Te jotka väitätte ettei parisuhdemarkkinoilla ole tasoja
Puhutte kyllä viiden tähden hevonpaskaa, vaikka mitä muuta yrittäisitte väittää. Vai miksi käytännössä koskaan lääkäri ja kaupankassamyyjä eivät ole parisuhteessa? Tai miksi hyvännäköinen ja timmikroppainen ei seurustele tupakoivan läskin kanssa?
Kertokaa toki.
Kommentit (644)
Vierailija kirjoitti:
"Ja sitten jotain toista "mallitasoista" miestä, ehkä jopa sinua komeampaa, saattaa miellyttää ulkoisesti nainen, jota sinä pidät itseäsi alempitasoisena. Tiedän koska olen ollut parin miesmallityyppisen kanssa treffeillä ja toinen piti minusta, toinen ei yhtään ja sen näki välittömästi tyypin ilmeestä kohtaamistilanteessa. Sanoisin että toi joka piti minusta oli näistä miehistä vieläpä aavistuksen komeampi."
Tässä kommentissa siis pointtina oli se, että tuolla tosielämässä ihmisillä on erilaisia makuja eivätkä kaikki miesmallityypit pidä kauniina samoja naisia. Joku saattaa haluta räväkän isotissisen blondin ja kaikki tästä poikkeavat ovat miehen mielestä häntä alemmalla tasolla. Toista yhtä komeaa miestä voi sen sijaan sytyttää hillitympi brune eikä se blondi yhtään, vaikka onkin kasvoiltaan yhtä kaunis. Näin esimerkkinä. Ei kaikilla kauniilla naisillakaan ole tasan sama miesmaku - kaikki hyvännäköiset eivät yleensä
Tämä on kyllä totta, mutta niillä ulkonäön puolesta korkeatasoisilla ihmisillä on valinnanvaraa kuitenkin saada se itseään miellyttävä kumppani, jonka kohdalla ei tarvitse tyytyä ainakaan ulkonäön osalta. Tavikset tai rumat joutuu useimmiten tyytymään ulkonäön osalta kumppaninsa kohdalla. Ja joo joo, lasken sekunteja kuinka joku av-mamma jo kirjoittaa kuinka "hänen miehensä on läski, ruma ja kalju, mutta silti juuri hänelle täysi kymppi".
"Okei, kiitos selvennyksestä. Eli sinua närästää se, että tällaisella anonyymillä palstalla kerron olevani komea mies, josta monet kauniit naiset kiinnostuu? Sori, mutta tän langan keskusteluna ON ulkonäkö ja sen vaikutukset deittailuun ja parinmuodostukseen."
Ei närästä, ihmetyttää vain tarpeesi itsekorostukseen.
Ja tässä ketjussa oli tarkoitus puhua tasoista yleisesti, ei pelkästä ulkonäöstä, sillä se ei loppupeleissä merkitse yhtään mitään, kun ikää tulee. Sinustakin tulee vanha kurppa, kuten minustakin. Meistä KAIKISTA tulee.
Kyllä on jos esim. lyödään puukolla silmään niin saattaa kumppania vähän häiritä ymmärrettävistä syistä.
Ihanaa psykolointia? Yes riitaaa!
Vierailija kirjoitti:
"Okei, kiitos selvennyksestä. Eli sinua närästää se, että tällaisella anonyymillä palstalla kerron olevani komea mies, josta monet kauniit naiset kiinnostuu? Sori, mutta tän langan keskusteluna ON ulkonäkö ja sen vaikutukset deittailuun ja parinmuodostukseen."
Ei närästä, ihmetyttää vain tarpeesi itsekorostukseen.
Ja tässä ketjussa oli tarkoitus puhua tasoista yleisesti, ei pelkästä ulkonäöstä, sillä se ei loppupeleissä merkitse yhtään mitään, kun ikää tulee. Sinustakin tulee vanha kurppa, kuten minustakin. Meistä KAIKISTA tulee.
Sehän siinä onkin se juju, että kun oma kumppani ylittää sen ulkonäköriman, niin siitä ei tarvitse enää sen jälkeen stressata :) Ja hyvännäköiset ihmiset ovat myös useimmiten hyvännäköisiä vanhoinakin - ainakin saman ikäryhmän makuun.
Olisiko helpottanut sun oloa, jos olisin valehdellut olevani ruma ja ilman naisia?
Olen AINA seurustellut itseäni parempi tasoisen kanssa jos teidän mittareita käytetään enkä tajua mistä ja miksi puhutte? Ihmiset ovat ihmisiä, ei mitään naistenlehtien määritelmiä. Mammojen inhoksi, olen vielä se ulkonäötön, meikkaamaton, muotia seuraamaton, hiukan ylipainoinen kouluttamaton ja elän mieheni rahoilla kotirouvana ilman lapsia. Ja hän palvoo maata jalkojeni alla.
