Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta

Vierailija
29.02.2024 |

Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta kanssani vaan jättää vastaamatta tai vaikenee täysin aiheesta.

Kyseessä pitkäaikainen ystävä, tai niin luulin. Mutta yksi aihe on katkaissut välimme koska hän ei jostain syystä kykene keskustellaan aiheesta. Ei siis ollenkaan.

Joten annanko vain siis olla vai mitä?

Kyseinen aihe ei ole edes mitenkään häneen liittyvä, joten hän täysin ohittaa tai sivuuttaa minulle kiperän aihealueen josta minä haluaisin puhua. Mutta kun en voi puhua hänelle siitä, niin onko mitään järkeä edes yrittää jatkaa niin kutsuttua ystävyyttä?

Koska eihän tuollainen ole oikea ystävä minusta laisinkaan.

Kommentit (549)

Vierailija
261/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sellainen satutäti että terve vaan. Illalla taas uusi aloitus tai siis satu. 🥱

Vierailija
262/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 255: "Jako ei nyt olekaan negatiiviset tai positiiviset asiat.

Vaan nähtävästi hänen asiat tai muiden.

Jos vain hänen asiat käy niin onhan se homma nyt aika selkeä.

Ei kyse ole negatiivisista tai positiivisista.

Toisen negatiivinen voi muutenkin olla sille toiselle positiivinen joten sekin viel."

Mikäli olet ketjun aloittaja - kuten oletan - aiemmin ketjussa kirjoitit, että ystäväsi on tukenut sinua monen monta kertaa. Kyse ei siis ole ollut vain hänen asioistaan vaan hyvin monta kertaa myös sinun asioistasi, vaikka myös sinä olet ollut tukemassa ystävääsi silloin, kun hän on tukeasi tarvinnut. Mistä pääsenkin sitten siihen mietteeseen, että onko teidän koko ystävyyssuhteenne perustunut vain toinen toisillenne tukemisesta? Ette keskustele ettekä tee mitään yhdessä silloin, kun kummallakaan ei ole tuen tarvetta? 

Hiton hyvä kysymys.

"onko teidän koko ystävyyssuhteenne perustunut vain toinen toisillenne tukemisesta?"

Ei ole.

Mutta nyt kun miettii niin ei ainakaan alussa mutta en ole enää nyt varma. En tiedä.

Ehkä aika on sen muuttanut tähän ja tämä on se ongelma nyt.

t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on sellainen satutäti että terve vaan. Illalla taas uusi aloitus tai siis satu. 🥱

On se ihan kiva että teitä kovin viihdytän tässä aiheellani.

Se on ihan aito ja reaktioista päätellen ei ihan ainutlaatuinenkaan.

T. Ap

Vierailija
264/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä mieleen oma syöpäaika. Kaveri sanoi: "En jaksa kuunnella mitään sun syöpäjuttujas." En sitten kertonut mitään. Oli aika vaikea vastata ihmettelyihin, miksi hiukset lähtee päästä ja posket pyöristyy tai miksi ravaan sairaalassa tai hengästyn vähästäkin kävelystä. Ihmettelin äidilleni kaverin käytöstä ja hän sanoi, että mun syöpä on aika rankkaa sille ystävälle. Joopa joo. Oli varmaan tosi rankkaa. 

Taisi olla ap:n sepustama tarina tämä jälkimmäinen... Jos oli niin oikeasti, eikö ihan tosissaan olisi jo peiliin katsomisen aika? 

Jos ei ollut ap niin pahoitteluni tästä... (vaikka kyllä se taisi kuitenkin ap olla) 

Ja en ollut tämä syöpä ihminen.

Hänelle sympatiat minulta!!!

T. Ap

Vierailija
265/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jako ei nyt olekaan negatiiviset tai positiiviset asiat.

Vaan nähtävästi hänen asiat tai muiden.

Jos vain hänen asiat käy niin onhan se homma nyt aika selkeä.

Ei kyse ole negatiivisista tai positiivisista.

