Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta
Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta kanssani vaan jättää vastaamatta tai vaikenee täysin aiheesta.
Kyseessä pitkäaikainen ystävä, tai niin luulin. Mutta yksi aihe on katkaissut välimme koska hän ei jostain syystä kykene keskustellaan aiheesta. Ei siis ollenkaan.
Joten annanko vain siis olla vai mitä?
Kyseinen aihe ei ole edes mitenkään häneen liittyvä, joten hän täysin ohittaa tai sivuuttaa minulle kiperän aihealueen josta minä haluaisin puhua. Mutta kun en voi puhua hänelle siitä, niin onko mitään järkeä edes yrittää jatkaa niin kutsuttua ystävyyttä?
Koska eihän tuollainen ole oikea ystävä minusta laisinkaan.
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidon kaverin kanssa voi keskustella mistä vain.
Kaikki eivät vaan halua puhua kaikesta. Voit olla hyvä ystävä, etkä siltikään halua puhua määrätyistä asioista muiden ihmisten kanssa. Jokaisella on ne omat syynsä. Minä en esimerkiksi halua puhua seksistä. En omasta enkä muiden seksielämästä. En myöskään halua jutella jonkun toisen omien lasten intiimiasioista, vaikka hän haluaisi sitä. En myöskään halua puhua vanhempieni rahoista. Enkä lasteni koulunkäynnistä.
Joten kunnioittakaa sitä, kun joku ei halua puhua jostain. Aiheita on miljoonia muita, puhukaa jostain muusta.Kiinnostaisi tähän se syy.
Vai meneekö se sitten näin:
Toinen sanoo ettei halua puhua seksistä.
Toinen kysyy miksi et?
Toinen ei vastaa mitään (koska ei halua puhua aihee
Ei, se menee näin. Aloitat puhumaan seksistä. Vaihdan aihetta. Aloitat uudestaan ja sivutaan sen kysymyksen. Aloitat kolmannen kerran ja olen hiljaa kokonaan. Jankutat miksemme me puhu seksistä ja ajattelen, että etkö ymmärrä etten halua puhua aiheestakin olen yhä hiljaa.
Ainoa, mitä en tässä saagassa ymmärrä, on, miksi ystävä ylipäätään haluaa (haluaako?) enää tavata ap:tä lainkaan.
Vaikuttaa, että ap vie kaikki keskustelut ystävän karttamaan aiheeseen ja yrittää motittaa tämän puhumaan aiheesta. Itse olisin tuossa tilanteessa jo heittänyt ystävyyden sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vaan halua puhua kaikesta. Voit olla hyvä ystävä, etkä siltikään halua puhua määrätyistä asioista muiden ihmisten kanssa. Jokaisella on ne omat syynsä. Minä en esimerkiksi halua puhua seksistä. En omasta enkä muiden seksielämästä. En myöskään halua jutella jonkun toisen omien lasten intiimiasioista, vaikka hän haluaisi sitä. En myöskään halua puhua vanhempieni rahoista. Enkä lasteni koulunkäynnistä.
Joten kunnioittakaa sitä, kun joku ei halua puhua jostain. Aiheita on miljoonia muita, puhukaa jostain muusta.Kiinnostaisi tähän se syy.
Toinen sanoo ettei halua puhua seksistä.
Toinen kysyy miksi et?
Kysymyksiin vastaaminen kysymyksillä ja puheenaiheen vaihtaminen ovat näppäriä keinoja mitätöidä ja väheksyä toinen ihminen.
Narsisitit tekee tota. Joten opettele sanomaan vaikka että et halua puhua siitä ja vaihdetaan aihetta.
Vastauksia Ap:lle.
Miksi en halua puhua esim. seksistä sinulle? Koska se on yksityisasia, kahden ihmisen välillä. Sinä et ole yksi niistä kahdesta.
Miksi vaikenisin jostakin aiheesta? Koska olen huomannut, että juttelet kertomiani asioita eteenpäin, muuttaen niitä oleellisesti.
Olen huomannut, ettet ole luotettava, siksi en jaa niitä enää sinulle.
Olen huomannut, että olet erityisen kiinnostunut ja utelias jostakin aiheesta, joka ei sinulle kuulu. Olet rajaton, ja edelleen lörppö, joten en puhu aiheesta kanssasi.
Miksen sano sinulle suoraan, etten halua puhua ja vaikenen? En luota siihen, että osaat ottaa tällaista kommenttia vastaan ilman, että alat inttää ja jankata. Helpointa vaieta.
