Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta

Vierailija
29.02.2024 |

Oletettu ystävä ei kykene puhumaan tietystä aiheesta kanssani vaan jättää vastaamatta tai vaikenee täysin aiheesta.

Kyseessä pitkäaikainen ystävä, tai niin luulin. Mutta yksi aihe on katkaissut välimme koska hän ei jostain syystä kykene keskustellaan aiheesta. Ei siis ollenkaan.

Joten annanko vain siis olla vai mitä?

Kyseinen aihe ei ole edes mitenkään häneen liittyvä, joten hän täysin ohittaa tai sivuuttaa minulle kiperän aihealueen josta minä haluaisin puhua. Mutta kun en voi puhua hänelle siitä, niin onko mitään järkeä edes yrittää jatkaa niin kutsuttua ystävyyttä?

Koska eihän tuollainen ole oikea ystävä minusta laisinkaan.

Kommentit (549)

Vierailija
201/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ap nyt enemmänkin viesteihisi vastaamista vai kasvotusten kommunikointia? Viestittelyssä on mielestäni yleistynyt, ettei  kommentoida mitään. Tuntuu kyllä tosi typerältä avautua, jos mitenkään ei reagoida.  Olenkin lopettanut sen, koska yhtä hyvin voi puhua seinille tai kirjoitella päiväkirjaa. En tiedä mikä tämä ilmiö on, ettei ole muutenkaan kenelläkään motia tai aikaa toisilleen ja asioiden jakaminen koetaan likasankoiluna tai spämmäämisenä. Ilmeisesti ollaan siirtymässä kommunikointiin emojein, meemein ja gifein.

Vierailija
202/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niitä asioita, jotka teille ovat yhteisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri tämä henkilö on ollut aiemmin tukenani monen monta kertaa. Siksi.

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

No nyt hän ei enää jaksa. On hienoa, että olette olleet toistenne tukena, mutta jos olet tarvinnut häntä tueksesi jo monta kertaa (ja kenties hän myös sua tuekseen), niin toi systeemi vaan ei toimi. Pidemmän päälle. Hänellä voi olla tällä hetkellä muitakin ihmisiä, joille hänen pitää olal tukena. Eikä välttämättä hänen omassa elämässäänkään kaikki mene kuin Strömsössä. Jotain on ehkä hajonnut matkalla, mutta sille ei voi mitään. Voi olla, että hänkin on pahoillaan, kun ei jaksa olla sulle nyt tukena. Harmi, ettei uskalla sanoa sitä sulle ääneen. Ymmärrän häntä siinä mielessä, että mä olen itsekin koittanut venyä moneen suuntaan. Varsinkin koko viime vuoden. Oman terveyteni kustannuksella. Joskus vaan tulee se hetki, kun kaikkea on ihan liikaa eikä enää jaksa. Varsinkaan, jos se asia,  mistä toinen haluaa puhua, ei kuitenkaan ole kuolemaksi. Ehkä vähintään aikalisä olisi hyvä teidän ystävyyssuhteellenne. Sinä saisit omat asiasi kuntoon ja hän taas - mitä ikinä hänen, hänen läheistensä tai muiden ystäviensä elämässään on meneilläänkään -saisi omansa. 

Vierailija
204/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen hei.

Nyt menee väärille raiteille taas kun kyse ei ole mistään samasta vanhasta aiheesta jota tässä jankkaisin vaan ihan on tuoreita tapahtumia nämä viimeisimmät.

Silti ei voi aihetta edes sivuta hälle.

Eriasia olisi jos tosiaan olisi kyse saman asian jankkaamisesta. Mutta kun ei ole.

