Kuulin te-toimistossa että työnhakuvelvoite ei olekaan poistumassa syksyllä
Eli jatkossakin useimmat työttömät joutuu hakemaan kuukausittain työpaikkoja, täten aktivoidaan seuraamaan aktiivisemmin työmarkkinoita
Kommentit (258)
"Okei. Olet myös varmaan mielestäsi oikeutettu palkkaan vaikka et ole töissä? Kun olet oikeudettu työnhakua edellyttävään etuuteen vaikka et hae työtä?"
Kyllä minä haen työtä, työkkärin innokkaat pojankoltiaiset pitävät huolen, ettei ainoakaan kuukausi jää väliin. Ymmärrettäväähän se on, ettei heillä riitä resurssit elämäntapatyöttömien hoputtamiseen, kun pitää vanhaa naista kiusata.
Onneksi rytmi on jo veressä.
Täytyy nyt kyllä sanoa että mielestäni ihan hyvä, on aikoja jolloin mielenkiinto herpaantuu herkästi työnhausta. Pakote hakuun lisää painetta keskittyä työnhakuun ja tutkia erilaisia työpaikka-asioita. Olen kokenut asia kuitenkin positiiviseksi. Rytmikin säilyy ja työnhaku rutinoituu osaksi arkea.
Vielä kun säilyisi se rytmi ilman katkoja niin olisi vieläkin helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma se on? Vai eikö halua töihin? Yhteen hakemukseen on aikaa 40/h joka viikko, mihin työttömällä on niin kiire?
Ongelmana lienee ettei halua johonkin tiettyyn työpaikkaan jonkun tietyn esimiehen alaisuuteen tietylle alalle johonkin tiettyyn kaupunginosaan työskentelemään.
En ole kuullutkaan, että aktiivimallia oltaisiin varsinaisesti poistamassa, vaan sitä on ollut aikomus muuttaa jollain tavalla. Taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi muuttaa koko järjestelmää? Jos olisin työnantaja ja etsisin sanotaan vaikka sähkäriä töihin niin miksi ei voisi mennä vaikka työkkärin sivustolle ja laittaa sinne hakuehdot tietyllä alueella, työkokemuksella ja mitä niitä nyt keksiikään rasti ruutuun tyylillä. Tuloksena saisi vaikka listan työttömistä sähkäreistä tietyllä alueella. Sitten vain puhelin kouraan ja soitto että kiinnostaisiko työt meillä. En tiedä onko tällaista mahdollisuutta olemassa esimerkiksi työkkärin sivuilla..
Tietenkin samaan aikaan se työtön voi etsiä ja kuittailla niitä hakemiaan paikkoja mutta järjestelmä toimisi kahteen suuntaan. Olisko liikaa vaadittu tuollainen kaksisuuntainen järjestelmä...
Kyllä tuollainen järjestelmä on olemassa. Asiakas voi tehdä itselleem
Ei siihen valvomiseen tulevaisuudessa tarvitse virkailijaa. Tekoäly automatiikka hoitaa sen puolen. Kun kaikki sinne saa niin helposti valvoo.
Voisihan sitä vaikka vaatia raporttia avoimista työpaikoista jos funktio on muka vaan seurata. Nyt työttömät käytännössä pakotetaan pommittamaan firmoja ja pahimmassa tapauksessa luomaan itselleen työpaikkoja. Työpaikkojen kehittely on vaativaa asiantuntijatyötä, mistä on syytä maksaa vitosella tai kutosella alkava palkka
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin tädit on aikamatkaajia, ne tietää asiat ennenkun on mitään päätöksiä on tehty.
Kyllä ne varmaan aika hyvin tietää mitä päätöksiä on tulossa ja mitä alaan liittyviä asioita eduskunnassa käsitellään
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma se on? Vai eikö halua töihin? Yhteen hakemukseen on aikaa 40/h joka viikko, mihin työttömällä on niin kiire?
Suomessa ei ole loputtomasti yrityksiä, varsinkaan omaa asiantuntemusta vastaavia. Huonon maineen saa jos spämmää. Itse en myöskään esim. Viitsi esitellä portfoliotani sellaisille yrityksille, jotka eivät tule 98% todennäköisyydellä minua palkkaamaan, sillä se sisältää arvokasta pääomaa
Vierailija kirjoitti:
"Okei. Olet myös varmaan mielestäsi oikeutettu palkkaan vaikka et ole töissä? Kun olet oikeudettu työnhakua edellyttävään etuuteen vaikka et hae työtä?"
Kyllä minä haen työtä, työkkärin innokkaat pojankoltiaiset pitävät huolen, ettei ainoakaan kuukausi jää väliin. Ymmärrettäväähän se on, ettei heillä riitä resurssit elämäntapatyöttömien hoputtamiseen, kun pitää vanhaa naista kiusata.
Vaatimushan on se, että on valmis vastaanottamaan tarjottua työtä. Eli että pitää sen kalenterinsa tyhjänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi työtön täälöä pohtii, että miten ne ilmoitetaan sinne ne haetut paikat? Pitääkö sinne laittaa tyyliin kopiot työhakemuksista ja soittavatko (järki sanoo että ei voi olla mitenkään mahdollista että resurssit riittävät/siitä olisi kellekään järkeä/työnantajat eivät kerkeäisi kuin vastata puhelimeen) työkkäritädit haettuihin paikkoihin?