Vierailija kirjoitti:
Hep! Täällä timmikroppainen urheileva mies, joka etsii muhkeamuotoista naista. Ali- ja normipainoiset naiset ei oikein sytytä.
Kyllähän muhkeat muodot voi olla hoikalla. Itse olen läski, eikä mulla ole muotoja, ellei valtaisaa vatsaa lasketa muodoksi. Lihavuudessa muodot katoavat.
"Tämä on kyllä totta, mutta niillä ulkonäön puolesta korkeatasoisilla ihmisillä on valinnanvaraa kuitenkin saada se itseään miellyttävä kumppani, jonka kohdalla ei tarvitse tyytyä ainakaan ulkonäön osalta. Tavikset tai rumat joutuu useimmiten tyytymään ulkonäön osalta kumppaninsa kohdalla. Ja joo joo, lasken sekunteja kuinka joku av-mamma jo kirjoittaa kuinka "hänen miehensä on läski, ruma ja kalju, mutta silti juuri hänelle täysi kymppi". "
Olen itse sieltä hyvännäköisemmästä päästä muttei mun ole mitenkään vaikea uskoa että se läski ruma kalju voi olla jollekin lähes lottovoitto eikä tunnu ollenkaan siltä, että olisi joutunut tyytymään. Yleensä tällaisen miehen kanssa nimittäin on samantyyppinen nainen, ei esimerkiksi sellainen kuin minä. Jos ihmisen oma ulkonäkö ei ole parhaasta päästä, hän varmasti monessa tapauksessa näkee myös vähän rumemmat aidosti hyvännäköisenä eikä ulkonäkörima ole siksi mitenkään korkealla. Idea on just siinä että ihminen hakee sitä omannäköistä ja kun sellainen löytyy, se ei ole tyytymistä.
Olen itse sieltä hyvännäköisemmästä päästä muttei mun ole mitenkään vaikea uskoa että se läski ruma kalju voi olla jollekin lähes lottovoitto eikä tunnu ollenkaan siltä, että olisi joutunut tyytymään. Yleensä tällaisen miehen kanssa nimittäin on samantyyppinen nainen, ei esimerkiksi sellainen kuin minä. Jos ihmisen oma ulkonäkö ei ole parhaasta päästä, hän varmasti monessa tapauksessa näkee myös vähän rumemmat aidosti hyvännäköisenä eikä ulkonäkörima ole siksi mitenkään korkealla. Idea on just siinä että ihminen hakee sitä omannäköistä ja kun sellainen löytyy, se ei ole tyytymistä.
Kyllä minäkin mieluummin ajaisin Porchella kuin Toyotalla ja tiedostan niiden erot. Ei se Toyota siitä premiumiksi muutu vaikka kuinka hokisi sen olevan "hyvä ja laadukas käyttöauto, en muuta haluiskaan". Copiumia ja annoskokona se XL. Sama pätee kumppanin ulkonäköön taviksilla. Se oma oma Toyota-vaimo kyllä kalpenee naapurin Porche-vaimon vierellä ja mies sen kyllä tietää.
Mielestäni tasoja parempi vertauskuva olisi palapeli; Ollaan kaikki erilaisia palasia ja sovitaan vain tietynlaisten palojen kanssa yhteen. Jotkut on sellaisia paloja joille löytyy helposti vastinkumppani ja toiset taas sellaisia, että vain harva sopii hedän kanssa yhteen. Saattapi joukossa olla muutama ylimääräinen "ikea"-palanenkin, ap lienee sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tasoja parempi vertauskuva olisi palapeli; Ollaan kaikki erilaisia palasia ja sovitaan vain tietynlaisten palojen kanssa yhteen. Jotkut on sellaisia paloja joille löytyy helposti vastinkumppani ja toiset taas sellaisia, että vain harva sopii hedän kanssa yhteen. Saattapi joukossa olla muutama ylimääräinen "ikea"-palanenkin, ap lienee sellainen.
Mikä tuossa "taso" sanassa on sellainen MÖRKÖ, että sitä pitää kaikin mahdollisin tavoin vältellä ja kierrellä eri termeillä ja kielikuvilla? Kun sinunkin kuvauksesi tarkoitti juuri sitä samaa, mitä tasoteoria esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa "taso" sanassa on sellainen MÖRKÖ, että sitä pitää kaikin mahdollisin tavoin vältellä ja kierrellä eri termeillä ja kielikuvilla? Kun sinunkin kuvauksesi tarkoitti juuri sitä samaa, mitä tasoteoria esittää.