T. Ap

Hetkinen hei vaan. Ensin oli kyse asiasta, josta olet jo päässyt yli, ja nyt onkin kyse tuoreista tapahtumista? Musta nyt vaan tuntuu, että sä et ole päässyt asiasta yli, vaikka aiemmin ketjussa niin väititkin. Sulla on se prosessi edelleen kesken. Ja taas kerran sanon sulle, että vertaistuki eli saman kokeneet on sulle siinä asiassa enemmän hyödyksi kuin ihminen, jolla ei ole mitään omakohtaista kokemusta koko asiasta. 

Mitä sä tarkalleen ottaen nyt ystävältäsi haluaisit? Sitä, että hän vaan kuuntelee sua

Mulle ne tapahtui aiemmin, nyt muille.

Olen yli mutta autan muita.

Ja ongelma tulee siinä että tämä minulle tärkeä ystävä yleensä on ollut se kelle voin puhua, mutta nyt en enää siis voi edes mainita tätä aihetta joka ei enää edes liity minuun suoraan. Tai häneen.

Ok, ehkä sitten jätän hänet ulos kokonaan. 

Ikävää jättää jotain pimentoon asioista. Sen se sit kai vaatii.

T. Ap

Vierailija
205/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se ei ole ystävä? 

Ystävä kuuntelee ja ymmärtää, mutta myös tuntee toisen ja tietää omat rajansa. Jos joku aihe on sellainen että on käsitelty jo tuhat kertaa ja toinen tuli korvissa siitä paahtaa menemään vieläkin niin joskus vain on parempi jättää asia sikseen ja olla vastaamatta. Ja jos se paahtaja myös on ystävä niin sitten hän ymmärtää jättää sen paahtamisen vähemmälle kun ystävän kantokyky tässä aiheessa on tullut tiensä päähän. 

Ystävyys ei tarkoita sitä, että toisen pitää aina olla saatavilla kuuntelemaan samoja juttuja vuositolkulla. Se vastaamatta jättäminen saattaa joskus olla juuri sitä joka on paras, ja oikean ystävän teko. 

Oma, melkein 30v kestänyt ystävyys päättyi minun aloitteestani nimenomaan tällaiseen vuosia jatkuneeseen monologiin samasta aiheesta. 5 vuotta jaksoin kuunnella samaa levyä. Puhelimen lisäksi samasta aiheesta tuli viestejä ja ääniviestejä. Ystäväni tietysti oli tästä kuuntelemisesta oikein hyvillään, sanoi suoraan, että se auttaa häntä, kun hän saa jäsennelle ajatuksiaan puhumalla.

Valitettavasti en ole koulutettu terapeutti, eikä ystävyys ole minulle sitä, että vain minä olen kuuntelevana korvana. Kaikki ne tunnit ovat pois jostain minulle aidosti tärkeästä.

Vierailija
206/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä että jos vaikka laittaa viestiä aiheesta x niin siihen vastataan heti mutta jos aiheesta y niin se jää vastaamatta, aina ja jatkuvasti.

Kaava on huomattu kyllä.

Vähän sitä jopa testannutkin ja se aihe on se tabu. Se on varmaa.

Se ei siis ole tällöin minä.

Kaverisi ei halua kommentoida, ei osaa tai sitten on ollut itse samassa tilanteessa joskus, mutta et tiedä sitä. Sanojen varomisesta on turha ruikuttaa jos samaan aikaan lähettelet testailuviestejä.

Kun "aihe on ajankohtaista monelle muullekin tuttavalle" niin kerro nyt vihdoinkin, miksi pakonomaisesti haluat että ystävä jolle se ei ole ajankohtaista on siinä mukana? 