Toisen negatiivinen voi muutenkin olla sille toiselle positiivinen joten sekin viel.

Jos sulla ois joku "ystävä" joka lähettelis sulle viestejä ihan vaan siksi että kiinnostaa miten reagoit johonkin aiheeseen, niin olisitko itse kauhean innostunut aiheesta enempiä juttelemaan?

Ap on todella omituinen vallankäyttäjä joka nyt täällä on etsimässä jotain hyväksyntää omalle huonolle käytökselleen. Yrittää väkisin pakottaa toista ihmistä omaan muottiinsa ja puhumaan aiheesta josta tietää että tämä toinen ei halua jutella. Sanoo että tämä on menneisyydessä ollut hyvä ystävä myös ja tukenut, ja sitten tosiaan lähetellyt jotain testailuviestejä. Tietää siis itsekin olevansa väärässä kun yrittää pakottaa puhumaan aiheesta josta toinen ei halua. 

Miksi tuota kukaan puolustaa? Sääliksi käy tätä ystävää joka joutuu kestämään pakottamista ja viestimanipulointia. 

Oikea ystävä yksinkertaisesti ei vaan toimi nuin. Oikea ystävä hyväksyy sen jos toinen ei jostain aiheesta halua puhua ja kokee empatiaa häntä kohtaan. Missään nimessä ei mene lähettelemään jotain viestejä joissa testailee sen toisen reaktioita. 

Vierailija
266/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kuvittelin aikoinaan, että olemme sydänystäviä.  Hän vaikersi usein omia surujaan mulle ja kuuntelin myötätunnolla.  Mutta kun minä olin tosi vaikeassa tilanteessa, hän ilmoitti, ettei aio kuunnella murheitani.  Sitten soittelin auttavaan puhelimeen suruani, kun ei ollut muitakaan kuuntelijoita.  Kylläpä tunsin hylätyksi itseni!

Hädässä ystävä tunnetaan. Niin on.

Vierailija
267/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne yleensä haluaa.

Samaa mieltä. Jollei tuota halua ole ei ole halua olla ystävä.

Niinhän se toinen onkin halunnut. On kaikesta ap:n inhottavasta käytöksestä huolimatta vielä hänen kanssaan tekemisissä. Ei vaan halua yhdestä aiheesta puhua, ja normaali ihminen ystävältään tuollaisen hyväksyy eikä ala mitään temppuilemaan ja painostamaan.

Vierailija
268/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyys on lahja. Joskus tulee maksalaatikkoa, joskus timanttisormuksia. 

Ei ystäviltä voi vaatia, että he ovat tietynlaisia. He ovat sellaisia kuin ovat. 

Siksi jokaisella pitäisi olla viisi ystävää. Kaikkien kanssa ei voi keskustella tai tehdä kaikkea. On noukittava omaan elämäänsä rusinat pullasta. 

Näytä aiemmat lainaukset

"Hiton hyvä kysymys.

"onko teidän koko ystävyyssuhteenne perustunut vain toinen toisillenne tukemisesta?"

Ei ole.

Mutta nyt kun miettii niin ei ainakaan alussa mutta en ole enää nyt varma. En tiedä.

t. Ap"

Ystävyyssuhde voi tosiaan muuttuakin. Mä taas kirjoitan vertaistuesta, koska siinä on se etu, ettei ole tarkoituskaan ystävystyä vertaistukea tarjoavan ihmisen kanssa. Vertaistukisuhde perustuu toinen toistensa tukemiseen eikä kumpikaan odotakaan suhteelta mitään muuta. Ystävät voivat olla sitten erikseen. Toki ystäväkin voi tarjota vertaistukea tai vertaistukea tarjoavan henkilön kanssa voi ystävystyä, mutta silloin tuen tarjoaminen ja saaminen on vain pieni osa ihmissuhdetta. 

