Kuulin te-toimistossa että työnhakuvelvoite ei olekaan poistumassa syksyllä
Eli jatkossakin useimmat työttömät joutuu hakemaan kuukausittain työpaikkoja, täten aktivoidaan seuraamaan aktiivisemmin työmarkkinoita
Kommentit (258)
Minä olen kuntakokeilussa, ei ole mitään velvoitteita :D
Kyllä ne jonkin kyselyn laittoivat palvelun toimivuudesta sähköpostiin, en ole vastannut.
Eilen minulle oli soitettu jostain henkilöstövuokrausfirmasta toiselta puolelta suomea.
Kävin sitten katsomassa, mitä työpaikkoja niillä oli asuinpaikkakunnallani auki, niin siivooja ja taksikuski. Ei nyt oikein ole koulutusta noihin hommiin. Että enpähän vastaa noillekkaan mitään.
Pitää lähteä tästä veneilemään järvelle
Vierailija kirjoitti:
Uusi työtön täälöä pohtii, että miten ne ilmoitetaan sinne ne haetut paikat? Pitääkö sinne laittaa tyyliin kopiot työhakemuksista ja soittavatko (järki sanoo että ei voi olla mitenkään mahdollista että resurssit riittävät/siitä olisi kellekään järkeä/työnantajat eivät kerkeäisi kuin vastata puhelimeen) työkkäritädit haettuihin paikkoihin?
Eli miten ne valvovat työkkärissä että paikkoihin on oikeasti haettu, eikä vain merkattu että on haettu?
Ei ne valvo mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi työtön täälöä pohtii, että miten ne ilmoitetaan sinne ne haetut paikat? Pitääkö sinne laittaa tyyliin kopiot työhakemuksista ja soittavatko (järki sanoo että ei voi olla mitenkään mahdollista että resurssit riittävät/siitä olisi kellekään järkeä/työnantajat eivät kerkeäisi kuin vastata puhelimeen) työkkäritädit haettuihin paikkoihin?
Eli miten ne valvovat työkkärissä että paikkoihin on oikeasti haettu, eikä vain merkattu että on haettu?
Tekoäly seuloo ihan ensin olemattomat työnantajat esille ja tämän lisäksi voidaan jutella työnantajien kanssa saamistaan hakemuksista. Kyllä, työkkärillä on tiiviit suhteet työnantajiin, monella työnantajalla on "omavirkailija", jonka kanssa asioidaan säännöllisesti. Ja kun oikeasti epäillään, että hakemuksia ei ole tehty, voidaan asiaa kysyä työnantajalta. Työkkäri on viranomainen, jol
Älä puhu soopaa, työpaikkoja voi hakea ihan ilman mitään hakemuksiakaan, vaikka soittamalla työpaikkaan. Kerroppa miten tällainenkin työnhaku jälkikäteen varmistetaan työnantajalta?
Keneltä moisen "kuulit", Petteri Orpon vai Riikka Purran naapurin kummin kaiman veljenpojan kaverin kaverilta?
ihanaa jos poistuuu, jouduin tässä yhden haun takia jopa työpaikkahaastatteluun,. n yt voin seilailla Aasiassa koko talven eikä kukaan soittele perään
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuntakokeilussa, ei ole mitään velvoitteita :D
Kyllä ne jonkin kyselyn laittoivat palvelun toimivuudesta sähköpostiin, en ole vastannut.
Eilen minulle oli soitettu jostain henkilöstövuokrausfirmasta toiselta puolelta suomea.
Kävin sitten katsomassa, mitä työpaikkoja niillä oli asuinpaikkakunnallani auki, niin siivooja ja taksikuski. Ei nyt oikein ole koulutusta noihin hommiin. Että enpähän vastaa noillekkaan mitään.
Pitää lähteä tästä veneilemään järvelle
Mäkin olen kuntakokeilussa ja mulla on 2 paikkaa/kk eikä 4 kuten "oikeasti". Hakuvelvoite on yksilöllinen, kuntakokeilu itsessään ei sitä poista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta se varallisuusraja työttömyyskorvaukseen on kyllä tulossa.
Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi varoiksi.
Jatkossa siis myös työmarkkinatuen saannin ehtona on realisoitava oma varallisuus.
Tuossa puhutaan toimeentulotuesta. Tietenkään sitä ei pidä saada, jos oikeasti on varallisuutta itselläänkin. Silloin ei tarvitse toimeentulotukea. Saman tulisi koskea myös asumistukea kokonaisuudessaan.
Työttömyyskorvaus taas kuuluu kaikille, ja sen on tarkoitus olla väliaikainen apu, kunnes uusi työpaikka löytyy.
Sama tarkoitus on muuten muillakin tuilla: väliaikaisuus.
On kestämätöntä, että Suomessa on iso joukko työkykyisiä ihmisiä, jotka laittavat toimeentulonsa tukien varaan. Jopa niin, ettei "kannata mennä töihin"
Vierailija kirjoitti:
Miten päästä työkkäriin töihin?
Kai ne jollain palveluneuvoja nimikkeellä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuutta hakevan työnhakijan on haettava aktiivisesti työtä ja koulutusta.
Ellei 4648 :stä johdu muuta, työttömän ja työttömyysuhan alaisen työnhakijan työllistymissuunnitelmaan tulee sisällyttää kolme sellaista kuukauden kestävää tarkastelujaksoa, jonka aikana työnhakijan on haettava neljää työmahdollisuutta.