Ongelma on se, minkä jo joku ensimmäisistä vastaajista toi esiin: kaikki eivät arvota kaikkia asioita samalla tavalla. Eli ei voida puhua universaaleista tasoista, koska jokaisella ihmisellä ne tasot määräytyy eri tavalla. Jotain esim häiritsee finnit yli kaiken, toista ei niinkään, joku haluaa että puolisolla on täydelliset hampaat, toinen ei edes huomaa isojakaan vinoumia jne. Jos sitten puhutaan ulkoisesti "täydellisistä" ihmisistä, niin harvassa on nekään jotka sellaisia kestävät jos luonne on kamala tai liian erilainen, eli ei itselle sopiva. Sopivuus on se juttu, ei "taso".
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä siis pitäisi todistaa? Minä arvostan elämänkatsomusta ja löydän sitä arvostavia miehiä, sinä arvostat ulkonäköä ja löydät sitä arvostavia naisia. Todistamme siis että ihmiset arvostavat eri asioita joten yleisellä tasoteorialla ei ole paljoakaan käyttöä?
Todella hyvin sanottu!
Nainen joka juo alkoholia sopivasti ja polttaa tupakkaa, on jollekin miehelle juuri sopiva. Toiselle miehelle taas ei ole. Laskeeko nuo ominaisuudet naisen tasoa vai nostaako?
Yleisesti ei voida sanoa, onko nuo positiivisia vai negatiivisia juttuja. Riippuu siis potentiaalisesta kumppanista.
Jotkut on kissa- ja jotkut on koiraihmisiä. Jos koiraihminen etsii kumppania, niin koiraihminen on silloin parempi osuma. Taaskin tasokriteeri riippuu etsijän näkökulmasta. Itse valitsisin mielummin naisen jolla ei ole kissaa tai koiraakaan. Vaikka olen itse enemmän koiraihminen.
Noi tasojutut rajoittuu aika pitkälle asioihin, joita voidaan mitata jollain tavalla: pituus, paino, tulotaso, koulutus ym.
Sen lisäksi on älyttömän paljon asioita, joita ei varsinaisesti voi mitata, vaan joita enemmänkin arvotetaan. Elämänasenne, sosiaalisuus, huumorintaju, poliittinen näkemys, harrastukset, maailmankatsomus, puheliaisuus, seksuaaliset mieltymykset, tupakointi, uskonto, ilmastoahdistus, alkoholi, ruokavalio, arvot jne.
Väittäisin että näitä jälkimmäisiä, arvotettavia tekijöitä on huomattavasti paljon enemmän kuin noita mitattavia. Siksi voisi ajatella että niiden kollektiivinen painoarvokin on ehkä suurempi.
Itselleni kelpaisi nainen pituudeltaan väliltä 150 - 185 cm, painoltaan 50 - 99 kg, tulotasoltaan 20 000 - 900 000 €/v ja koulutukseltaan kampaaja/siivooja - tohtori/professori. Näissä olisi skaalaa melkoisen laajasti eikä niissä ihan äkkiä olisi mitään kovin ehdotonta rajaa. Noistakin rajoista voisi vielä tarvittaessa vähän löytyä joustoa.
Sen sijaan arvotuskategorian jutuissa olisin taas ehdottomampi. Nollatoleransseja olisi jo huomattavasti enemmän. Eli aika vähän olisi tasoteoriasta hyötyä ja ihan siitä syystä, että valintakriteereistä aika moni riippuu siitä, mitä itse arvosta. Nainen ei voi alkaa kohentaa tasoaan korkeammaksi minun silmissäni tietämättä, mitä asioita arvostan. Jos menee ottamaan silikonitörröhuulet, niin minun silmissäni tasopisteet laskevat, mutta vastaavasti joku toinen voi ajatella päinvastoin.
Ongelma on se, minkä jo joku ensimmäisistä vastaajista toi esiin: kaikki eivät arvota kaikkia asioita samalla tavalla. Eli ei voida puhua universaaleista tasoista, koska jokaisella ihmisellä ne tasot määräytyy eri tavalla. Jotain esim häiritsee finnit yli kaiken, toista ei niinkään, joku haluaa että puolisolla on täydelliset hampaat, toinen ei edes huomaa isojakaan vinoumia jne. Jos sitten puhutaan ulkoisesti "täydellisistä" ihmisistä, niin harvassa on nekään jotka sellaisia kestävät jos luonne on kamala tai liian erilainen, eli ei itselle sopiva. Sopivuus on se juttu, ei "taso".