Tuo testailuviestien lähettely kyllä kertoo kaiken. Kuvottavaa toimintaa. "koska minä olen utelias niin voin kiusata ystävää aiheella josta ei halua puhua, aivan vain oman uteliaisuuteni tyydyttämiseksi ja viihteeksi" 

Vierailija
207/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

No nyt hän ei enää jaksa. On hienoa, että olette olleet toistenne tukena, mutta jos olet tarvinnut häntä tueksesi jo monta kertaa (ja kenties hän myös sua tuekseen), niin toi systeemi vaan ei toimi. Pidemmän päälle. Hänellä voi olla tällä hetkellä muitakin ihmisiä, joille hänen pitää olal tukena. Eikä välttämättä hänen omassa elämässäänkään kaikki mene kuin Strömsössä. Jotain on ehkä hajonnut matkalla, mutta sille ei voi mitään. Voi olla, että hänkin on pahoillaan, kun ei jaksa olla sulle nyt tukena. Harmi, ettei uskalla sanoa sitä sulle ääneen. Ymmärrän häntä siinä mielessä, että mä olen itsekin koittanut venyä moneen suuntaan. Varsinkin koko viime vuoden. Oman terveyteni kustannuksella. Joskus vaan tulee se hetki, kun ka

Hän on siis hyljännyt apn jo?

Vierailija
208/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkinä että jos vaikka laittaa viestiä aiheesta x niin siihen vastataan heti mutta jos aiheesta y niin se jää vastaamatta, aina ja jatkuvasti.

Kaava on huomattu kyllä.

Vähän sitä jopa testannutkin ja se aihe on se tabu. Se on varmaa.

Se ei siis ole tällöin minä.

Kaverisi ei halua kommentoida, ei osaa tai sitten on ollut itse samassa tilanteessa joskus, mutta et tiedä sitä. Sanojen varomisesta on turha ruikuttaa jos samaan aikaan lähettelet testailuviestejä.

Kun "aihe on ajankohtaista monelle muullekin tuttavalle" niin kerro nyt vihdoinkin, miksi pakonomaisesti haluat että ystävä jolle se ei ole ajankohtaista on siinä mukana? 

Tuo testailuviestien lähettely kyllä kertoo kaiken. Kuvottavaa toimintaa. "koska minä olen utelias niin voin kiusata ys

Tuossa tarkoituksessa en kyllä niitäkään laittanut.

Vierailija
209/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap"

No nyt hän ei enää jaksa. On hienoa, että olette olleet toistenne tukena, mutta jos olet tarvinnut häntä tueksesi jo monta kertaa (ja kenties hän myös sua tuekseen), niin toi systeemi vaan ei toimi. Pidemmän päälle. Hänellä voi olla tällä hetkellä muitakin ihmisiä, joille hänen pitää olal tukena. Eikä välttämättä hänen omassa elämässäänkään kaikki mene kuin Strömsössä. Jotain on ehkä hajonnut matkalla, mutta sille ei voi mitään. Voi olla, että hänkin on pahoillaan, kun ei jaksa olla sulle nyt tukena. Harmi, ettei uskalla sanoa sitä sulle ääneen. Ymmärrän häntä siinä mielessä, että mä olen itsekin koittanut venyä moneen suuntaan. Varsinkin koko viime vuod

On hylännyt. Kyllä. Ei kaveri enää. No More 

Vierailija
210/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä henkilö on ollut aiemmin tukenani monen monta kertaa. Siksi.

Kuin myös minä hänen.

Jotain hajosi matkalla.

T. Ap

Ja sitten olet valmis lopettamaan ystävyyden siihen että hän ei halua jutella potkuista, syystä jota et tiedä. Ja testailet vielä hänen reaktioitaan tekstiviesteillä? 

Hän on ollut sinulle hyvä ystävä, miksi testailet hänen reaktioitaan ja mitä väliä sillä oikeasti on miksi ei tästä aiheesta halua puhua? Jos ei halua niin ei halua. Se ei hänestä tee huonoa ystävää.

Testailu ja asiasta jatkaminen, kun tiedät että hän ei halua, tekee sinusta huonon ystävän. 

Vierailija
211/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten testailu ei ole tervettä. Jos joku testailee jatkuvasti, alan vastaill mjaa, joo, juu.