Epäilen Ap, että henkilö, jota pidät ystävänäsi, ei tunne samoin sinua kohtaan. Hänelle olet kaveri tai tuttu.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Miksi en halua puhua esim. seksistä sinulle? Koska se on yksityisasia, kahden ihmisen välillä. Sinä et ole yksi niistä kahdesta.
Miksi vaikenisin jostakin aiheesta? Koska olen huomannut, että juttelet kertomiani asioita eteenpäin, muuttaen niitä oleellisesti.
Olen huomannut, että olet erityisen kiinnostunut ja utelias jostakin aiheesta, joka ei sinulle kuulu. Olet rajaton, ja edelleen lörppö, joten en puhu aiheesta kanssasi.
Miksen sano sinulle suoraan, etten halua puhua ja vaikenen? En luota siihen, että osaat ottaa tällaista kommenttia vastaan ilman, että alat inttää ja jankata. Helpointa vaieta.
Epäilen Ap, että henkilö, jota pidät ystävänäsi, ei tunne samoin sinua kohtaan. Hänelle olet kaveri tai tuttu.
- ohis
En käsitä miksi olet ollenkaan tekemisessä tuollaisen ihmisen kanssa.
Jossei voi luottaa toiseen se vie kaiken pohjan ystävyydeltä.
Ihminen joka tietää sun rankimmat salaisuudet on yleensä sinulle läheinen.
Ja näin on tässäkin tapauksessa tilanne.
Kommentti: "Helpointa vaieta."
Kertoo kaiken, olet laiska etkä osaa tai jaksa puhua, miksi silti edes käyt keskustelua ihmisen kanssa johon et luota pätkääkään?
Katsoppa itse sinne peiliin jos sun kommunikaatiokyvyt tosiaan on tuota tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen sanoo ettei halua puhua sek
Ihmisen mitätöinti on brutaalein kiusaamisenmuoto jota käytetään.
Sanaton satuttaminen on aivan yhtä vakavaa kun sanallinenkin. Mutta sitä on vaikea mieltää koska, enhän mä oo mitään sanonut tai tehnyt.
Jos kiusaajan kaverit hyväksyy kiusaamisen vaikenemalla he ovat kiusaajia myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kirjolla?
Ystäväni saattaa olla. Hieman siihen viittaavaa kyl on.
Luin koko ketjun. Yksi aihe on noussut sun ja ystäväsi välille. Ystävällesi riittää, että aiheesta ei puhuta vaan puhutaan muista aiheista. Sulle taas juuri tämä aihe on niin tärkeä, että millään muulla ei ole väliä. Olet valmis lopettamaan koko ystävyyden tämän takia. Miksi et siis ole jo lopettanut? Mitä vielä odotat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
"En käsitä miksi olet ollenkaan tekemisessä tuollaisen ihmisen kanssa.
Jossei voi luottaa toiseen se vie kaiken pohjan ystävyydeltä.
Ihminen joka tietää sun rankimmat salaisuudet on yleensä sinulle läheinen.
Ja näin on tässäkin tapauksessa tilanne."
Minulla on vastaava tuttu tai kaveri kuten sinä, Ap. Olemme työtuttuja, ja säännöllisesti tekemisissä.
Jossakin vaiheessa kun tutustuimme, ja kun olin jo ehtinyt kertoa hänelle joitakin henkilökohtaisia asioita, hänen käytöksensä muuttui. Alkoi uteliaammaksi, rajattomammaksi, röyhkeämmäksi, alistamaan henkisesti. Hän ilmeisesti oletti, että on ok käyttäytyä näin läheisissä suhteissa.
Minä aloin ottaa häneen etäisyyttä. Kokonaan irti en pääse, ellen vaihda työpaikkaa. Tämä on kuin narulla tanssia, koska hän on puhunut paljon pahaa ihmisistä, jotka ovat katkaisseet hänen välinsä. Yritän etääntyä hitaasti.
Epäilen, että hän on asperger. Naisaspergereita on vaikea tunnistaa. Hän esim. stimmailee, minkä tajusin vasta hiljattain. Hän käyttäytyy myös hyvin manipuloivasti ja narsistisesti. Voi johtua assiudesta tai olla lisäksi hyvin itsekeskeinen ja lapsellinen. Miltä sinäkin vaikutat Ap, ikävä sanoa näin. Sinuna selvittäisin sen, voisitko olla asperger, koska käytöksesi on poikkeavaa. Etkä tunnu itse näkevän tätä poikkeavuutta.