Eli miten ne valvovat työkkärissä että paikkoihin on oikeasti haettu, eikä vain merkattu että on haettu?
Tekoäly seuloo ihan ensin olemattomat työnantajat esille ja tämän lisäksi voidaan jutella työnantajien kanssa saamistaan hakemuksista. Kyllä, työkkärillä on tiiviit suhteet työnantajiin, monella työnantajalla on "omavirkailija", jonka kanssa asioidaan säännöllisesti. Ja kun oikeasti epäillään, että hakemuksia ei ole tehty, voidaan asiaa kysyä työnantajalta. Työkkäri on viranomainen, jol
Tämä koko järjestelmä on ihan höttö. Esim. Oman työn markkinointi kelpaa merkinnäksi, mutta merkinnän yhteydessä vaaditaan paljastamaan yrityssalaisuuksiksi luettua tietoa, eli kenelle on työtään markkinoinut. Jos etsit esim. Sijoittajaa, et sinä sitä työkkärille kerro, kenen kanssa siitä neuvottelet. Ihan pilipalihommaa
Ilmoitusten tehtailuun työmarkkinatori-palvelussa kului viimeksi noin 10 minuuttia. Turhaa teatteriahan tämä on mutta pakko se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimushan on se, että on valmis vastaanottamaan tarjottua työtä. Eli että pitää sen kalenterinsa tyhjänä
Ei, vaan vaatimus on se, että lähettää tietyn määrän hakemuksia työnantajille, ja raportoi nämä hakemukset työkkäriin. Työnantajat eivät kuitenkaan halua hakemuksia ikääntyneeltä ja jo melko raihnaiselta hakijalta. Niiden läpikäyminen vie turhaan heidän aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
Alkaa läskit liikkumaan. Ihan hyvä moneltakin kannalta. Jenkeissä ei tämmöistä avokätistä avustusta löhöilystä ole, siellä työttömyysprosentti onkin vain 3% kun meillä 7%.
"Kitsaimmissa osavaltioissa Floridassa ja Pohjois-Carolinassa työttömyyskorvausta saa nykyisin vain kolmen kuukauden ajan. Mikäli työttömyys jatkuu pidempään, työtön ei todennäköisesti saa yhteiskunnalta minkäänlaista tukea. Kaikkein köyhimmille on tarjolla toimeentulotuen tyyppistä avustusta, mutta muut työttömät joutuvat pärjäämään omillaan."
porvarien unelma orjavaltiosta.
Olen myös 61+ vanha nainen. Työelämää takana yli 40 vuotta, nyt pitkäaikaistyötön. Olen kai ns. matalalla roikkuva hedelmä, ku kimpussani ollaan koko ajan. Sekä TE että kuntakokeilu. Kun olen järjissäni ja viattoman vaivaton, niin minua yritetään tumpata vaikka mihin. Pajoille, kursseille ja palkkatukitöihin mitättömällä korvauksella. OVE-eläkkeelle jään ensi kuussa, mutta luulen, ettei se haittaa härkkimistäni.
Se ei kuitenkaan auta, kun loppupeleissä työnantajalla on oikeus valita, kenet haluaa ottaa töihin, ja uskoka pois, tämän ikäinen nainen työmarkkinoilla on ilmaa.
Niin, jää pois työvoimapalveluista, niin sinua ei kiusata. Näin ajattelevat varsinkin nuoret, jotenkin katkerina.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan yksikään ihminen ikinä työllistynyt työnhakuvelvoitteen johdosta?
Epäilen vahvasti, enkä ole koskaan kuullut, että näin olisi tapahtunut ja luulisi, että tieto olisi levinnyt, jos olisi tapahtunut!?
Ei ole työllistynyt kukaan pitkäaikaistyötön joka ei ole edes päivittänyt osaamistaan millään koulutuksella vaikka parhaassa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole loputtomasti yrityksiä, varsinkaan omaa asiantuntemusta vastaavia. Huonon maineen saa jos spämmää. Itse en myöskään esim. Viitsi esitellä portfoliotani sellaisille yrityksille, jotka eivät tule 98% todennäköisyydellä minua palkkaamaan, sillä se sisältää arvokasta pääomaa
En suoraan sanottuna kehtaisi lähettää oman alan firmoille hakemusta jos vaadittu osaaminen ei osu siihen mitä itsellä on tarjolla. Silti työkkäri haluaisi että niitä hakemuksia olisi pakko lähettää pelkän poseerauksen vuoksi joten valinta on sitten nolata itsensä firmojen silmissä tai hakea ihan jotain muuta ei oman alan firmoista. Ja sinne nyt ei tule pääsemään sitäkään vähää kun ei ole työkokemusta esim. siivoamisesta tai niitä haluttuja kortteja eikä firmat enää kouluta. Mutta eipä ainakaan maine mene oman alan firmoissa.
Voisko sitä turhan byrokratian purkua harrastaa myös tuollaisen turhan kansalaisen hyppyyttämisen poistamisen kanssa. Keskittykööt työministeri miettimään miten suomeen saisi työpaikkoja eikä hyppyyttämään työttömiä kuten nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana lienee ettei halua johonkin tiettyyn työpaikkaan jonkun tietyn esimiehen alaisuuteen tietylle alalle johonkin tiettyyn kaupunginosaan työskentelemään.
Typerää, ei työttömällä ole varaa valikoida noin. Kun on jo töissä, voi valkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen pääomaa on jossakin työhakemuksessa? Harhaista juttua.