Kuulin te-toimistossa että työnhakuvelvoite ei olekaan poistumassa syksyllä
Eli jatkossakin useimmat työttömät joutuu hakemaan kuukausittain työpaikkoja, täten aktivoidaan seuraamaan aktiivisemmin työmarkkinoita
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Koska palkkatukea ei maksa työnantaja. Joka tapauksessa, kun tulot on näitä työllisyys tms. tukia, on työnhakuvelvollisuus
KYllä, paljkatukea ei työantaja maksa mutta ei sitä mikään muukaan instanssi suiraan työllistwttävälle maksa. Palkkatuki maksetaan työantajalle kun hän on maksanut työntekijälle palkan eli ihan peruspalkkana liksa maksetaan. Eri asia työharj. Ja kuntouttavat. Faktat kuntoon.
Miksi mä maksan työttömyys vakuutusta joka tilistäni vaikka en saisi työttömyystukea jos jään työttömäksi kun minulla on varallisuutta? Toimeentulotuessa sen ymmärrän mutta työttömyystuessa en.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukipaikan palkkaa ei maksa työnantaja (kokonaisuudessaan), vaan samaa muitten rahoilla elämistä se on kuin työttömänä olo, saa vain enemmän rahaa. Siksi työnhakuvelvollisuus.
Ihan normaalia työtä tehdöän palkkatuettuna, ei siellä makoilla ja nosteta liksaa tekemättä mitään. Hyvä vaan että on tömmöisiäkin työpaikkoja saatavilla, niiden ansiosta cv täyttyy ja voi saada pidempiaikaisia töitä. Näiden leikkaaminen olisi järjetöntä marginaalisella hyödyllä
Ilmeisesti keväällä puhuttu neljän paikan pakkohaku ei poistukaan. Paljon väitettiin että loppuu syksyllä, mutta näin ei ole. Toissapäivänä itse sain taas tehtäväksi hakea neljä paikkaa per kuukausi marraskuulle asti :')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
On myös tulossa velvoite muutaa työperässä sinne missä töitä. Niille metsäkorpeen piiloutujille tulee lähtö. Tai tuki-rahat lakkaavat valumasta sinne piilopaikkaan.
Eli aletaan hajottamaan perheitä? Erottamaan puolisot toisistaan ja lapset vanhemmastaan? Hienoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin, että kuulin on tulossa yrittäjävelvoite jos tietynajan kuluttua ei löydy työpaikkaa tai työt ei muuten maistu.
On myös tulossa velvoite muutaa työperässä sinne missä töitä. Niille metsäkorpeen piiloutujille tulee lähtö. Tai tuki-rahat lakkaavat valumasta sinne piilopaikkaan.
Eli aletaan hajottamaan perheitä? Erottamaan puolisot toisistaan ja lapset vanhemmastaan? Hienoo!
Minulla ei ole perhettä mutta oma talo jossa asuinkustannuksia vaikka en siinä asuisikaan, talvella varsinkin ettei putket jäädy ja tule isoa vahinko&remontti. Että pitäisi muuttaa muualle, maksaa vuokratakuu, vuokra ja olla ehkä pari kuukautta töissä, sitten muuttaa taas muualle jne? Taloni on vanha ja palveluista kaukana, ei kovin helposti menisi kaupaksi.
Mä en muutenkaan tajua tätä että työttömiä Suomi täynnä niin ei oteta työsuhteeseen omalta paikkakunnalta/läheltä vaan laitetaan työttömät muuttelemaan ristiin rastiin jopa lyhyiden ja tosi pienipalkkaisten työpaikkojen perässä. Hölmöläisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse työtön eikä tuota mitään ongelmaa hakea vähintään neljää paikkaa kuukaudessa. Yleensä tulee haettua moninkertaisesti vaikka se näin viiskymppisenä turhaa onkin koska ikäsyrjintä. Avoimia paikkoja selailen päivittäin, yleensä useamman kerran päivässä.