Ahaa, eli vähän sama juttu kun väittäisin ettei voida määrittää ihmisellä olevan vain yksi pää, koska on olemassa siamilaisia kaksosia? Jos tasoteoria ei pysty 100% varmuudella kertomaan kuinka ne tasot määrittää pariutumista, niin sitä ei voi mitenkään käyttää edes referenssinä puhuttaessa deittailun ilmiöistä?
Pariutuminen on siis jotain maagista, ei mitenkään selitettävissä olevaa ja TÄYSIN satunnaisesti tapahtuva ilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasoteoriassa kuvaillaan sitä, minkä tasoinen joku on massojen mielestä, vaikka ainoa asia, joka ratkaisee, on se, minkä tasoinen joku on sen kumppaniehdokkaan mielestä.
Eihän kukaan soita Spotifylle saadakseen tietää, minkälaisesta musiikista hänen tulisi pitää, joten miksi ihmeessä massojen mielipide sitten ratkaisisi pariutumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasoteoriassa kuvaillaan sitä, minkä tasoinen joku on massojen mielestä, vaikka ainoa asia, joka ratkaisee, on se, minkä tasoinen joku on sen kumppaniehdokkaan mielestä.
Eihän kukaan soita Spotifylle saadakseen
Jos sillä tasoteorialla ei olisi mitään merkitystä, niin miksi siihen keskittyvät keskustelut herättää niin paljon kiinnostusta ja joissain jopa puhdasta raivoa? Miksi ei vain kohauta olkapäitään ja siirry seuraavaan ketjuun jankkaamaan martinaaitolehdistä?
Vierailija kirjoitti:
No millainen on sitten tämä tasoisesi nainen ja millainen olet itse?
Ja lisäksi, jos voisit harrastaa seksiä itseäsi tasokkaampien naisten kanssa, kuten väität naisten tekevän, tekisikö niin?
Olen 9-10 tason mies ja tasoiseni nainen on myös 9-10. Nämä siis lähinnä ulkonäköön liittyviä tasoja.
Ei tarvitse miettiä moisia "jos voisin harrastaa seksiä itseäni tasokkaampien naisten kanssa, niin tekisinkö niin", koska olen jo siellä tasoteorian huipulla. Kyllä, meitäkin on ihan oikeasti ja kyllä, myös tällainen mies voi kirjoitella Vauva-palstalle, uskokaa tai älkää.
Jestas, eihän Suomessa ole 9-10 tasoisia naisia. Osviitaksi, Sara Sieppi on 6 ja muistaakseni ent. pääministerimme ei ole pantavan näköinen eikä karismaattinen.
Mistä olet siis näitä naisia löytänyt, millaisia he ovat olleet, ja millainen itse olet? Ai niin, kukaan ei teorian mukaan itse määritä tasoaan.
"Jos sillä tasoteorialla ei olisi mitään merkitystä, niin miksi siihen keskittyvät keskustelut herättää niin paljon kiinnostusta ja joissain jopa puhdasta raivoa? Miksi ei vain kohauta olkapäitään ja siirry seuraavaan ketjuun jankkaamaan martinaaitolehdistä?"
Tällä on VIIHDEARVOA.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan soita Spotifylle saadakseen tietää, minkälaisesta musiikista hänen tulisi pitää, joten miksi ihmeessä massojen mielipide sitten ratkaisisi pariutumisessa?
No nyt tuli täysosuma! Aivan helmi!
Yllättävän moni pitää räp-musasta, mutta minä en. Varmaan mun pitäisi alkaa tykätä siitä, kun muutkin kerran tykkää?
Okei, kiitos selvennyksestä. Eli sinua närästää se, että tällaisella anonyymillä palstalla kerron olevani komea mies, josta monet kauniit naiset kiinnostuu? Sori, mutta tän langan keskusteluna ON ulkonäkö ja sen vaikutukset deittailuun ja parinmuodostukseen. Kerroin omia kokemuksiani ja kuinka ne ovat vaikuttaneet minun käsitykseeni tasoteoriasta. Vastailin myös joidenkin kysymyksiin, kun niitä minulta tiedusteltiin enkä lähtenyt kiertelemään tai vähättelemään itseäni, vaan kerroin suoraan miten minun kohdalla nämä jutut ovat menneet.
Minulle kaikilla ihmisillä on samanlainen ihmisarvo. Se on eri asia kuin ulkonäön osalta alempitasoinen, jos siis mennään tasoteorian mukaisella termistöllä. Voin inhimilliseltä kantilta ymmärtää, että joillekin näiden asioiden suoraan sanominen voi tuntua ärsyttävältä, mutta eipä se vittuilukaan ketään kaunista.