Kuulin te-toimistossa että työnhakuvelvoite ei olekaan poistumassa syksyllä
Eli jatkossakin useimmat työttömät joutuu hakemaan kuukausittain työpaikkoja, täten aktivoidaan seuraamaan aktiivisemmin työmarkkinoita
Kommentit (258)
"
Miksi ihmeessä palkkatuetussa työssäolevan pitää hakea töitä?
Siksi koska palkkatyö on aina ensisijainen sekä tärkeä asia. Oikea työ, varsinkin kokoaikainen vakituinen palkkatyö tuo turvaa elämään koska mahdollistaa toimeentulon parhaiten."
Palkkatukiyö ON palkkatyötä. Se on oikea työsuhde ja siitä maksetaan oikeaa palkkaa, TESin mukaista.
Palkkatuen saa työnantaja, ei se työntekijä! Miksi siitä kuitenkin rankaistaan työntekijää (esimerkiksi työssäoloehto ei enää kerry), kun työnantaja on se, joka ei itse viitsi palkkaa maksaa kokonaan, vaan haluaa siihen tukea???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
Alkaa läskit liikkumaan. Ihan hyvä moneltakin kannalta. Jenkeissä ei tämmöistä avokätistä avustusta löhöilystä ole, siellä työttömyysprosentti onkin vain 3% kun meillä 7%.
Kyllähän muulallakin maailmassa on niin, että jos töitä ei löydy niin aletaan yrittäjäksi. Ihan normaalia. En ymmärrä miksi joku esim. puuseppä olisi pitkäaikaistyötön.
Juu, puuseppä-yksinyrittäjät pärjäävätkin ihan tosi kivasti! Töitä on ja ihmiset on valmiita maksamaan mittatilaushuonekaluista ja taitavista koristeleikkauksista - kuten tunnetusti muutenkin käsitöistä (hehhheh) - joten varmasti hyvin pian puuseppä pystyy paitsi maksamaan kotinsa ja verstaansa kulut, elättämään perheensä, myös palkkaamaan lisää puuseppiä avukseen!
Näinkö sun päiväunissa tapahtuu?
Todellisuudesta tuo ei voisi kauempana olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
Alkaa läskit liikkumaan. Ihan hyvä moneltakin kannalta. Jenkeissä ei tämmöistä avokätistä avustusta löhöilystä ole, siellä työttömyysprosentti onkin vain 3% kun meillä 7%.
Kyllähän muulallakin maailmassa on niin, että jos töitä ei löydy niin aletaan yrittäjäksi. Ihan normaalia. En ymmärrä miksi joku esim. puuseppä olisi pitkäaikaistyötön.
Entäs kirjastovirkailija, minkä yrityksen hän ammattitaidollaan perustaa? Tai koulunkäynninohjaaja?
Tai pappi? Laki ei salli yrittäjyyttä tällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkossa palkkatukea tuskin myönnetään kun kuntataloudet sukeltaa samaan aikaan kun joutuvat vastuuseen työttömien hyppyyttämisestä
No eihän sitä kunta maksa. Kunta on päinvastoin usein palkkatuen saaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkossa palkkatukea tuskin myönnetään kun kuntataloudet sukeltaa samaan aikaan kun joutuvat vastuuseen työttömien hyppyyttämisestä
Seuraa uutisia! Palkkatuki poistuu. Kuntouttavaankaan kunnilla ei ole enää rahaa. Hakekaa siis niitä olemattomia työpaikkoja vuodesta toiseen!
Ei palkkatuki ole poistumassa. Seuraa uutisia.
Työnhakuvelvoite on jokaisella työttömällä. Tää 4 paikkaa kuussa on ihan eri juttu ja turhaa byrokraattista poseeraamista. Ei tuolla ole mitään tekemistä työttömän palvelujenkaan kanssa vaan tuo on lähinnä karenssiautomaatti niille jotka ei jaksa leikkiä tuota turhaa byrokratia leikkiä virkamiehen käskystä.
Eikä tuo työllisyyttä paranna tai muuta miksikään koska suomessa ei ole työpaikkoja. Lähinnä tuo ärsyttää firmoja ja saa nuo ehkä kätkemään avoimet paikkansa entistä aktiivisemmin kun nuo ei halua ryöppyjä turhia pakkohakemuksia aina kun paikka on auki.
Valitettavasti työministeriöllä ei ole muuta virkaa tässä maassa paitsi työttömien turha kyykytys joten jos työministeriö poistaisi nuo turhat kyykytyssirkukset niin siellä olisi ministeriöllinen täysin turhia virkamiehiä ja niiden johdossa turha ministeri. Siksipä tuota ei tulekaan tapahtumaan.