Mulle on hieman epäselvää, mikä sun tilanteesi tämän työttömyyden suhteen on. Sanoit, että olet päässyt asiasta yli, mutta sitten et kuitenkaan ilmeisesti ole. Oletko miettinyt sellaista vanhanaikaista asiaa kuin päiväkirja? Että kirjoittaisitkin ajatuksiasi päiväkirjaan etkä edellyttäisi keskustelua siitä ystäväsi kanssa? Kerroit myös, että autat nyt muita ja sulla on tuttuja, joilla on omakohtaista kokemusta työttömyydestä, joten jos välttämättä haluat puhua jonkun kanssa aiheesta, voisitko puhua heidän kanssaan? Hehän ymmärtävätkin paremmin, mistä puhut.

Mitä sitten tulee tähän ystävyyssuhteeseesi, niin minusta ihan järkevää miettiä, antaako suhde enää sulle yhtään mitään. Siis mitään muuta kuin toinen toistenne tukemista. On ihan mahdollista, ettei tämä ystävyyssuhde anna enää ystävällesikään oikein mitään. Hänellä - kuten sinullakin - on sitten muut ystävät ja kaverit yhteisiä mukavia asioita ja puheenaiheita varten. 

Vierailija
270/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tarkoituksessa en kyllä niitäkään laittanut.

Toivottavasti sitten kerrot missä tarkoituksessa. Uteliaisuus on ainoa syy jonka tuollaiseen keksin. Ja uteliaisuus helposti menee kiusaamiseksi vaikka sitä ei tarkottaisikaan. 

Jos ap vastaisi tuohon, niin se varmaankin selventäisi tilannetta paljonkin. 

Sen jälkeen voisi kommentoida tätä sanomaansa ja kertoa miksi juuri nyt aamulla sitten olikin sitä mieltä että toinen ei ole ap:n asioista kiinnostunut: 

"Juuri tämä henkilö on ollut aiemmin tukenani monen monta kertaa. Siksi.

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

En toki usko, että ap nuihin mitään vastaa koska haluaa vain hyväksyntää käytökselleen.

Vierailija
271/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso ero:

Ongelma: Ystävä ei halua keskustella jostain tietystä aiheesta. Ratkaisu: ei keskustella siitä, keskustellaan muista asioista.

Ongelma: Ystävä ei jaksa kuunnella mitään minun juttujani, haluaa puhua vain omista asioistaan. Ratkaisu: en pitä moista kovin hyvänä ystävänä, tunnen itseni hyväksikäytetyksi ja otan etäisyyttä. 

Vierailija
272/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sitten kerrot missä tarkoituksessa. Uteliaisuus on ainoa syy jonka tuollaiseen keksin. Ja uteliaisuus helposti menee kiusaamiseksi vaikka sitä ei tarkottaisikaan. 

Sen jälkeen voisi kommentoida tätä sanomaansa ja kertoa miksi juuri nyt aamulla sitten olikin sitä mieltä että toinen ei ole ap:n asioista kiinnostunut: 

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

En toki usko, että ap nuihin mitään vastaa koska haluaa vain hyväksyntää käytökselleen.<

Niin? Mikä oli syy että testailit viesteillä miten toinen reagoi? Mikä muu tuohon voi olla syynä kuin uteliaisuus tai suoranainen ilkeys kun tiesit että hän ei aiheesta ole innostunut puhumaan?

Ja miksi tänään ystävää ei sinun asiat ole kiinnostanut vaikka eilen sanoit että on ollut tukenasi monen monta kertaa?

Aivan täysin omituista sepostelua sun jutut.

Vierailija
273/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

En toki usko, että ap nuihin mitään vastaa koska haluaa vain hyväksyntää käytökselleen.<

Kerron toki. Unohdin tuohon vastata tosiaan.

Tarkoitukseni oli todeta oma huomioni koska moinen asian ohittaminen loukkasi minua.

Halusin varmistaa sen itselleni etten nyt kuvittele omiani. Miten muuten sen olisin tehnyt? En ainakaan siinä hetkessä muuta keksinyt ja sain vastaukseni.

Koin että minua on loukattu ja hämmensi se syy. Halusin sen selvittää. Ihan vaan tämä oli se syy, ei toisen kiusaaminen.