Tieto auttaisi sinua itseäsi ja osaisit jatkossa toimia kommunkaatiotilanteissa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oketko kertonut, että haluaisit nimenomaan puhua tästä aiheesta koska sinulle kipeä aihe ?
Olen, ja nostanut esiin myös sen että minulle tämä on kiperää.
Silti saan aina täyden blokin kun yritän aihetta nostaa esiin.
Et sinä sen parempi ystävä ole jos aina jankkaat samasta asiasta joka selvästi on epämieluisa ystävällesi.
Yhdessä kommentissa käytit sanontaa virtahepo olohuoneessa. Ymmärräthän, että virtahepo on sun olohuoneessa eikä ystäväsi olohuoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Kommentti: "Helpointa vaieta."
Kertoo kaiken, olet laiska etkä osaa tai jaksa puhua, miksi silti edes käyt keskustelua ihmisen kanssa johon et luota pätkääkään?
Katsoppa itse sinne peiliin jos sun kommunikaatiokyvyt tosiaan on tuota tasoa.
Se tässä onkin, että oikealle ystävälleni sanon ja sanoin, jos en halunnut jostakin aiheesta puhua. Hän vastasi ok, ymmärrön, ja se siitä. Sama toimi toisin päin, en ala inttämään, mikset halua. Ystävyys jatkui.
Tämä toimintatapani, vaikeneminen, koskee vain tätä yhtä ihmistä. Tiedän, että jos lähtisin hänelle perustelemaan, hän inttäisi ja jankuttaisi minut kuoliaaksi.
Kyse ei ole laiskuudesta vaan itsesuojelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap kirjolla?
Ystäväni saattaa olla. Hieman siihen viittaavaa kyl on.
Jos ystävälläsi onkin piirteitä autismin kirjosta, niin kyllä niitä vaikuttaa olevan sinullakin.
- Et selvästi hahmota oman käytöksesi ongelmakohtia etkä tilannetta ystäväsi näkökulmasta sekä odotat, että muiden tulisi toimia sinun "ystävyyssääntöjesi" mukaan.
- Viestisi ovat paikka paikoin vaikeaselkoisia ja ajoittain on ollut todella hankala saada selkoa siitä, mikä sinun ongelmasi tämän ystäväsi kanssa oikeasti on. (Sivuhuomautus: se on tullut jo selväksi, eli sinun ei tarvitse enää sitä alkaa avata.)
- Sinulle ainoa oikea ystävyys vaikuttaa olevan sitä, että kaikista asioista on pakko puhua avoimesti ystävälle eikä mitään rajoja saisi olla kummallakaan. Jos ystävyys on jotain muuta kuin raatorehellistä pakkoavautumista, on sinun mielestäsi kyseessä epäaito ja pinnallinen höttöystävyys.
- Yhtäältä vaadit suoraa puhetta ja töksäyttelet itsekin aika huolettomasti mutta toisaalta et kuitenkaan kestä käytökseesi kohdistuvaa kritiikkiä. Turhaudut ja alat suorastaan uhriutua.
- Sen sijaan, että jättäisit tämän keskustelun sikseen, jatkat jankuttamista ja muiden keskustelijoiden kanssa vääntämistä. Kyseenalaistat muiden käsityksiä ystävyydestä, koska ne eivät ole samanlaisia kuin omasi.
Toisin sanoen et osaa katsoa asioita muiden näkökulmasta, oletat, että muut ajattelevat ja kokevat samoin kuin sinä, ilmaiset itseäsi paikka paikoin vaikeaselkoisesti ja hyökkäät helposti, jos saamasi vastaukset eivät miellytä sinua. Jankutat ja jankutat samaa asiaa väsymykseen saakka, vaikka sekä sinun että muiden ketjuun kirjoittaneiden kannalta olisi parasta, että keskustelu hyllytetään joksikin aikaa. Mutta koska sinä et näytä sitä haluavan, niin vastataan sinulle nyt samalla mitalla. Ns.paha ihminen tuskin olet mutta vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidoiltasi vaikutat hyvin keskenkasvuiselta. Niitä on onneksi mahdollista parantaa hurjasti mutta ainoastaan silloin, kun sinä itse olet siihen motivoitunut. Oletko sinä?
Vaikeneminen tarkoittaa, että hän ei halua puhua aiheesta kanssasi. Ei vaikeneminen yhdestä aiheesta ole sun ghostaamista eikä ignooraamista. Vain siinä tapauksessa susta voi tuntua siltä, jos yhä uudestaan yrität saada hänet puhumaan asiasta. Miksi yrität, kun kuitenkin tiedät, että lopputulos on sama? Hakkaat vain päätäsi seinään ja kuhmu otsassasi on vain ja ainoastaan omaa syytäsi. Olet vihainen ystävällesi kuhmusta ja syytät häntä siitä, vaikka hän on jo useita kertoja ilmaissut, että ei halua puhua kanssasi aiheesta.
