkään en halua hänen kanssaan keskustella ja onneksi hän ymmärtää sen itsekin eikä ahdistele mua aiheella.
Toinen ystävä kertoo seksikokemuksistaan todella avoimesti ja värikkäästi, mun mielestä aina välillä kumppaneidenkin yksityisyyttä rikkoen. Pääasiassa hän kuitenkin puhuu itsestään ja omista kokemuksistaan. Häntä voin kuunnella, mutta en oikein osaa viedä keskustelua eteenpäin koska en itse osaa puhua noista noin luontevasti ja avoimesti.
Yhdessä välissä yhdellä ystävällä oli parisuhteessa ollessaan sivusuhde niinikään perheellisen miehen kanssa. Mä ymmärrän että olin niitä harvoja ihmisiä joille hän pystyi asiasta puhumaan ja hänellä oli tarve avautua tästä ihmisestä ja suhteesta. Sillonkin pystyin kuuntelemaan vaikka välillä teki pahaa puolisonsa puolesta joka hänkin oli mulle läheinen. En pystynyt kuitenkaan hirveästi olemaan siinä tunteella mukana ja tukemassa koska monet asiat olivat tuossa vastoin omaa moraaliani ja itse näin hänen salasuhteensa vähemmän upeana miehenä mitä ystävä.
Mä siis ymmärrän että kaikista asioista ei ole helppoa puhua kaikkien ystävien kanssa ja jos oma ystäväni selvästi välttelisi tai kiusaantuisi jostain aiheesta, välttäisin puhumasta juuri siitä hänen kanssaan.