Saatte vaan kaiken kuulostamaan niin ilkeältä. Ei siinä ollut mitään ilkeää.

En pommittanut, stalkannut tai lähettänyt 100a viestiä putkeen, en, vaan tein sen muutamalla viestillä varovaisesti.

En ymmärrä sen aiheuttamaa haloota tässä.

Vierailija
274/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

"Hiton hyvä kysymys.

Ei ole.

t. Ap"

Ystävyyssuhde voi tosiaan muuttuakin. Mä taas kirjoitan vertaistuesta, koska siinä on se etu, ettei ole tarkoituskaan ystävystyä vertaistukea tarjoavan ihmisen kanssa. Vertaistukisuhde perustuu toinen toistensa tukemiseen eikä kumpikaan odotakaan suhteelta mitään muuta. Ystävät voivat olla sitten erikseen. Toki ystäväkin voi tarjota vertaistukea tai vertaistukea tarjoavan henkilön kanssa voi ystävystyä, mutta silloin tuen tarjoaminen ja saaminen on vain pieni osa ihmissuhdetta. 

Mulle on hieman epäselvää, mikä sun tilanteesi tämän työttömyy

Tätä jään pohtimaan. Epäilen koko ystävyyttä ja sen pohjaa enää.

Ehkä se on tiensä päässä. Olet oikeassa paljossa :)

T. Ap

Vierailija
275/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne yleensä haluaa.

Samaa mieltä. Jollei tuota halua ole ei ole halua olla ystävä.

Niinhän se toinen onkin halunnut. On kaikesta ap:n inhottavasta käytöksestä huolimatta vielä hänen kanssaan tekemisissä. Ei vaan halua yhdestä aiheesta puhua, ja normaali ihminen ystävältään tuollaisen hyväksyy eikä ala mitään temppuilemaan ja painostamaan.

Kovin tässä vähätellään tätä että: "yhdestä aiheesta" ei haluta puhua, kun ongelma tuosta on tullut niin isoksi että se on jatkuva mörkö nurkassa, varjo päällä ja elefantti huoneessa mitä näitä on.

Niin ohita siinä nyt sit se vaikka se yksi aihe vain onkin.

Nyt taas ei ymmärretä tätä kokonaiskuvaa ollenkaan vaan keskitytään yksityiskohtiin.

Asia vaivaa niin se vaivaa, on se sit yksi tai 5 asiaa.

Se ei vaivaa MUA tässä, vaan nyt häntä jostain ihan täysin ihmeellisestä syytä.

T. Ap

(Menee hermo)

Vierailija
276/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et sitä ilkeänä olisi itse ajatellut niin kaiken maailman testailut kyllä on ilkeää sen vastaanottajan näkökulmasta. Varsinkin kun olit täysin tietoinen että hän ei aiheesta halunnut puhua. Jos olisin sinun kengissäsi niin katsoisin peiliin todella pitkään ja miettisin miltä sillä ystävällä on tuntunut kun tuollaisia testiviestejä on vastaanottanut. "Toivoisinko että minulle itselleni tulisi testailuviestejä aiheesta josta en halua puhua?" 

Sen jälkeen katsoisin ystävähistoriaamme ja vastaisin tuohon toiseen kysymykseen. Miksi eilen tämä ihminen oli sinua tukenut "monen monta kertaa" ja tänään onkin sellainen jota ei kiinnosta muut kuin omat asiat. 

Minulla oikeasti käy hieman sääliksi tuota ystävääsi, kuulostaa että sinä olet häntä tyrannisoinut, vaikkakin ehkä itse sitä ymmärtämättä ja tiedostamatta. Uteliaisuus tosiaan menee helposti kiusaamisen puolelle, ja ystävyyteen kuuluu asioiden hyväksyminen. Harjoittele näitä asioita. 

En usko että olet paha tai ilkeä ihminen. Ajattelematon ennemminkin, ja sosiaalisissa taidoissa on selkeästi kehittämisen varaa. Meillä kaikilla on.