Onhan se kamala idea, että työtön olisi velvoitettu hakemaan töitä. Suorastaan riistoa.
Luin, että työkkärillä ei riitä resurssit kuin 44% työttömistä valvomiseen ja heille soitteluun. Ihmettelen, miksi he minua kiusaavat ja soittavat säntillisesti joka kolmas kuukausi ja vaativat sitä ja tätä, ja ei puhettakaan että minut vapautettaisiin työnhakuvelvollisuudesta.
Minulla on melkein 40 vuoden katkeamaton työura takana ja pari vuotta eläkeikään. Olen myös toimittanut lääkärintodistuksen terveysongelmistani. Olenko jotenkin helppo uhri virkailijoille, tietävät ettei minua kukaan palkkaa mutta silti kiusaavat. Voivat sitten jättää jonkun nuoremman ja terveemmän asiat käsittelemättä?
Miksi ei voisi muuttaa koko järjestelmää? Jos olisin työnantaja ja etsisin sanotaan vaikka sähkäriä töihin niin miksi ei voisi mennä vaikka työkkärin sivustolle ja laittaa sinne hakuehdot tietyllä alueella, työkokemuksella ja mitä niitä nyt keksiikään rasti ruutuun tyylillä. Tuloksena saisi vaikka listan työttömistä sähkäreistä tietyllä alueella. Sitten vain puhelin kouraan ja soitto että kiinnostaisiko työt meillä. En tiedä onko tällaista mahdollisuutta olemassa esimerkiksi työkkärin sivuilla..
Tietenkin samaan aikaan se työtön voi etsiä ja kuittailla niitä hakemiaan paikkoja mutta järjestelmä toimisi kahteen suuntaan. Olisko liikaa vaadittu tuollainen kaksisuuntainen järjestelmä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi muuttaa koko järjestelmää? Jos olisin työnantaja ja etsisin sanotaan vaikka sähkäriä töihin niin miksi ei voisi mennä vaikka työkkärin sivustolle ja laittaa sinne hakuehdot tietyllä alueella, työkokemuksella ja mitä niitä nyt keksiikään rasti ruutuun tyylillä. Tuloksena saisi vaikka listan työttömistä sähkäreistä tietyllä alueella. Sitten vain puhelin kouraan ja soitto että kiinnostaisiko työt meillä. En tiedä onko tällaista mahdollisuutta olemassa esimerkiksi työkkärin sivuilla..
Tietenkin samaan aikaan se työtön voi etsiä ja kuittailla niitä hakemiaan paikkoja mutta järjestelmä toimisi kahteen suuntaan. Olisko liikaa vaadittu tuollainen kaksisuuntainen järjestelmä...
Kyllä tuollainen järjestelmä on olemassa. Asiakas voi tehdä itselleem työnhakijaprofiilin Työmarkkinatori-sivustolle (entinen mol.fi, entinen te-palvelut.fi) ja rastittaa sinne koulutuksensa, kokemuksensa, mitä työtä hakee jne. Ja työnantaja voi mennä samalle sivulle, rastittaa haluamansa työntekijän koulutuksen, kokemuksen jne. Jos ja kun niitä täsmääviä hakijoita tulee, työnantaja saa otettua heihin yhteyttä.
Mutta kuinka ollakaan, vain harva työtön tätä haluaa hyödyntää. Siitä huolimatta, että sinne saa halutessaan luotua profiilin ns anonyymisti, eli nimi ja yhteystiedot ei välttämättä ole näkyvissä, vaan työnantaja saa yhteyttä järjestelmän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Luin, että työkkärillä ei riitä resurssit kuin 44% työttömistä valvomiseen ja heille soitteluun. Ihmettelen, miksi he minua kiusaavat ja soittavat säntillisesti joka kolmas kuukausi ja vaativat sitä ja tätä, ja ei puhettakaan että minut vapautettaisiin työnhakuvelvollisuudesta.
Minulla on melkein 40 vuoden katkeamaton työura takana ja pari vuotta eläkeikään. Olen myös toimittanut lääkärintodistuksen terveysongelmistani. Olenko jotenkin helppo uhri virkailijoille, tietävät ettei minua kukaan palkkaa mutta silti kiusaavat. Voivat sitten jättää jonkun nuoremman ja terveemmän asiat käsittelemättä?
Päätä ihmeessä työnhaku, tuollaisessa tilanteessa! Ei miyään järkeä pitää sitä voimassa, kun olet osasi jo tehnyt etkä halua sinua kiusattavan. Sitten saat olla rauhassa, olet sen ansainnut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat jättää osa-aikaiset rauhaan. Minulla on vakituinen osa-aikatyö ja pitää hakea yhtä paikkaa per 3 kk. Ei täällä ole paikkoja mitä hakea ja olen tyytyväinen, että on edes jonkinlainen työ. Laitan aina, että olen kysynyt lisätunteja. Kolmen kk: n välein te- toimistosta soittavat ja itsekin tietävät, että oman alan töitä ei ole
Mutta miksi olet työnhakijana jos sulla on vakituinen työ? Kun et kuitenkaan kaiketi saa työmarkkinatukea tai työttömyyskorvaustakaan? Vai teetkö niin vähän tunteja?