Mielenkiintoista. Edelleen en ole suuttunut tai ottanut nokkiini yhtään mistään mitä täällä suollatte ja sitähän te teette.
Jankkaatte ja jankkaatte että syy on minussa, tekin voitte lopettaa tuon jankkauksen koska kävi jo selväksi tuo jo monen monta kertaa.
Teillä on se oma mielipide josta väen väkisin pidätte tässä kiinni.
Olette jo ohittaneet alkuperäisen ongelmankin jo hienosti ja kääntyneet syyttämään minua. Oikein joukolla, on tää mukava nähdä.
Onneksi tunnen itseni, enkä tästä pahastu ja tunnen myös ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeneminen tarkoittaa, että hän ei halua puhua aiheesta kanssasi. Ei vaikeneminen yhdestä aiheesta ole sun ghostaamista eikä ignooraamista. Vain siinä tapauksessa susta voi tuntua siltä, jos yhä uudestaan yrität saada hänet puhumaan asiasta. Miksi yrität, kun kuitenkin tiedät, että lopputulos on sama? Hakkaat vain päätäsi seinään ja kuhmu otsassasi on vain ja ainoastaan omaa syytäsi. Olet vihainen ystävällesi kuhmusta ja syytät häntä siitä, vaikka hän on jo useita kertoja ilmaissut, että ei halua puhua kanssasi aiheesta.
Mä olen samaa mieltä tästä. Sanaton viestintäkin on viestintää. Vaikeneminen tai puheenaiheen vaihtaminen tarkoittaa, että ei halua keskustella aiheesta. Yhden tai kaksi kertaa vielä voisi ajatella, että ystävä ei ehkä huomannut koko viestiä (siis jos aihe on otettu esille viestein eikä kasvotusten) ja kun on viestin huomannut, ei ole ollut siihen mitään sanottavaa. Viesti ei ole enää ajankohtainen. Mulla on ystäviä, jotka laittaa mulle useita viestejä poitkin päivää. Joskus aika nopeasti peräkkäinkin. En mä niihin jokaiseen erikseen vastaa, vaikka ne luenkin. Ap on kertonut testailleensa ystäväänsä asiasta. Ap siis jo tietää erinomaisen hyvin, että ystävä ei halua keskustella aiheesta. Silti ap nostaa aiheen esille uudestaan ja uudestaan, vaikka oikein hyvin jo tietää, ettei tule saamaan vastakaikua. Vastineeksi saa vain vaikenemisen, mikä taas saa ap:n turhautumaan lisää. Mua lähinnä ihmetyttää, miksi ap tekee niin itselleen? Miksi hän ei voi hyväksyä, että muiden ystäviensä kanssa hän voi puhua aiheesta, mutta tämä yksi ei halua aiheesta puhua.
Mulla on ystäviä enkä mä heidän kaikkien kanssa keskustele kaikesta. Jonkun kanssa on luontevampaa keskustalla aiheesta A ja toisen kanssa taas aiheesta B. Ihan jo senkin vuoksi, että toinen tietää aiheesta paljon ja toinen ei yhtään mitään. Tätä voisi verrata vaikka siihen, että jos tarvitsee neuvoja katon maalaamisessa, kysyykö neuvoja sellaiselta, joka ei ole koskaan maalannut kattoa, vai sellaiselta, joka on useammankin kerran maalannut kattoja.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä tästä. Sanaton viestintäkin on viestintää. Vaikeneminen tai puheenaiheen vaihtaminen tarkoittaa, että ei halua keskustella aiheesta. Yhden tai kaksi kertaa vielä voisi ajatella, että ystävä ei ehkä huomannut koko viestiä (siis jos aihe on otettu esille viestein eikä kasvotusten) ja kun on viestin huomannut, ei ole ollut siihen
Tarkoittaako tämä silti ettei minulla ole oikeutta ihmetellä asialle mahdollista syytä?
Asia ei ole yksisuuntainen, ei mikää ihmissuhteessa koskaan ole.
Tiedän historian ja liittyy myös vähän vastaavaa mutta siitä on kyllä puhuttu avoimesti.
Mä oikeesti tunnen hänen pahimmat kokemukset ja ne peittoaa kyllä omani.
Ei, en halua menettää häntä.