Vierailija
277/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

En toki usko, että ap nuihin mitään vasta

Aiemmin on ollut tukena kyllä, enää ei ole.

Asia onkin nyt muuttunut. En ymmärrä mitä sekavaa siinä on ja mitä kohtaa et siitä ymmärrä?

Vierailija
278/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et sitä ilkeänä olisi itse ajatellut niin kaiken maailman testailut kyllä on ilkeää sen vastaanottajan näkökulmasta. Varsinkin kun olit täysin tietoinen että hän ei aiheesta halunnut puhua. Jos olisin sinun kengissäsi niin katsoisin peiliin todella pitkään ja miettisin miltä sillä ystävällä on tuntunut kun tuollaisia testiviestejä on vastaanottanut. "Toivoisinko että minulle itselleni tulisi testailuviestejä aiheesta josta en halua puhua?" 

Sen jälkeen katsoisin ystävähistoriaamme ja vastaisin tuohon toiseen kysymykseen. Miksi eilen tämä ihminen oli sinua tukenut "monen monta kertaa" ja tänään onkin sellainen jota ei kiinnosta muut kuin omat asiat. 

Minulla oikeasti käy hieman sääliksi tuota ystävääsi, kuulostaa että

Jaa.

Näytä aiemmat lainaukset

"Kovin tässä vähätellään tätä että: "yhdestä aiheesta" ei haluta puhua, kun ongelma tuosta on tullut niin isoksi että se on jatkuva mörkö nurkassa, varjo päällä ja elefantti huoneessa mitä näitä on.

Niin ohita siinä nyt sit se vaikka se yksi aihe vain onkin.

Nyt taas ei ymmärretä tätä kokonaiskuvaa ollenkaan vaan keskitytään yksityiskohtiin.

Asia vaivaa niin se vaivaa, on se sit yksi tai 5 asiaa.

Se ei vaivaa MUA tässä, vaan nyt häntä jostain ihan täysin ihmeellisestä syytä.

T. Ap

(Menee hermo)"

Minusta juuri tästä syystä sun pitäisi käsitellä tämä asia jonkun muun kuin juuri tämän ystäväsi kanssa. Olet itse kertonut, että ainakaan tietääksesi hänellä ei ole omakohtaista kokemusta koko asiasta, joten minkä ihmeen takia haluat käsitellä asiaa juuri hänen kanssaan? Kun olet käsitellyt asian muiden ihmisten kanssa - mieluiten sellaisten, joilla on omakohtaista kokemusta asiasta - sun ei tarvitse ottaa koko aihetta puheeksi enää ollenkaan. Ei kenenkään kanssa. Eilen kerroit, että et voi sisvulauseessakaan mainita ystävällesi asiasta, mutta kun esitin esimerkkejä, miten aihe voisi tulla esille, vastasit, että ei kyse ole mistään sellaisesta. Ystäväsi ei siis vetäydy silloin, jos työttömyytesi tulee esille tällä tavalla. Koska yritän ymmärtää paremmin sekä sinua että ystävääsi, niin tuli sellainenkin mieleen, että kun "sivulauseessasi" asia tulee esille, odotatko silloin ystävältäsi jotain kannanottoa asiaan? Hänen mielipidettään? Neuvoja? Jotain muuta, mitä?

Kysyn tätä siksi, että itselläni on yksi ystävyyssuhde viilentynyt pelkäksi kaveruudeksi, koska ei mulla ole ollut toisen viesteihin ja sanomisiin oikein muuta kommentoitavaa kuin "aha", "vai niin" ja "onpa kurja juttu". Ja tämä ihminen siis aina käänsi - ja kääntää edelleenkin -  keskustelun näihin aiheisiin, joihin mulla ei ole mitään sanottavaa. Ei siis ole väliä, mistä aiheesta keskustelu alkaa, mutta lopulta se päättyy taas samaan aiheeseen. Joskus ihan vaan sivulauseen kautta. 

Vierailija
280/549 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa.

Siinäpä todellinen kommunikaation helmi.