Itse kun olin osa-aikaisena (24h/vko) niin en ollut työkkärin asiakkaana ja sain niiltä osin olla rauhassa.
Hyvinpä olet pärjännyt noin vähin tunnein ilman työttömyyskorvausta=O.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen järjestelmä on olemassa. Asiakas voi tehdä itselleem työnhakijaprofiilin Työmarkkinatori-sivustolle (entinen mol.fi, entinen te-palvelut.fi) ja rastittaa
Ja lisäys tähän vielä, että tätä ennenkin homma on toiminut kaksisuuntaisesti niin että työnantaja voi ottaa yhteyttä TE-toimistoon ja pyytää ns. ehdokaslistaa sopivista työnhakijoista. Mutta tässä täytyy olla asiakkaan suostumus siihen että yhteystiedot saa antaa työnantajille, ja kaikki ei tuohon suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen järjestelmä on olemassa. Asiakas voi tehdä itselleem työnhakijaprofiilin Työmarkkinatori-sivustolle (entinen mol.fi, entinen te-palvelut.fi) ja rastittaa
Harva sitä käyttää koska se on sellainen "Isoveli valvoo systeemi."Vaikka olisit anonyymi työnantajille työkkäri valvoo.Olen työpaikkani hakenut muualta juuri sen vuoksi,tietty vapaus siinä ilman työmarkkinatoria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätä ihmeessä työnhaku, tuollaisessa tilanteessa! Ei miyään järkeä pitää sitä voimassa, kun olet osasi jo tehnyt etkä halua sinua kiusattavan. Sitten saat olla rauhassa, olet sen ansainnut!
Olen myös ansainnut sen vajaat 600 € kuussa, koska olen niin pitkään ollut maksavana osapuolena tässä verohimmelissä. En ole koskaan nostanut mitään tukia ennen työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia. Nyt pitäisi saada työttömät tekemään sinne profiili ja yhteystiedoillaan eli siinä olisi te-virkailijoilla oikeasti kaikkia hyödyttävää tekemistä. Ymmärrän tietenkin että sellaiset jotka eivät halua työtarjouksia eivät sinne mene ja tietoturvasyistä ei voida pakottaa. Mutta työhaluttomia on kuitenkin työttömistä hyvin pieni osuus eli kannattaisi kannustaa tekemään sellainen profiili. Toinen mikä pitäisi tehdä on tiedottaa siitä työnantajille. Mietin vain että sehän olisi helppoa jos etsisin vaikka sitä sähkäriä lähiseudulta niin hakisin listauksen sieltä ja soittelisin. Onhan niitä muitakin palveluita kuin te. Ehkä tässä on enemmän kyse tiedottamisesta ja suhtautumisesta...maailma muuttuu tapojen osalta hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen järjestelmä on olemassa. Asiakas voi tehdä itselleem työnhakijaprofiilin Työmarkkinatori-sivustolle (e
Harva sitä käyttää koska se on sellainen "Isoveli valvoo systeemi."Vaikka olisit anonyymi työnantajille työkkäri valvoo.Olen työpaikkani hakenut muualta juuri sen vuoksi,tietty vapaus siinä ilman työmarkkinatoria
Tuota noin, ei todellakaan valvo. Olen TE-toimistossa töissä ja meillä ei todella ole aikaa, eikä kiinnostusta, käydä kyttäämässä asiakkaiden mahdollisesti tekemiä profiileja 😂 emme edes näe mistään että onko asiakas sellaisen profiilin luonut. Ei linkity millään lailla esim. asiakasjärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ansainnut sen vajaat 600 € kuussa, koska olen niin pitkään ollut maksavana osapuolena tässä verohimmelissä. En ole koskaan nostanut mitään tukia ennen työttömyyttä.
Okei. Olet myös varmaan mielestäsi oikeutettu palkkaan vaikka et ole töissä? Kun olet oikeudettu työnhakua edellyttävään etuuteen vaikka et hae työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kirjastovirkailija, minkä yrityksen hän ammattitaidollaan perustaa? Tai koulunkäynninohjaaja?
Ohjaaja voi myydä yksilöityä ohjausta, kirjastonhoitaja voi olla vaikka lukemiskonsultti tai myydä yrityksille osaamistaan virkistyspäiviin.