Yli 55-vuotiaitten voisi antaa kokeilla hankkia lisätuloja kevytyrittäjänä ilman että se vaikuttaisi työttömyystukeen. Jos muutaman satkun saa kuukaudessa kasaan niin sehän on vain hyvä. Lisäksi ikääntyvien voisi hyvin antaa opiskella työttömänä vaikka eläkeikään asti. Tulisi aika käytettyä edes omaksi hyödyksi ja opiksi. Toki suurin osa haluaa palkkatöihin mutta kun työnantajat eivät halua palkata. Pitäisi olla 25v kahdella korkeakouututkinnolla ja 15 vuoden työkokemuksella.
Olen töissä, mutta silti selailen avoimia työpaikkoja säännöllisesti - sille on syynsä. Tänä vuonna tässä kolmen kunnan alueella on avoimia työpaikkoja ollut YHTEENSÄ sellaiset 40-50 /kk. Siinäpä sitä olisi, jos pitäisi noista taikoa se neljä pakollista haettavaa JOKA kuukausi. Hoitajille olis töitä, samoin hitsareille ja koneiden kuljettajille. Säännöllisesti myös opettajille ja lääkäreille, mutta ei todellakaan joka kuukausi neljää sellaista, joita kuka vaan voi hakea! Saatikka että neljää paikkaa, joihin oma koulutus soveltuisi.
Olen osa-aikaiseksi katsottavassa työsuhteessa, mutta silti joudun hakemaan joka ikinen kuukausi neljää työpaikkaa. Ei millään onnistu se yksi per 3 kk mikä tuntuisi ihan ok:lta. Kiva jos tämä siis edelleen jatkuu. Työmäärä kuitenkin vaihtelee, joten joinain kuukausina hyödyn selvästi työmarkkinatuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta se varallisuusraja työttömyyskorvaukseen on kyllä tulossa.
Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi varoiksi.
Jatkossa siis myös työmarkkinatuen saannin ehtona on realisoitava oma varallisuus.
Onko tämä totta? Miten käy työkyvyttömän tulojen kun ei saa eläkettä eikä sairauslomaa? Pakosta oltava työttömyys päivärahalla. Ruumiitako ne päättäjät haluaa? Ihmiset ulosottoon ja asunnottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta se varallisuusraja työttömyyskorvaukseen on kyllä tulossa.
Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi varoiksi.
Jatkossa siis myös työmarkkinatuen saannin ehtona on realisoitava oma varallisuus.
Onko tämä totta? Miten käy työkyvyttömän tulojen kun ei saa eläkettä eikä sairauslomaa? Pakosta oltava työttömyys päivärahalla. Ruumiitako ne päättäjät haluaa? Ihmiset ulosottoon ja asunnottomiksi.
Ihan höpöä on. Tarkoittaisi koko yhteiskunnan romahduttamsita, levottomuuksia ja rikollisuuden kasvamista. Käyttäkää järkeänne älkääkä uskoko kaikkea sontaa mitä dem+vihervassarit suoltaa.
Jep, neljän paikan hakupakko jatkuu. Huhut olivat vääriä keväällä.
Palvelujen siirto kunnille lähestyy, kukaan ei tiedä mitään ja systeemi on sekaisin. Maksavatko pahasti pakkasella olevat kunnat muka sakkoja työttömistä kun kokeilut ja kuntouttavat eivät enää ilmeisesti riitä sakkomaksujen kiertämiseen?