Vaikka työnhakija ei ole työtön tai työttömyysuhan alainen, hänelle asetetaan työnhakuvelvollisuus, jos hän:
1)opiskelee työvoimakoulutuksessa;
2)opiskelee omaehtoisia opintoja 9 luvussa tai kotoutumisen edistämisestä annetun lain 2224 :ssä tarkoitetulla tavalla työttömyysetuudella tuettuna; tai
3)on palkkatuetussa työssä.
Miksi ihmeessä palkkatuetussa työssäolevan pitää hakea töi
Jos palkkatuki on esim 50 % joka itsel oli niin kyllä työnantaja joutui kuitenkin sen 50 % palkasta maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen asian päättää eduskunta eikä joku yksittäinen työkkäritäti.
Eihän eduskunnalle ole edes menossa sellaista lakimuutosta, jossa työnhakuvelvollisuus olisi poistumassa (näin väittää TEM), joten työkkärintäti vain tiedotti asiasta, joka jo on tiedossa.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
On myös tulossa velvoite muutaa työperässä sinne missä töitä. Niille metsäkorpeen piiloutujille tulee lähtö. Tai tuki-rahat lakkaavat valumasta sinne piilopaikkaan.
Työttömiä on sekä määrällisesti että suhteellisesti eniten pääkaupungissa. Metsäkorvessa on aika vähän sellaisia, jotka saavat etuutta.
Silti työttömän on saatava asua pääkaupungissa, koska muualla ei ole töitä! Vaikkei se työtön pääkaupungissakaan työllisty
Jatkossakin mun tarvitsee hakea vain yhtä kokoaikaista työpaikkaa 3kk aikana koska osa-aikatyö ( teen tosi vähän tunteja) ja seuraan työmarkkinoita tasan sen yhden kerran sinä päivänä kun johonkin hakemuksen laitan. Helppoa :)
Et kuullut ja vaikka olisit kuullut niin se ei välttämättä pidä paikkaansa ja vaikka pitäisi niin varmasti poistui 2 vuoden sisään. Sitten vasta uskon ettei poistu kun mediassa asiasta kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
On myös tulossa velvoite muutaa työperässä sinne missä töitä. Niille metsäkorpeen piiloutujille tulee lähtö. Tai tuki-rahat lakkaavat valumasta sinne piilopaikkaan.
Työttömiä on sekä määrällisesti että suhteellisesti eniten pääkaupungissa. Metsäkorvessa on aika vähän sellaisia, jotka saavat etuutta.
Silti työttömän on saatava asua pääkaupungissa, koska muualla ei ole töitä! Vaikkei se työtön pääkaupungissakaan työllisty
Itse asun maalla onnellisena. Koskaan en tule asumaan Helsingissä enkä missään muussakaan kaupungissa koska en halua asua kaupungissa. Kaupungeissa en viihdy yhtäään.
Vuoden 2025 alussa valtio luopuu TE-keskuksista ja ne siirtyvät kuntien tolminnaksi. Luultavasti yksittäisillä kunnilla ei ole rahkeita mihinkään byrokratiaan noin 300 000 työttömän kanssa vaan hyvinvointialueet ottavat asian harteilleen. On aivan sama, mitä papereissa vaaditaan, kun olemattomia työpaikkoja ei voi hakea. Tämän hallituksen aikana on kadonnut kymmeniätuhansia työpaikkoja!! Suunta ei ainakaan parane.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2025 alussa valtio luopuu TE-keskuksista ja ne siirtyvät kuntien tolminnaksi. Luultavasti yksittäisillä kunnilla ei ole rahkeita mihinkään byrokratiaan noin 300 000 työttömän kanssa vaan hyvinvointialueet ottavat asian harteilleen. On aivan sama, mitä papereissa vaaditaan, kun olemattomia työpaikkoja ei voi hakea. Tämän hallituksen aikana on kadonnut kymmeniätuhansia työpaikkoja!! Suunta ei ainakaan parane.
Suomeen tulee yhteensä 45 työllisyysaluetta tai kuntaa, jotka vastaavat 1.1.2025 lähtien työvoimapalvelujen järjestämisestä.
TE-toimiston nettisivut
Tuossahan se tulikin eli alueita on jostain syystä enemmän kuin hyvinvointialueita. Ei tietoa, mikä järki tuossa on.
Ei olekaan. Oho, valehteliko tämän hallituksen ministeri? Taas? Kuinkas nyt noin? :D Ei todella poistu, päinvastoin, muuttuu vieläkin karseammaksi. Uusi laki on ihan julkisesti luettavissa ollut jo jonkin aikaa.
Ja jatkossa palkkatukea tuskin myönnetään kun kuntataloudet sukeltaa samaan aikaan kun joutuvat vastuuseen työttömien hyppyyttämisestä
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkossa palkkatukea tuskin myönnetään kun kuntataloudet sukeltaa samaan aikaan kun joutuvat vastuuseen työttömien hyppyyttämisestä
Seuraa uutisia! Palkkatuki poistuu. Kuntouttavaankaan kunnilla ei ole enää rahaa. Hakekaa siis niitä olemattomia työpaikkoja vuodesta toiseen!
Tekoäly seuloo ihan ensin olemattomat työnantajat esille ja tämän lisäksi voidaan jutella työnantajien kanssa saamistaan hakemuksista. Kyllä, työkkärillä on tiiviit suhteet työnantajiin, monella työnantajalla on "omavirkailija", jonka kanssa asioidaan säännöllisesti. Ja kun oikeasti epäillään, että hakemuksia ei ole tehty, voidaan asiaa kysyä työnantajalta. Työkkäri on viranomainen, jolla on oikeus GDPR:stä huolimatta ko. tieto saada.