Tässä on vain se huono puoli, että narsistinen ihmienen selittää eteenpäin näitä mjoo, joo, jaa kommentteja totena.

Tämän takia tällaiseen ihmiseen on lopulta pakko katkaista kokonaan välit. Eikä voi sanoa sanaakaan.

Vierailija
212/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se ei ole ystävä? 

Ystävä kuuntelee ja ymmärtää, mutta myös tuntee toisen ja tietää omat rajansa. Jos joku aihe on sellainen että on käsitelty jo tuhat kertaa ja toinen tuli korvissa siitä paahtaa menemään vieläkin niin joskus vain on parempi jättää asia sikseen ja olla vastaamatta. Ja jos se paahtaja myös on ystävä niin sitten hän ymmärtää jättää sen paahtamisen vähemmälle kun ystävän kantokyky tässä aiheessa on tullut tiensä päähän. 

Ystävyys ei tarkoita sitä, että toisen pitää aina olla saatavilla kuuntelemaan samoja juttuja vuositolkulla. Se vastaamatta jättäminen saattaa joskus olla juuri sitä joka on paras, ja oikean ystävän teko. 

Vähänkun rakastavan vanhemman tekona ajaa lapsi pois kotoa?

Ojaan, käyttämään huumeita... on se sit kai niin. Suurinta rakkautta maailmassa.

Sori, aikuisena ei tarvitse mennä ojaan. Ystävyys ei myöskään ole huoltosuhde. Mutta nämä on vaikeita asioita, jotka sinulle selvittää kyllä se uusi erityisen kiva kaverisi, edunvalvoja.

Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle ne tapahtui aiemmin, nyt muille.

Ja ongelma tulee siinä että tämä minulle tärkeä ystävä yleensä on ollut se kelle voin puhua, mutta nyt en enää siis voi edes mainita tätä aihetta joka ei enää edes liity minuun suoraan. Tai häneen.

T. Ap"

Voit jättää hänet ulos kokonaan, jos haluat. Et tarvitse siihen hänen etkä kenenkään muunkaan lupaa. Se on vain ja ainoastaan sun oma päätöksesi. Keskity nyt niihin ihmisiin, joita nyt autat. Ja keskustele tästä aiheesta niiden kanssa, joilla on siitä omakohtaista kokemusta. Meillä palstalaisilla ei ole tietoa, mität ämän ystäväsi tai hänen lähipiirinsä elämässä tapahtuu. Todennäköisesti ei ole sinullakaan. Hän ei jaksa nyt tukea sinua eikä puhua sinun kanssasi haluamastasi aiheesta, joten ei hänkään nyt varmaan oleta, että sinä jaksaisit/haluaisit tukea häntä. Ainakin aikalisä voi olla ihan hyvä juttu. 

Mä olin ollut pitkään kuuntelijana ja tukena yhdelle ihmiselle. Kuuntelin, tsemppasin ja autoin ihan konkreettisestikin. Mutta kun mun ympärilläni alkoi yks sun toinen "hajota" kuka mistäkin syystä, niin lopulta sitten vaan aloin itsekin ladata kaiken painolastini hänelle. Arvaa mitä tapahtui? Hän katosi. Ei kokonaan, mutta kun viestitellään, hän kertoo taas omista vaikeuksistaan, mutta heti, kun alan kertoa omistani, hänellä on jokin syy, miksei enää ehdikään/jaksakaan/voikaan jatkaa viestittelyä. Ei mua haittaa. On tässä omassakin elämässä ihan tarpeeksi ajateltavaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 207: "Hän on siis hyljännyt apn jo?"

Tämän ketjun perusteella ainoastaan tämän yhden aiheen eli työttömyyden suhteen. Ap ei ole kertonut, keskustelevatko he edelleen muista aiheista. Ap:n kommenteista olen kuitenkin saanut käsityksen, että vain tämä yksi aihe on heidän välillään tabu. 