Resursseja ei tällä hetkellä taida olla edes työnhakuvelvoitteen hoitamisen vahtimiseen tai kaikille asiakkaille soittamiseen, entä sitten kun palvelut siirtyvät kunnille :D
Tuo on aivan naurettava laki .Kyllä ihmiset hakevat töitä ilman lakiakin. Pitää vain leikkiä viranomaisen kanssa leikkiä että "muista tehdä kotitehtäväsi"- osio tulee muodollisesti täytettyä. Ei, kyse ei ole hankalasta asiasta työnhakijan puolelta mutta näin aikuisena se tuntuu hieman lapselliselta. Haen kerran kuussa ne neljä työpaikkaa sattumanvaraisesti ja kuittailen suoritetuksi. Sen jälkeen katselen ihan rauhassa ja keskityn niihin mielenkiintoisiin paikkoihin joiden hakemuksiin viitsin vähän panostaakin.
Satonen(kin) tajusi ettei työministeriö tee muuta kuin kyykyttää työttömiä joten oman hillotolppansa turvatakseen tuo päätti jatkaa tätä typerää aktivointisirkusta. Ja ministeriö tekee ylpeänä tilastoja siitä miten aktivointi on vaikuttanut...
Jeesus sentään että tää maa on täys vitsi monessakin mielessä, varsinkin hallintonsa osalta. Hallituksella on mm. byrokratianpurkuhanke joten tottakai niillä ministeri grahn-laaksonen keksii toinen toistaan älyvapaampia lisämääräyksiä ja kontrollia lakimuutostensa oheen. Esim. tää sallittujen makujen kontrolli.
Toinen valittaa että oman puolueensa valiokunnan johtaja ei osaa johtaa ollenkaan ja jää sairaslomalle. Päivä vatuloidaan ja syytellään eri suuntiin, ja vaikka sama syypää on ollut tiedossa 20 vuotta niin lopputulos on ettei mikään muutu ja meininki tulee jatkumaan maanantaista lähtien tasan samanlaisena kuin ennenkin.
Eipä siinä mitään. Lähetän kuussa parisen kymmentä hakemusta joka tapauksessa. Työtön ollut jo pari vuotta. Onpahan jotain jännitettävää.
Tämä systeemi on pakkohakuineen aivan surkea jo nyt, mutta kunnille siirtyminen tulee sekoittamaan sen aivan täysin. Resursseja ei ole yhtään mihinkään: soitot tulevat viikkoja tai kuukausia myöhässä jne.
Sakkomaksut taitavat tulla tutuksi kunnille, etenkin kunnissa joissa ei ole muutenkaan hyvä työlisyystilanne. Onneksi työkokeiluista ja kuntouttavista päästään ilmeisesti eroon. Työkokeilukaan ei ole kaikille mahdollista, sen onnistumiseen on tarkat sopimusehdot.
Kunnat ovat taloudellisesti kusessa jo ennestään ja nyt pitää alkaa maksaa sakkoa työttömistä samaan aikaan kun Suomi sukeltaa laman pohjalle ja työllistyminen on haastavaa jopa koulutetuille.
Minun työelämätarinani on aika erilainen. Lääkärit ovat yrittäneet saada minua eläkkeelle jo parinkymmenen vuoden ajan, vaikka itse en ole halunnut. Olen ollut määräaikaisella eläkkeellä ja sen jälkeen olin 10 vuotta työelämässä. Nelikymppisenä jouduin hetkeksi työkkärin kirjoille. Sieltä silloin tällöin aina se sama tyyppi soitteli ja kovisteli, että nyt sitä työtä pitää löytää. Hänen asenteensa oli todella ikävä ja vihamielinen.
Itselläni oli haaveita työelämän suhteen ja tein työkkärin sivuille työnhakuprofiilin sillä ajatuksella, että löytäisin elämäni tilaisuuden. Olin kuitenkin töissä tuon työnhakuprofiilin tehtyäni, niin eiköhän tämä työkkärin tyyppi soittanut mulle, että turha yrittää tuolla tavalla työttömyyskorvausta saada. Asenteensa oli kaikkiaan tosi outo, koska olin koko ikäni sairastanut ja silti halunnut olla töissä.
Nykyään siis taas olen kuntoutuksessa, mutta kauhulla ajattelen edelleen sitä, miten työtä etsiviin suhtaudutaan.