Vierailija
215/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ne tapahtui aiemmin, nyt muille.

T. Ap

Miksi ihmeessä jättäisit sellaisen ihmisen joka on sinulle ollut tukena vaikeina hetkinä? Itse en ikinä jättäisi sellaista jonkun nuin minimaalisen pienen asian vuoksi kuin se, että hän ei halua puhua potkuista jotka "ei enää edes liity minuun suoraan". (suora lainaus) 

Hänelle tämä nyt on sellainen asia, että sinun tulisi olla hänelle sen verran ainakin tukena ettet lähettelisi mitään testailuviestejä tai painostaisi häntä aiheesta vasten tahtoaan puhumaan. 

Jos hän ei jostain aiheesta halua jutella niin sitten ei halua. Piste. Muitakin asioita maailmassa on joista ystävän kanssa voi puhua ja nauttia.

Vierailija
216/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on tarve puhua asiasta, varsinkin jos/kun se ei ole itselle tai toiselle ajankohtainen? 

Vierailija
217/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on siis hyljännyt apn jo? 

Ei, vaan ap harkitsee hylkäävänsä ihmisen, jota ystäväksi kutsuu, ja joka on aiemmin ollut hänen tukenaan siksi, että tämä ihminen ei ole halukas jostain tietystä aiheesta puhumaan.

Tämä aihe (potkut) ei edes enää suoraan koske ap:ta tai tätä ystävää. Ap on tästä puhunut ilmeisesti jo pitkään ja jopa lähetellyt tälle ystävälleen viestejä joilla testaa että miten tämä ihminen niihin reagoi. Ihan vaan koska voi testailla toisen reaktioita. Kiusaa siis tuolla aiheella. 

Vierailija
218/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tarkoituksessa en kyllä niitäkään laittanut.

Toivottavasti sitten kerrot missä tarkoituksessa. Uteliaisuus on ainoa syy jonka tuollaiseen keksin. Ja uteliaisuus helposti menee kiusaamiseksi vaikka sitä ei tarkottaisikaan. 

Vierailija
219/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen hei.

Nyt menee väärille raiteille taas kun kyse ei ole mistään samasta vanhasta aiheesta jota tässä jankkaisin vaan ihan on tuoreita tapahtumia nämä viimeisimmät.

Silti ei voi aihetta edes sivuta hälle.

Eriasia olisi jos tosiaan olisi kyse saman asian jankkaamisesta. Mutta kun ei ole.

T. Ap

Niin, jos olisit kunnon ystävä, niin kun tiedät, ettei voi aiheesta hänelle puhua, kunnioittaisit hänen rajojaan, etkä puhuisi. Piste.

Jos olisit henkisesti aikuinen, joka säätelee itse tunteitaan, tuo ei olisi sulle mikään ongelma. Mutta et ole, vaan jossain tunnemykkyrässä tuon ystäväsi kanssa niin että sulla on tarve vaatia häntä osallistumaan johonkin tiettyyn keskustelunaiheeseen joka ei edes koske teitä kumpaakaan.

Ap, mikä SUA vaivaa?  

Vierailija
220/549 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista asioista ei vain voi puhua kaikkien kanssa. Senvuoksi itselläni on useampia ystäviä.

Oikean ystävän kanssa voi kyllä puhua ihan mistä vaan.

Ihmettelen ystäviäsi.

Ehkä voisi, mutta on myös hienotunteista säästää hyvääkin ystävää joltain kuormittavalta tai intiimiltä sisällöltä. Tai ainakin olla hyvin varovainen siinä, mitä työntää toisen niskoille. Rajattomien ihmisten uuvuttavuus perustuu juuri tähän sokeuteen ja kyvyttömyyteen. Voivat vaikka pyydellä anteeksi samalla kun työntävät päällesi jotain, mistä et yhtään välittäisi tietää. Tuosta lähtisin kävelemään melko nopeasti.